E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Po přerušení řeči jsem málem omdlela. Povedlo se mi ale rozpoutat debatu, říká Daria Kashcheeva

18. březen 2024
27 819

Za svůj absolventský snímek Electra získala Daria Kashcheeva od České filmové a televizní akademie cenu za nejlepší studentský film. Spíš než díky tomuto úspěchu ji ale nyní česká veřejnost zná kvůli děkovné řeči, kterou po překročení stopáže necitlivě přerušil režisér. „Ano, byla jsem drzá, byla jsem dlouhá, ale kdyby to nebylo tak dlouhé, nevyvolalo by to tu diskuzi,“ říká nyní v exkluzivním rozhovoru pro Heroine.cz Kashcheeva.

Foto: Jana Plavec

Projev o stárnoucích vaječnících a pracovních podmínkách žen ve filmovém průmyslu rozdělil Česko napůl. Část veřejnosti pobouřilo bezprecedentní utnutí řeči, část se naopak režiséra přímého přenosu zastala a vyčítá filmařce, že nerespektovala ostatní. Daria Kashcheeva věděla, že projev bude v případě vítězství delší, než je vymezený čas. „Když mě přerušili, tak to jsem málem omdlela,“ říká týden po slavnostním večeru Kashcheeva. Proč projev nezkrátila, byl v tom nějaký záměr? Jak se na pódiu cítila a co říká na slova režiséra Michaela Čecha, který její chování označil za aroganci? I to se dočtete v rozhovoru.

Druhý den už Kashcheeva mířila znovu na natáčení a následně se rozhodla v rámci duševní hygieny komentáře, které zaplavily sociální sítě i média, nečíst. Odmítla i všechny dosavadní žádosti o rozhovory. Za svými slovy si ale stojí a je ráda, že na její řeč nyní reagují zástupci Státního fondu kinematografie nebo Asociace producentů v audiovizi, že se téma otevřelo.

Sama autorka totiž téma mateřství ve svém životě bytostně řeší. Stejně jako další filmařky zvažuje, zda se stát matkou. „Proč si musím vybírat mezi mateřstvím a tvorbou? Jenom proto, že jsem se narodila s dělohou?“ ptala se řečnicky ve zmiňovaném projevu. 

Ne v každé zemi totiž mateřství automaticky znamená, že žena musí přerušit svoji práci. A to je téma, o kterém chce Kashcheeva hovořit: ženy, které se chtějí vracet do práce dříve než ve třech letech dítěte, by podle ní měly mít možnost skutečné volby, a to jak ve filmovém průmyslu, tak v jiných odvětvích. Dobře to podle ní funguje například v severských zemích. Jak konkrétně taková podpora vypadá a co ženám ve filmové branži pomáhá?

Tématu rodiny se chce Kashcheeva věnovat i ve svém novém projektu, v debutovém celovečerním filmu. Na snímku chce pracovat se stejným týmem, se kterým nyní uspěla s Electrou a dříve také s Dcerou, za niž byla v roce 2019 dokonce nominovaná na Oscara.

Měla po udílení cen vůbec náladu na oslavy? Jak se v jejím týmu řešilo, když se některé z jeho členek staly matkou? A jak se sama rozhodla v otázce, zda mít, či nemít děti? Nejen to se dočtete v následujícím rozhovoru.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s