Diskuze k článku:

Přechválená generace. Přestaňte děti chválit a začněte oceňovat

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Jana | 28. 6. 2022 11:52

Sebevědomí lze získat pouze úspěchem v nějaké činnosti, to je známá věc. Kdyby psychologové desetiletí netvrdili, že je potřeba za každou maličkost chválit, nevyrostla by generace přechválených nesebevědomých dětí. Děti samy poznají, kdy si ocenění zaslouží a kdy ne a potom taky té pochvale buď věří nebo ne. A taky poznají, když provedou něco špatného a dobře vědí, že si zaslouží trest a ne, že se to přejde, aby náhodou neutrpěly újmu.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Vagina Quest | 27. 6. 2022 13:00

Článek aktuální tak před 30 lety, nic nového. A teď jestli už autorka byla vůbec na světě.

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

Drahomír Černohous | 7. 7. 2022 6:10

Osobně bych ocenil, kdyby na přiložené fotografii bylo dítě jednoznačného pohlaví. Nebo by si někdo vsadil, je li to děvče, chlapec nebo obojetník ?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 3. 7. 2022 8:41 | reakce na Alena Rabová - 30. 6. 2022 12:39

Ten samý článek ale říká na svém konci toto:

"Teď už zbývá jít přestat chválit vlastnosti a začít NEOMEZENĚ oceňovat"

Takže možná říká něco jiného, než si myslíte.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Křížek | 3. 7. 2022 8:39 | reakce na Davids - 2. 7. 2022 18:20

Lidé jako Monika Čuhelová se snaží ostatním vymlet díru do hlavy, aby si mysleli, že oni sami na to bez pomoci různých Čuhelových nestačí. To je celé. Rodiče (nebo aspoň většina) ale byli dříve a jsou i dnes schopní posoudit, kdy je chvála produktivní a kdy kontraproduktivní, a dělají to na empatické a intuitivní bázi už tisíce generací, a žádné Čuhelové k tomu nepotřebují.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Davids | 2. 7. 2022 18:20

Chcete mi říct, že v 90kach rodiče v ČR většinově znali rozdil mezi oceňováním a chvalenim? ??Ani teď většina rodičů kolem mě nevychovává děti na psychologickych zakladech. Na rozdíl od té doby kterou zmiňujete, máme ovsem daleko více informačních možností a ti kdo chtějí tyto informace získávat a aplikovat to maji rozhodně dostupnější než v dobách mého dětství. V té době běžně dospělí na mé činy reagovali tak, že hodnotili mou osobu a

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Alena Rabová | 30. 6. 2022 12:39

Toto je úžasný článek, který konečně nazývá véci pravymi jmény, tedy, že všeho moc škodí.Dle mého názoru je tato přechválená generace nebohá, neschopna unést sebemenši nezdar a to jen díky přechvalováni.Nebudu zde nic rozepisovat, vše je nádherně napsáno v článku, se kterým zcela souhlasim a jen si přeji, aby jeho obsah dopadl na úrodnou půdu.Díky za něj!

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana | 28. 6. 2022 11:52

Sebevědomí lze získat pouze úspěchem v nějaké činnosti, to je známá věc. Kdyby psychologové desetiletí netvrdili, že je potřeba za každou maličkost chválit, nevyrostla by generace přechválených nesebevědomých dětí. Děti samy poznají, kdy si ocenění zaslouží a kdy ne a potom taky té pochvale buď věří nebo ne. A taky poznají, když provedou něco špatného a dobře vědí, že si zaslouží trest a ne, že se to přejde, aby náhodou neutrpěly újmu.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Johana | 28. 6. 2022 11:22

Skvělý článek, který můžu potvrdit. Celé dětství jsem byla chválená podobou nálepek a moje sebevědomí přeletává mezi dvěma extrémy, ale většinou se udržuje při tom, že je velmi nízké. Dlouho jsem se musela učit, že chyby jsou důležitou součástí učení.

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lucie Kaltenbrunnerová | 27. 6. 2022 19:59 | reakce na B - 27. 6. 2022 12:40

Teď je ještě otázka, zda ví, co to je, a schválně jestli mi za mou kritiku poděkuje:D.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Křížek | 27. 6. 2022 18:12

V jednom projevu k absolventům americké univerzity zaznělo následující: "No matter how hard you try or how well you perform, you may still end up as a sugar cookie, that's how life is sometimes."

