Diskuze k článku:

Promluvme si o toxické feminitě

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

lajika | 6. 9. 2021 7:46

konstatovat vědecky podložený fakt "kojení je pro dítě i matku zdravotně lepší" před matkou, která by kojit chtěla až by brečela a nemůže, je zraňující hulvátství. Konstatovat jakýkoliv vědecky podložený fakt všeználkovským povýšeným tónem, jakým ženy směrem k jiným ženám občas "vědecky podložená fakta" konstatují - a o tom ten článek je - je hloupé pruzení. A to odhlížím od toho, že drtivá většina konstatovatelek "vědecky podložených faktů" nekonstatuje poté, co nastudovala řadu erudovaných odborných studií uveřejněných v recenzovaných časopisech s vysokou prestiží ve vědeckém světě, nýbrž poté, co si přečetla "chvilku pro tebe" a rozhodla se oblažit svět ani ne tak o sdělení onoho faktu, nýbrž o předvedení vlastní bezchybné dokonalosti.
Když vám někdo řekne, že s bulkou v prsu byste měl/a zajít k lékaři, dělá to z obav o vaše zdraví. Když vám někdo řekne, že jste matka na pytel, protože vám dítě museli z břicha vyřezat císařem, zatímco ona porodila sama, a bez epidurálu a šlo to jak po másle a kdybyste nebyla taková či maková, jistě byste taky dokázala sama porodit, nečiní tak z obav o vaše zdraví nýbrž pro to, aby si polechtal vlastní ego a pohojil mindráky. O tom je článek.

+49
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Anton | 6. 9. 2021 7:00

Konstatovat vědecky podložený fakt (kojení je pro dítě i matku zdravotně lepší, zavinovačky zvyšují riziko SIDS, zvýšená míra stresu v dětství - např. při separaci - poškozuje mozek i psychiku dítěte, zavěšování do hopsadel nebo strkání do chodítek poškozuje páteř apod.) není toxická feminita.
Jistěže nikdo nemá co někoho soudit nebo dávat nevyžádané rady, ale hroutit se kvůli tomu, že vám někdo řekne, že vědomě volíte horší variantu, vaší logikou může být taky toxická feminita, protože ze sebe jako matky děláte oběť na základě ignorování vědecky podložených faktů.
Je zajímavé, že když vám jiná žena řekne, že ta bulka, co jste si nahmatala v prsu, může být rakovina a máte jít k lékaři, tak to nejspíš jako toxické nevyhodnotíte, ale když vám řekne totéž o nekojení (které prokazatelně riziko rakoviny prsu zvyšuje), tak to najednou toxické je.

-19
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

zbysek@gmail.com | 16. 9. 2021 13:28

Kamenem úrazu je rozlišení toxicity a hlouposti, která je sama o sobě škodící a toxická. Priklad: Autorka třeba tvrdí, že se to "zazralo do hlavy". Je to vaše hlava a co se zarere je věcí tě konkrétní hlavy. Ano, pouze sebereflexe je řešením "poznej sebe" A mít moudrého rádce. Autorka říká: "řekl/a to sebevědomým hlasem". To znamená, že se jedná o problém moci a authority a jak se s ní vyrovnat.
Zmíněným "toxicitám" se musím trochu smát. Představte si toxickou (nezralou, zmatenou, psychicky postiženou, hloupou...) matku, jaký asi má vliv na své děti. Kolik nekontrolované a nereflektované toxicity jim asi předá... Matek se sebereflexí nebude mnoho, stejně jako dobrých rádců.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

zbysek@gmail.com | 16. 9. 2021 13:27

Kamenem úrazu je rozlišení toxicity a hlouposti, která je sama o sobě škodící a toxická. Priklad: Autorka třeba tvrdí, že se to

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jack | 16. 9. 2021 12:12

Lol, ten komentář pod článkem, vysvětlující pick-me girls. Mezi chlapama jsou taky takoví podobní, co se tváří jak velcí feministi, říká se jim simps. A takovej simp končí vždycky špatně, protože po deseti letech manželství, ve kterém doma vaří, uklízí, je emocionálně otevřený a bere si mateřské dovolené, mu nakonec rupnou nervy. Nebo se proflákne, že to svoje potlačené mužství stejně nezvládal, a raději než by sexoval se svojí tloustnoucí a dominující manželkou, tak se díval na péčko. A takovou realitu rozmazlená feministická manželka prostě neunese.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin | 14. 9. 2021 12:43

Možná časem dojde nejen na toxickou feminitu, nýbrž i na toxický feminismus. Podle mého pozorování řada feministek nahrazuje poznávání a hodnocení komplikované reality vyčtenými floskulemi. Např. floskule o "nevyžádaná radě" ze článku. Ne, že bychom všichni neměli zkušenost s radami, které nám k ničemu nejsou, ale poslouží hlavně tomu, kdo nám ji dává, aby se cítil chytřeji nebo zkušeněji. Ale kdyby všechny rady, které mi v životě pomohly, byly vyžádané, musel bych být životní génius a vše tak nějak vědět dopředu. Nikoliv, spousta rad, které mi byly k užitku, byly nevyžádané, prostě protože často nevíte, co vás za nejbližším rohem vašeho života očekává. Kdyby ta slečna, koukající se před cca týdnem do mobilu a pomalu kráčející pod tramvaj, které někdo poradil, ať tam nevstupuje, trvala pouze na vyžádaných radách, tak se může feminismu věnovat už jen posmrtně.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tereza H. | 11. 9. 2021 13:54

