E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Covidová revoluce: Home office bude standard, pracoviště se přizpůsobí

Práce z domova kombinovaná s efektivními pracovními setkáními. Tak bude podle Magdalény Wavle, ředitelky oddělení talentu a rozvoje ve společnosti Vodafone, po pandemii vypadat běžný pracovní režim mnoha firem.

Foto: Zdroj: Vodafone

Jak covid ovlivnil práci personalistů? Je něco, co pandemie trvale změnila?

Obrovskou změnu k lepšímu představuje přístup k práci z domova. Konkrétně u nás ve Vodafonu sice ani před pandemií nikdo home office nezakazoval a lidé běžně pracovali den až dva v týdnu doma, ale v praxi stále zůstávaly oblasti, kde byla práce z domu jen teoretickou možností. Tato praxe fungovala u většiny zaměstnavatelů. Covid ukázal všem, kteří v to nevěřili, že home office funguje. Že lidé dokonce můžou být i produktivnější a jsou celkově spokojenější. Z průzkumů mezi našimi zaměstnanci vyplývá, že většina z nich by si přála dělat z domova až tři dny v týdnu. Covid necovid. Po zkušenosti, kterou jsme si v posledních měsících prošli, už víme, že tímto směrem půjdeme. A nejen v tuzemsku. Je to globální strategie společnosti a v brzké době budeme tomuto režimu přizpůsobovat také kancelářské prostory.

Přizpůsobovat kanceláře tomu, že v nich lidé stráví méně času?

Jde o to, že se mění účel, proč lidé do kanceláří chodí. Ukazuje se, že v činnostech vyžadujících soustředění jsou doma až o 15 procent efektivnější než na pracovišti. Tam pak potřebují jít kvůli jednáním, schůzkám nebo brainstormingům. Zkrátka za komunikací, při které jim osobní kontakt přece jen vyhovuje víc. V době koronakrize jsme samozřejmě byli doma všichni a jednání probíhala online. V běžných časech se ale ukazuje jako ideální právě kombinace částečné práce z domova s kvalitním zázemím pro setkávání s ostatními. První návrhy na přestavbu centrály bychom měli mít zhruba za měsíc. Má se jednat o prostor, kde bude méně klasických stolů a kanceláří a více různých kolaboračních místností.

Foto: Zdroj: Vodafone

Magdaléna Wavle

Z pozice „ředitelky oddělení talentu a rozvoje“ řídí HR strategii společnosti Vodafone v Česku. Dříve působila například v Microsoftu a v GE Money Bank. Vystudovala VŠE v Praze. Má dva syny (10 a 12), volný čas tráví nejraději s rodinou a venku při sportování. Ráda fotí, a když zbyde chvilka, věnuje ji knížce.

V tuto chvíli už tedy pracuje většina vašich zaměstnanců dva až tři dny v týdnu z domova?

Většina těch, kterým to jejich pozice umožňuje. Samozřejmě když prodáváte v prodejně v obchodním centru, tak to z domova nelze. Ale například obsazenost centrály Vodafonu se aktuálně pohybuje okolo 25 procent, což je limit, který jsme si nastavili. Od kolegů z oboru vím, že změnou přístupu k práci z domova prochází v posledních měsících většina zaměstnavatelů.

Proč tento trend přinesl až covid?

Není snadné změnit uvažování některých lidí ve vedení firem. Velmi rozšířená byla nedůvěra k celému konceptu práce z domova. Někteří manažeři byli přesvědčeni, že lidé doma pracují méně. Stávalo se třeba, že sice svým lidem občasný home office dovolili, ale zakazovali ho v pátek, protože lidé tento den preferovali a oni nechtěli mít prázdné kanceláře. To mi vždycky přišlo úsměvné. Pokud zůstanete doma, a tudíž nejedete hodinu do zaměstnání a další hodinu odpoledne domů, můžete odvést perfektní práci, a ještě vyrazit o dvě hodiny dřív na chalupu. O tom to je. Neznamená to, že si zaměstnanci prodlouží víkend.

Samozřejmě to vyžaduje propracovaný systém, tak aby lidé měli flexibilitu a jejich nadřízený zároveň určitou kontrolu. Je to o vzájemné důvěře. A je to velké téma i v oblasti firemního vzdělávání. Do hlav vedoucích pracovníků je třeba dostat skutečnost, že u mnoha zaměstnanců ničemu nevadí, když ve tři odpoledne zajdou s dítětem na kroužek a svou práci dodělají večer. Funguje to a lidé jsou spokojenější. Jsem přesvědčená, že bychom k těmto trendům došli tak jako tak. Covid ten proces jen výrazně urychlil.

Přichází doba GIGOVÁ

Když se na jaře život přesouval do online světa, mnoho domácností i firem mělo problém s rychlostí a kapacitou internetu. Na pozdim to bude jinak. Přes milion českých domácností a firem má teď přístup ke Gigasíti od Vodafone. To znamená, že můžou využívat superrychlé připojení o rychlosti 1 Gbps, čtyřicetkrát rychlejší než dosavadní průměr. 

