Diskuze k článku:

Sendvičová generace. Mezi péčí a povinností

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Paeris Kiran | 4. 6. 2019 11:51

No to je v podstatě jenom důsledkem toho že se generace již nemění po 20 letech ale po 30-35 letech.

kupříkladu na Islandu to nějak neřeší protože tam je prostě normální mít 1-2 děti před vysokou školou... A pokud ne tak je u daného člověka něco špatně.

Ale ten stav je nevyhnutelný pokud se s dětmi čeká do 30-35 let...

ale aby to fungovalo tak musí mít ti rodiče kde samostatně bydlet už někdy ve 20 letech... a během školy...
To se současnými cenami v místech kde školy jsou není u nás nějak reálné.

+59
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Surcuf | 4. 6. 2019 16:01

Chtěly jste emancipaci , tak jim máte, dříve byla žena doma, muž ji zajistil a nebyl problém - holt kabelka z Desigualu nebyla tak často...

-139
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Diskuze k článku:

Bára macková | 3. 7. 2020 10:57

Mám stres bojím se říc i strejdovi ahoj.

Nebo když je dědek vožralej tak řve na mojí babičku já jsem bojí že jí zabie


Máme psa který mě uklidňuje má i nějakýho člověka kterýho má ráda ale moje rodiče ne

Moje životní přání je potkat toho člověka



Děkuji všem .????

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

sasina | 2. 1. 2020 13:18 | reakce na Surcuf - 4. 6. 2019 16:01

Citace - Surcuf / 4. 6. 2019 16:01

Chtěly jste emancipaci , tak jim máte, dříve byla žena doma, muž ji zajistil a nebyl problém - holt kabelka z Desigualu nebyla tak často...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Hanka | 11. 12. 2019 15:18 | reakce na Fanek - 5. 6. 2019 19:49

Jak se mají děti starat o své rodiče, když mají sami děti, o které se musí starat? O tom ten článek je. Někde nám to drhne...

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Allfiinka | 10. 7. 2019 10:21

My ženy svolíme k dítěti až ve chvíli, kdy se cítíme, nebo jsou vyhlídky, že jsme zajištěné, pokud by muži byli pořádnými muži, neoddalovali bychom mateřství po 30-35 letech. Máme větší práva než v minulosti, ale ve skutečnosti máme akorát víc povinností, protože Vaše starosti přesouváte na nás. Takže máme právo na to se rozhodnout, zda dítě bude ve 20 nebo 30-35 letech. Chcete potomka dřív? Přesvědčte nás ženy o tom, že jste vhodnými partnery, kteří nám budou oporou již ve 20 a ne až v 30-35 lety.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Myskin | 27. 6. 2019 14:43 | reakce na Sam - 5. 6. 2019 14:34

Mít děti po třicítce má podle mě spíš výhody. Rodiče jsou vyzrálejší, nemusejí si procházet peklem při dříve tak častém soužití s tchánovci, protože už mají obvykle své bydlení. Dříve lidem nic jiného nezbývalo, nemohli cestovat, měli výrazně méně peněz a možností než dnes, antikoncepce nebyla tolik dostupná a hlavně o ní vetsina lidí věděla prd. Tohle jsou vesměs důvody, proč měla generace dnešních šedesátníků děti kolem dvaceti, nic víc v tom není. Já na tom nevidím bůhvíjakou výhodu. Staří a nemohoucí byli a budou, a někdo se o ně postarat musí, je to vždy individuální v té které rodině a spory kdo se stará víc či míň, kdo může a nemůže atd. taky byly a budou.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

maja | 8. 6. 2019 13:51 | reakce na Jana - 4. 6. 2019 13:35

Znám vyřizování příspěvků, pomůcek- než jsme oběhali a vyřídili, maminka zemřela. Nejsme správné etnikum, na úřadech jsem to bohužel viděla a nechápala. V nemocnici v čekárně totéž- vyjde sestra a do hlučné ,asi desetičlenné skupiny,která je tam s jedním pacientem !!! zavelí: pojďte přednostně,ať je tady klid.
No přeji Vám hodně sil a zdraví Vašim blízkým.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Veronika | 8. 6. 2019 1:03 | reakce na Olina - 4. 6. 2019 13:33