Přesně na toto musíme děti připravit a přesně toto neuděláme, pokud budeme následovat rady, jako je tento článek. Hlavně teda tu přechytralou radu v závěru - co nejvíc oceňujte, což je to samé kritizované přechvalování v bledě modrém!!!

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jarka Šimanová | 27. 6. 2022 16:44

Hlavně, že vidíte mezeru a nevidíte, že vám v souvětí chybí dvě čárky...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

B | 27. 6. 2022 15:26 | reakce na Lucy90 - 27. 6. 2022 14:45

Citace - Lucy90 / 27. 6. 2022 14:45

Pro B: No jestli jste při tom kritizování taktní jako pytel štěrku, tak se jim ani nedivím. Kritika má být konstruktivní jak v obsahu, tak i formě.

To by sice teoreticky měla, ale prakticky je to nemožné. Ať kritizuješ sebemileji, stejně budeš ta protivná, zlá, špatná, nemáš pravdu nebo jen závidíš.:D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lucy90 | 27. 6. 2022 14:45 | reakce na B - 27. 6. 2022 12:33

Pro B: No jestli jste při tom kritizování taktní jako pytel štěrku, tak se jim ani nedivím. Kritika má být konstruktivní jak v obsahu, tak i formě.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Vagina Quest | 27. 6. 2022 13:00

Článek aktuální tak před 30 lety, nic nového. A teď jestli už autorka byla vůbec na světě.

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 27. 6. 2022 12:41 | reakce na Anna Komárková - 27. 6. 2022 9:11

Anna Komarkova: to maji takhle Italove...nebo Romove...ze deti sou posvatne a i kdyz zlobi tak "bambinu" se nesmi rict krive slovo, to ste pak za toho spatneho vy :D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

B | 27. 6. 2022 12:40

Citace - Daniela Perná / 27. 6. 2022 10:36

Najednou je to špatně.Moc dobře si pamatuji,jak po revoluci právě psychologové nabádali rodiče,aby děti za vše chválili.Přece svému miláčku nemůžete na ostro říci,že to dělá blbě.A pak to s nástupem internetu narostlo do obludných rozměrů.Kdejaký rádoby odborník poučoval o výchově a rodiče pak měli pocit,že v ní u svých dětí naprosto selhávají.Jak je možné,že ta metoda u kluka či holčiny nefunguje,co dělám špatně?

Tady třeba předvedu v praxi na paní Daniele...
Za interpunkcí se dělá mezera, Danielo.
Teď je ještě otázka, zda ví co to je a schválně jestli mi za mou kritiku poděkuje.:D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 27. 6. 2022 12:40

nevim no, ja dceri klidne reknu ze je sikovna nebo chytra, ale musi to byt za neco. Kdyz se ji neco povede, tak ji pochvalim. Ale nechvalim ji za kazdou blbost. A dost casto jeste prihodim "kdyz chces", takze treba, "no, to se ti povedlo, jsi sikovna....kdyz chces..." :) ale rozhodne do ni furt nehucim, ze je genialni atd... na selhani ji pripravuju taky s tim, ze clovek muze byt sikovny a snazit se, ale ne vzdy se vec podari. V takovem pripade nema cenu brecet, ale zkusit to znova a lip...a nebo se na to vykaslat :D

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

B | 27. 6. 2022 12:33

Děti, děti... moje děti jsou na kritiku zvyklé. Jenže ona i většina dospělých kritiku nesnese, jsou přitom hloupí jak tága, a i když si dám tu námahu jen na to nenadávat, ale dokázat jim, jak moc jsou mimo, tak většinou neděkujou.:D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Daniela Perná | 27. 6. 2022 10:36

Najednou je to špatně.Moc dobře si pamatuji,jak po revoluci právě psychologové nabádali rodiče,aby děti za vše chválili.Přece svému miláčku nemůžete na ostro říci,že to dělá blbě.A pak to s nástupem internetu narostlo do obludných rozměrů.Kdejaký rádoby odborník poučoval o výchově a rodiče pak měli pocit,že v ní u svých dětí naprosto selhávají.Jak je možné,že ta metoda u kluka či holčiny nefunguje,co dělám špatně?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Liška | 27. 6. 2022 10:18

Dobrý článek. Děkuji.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Anna Komárková | 27. 6. 2022 9:11

Hlavně je začnete vychovávat a stanovit jim nějaké limiy, aby věděly kam až mohou zajít a co si kde dovolit. Včera jsem zrovna byla na nějaké akci a co tam děti předváděly byl děs, všechny rusily, ale rodičům to byli naprosto jedno, že je nakonec museli napominat pořadatelé a ucinkujici

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit