E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Když chce podnikat chlap, nasadí si klapky a jede. Žena svádí boj se stereotypy

„Dokud společnost nepřestane podnikavé ženy vnímat jako krkavčí matky, které si z plezíru a sobecky budují kariéry, tak se nikam neposuneme,“ říká prezidentka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek Kateřina Haring.

Foto: Kateřina Haring. Eva Neužilová

Nízké sebevědomí, pocity selhání, nátlak blízkého okolí, odsouzení od lidí, kterým by do vás nemělo nic být. A starostí nad hlavu v práci i doma… Kateřina Haring moc dobře ví, s čím se potýká žena, která se snaží skloubit kariéru, co za něco stojí, s péčí o rodinu. Je majitelkou velké marketingové společnosti a od roku 2016 také prezidentkou Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek (ČMAPM), networkingové organizace, v rámci níž ženy tato a mnoho jiných témat řeší s jinými manažerkami a podnikatelkami.

Asociace také pořádá semináře, workshopy či mezinárodní obchodní setkání, v těchto měsících převážně v on-line podobě. Nově také hledá nadějné startupy řízené ženami pro potenciální podporu ze strany fondu Reflex Capital. S Kateřinou jsme si povídaly mimo jiné o tom, proč ambiciózní ženy stále zdolávají trnitější cesty než jejich mužské protějšky. 

Dejme tomu, že rozjíždím vlastní podnikání a vstoupím do vaší asociace. Jak mi s tím rozjezdem pomůžete?

Každá žena v této situaci potřebuje trochu něco jiného. Dnes už zpravidla nejde o ty úplné základy, jak firmu založit a tak dále, tyto informace už jsou obecně dobře dostupné. Ale dokážeme vás propojit s lidmi, které potřebujete. Ať už hledáte radu, nebo potenciální obchodní partnerství. Je ale třeba počítat s tím, že to není jen o nějaké výměně vizitek. Že přijdete na jednu z našich akcí a vyzobete si kontakty. Je třeba tomu věnovat své úsilí a čas, být sama ochotná sdílet a pomáhat. Jenom pak to funguje.

Plus pořádáme řadu vzdělávacích akcí na témata, o kterých víme, že naše členky zajímají. Od finančního řízení přes právní věci až po aktuální legislativní změny, podpůrné programy a opatření kolem covidu, které šlo především v loňském roce jen velmi těžko stíhat sledovat. Fungujeme na bázi regionálních kanceláří, ale zároveň se členky mohou zúčastnit kterékoliv akce, kterou si vyberou, v rámci celé republiky. 

Proč by měly ženám v podnikání radit jiné ženy? Nehodily by se spíš rady od mužů, když stále vedou mnohem více firem?

Na naše akce, které se teď vzhledem ke covidu odehrávají hlavně on-line, zveme samozřejmě i muže. Přednášejí nám na webinářích a tak dále. Když máme pozvat epidemiologa nebo odborníky na audit či daně, nezáleží na tom, zda je to muž, či žena. Vždy je fajn si vyslechnout fundovaného člověka. Ale to, co mezi našimi členkami rezonuje, téma, které se řeší napříč všemi aktivitami naší organizace, je skloubení domácích starostí s těmi pracovními. A v tom ženě opravdu rozumějí jen jiné ženy. Každá ženská vám řekne, že to máme v podnikání jiné. Že musíme kloubit daleko víc rolí než chlapi. Ti, když chtějí vlastní firmu nebo skvělou kariéru, nasadí si klapky a jedou.

Co je ČMAPM

Českomoravská asociace podnikatelek a manažerek (ČMAPM) je dobrovolná nezisková organizace, založená v roce 1995 profesorkami MU v Brně na podporu žen podnikatelek. Působí v devíti regionech Česka a sdružuje především malé a střední firmy a OSVČ. ČMAPM je členem celosvětové asociace podnikatelek FCEM, která sdružuje přes pět milionů podnikatelek ze 120 zemí světa. Kateřina Haring je prezidentkou ČMAPM a v rámci FCEM viceprezidentkou pro Evropu.

Zatímco ženy to tak snadné nemají? 