Uprimne me u Vaseho prispevku ani moc nenapada touha, aby bylo zakonne se starat o rodice, ale abychom se prestali dozivat tak vysokeho veku v tak hrozně zdravotnim stavu. K cemu je komukoliv vcetne dotycneho, ze tu bude do 90, kdyz 10 let stravi v demenci nebo jako lezak? Jeho zivot je zniceny a u konce a nici zivot i vsem kolem. A nic na tom nemeni, ze ma rodina toho dotycneho rada, po case se stane proste jen hrozivou pritezi a zarmutkem. V tom je mimochodem zasadni rozdil od vychovavani deti. To je take narocne, ale ma to budoucnost, jsou tam chvile stesti, pokroku, delate to, aby vyletli z hnizda a vy jste sledovali jejich zivotni pout. Ale u tezce nemocneho? Tam nikdy nic dobreho uz nebude, je to jen choroba, rozklad a hniti az do osvobozujici smrti.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

klokočí | 7. 6. 2019 16:35 | reakce na Tebina - 5. 6. 2019 11:52

máte pravdu, to nejhorší teprve přijde. Možná proto dnes říká, že není "moderní" mít děti. Ono to spíš není možné.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

klokočí | 7. 6. 2019 16:30 | reakce na Fanek - 5. 6. 2019 19:37

dříve ženy nechodily do práce, nebo takové, ze které kdykoliv odbíhaly. Je pravda, že pak taky neměly skoro žádný důchod.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

klokočí | 7. 6. 2019 16:26 | reakce na Fanek - 5. 6. 2019 19:49

spíš je to o tom, že dítě vás poslouchat musí, můžete mu jednu plesknout, je k vám v područí, můžete s ním určitou dobu fyzicky manipulovat. Zkuste tohle s rodiči. Navíc s dementními rodiči.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lucie | 7. 6. 2019 5:40 | reakce na JL - 5. 6. 2019 11:34

Pardon, nepleťte si LDN a domov důchodců. V LDN se opravdu tolik za měsíc neplatí. I když by mělo. Pracovala jsem tam 13 let. Vím o čem mluvím. A je stále spousty dětî, kteří své rodiče šoupnou do LDN a pak chodí jen kritizovat co je špatně. Ale že je na LDN na směnu jen 1 sestra , bez ošetřovatelky a 1 sanitář na 25 ležáků, to už nikdo neuzná

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

starasova | 6. 6. 2019 14:35 | reakce na Fanek - 5. 6. 2019 19:49

A co když rodiče upřednostní jedno dítě a od druhého očekávají pomoc? Jistě znáte příběhy o "chovných a tažných". Stalo se to nám, samozřejmě jsme se o manželovy rodiče postarali jak jen to bylo možné. Ale ze všeho nám zůstal pocit hořkosti a velké křivdy. Jaké to je, když ten co se nestará a maximálně poradí, jak se vy máte starat ještě líp, v důsledku má nárok na to samé co vy? A když se ozvete, tak jste označeni rodičem za zloděje, co chtěl okrást nebohého sourozence.

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Soňa | 6. 6. 2019 11:06 | reakce na Fanek - 5. 6. 2019 19:37

Starou babičku v 62 letech ? Dovolte, abych se urazila. V 62 letech nebudu mít ještě 3 roky ani nárok na důchod, natož bych byla stará :-)

+13
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Erika E | 6. 6. 2019 9:46