V klidu zvládnete videohovor a stahováním souborů zároveň. A to i když je ve vedlejším pokoji v plném proudu online vzdělávání nebo zábava. Vytvoříte si i prostor pro nové technologie. Se spolehlivým Gigabit internetem vám už nic nebrání vyzkoušet výhody chytré domácnosti. 

Stahování 1 Gbps je dostupné za zaváděcí cenu 399 korun měsíčně, a to na dobu šesti měsíců. Pak bude běžná cena připojení 999 korun měsíčně. 

Podnikatelům a firmám je gigabitový internet k dispozici za cenu 1099 Kč, v ceně je navíc prémiová péče, pevná IP adresa a aplikace SmartGuard pro ochranu před kybernetickými útoky. Rychlost odesílání dat (upload) je u připojení 50 Mb/s. Zvýhodněnou nabídku Gigabit internetu si můžete aktivovat kdykoli od 15. 8. do 31. 10. 2020.

Přejít do doby GIGOVÉ

Začátek musel být dost napínavý. Jaké pro vás byly první dny po vyhlášení nouzového stavu?

Z profesního pohledu to pro mě byla úžasná zkušenost. Do týdne jsme převedli na práci z domova 95 procent z více než 2500 zaměstnanců společnosti. Lidé byli velmi vděční, že se k tomu firma takto postavila a umožnila jim být v bezpečí. Bylo to ale extrémně náročné z mnoha pohledů. Už jen zajistit technické zázemí, aby vůbec mohli zaměstnanci doma svou práci vykonávat. Poskytovali jsme jim počítače, monitory, tablety, SIM karty s neomezenými daty, často i pro jejich děti, protože ty také zůstaly doma a potřebovaly technologie na komunikaci se školami. V jeden moment bylo připojeno hned několik členů rodiny a jen vzrostla důležitost stabilního připojení k internetu. Do toho se koronakrize překrývala s datem, kdy do firmy přestupovalo 670 zaměstnanců společnosti UPC, kterou Vodafone koupil. Zkrátka obrovský projekt. Vyžadovalo to mimo jiné okamžité nastavení přehledné komunikační strategie a efektivních procesů řízení. Bleskově jsme školili manažery, jak mají vést své týmy na dálku.

Naráželi jste na to, že někdo práci z domova nezvládal?

Nějaké problémy se samozřejmě objevily. Někdy až zoufalé byly především maminky, které se vedle práce musely učit s dětmi. Proto jsme se rozhodli umožnit jim pracovat na zkrácený úvazek, ale při zachování výše platu. Osobně jsem byla moc ráda, že se to povedlo. Během koronakrize jsme nikoho nepropustili ani nikomu nesnížili plat. To všechno je důležité z pohledu retence zaměstnanců. Lidé dokážou ocenit zaměstnavatele, který je v nouzi podržel. Věřím, že se to firmě vrátí.

Vy jste také pracovala z domova a zároveň se učila s dětmi?

Ano a ze začátku to bylo skutečně náročné. Než jsem si našla nějaký systém, jak tu práci zorganizovat, abychom se k učení nedostali až v šest večer, kdy už jsou děti nepoužitelné. Byla to taková vyšší dívčí.

Právě efektivní organizace času bývá označována za jednu z nejnáročnějších věcí spojených s prací z domova. Jak s tím zaměstnancům pomáháte?

Po celou dobu jsme lidem poskytovali poradenství, odpovídali na jejich dotazy a dodávali tipy a rady. Nešlo jen o pracovní postupy, ale také o to, jak odpočívat, jak čelit stresu. Manažery jsme školili, jak poznat stres u sebe i zaměstnanců. Home office má svá úskalí, je třeba se s ním naučit pracovat.

V současné době se v rámci vzdělávání soustředíme i na zvládání kombinace, kdy má manažer část týmu v kanceláři a část připojenou online. Třeba při poradě. Dynamika takové skupiny je něco zcela nového a je to velmi zajímavé. Troufnu si říci, že je snazší mít všechny kolegy online než řídit takhle kombinovanou skupinu. Za pár dní na to téma chystáme velkou vzdělávací akci pro 300 manažerů. A další budou následovat. Trend je daný a nyní je třeba, aby zaměstnanci získali všechny potřebné dovednosti, aby nový systém fungoval z pohledu jednotlivce pracujícího z domova, ale i manažerů, kteří na dálku řídí celé týmy.

Aktuální číslo

  • O tom, jak rodí ženy, rozhodují muži
  • BDSM coming out
  • Malý, tlustý, plešatý? Body shaming se týká i mužů. Promluvili Čestmír Strakatý, Šimon Holý, René Levínský a Jordan Haj
  • Budoucnost je rostlinná
Popup se zavře za 8s