Samozřejmě existují ženy, které mají silné ego a ostré lokty, ale obecně nás brzdí nízké sebevědomí. Nevěříme si, je to v nás zabudované. A dokud nebude dost pozitivních příkladů, tak se to nezmění. Ženy, které chtějí být úspěšné profesně a zároveň si přejí i rodinu, jsou obecně ve složité situaci. Já taky na začátku poslouchala, proč lítám po celém světě, když mám děti. Od vlastních rodičů, od nejbližších lidí. Proč nenechám byznys na manželovi. A to přesto, že jsem v tom byla dobrá a manžel mě podporoval a podporuje do dneška. Zrovna teď je s dcerou na kroužku a my si tu díky tomu můžeme spolu povídat…

Dokud společnost nepřestane podnikavé ženy vnímat jako krkavčí matky, které si z plezíru a sobecky budují kariéry, tak se nikam neposuneme. Je to dlouhá cesta, protože nestačí ani mít toho podporujícího partnera. Musíte zvládnout čelit tomu, že se k vašemu životnímu stylu vyjádří každý, koho potkáte.

Dočkáme se doby, kdy nebude zvláštní, že žena, matka, vede obří korporaci? 

Moc bych si přála, aby se toho dožila už moje dcera. Nestane se to ale, dokud nebude vytvořeno prostředí, které se nebude pohoršovat nad tím, že matka je v práci a netráví celé dny s dítětem. A které naopak uzná, že je plnohodnotným rodičem také otec. Dokud nebude zcela normální, že jsou povinnosti v rámci rodiny plnohodnotně rozdělené.

Je to něco, co můžeme ovlivnit i my, protože vychováváme děti. Když budeme správně vychovávat nejen dcery, aby byly sebevědomější, ale i syny, aby nelpěli na stereotypních rolích, tak se nám to vrátí. Je to o respektu a úctě a ty by mělo dítě vidět doma.

Musím říct, že máme členky s manželi a partnery, kteří je podporují. Nebo takové, co jim partner spíš podkopával nohy a šli od sebe. Nic moc mezi tím. Takže je to i o tom, jak budoucím generacím ty muže vychováme.

Říkáte, že skloubení osobního a pracovního života je pro vaše členky jedním z hlavních témat. Už jste tedy na něco přišly?  A jak může v tomto pomoci networkingová organizace?

Vždycky je to o prioritách a jeden návod pro všechny samozřejmě neexistuje. Nejlepší je, když si žena sama řekne, jakou pomoc potřebuje. Může to být rada psycholožky, která jí řekne: „Hele fakt se netrap tím, že nejsi s děckem osm hodin denně. Důležitá je kvalita toho času, který s ním trávíš.“ Některé z nás shánějí pracovní posily, jiné užitečné rady. Ale pomůže už jen to, že si můžete popovídat se ženami, které řeší stejné či podobné situace, jsou také vytížené a perou se s tím.

Prezidentka Českomoravské asociace podnikatelek a manažerek Kateřina Haring. Foto: Eva NeužilováFoto: Kateřina Haring

Jinde se toto pochopení hledá těžko?

Je to tak. Jako příklad uvedu fenomén takzvané sendvičové generace, kdy ženy mají na starosti dospívající děti či vnoučata na straně jedné a staré, často nemocné rodiče na straně druhé. Hodně našich členek tímto prochází a není to vůbec snadné. Viděla jsem i zcela vyčerpané a vyhořelé ženy.  Balancují a hledají řešení. A právě to sdílení starostí a zkušeností jim může velmi pomoci. Mezi členkami fungují přátelství. A je jiné, když se svěřujete někomu, kdo danou situaci zažil a dokáže se do vás vcítit.

Naše členky jsou svým okolím často vnímány jako nezlomné a slýchají věty typu: „Ženská jako ty tohle přece musí zvládnout levou zadní…“ Jenže tak jednoduché to samozřejmě není. Díky tomu sdílení zkušeností v rámci asociace víme, že v různých etapách života je třeba znovu a znovu balancovat. A obrovsky pomáhá patřit do skupiny, ve které najdete radu a pochopení.