Je to spíš otázka očekávání (jedince i společnosti), rovnováhy a rozlišování faktů a dojmů.. Co jedinec, to příběh a individuální náhled na svět.. Jedna věc jsou reálné skutečnosti: platí, že s ohledem na demografický vývoj je dnes skutečně hodně lidí v situaci sendviče (víc než dříve), souhlasím s tím, že většinově padá péče na ženy, a že tlak nebo očekávání společnosti, chcete-li, působí velmi silně. Fakta je třeba respektovat. A smysl má přemýšlet, diskutovat a jednat směrem, který může těm, kteří jsou zatíženi, pomoci - pokud tedy chceme.. každý je zodpovědný sám za sebe, a je otázka osobního nastavení, možností a životních okolností, jak se člověk k životu v různých jeho fázích staví. Jsou však situace v životě lidském, kdy sebevětší "bijci" pláčou doma do polštáře vyčerpáním. Myslím si, že je to otázka na stát, na strategický postoj systému sociálního zabezpečení, jak se k těmto situacím postaví, ve smyslu plnění podpůrné funkce občana, který padá na hubu.. Ono to hezky vypadá, říkat, jak se starám (o kohokoliv), ale zavání to lehce postojem "hrdé oběti". A to věčné souzení toho, kdy je dobré mít děti? Co je dobře a co špatně? Pro každého je dobře něco jiného.. jsem přesvědčená o tom, že pozdní mateřství není vždycky jenom kalkul, kariéra a lenost.. nebo co kdo chce.. Život se žije a každý dělá co může.. jedna věc je brblat nad rozlitým mlékem a druhá věc je dělat něco pro to, abychom se měli dobře.. a nevidím nic zlého na tom, když člověk pečující občas udělá něco pro sebe.. aby načerpal síly, nadechnul se, občerstvil unavené tělo, mysl i duši.. k tomu však musí mít prostor.. primárně to musí sám sobě dovolit, druhotně by měl mít reálnou možnost to udělat - a tady je, myslím, prostor pro systém sociální péče.. ne jako přebírání odpovědnosti za neodpovědné, ale jako podpora... nutná pro zachování rovnováhy a zdravého rozumu pečujících i těch, kteří péči druhých potřebují..

+13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lefaba | 6. 6. 2019 9:31 | reakce na Surcuf - 4. 6. 2019 16:01

Zřejmě jste článek vůbec nepochopil. A kdy dříve byla žena doma a muž ji zajistil? O jakém století to mluvíte? Vaše manželka je doma a vy ji bez problémů uživit?

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 6. 6. 2019 7:33 | reakce na Surcuf - 4. 6. 2019 16:01

Milý pane,
dříve se muži uměli postarat o svoje ženy....a ty mohly být ženami. Doufám tedy, že alespoň Vaše manželka nemusí pracovat a Vy ji zajistíte slušnou životní úroveň, tak jak uvádíte. Nebo jsou to pouze řeči muže, který se neumí jinak prosadit?
Hezký den
Jana

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

maja | 5. 6. 2019 20:25 | reakce na Jana - 5. 6. 2019 17:54

V žádném případě nechci moralizovat, snad ale stojí za zamyšlení, jak trochu ubrat ze svého času a pohodlnosti věnovat jej blízkým. Také jsem si musela přiznat,že jsem mnohdy neměla pravdu / a bohužel neustoupila/ a v jednom případě bylo pozdě a věřte,že mě to bude tížit do smrti. Proto prosím snachu,která má ještě hodně starou babičku,ať se jí věnuje,zajde za ní a já jí ráda pomohu jinak-jako důchodce mám času dost/jen mi vše déle trvá../

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Fanek | 5. 6. 2019 19:49

Ještě dodám jedno staré a pořád aktuální pořekadlo k rodičům. Jedny rodiče se dokáží postarat o 10 dětí. Ale ani jedno dítě se nedokáže postarat o jedny rodiče.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Fanek | 5. 6. 2019 19:37

Jak to zvládaly naše maminky, babičky? dnes to vidím u dcery. Objedná si starou babičku (62 let) na vyžehlení prádla.Oběd si nechá poslat v umělé krabičce,večeře studené celý týden, takže děcka se nají teplého trochu ráno a pak až ve škole. Tomu se neříká vyhoření, ale obyčejná lenost !!!

-8
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Nováková Stáňa | 5. 6. 2019 18:47 | reakce na Surcuf - 4. 6. 2019 16:01

Zamyslete se nad svým komentářem. Co má společného emancipace s péči o děti a přestárlé rodiče? Já sama jsem se starala o 5 leté dítě, maminka po mozkov.příhodě, posléze i tatínek, já chodím od dětství o berli a nyní jsem už na vozíčku /rodiče již nežijí/. Manžel dělal přesčasy - ať to zvládneme i finančně. Než se mi podařilo vyřídit příspěvek na péči pro tatínka /téměř rok/, zemřel. Mohla jsem platit třeba půl dne péče a vše by se lépe zvládalo. Na sociálce, když jsem tam zoufale přišla o radu, mi s klidem pracovnice s "kafíčkem" v ruce řekla, tak ať manžel zůstane doma a o Vaše rodiče se postará.
Sice jsme to nakonec vše zvládli, ale ty roky, kdy si maminka s tátou chtěli se mnou povídat, vzpomínat na tety atp. jsem k nim vždy "vletěla", vařila, uklízela, prala a to je jediné, co mne mrzí, že už se jich na nic nezeptám. Byla to generace, která o Domově důchodců nechtěla slyšet.

