Chtěl pochopit, jak je možné, že se ženy v kauze Kulínský rozdělily na dva tábory - jeden Bohumila Kulínského obviňoval, druhý vehementně hájil. Ondřej Provazník, který natočil film Sbormistr na základě inspirace skutečnou kauzou vedoucího sboru Bambini di Praga, mluvil s přeživšími, téma si poctivě nastudoval a sám při přípravách prošel určitým vývojem. Sbormistr vstupuje do kin 10. července.
Film Sbormistr režiséra Ondřeje Provazníka se věnuje těžkému tématu zneužívání v dívčím uměleckém kolektivu. I když se objevují názory, že takto citlivé téma by mělo být zpracováno ženou, podle Provazníka je naopak důležité, aby do této důležité diskuse přispěli i muži. V podcastu Hlas Heroine říká: „Myslím, že to je téma, které se týká žen i mužů. A máme ho zpracovávat všichni. Obecně mám takový anti-identitářský názor. Každý může vyprávět příběh, jaký chce, pokud cítí, že k němu má klíč. Anebo pokud si myslí, že by ho vyprávět měl. Ale potom musí nést ty následky a čelit kritice, když jde toxickým směrem nebo se to nepovede.“
Při tvorbě filmu se navíc opíral o klíčové kolegyně ve štábu. Vedle střihačky Anny Johnson Ryndové, to byla dramaturgyně Janka Vlčková. „A druhá důležitá ‚dramaturgyně‘ byla moje partnerka, s kterou jsem scénář hodně konzultoval,“ prozradil režisér, který je zároveň autorem scénáře. „Pro mě bylo extrémně důležité všechny jejich názory na scénář, na realizaci i při natáčení slyšet. A také to, aby se ty herečky cítily bezpečně.“
Představitelkám hlavních rolí sester, které zpívají v prestižním sboru, Kateřině Falbrové a Maye Kintera, bylo během natáčení třináct, respektive patnáct let. A ve filmu účinkují další zhruba tři desítky mladých dívek v rolích sboristek. Právě partnerka Ondřeje Provazníka hrála při zajištění bezpečného prostředí pro herečky významnou roli. „Ona je stavbyvedoucí, má takové drsné povolání, ale na dobu natáčení si vzala volno a o Mayu s Kateřinou se starala,“ vysvětluje režisér.
„Já jsem věděl, že se jim nebudu moc věnovat, potřeboval jsem řešit natáčení. A zároveň mi bylo jasné, že to bude pro celý ten teenage kolektiv hrozně náročné. Na place tam bylo třicet holek a byli jsme třeba tři neděle na chatě v horách. Já jsem se o ně starat nemohl. Proto tam byla moje Natálie nebo také herecká koučka a koordinátorka intimity Martina Čurdová.“
Režisér myslel dokonce i na to, aby na place nikdo nedělal nevhodné vtipy, které by u takto citlivého tématu a také v citlivém věku hereček mohly narušit pocit bezpečí a herečky rozhodit. „Od začátku pro nás bylo zjevné, že vyprávíme film o traumatu a že nemůžeme tím procesem kohokoliv traumatizovat, zvlášť když pracujeme s nezletilými herečkami, navíc začínajícími. Pro ně to celé byla ohromná výzva a velice těžká věc a zvládly to naprosto skvěle,“ pochvaluje si Ondřej Provazník.
„Ta věc je tak komplexní a křehká. Vztah k pachateli i ke kolektivu, ve kterém se člověk vyskytuje, je často velmi složitý. Může trvat měsíce nebo léta, než si člověk uvědomí, co se vlastně děje,“ uvědomuje si režisér. Při přípravě scénáře absolvoval mimo jiné i rozhovory s přeživšími, s ženami, které prošly sborem Bambini di Praga, který příběh filmu inspiroval, a zjistil, že i on měl o tomto druhu násilí určité předsudky.
„Třeba v případě hollywoodských hereček jsem si říkal, jestli tomu ty oběti nešly trochu naproti, jestli se samy nedostaly do těch nebezpečných situací,“ přiznává Ondřej Provazník. „Ale ta vina je vždycky na straně pachatele. Naprosto jednoznačně,“ uvědomuje si nyní.
Poslechněte si celou epizodu podcastu Hlas Heroine, kde Ondřej Provazník podrobněji popisuje proces tvorby svého filmu Sbormistr a jaké výzvy přináší zpracování tak citlivého tématu, jako je zneužívání v dívčím kolektivu.
Epizodu si můžete poslechnout na Spotify nebo Apple Podcasts.