A pak jsou tu asi ty běžné pracovní potíže…

Samozřejmě. Nejsme jen spolkem žen, které řeší work life balance. Mezi našimi členkami jsou manažerky na nejvyšších funkcích korporací, šéfky velkých podniků. Naposledy jsem si například povídala s ředitelkou velké zdravotnické skupiny. Řešila zrovna krach Bohemia Energy, což je pro danou společnost velká komplikace. A to v situaci, kdy zdravotnická zařízení čelí extrémním náporům způsobeným pandemií.

Opět je tu ten výše zmíněný rozměr. Ženy jako ona, na vysokých zodpovědných funkcích, ocení, když můžou své problémy řešit s dalšími ženami na podobných pozicích. Protože ty jim můžou nabídnout zcela jiný pohled na věc než třeba kamarádky, které žádnou podobnou profesní zkušenost ani odpovědnost nemají.

Podnikatelské prostředí obecně je teď značně zasaženo pandemií. Máte zmapované dopady na členky vaší asociace? 

Dělaly jsme si na toto téma průzkum, který ukázal, že polovině našich tuzemských členek klesly obraty o 40 až 60 % a 14 % dokonce o 90 %. Celosvětově jsou výsledky ještě horší a o těch fatálních 90 % klesly příjmy 17 % podnikatelek. Ženy často podnikají ve službách, tedy v nejvíc zasažených oborech, a situace je opravdu vážná. Průzkum také ukázal, že během pandemie trávily ženy v průměru o tři hodiny každý den déle starostmi o rodinu a domácnost. Hlavně z důvodu distanční výuky dětí. To samozřejmě na úkor práce a v době, kdy by se potřebovaly soustředit na nějaký krizový management a restart.

Situace rozhodně není růžová. V Česku částečně pomohl program Antivirus, díky němuž zatím nedošlo k masivnímu propouštění. Ale nad dalším vývojem visí velký otazník a vyhlídky pro příští rok rozhodně nejsou nejlepší.  

Letos se vaše asociace už podruhé zapojila do celosvětové kampaně #CHOOSE WOMEN. O co jde?  

Účelem kampaně je podpořit lokální byznysmenky. Upozornit na ně veřejnost, inspirovat k tomu, aby při nákupu nějakého produktu či služby dali lidé přednost těm, za nimiž stojí žena. Kampaň vrcholila teď začátkem prosince a my ji podpořily tím, že jsme vybídly veřejnost, aby nám posílala tipy na regionální podnikatelky, které jsme pak představovaly na sociálních sítích. Některé ty příběhy se nám podařilo i medializovat a musím říct, že na to máme skvělou zpětnou vazbu. Tuto kampaň původně iniciovala OSN, je to celosvětová akce, která upozorňuje na složitou ekonomickou situaci žen. Hlavně pak v rozvojových zemích, kde často žijí především staré a ovdovělé ženy ve veliké bídě. Rozhodně ale vidíme velký smysl podobných akcí i v českém prostředí. Lze takto podpořit podnikatelky, které jsou všude kolem nás, kavárnice, fyzioterapeutky, restauratérky, majitelky obchůdků, kadeřnice a mnohé další, jejichž služeb denně využíváme.

A vaše spolupráce s investičním fondem Reflex Capital?

Fond založil Ondřej Fryc, zakladatel Mall.cz. Sám patří k nejúspěšnějším českým podnikatelům a teď chce pomocí tohoto fondu vytipovat napříč Českem zajímavé startupy a projekty a pomoci jim v růstu. Zatímco naše asociace ženám nemůže pomáhat přímou finanční podporou, u tohoto projektu už mají šanci na ni dosáhnout. I když to samozřejmě není jen tak. Startup musí zaujmout a splnit určitá další kritéria.

Projekt necílí jen na ženy, ale naším úkolem je hledat právě především podnikatelky. Fungujeme jako styčný bod pro zájemkyně o spolupráci, přičemž nemusejí být našimi členkami, projekt je otevřený všem nadějným podnikatelským projektům. Takže kdo takový má a rád by zkusil této možnosti využít, ať se nám neváhá ozvat.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s