Já už se snažím být připravená s manželem tak, ať syn, který pracuje mimo republiku není tak stresovaný, jako jsme byli my. Domek, který jsme koupili /prodali jsme chatu i byt/, upravený bezbariérově, pořád sbírám informace, co kdyby něco atp. Syn nás alespoň podporuje finančně, pamatuje si, jak jsme o dědu s babičkou pečovali a vidíme, že ho to ovlivnilo. A ujišťuji Vás, kabelky si kupuji v sekáči. Držím Vám palce, ať nemusíte řešit podobné problémy, jako my a mnoho dalších rodin.
Stáňa Nováková

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 5. 6. 2019 17:54 | reakce na maja - 5. 6. 2019 17:13

Asi máte v mnohém pravdu, ale ten moralizující tón mě odpuzuje.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 5. 6. 2019 17:51 | reakce na Tebina - 5. 6. 2019 11:52

Husákovy děti nejsou padesát plus, to jste se spletl o dekádu, ne?

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 5. 6. 2019 17:50 | reakce na Jana - 5. 6. 2019 15:39

Není to jednoduchý, tady ty proklamace, že mají lidi mít děti mladý - vy jste měla děti v mládí a stejně to na vás dopadá. Vidím to v sousedství - paní má 93 a její syn 72 a bydlí jinde a je to problém. Staří lidi prostě péči potřebují. Když neřídíte a už moc nemůžete, je to těžký. Aspoň že bratr jezdí. Znám v okolí plno lidí, co mají nad hlavu péče o staré rodiče, přitom jsou to všecko lidi, co měli děti hodně zamlada. No a týká se to i chlapů, jak vlastně sama píšete, i když víc tradičně pečují ženy.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

maja | 5. 6. 2019 17:13 | reakce na Surcuf - 4. 6. 2019 15:58

Máte pravdu,mít pozdě děti mám své nevýhody,sice máte vybudovanou kariéru,ale když je dítěti 10 let ,jste unavenější a jak je dnes v módě říkat,,nestíháme..,, Já měla děti v 24 a 26 letech,vážně nemocnou babičku i maminku. Auto jsme neměli,jezdila jsem na kole,busem,pěšky,vše po práci.Střídali jsme se po dobu jejich nemoci s mamželem-jeden ranní směnu,druhý odpolední a vypomohli i sourozenci. Jak je možné,že jme to zvládali i bez dnešních vymoženost? Děti neměly jednorázové pleny a automatku jsem si pořídila,až jsem po MD nastoupila do práce. Stíhali jsme s dětmi o víkendech chodit na výlety,jezdit vlakem a poznat republiku.Později s ojetinou je vozit na soustředění a závody.
Babička už nežila a maminka byla na domě s pečovatelskou službou.Důchod jí nestačil,tak jsme se ,,skládali,, na doplatky a střídali se v pravidelných návštěvách. Dovolenou jsem si brala i na to,abych si ji vzala na den,dva domů a užila si jí.Nemuseli jsme mít všechno a hned a ukazovat okolí,že na to máme-mám pocit,že spousta lidí má zaměstnání dnes i jako výmluvu,proč to či ono nemohou.Žijeme dnes v ekonomickém i životním blahobytu,tak proč si pořád stěžujeme,že na naše blízké nemáme čas ? Výmluva,že nestíháme, je divná,pokud ,,stihneme,, dovolenou,fitko, kino,divadlo, obden návštěvu restaurace či kavárny. Pokud jen něco málo vynecháme a věnujeme čas těm,co jim ho už moc nezbývá ,dáme příklad zase další generaci,která bude pečovat o nás - to je spravedlivý životní kolotoč. Krásné dny všem.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 5. 6. 2019 15:39

Úplně jsem se v článku poznala. Vdávala jsem se mladá. hned po sobě jsem měla 2 děti. Dva roky jsme bydleli u mých rodičů a vše bylo v pohodě. Pak jsem se s manželem odstěhovala do Ostravy. Zůstala jsem na vše sama, protože muž byl věčně v práci. Já pak taky začala chodit do práce. Bylo to hrozně moderní. V řadě paneláků bydlela jen jedna maminka, co nepracovala. Únava mě doslova převálcovala. Ani nevím, jak jsem vše zvládla, možná bych mohla vydat román. V současné době už mám jen maminku, je jí 87 let a bydlí 90 km daleko ode mě. Nemůžu se o ni starat, bratr má auto, je tam každou chvíli. Je ten nejlepší. Já jsem jí nabídla ať se odstěhuje k nám, ale ona to odmítá. Stále jen tvrdí, že se nestarám. Ale já na to prostě nemám tak daleko jezdit, je to nad mé síly. Kolem Vánoc mi už povolily nervy, plakala jsem jak malá holka. Jezdit za ní by znamenalo rozbít si vlastní život. Máme zvířata, zahradu, pole. Manžel by nezvládl se sám postarat. Někdy si říkám, že mám co dělat sama se sebou.

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin | 5. 6. 2019 14:56 | reakce na Bea - 5. 6. 2019 11:08

Paní rozumím vám dost přesně, ale věřte, že se to netýká jen žen - jsem muž 43 let, mám děti v pubertě a rodiče před a po 80 - k tomu dva o hooodně starší sourozence - rodiče bydlí vedle nás na "vejminku" - od mala jsem slýchal, že mě mají proto, aby se o ně měl kdo postarat - měli dokonce naplánováno, že budu holka - Kateřina - a budu zdravotní sestra...A za to, že mě přepsali starý dům se kterým jsou jen problémy mám navíc starost o rodiče a řeči sourozenců, kteří nemusí nic, jak nás rodiče dotují, i když SIPO platíme na 1/2 a rodiče topí plynem, kdežto my si navíc kupujeme dřevo a brikety, takže vlastně já rodičům dotuju topení...ale kdo nezažil neuvěří.

+12
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Adéla | 5. 6. 2019 14:44 | reakce na Jana - 4. 6. 2019 14:09

Příspěvky na péči to je taky pěkná pras*rna. Sestřenice na babičku co se sama o sebe postará i s vařením má druhý stupeň, my v jiném městě děda co sám nikam nedojde a nic si neudělá stupeň první.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martin | 5. 6. 2019 14:42

Prezident Uruguaye José Mujica řekl, že chudí jsou ti, kteří tráví všechen čas prací jen proto, aby vydělali na svůj nákladný životní styl a stejně jim to nestačí. Bohužel v našich zeměpisných končinách začíná být normální, že musíte trávit veškerý čas prací, pokud nechcete žít jako v 19století - tedy nemuset si dělat starosti o to zda zaplatíte energie a pod. Není vám divné, že spousta lidí prostě nemá ani na dovolenou a jiné nečekané výdaje, i když pilně pracují (často tvrdě a je jedno jako co, každá práce je potřebná)? Mnoho lidí si to neuvědomuje, nebo nechce připustit, ale tenhle systém je chorý, takže chyba bude asi někde jinde, že???

+10
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Sam | 5. 6. 2019 14:39 | reakce na Dana - 4. 6. 2019 13:25

Pro vnoučata je nejhorší, když se do nich se.. babička. Ještě tak , když ji sypa aby měli na nový mobil, nebo tetování tak to jo, ale co si jinak mají s bábou užívat.

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Sam | 5. 6. 2019 14:34 | reakce na Saskie - 5. 6. 2019 12:13

Pokud umím počítat. Vaši rodiče Vás měli v pozdním věku a vy jste měla dceru takyv pozdním věku. Já osobně jsem nepřítel starých rodičů - měl jsem je také a vím co to bylo. Sám jsem měl první dítě ve 23. A současní mladí to teprve poznají, pokud se vůbec na nějaký děti zmůžou.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Zobrazit další