Napada me jen doplneni. Ale myslim docela podstatne. Abychom se nevychylili zase az moc na druhou stranu. Co je toxicke? Vsechno je v nadmernem mnozstvi vlastne toxicke. Leky mohou ve spravne mire a ve spravny cas zachranit zivot, ale v opacnem pripade i zabit. Zeny se v urcitych situacich chovaji nejak, a pokud toho je moc, uz to nezpusobuje ty zadouci reakce nebo je to zkratka uz nefunkcni, neni to na miste, tak se to stava nepotrebnym az toxickym. Ale pokud bychom meli byt co nejspravedlnejsi a CO NEJMENE NALEPKUJICI a stereotypni(i treba na druhe strane nez je mainstream, ale i tam jsou stereotypy), je dobre se zamyslet i nad tim, PROC je tolik toxicky pusobicich vyroku, proc je ti lide rikaji/proc je rikame. Ale zas nad tim nesmime TRAVIT cas moc dlouho :) Takze jo, zijme a snazme se vybalancovat tu spravnou miru.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tanja | 9. 9. 2021 17:45

Drahý Muzinista CZ ani v nejmenším míře s vámi nemůžu souhlasit. Pokud žena v muslimské zemi dostanese na významné místo tak to může znamenat jenom to že patří k nějaké významné rodině kde jsou mužské nějakým způsobem eliminováne nebo mají nějaké kompro či jinou důležitou informací. Zajímalo by mně jak byste se cítil vy kdyby vás v 10 letech provdaly za nějakého starého prasaka. Toto není ani tak o samotném pocitů ale o stavů permanentniho zhnuseni!!! Pokud nemáte empatii jste emocionálně retardovaný. Bohužel nic slušnějšiho mně nenapadá vůči vaši neomalenosti...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

prostě prostě Filip | 9. 9. 2021 11:18

Toxická feminita a feminismus bohužel občas, v podání některých lidí, opakem nejsou.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

123 | 9. 9. 2021 8:50 | reakce na MuzinistaCZ - 8. 9. 2021 13:25

Citace - MuzinistaCZ / 8. 9. 2021 13:25

Po dlouhé době článek co stojí za komentář. K části článku, která se věnuje vzájemnému ženskému srážení a shazování se vyjadřovat nebudu, to si musí dámy vyřešit mezi sebou.
Zajímavá je část, která se věnuje všeobecnému shazování všeho na patriarchát. Jako příklad můžeme vzít současnou situaci ohledně potratů v Texasu nebo Polsku.
Vyskytuje se narativ, kdy z omezování ženské volby ohledně svého těla a svého plodu jsou obviňováni muži, což ovšem zcela opomíjí fakt, že v protipotratovem hnutí jsou ženy i muži zastoupeni vcelku vyrovnaně, nebo fakt, že PiS v Polsku nebo republikany v Texasu volí muži i ženy rovnoměrně.
Hranice mezi feminismem a toxickým feminismem je z mého pohledu velmi tenká.
Pokud se bavíme o feminismu 4. vlny, jehož hlavním tématem je zjednodušeně řečeno boj proti kultuře znásilnění, tak hranice může být vpodstate jen jedno slovo. Ženy jsou oběti vs. jenom ženy jsou oběti. Příkladem může být třeba březnova Londýnská vražda ženy policistou. Reakcí byla masivní demonstrace žen za bezpečnost v ulicích a rozvirena společenská debata na toto téma. Na tom není nic špatného, ale jen do té doby než se podíváme souběžnou statistiku 200 obětí útoků nožem ročně jen v Londýně, z nichž 99% jsou muži, nad kterými neštěkl ani pes.


Kámo, nauč se první číst. Článek je o toxické feminitě, ne feminismu. Ten je totiž jejím opakem.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MuzinistaCZ | 8. 9. 2021 20:54

Ale pocity lidí jsou v politice určující faktor a jsou relevantní. Když se v ČSSR přestala většina občanů cítit dobře, šli komouši od válu, například. Míra společenského konsenzu na pocitu spokojenosti určuje stabilitu systému a naopak.
Paralela s pádem komunismu je zajímavá i z pohledu reálné příčiny individuální nespokojenosti. Protože do 90. roku mohl kdeko většinu svých osobních problémů hodit na ty zle komunisty, a když ti zmizeli, mnoho lidí zjistilo, že to nebylo konunistama, ale tím že jsou prostě neschopní. obdobné je to s nebezpečnou lehkostí svádění všeho na patriarchát. Já si nemyslím že by třeba v politice nenarazážely ženy na různé překážky bránícíjejich postupu výš. Ale to, že už na vstupu je žen v politické straně třeba jen 10-20% podle mě žádným patriarchátem nikdo neokecá.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 8. 9. 2021 20:14 | reakce na MuzinistaCZ - 8. 9. 2021 18:21

"necítí se dobře" - tím je dáno vše. Takový stát je určen pocity, ne skutečnostmi.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

MuzinistaCZ | 8. 9. 2021 18:21

No, já s vámi, Tanjo, nesouhlasím.
Třeba Indonésie měla prezidentku, Turecko a Pákistán premierku atd., určitě je jiný islám v jihovýchodní Asii a jiný v západní Africe.
Navíc, co asi tak víme o pocitech muslimských žen. A co muslimské ženy vědí o feminismu?
Chtějí ho vůbec? Nakolik jsme vůbec oprávnění hodnotit úplně jiné kulturní a hodnotové systémy naší optikou?
Které jsou ty všechny muslimské země, kde se ženy necítí dobře? A exiatuje vůbec země, kde se ženy cítí dobře. A země kde se vsichni lidi bez pohledu na pohlaví cítí dobře?

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tanja | 8. 9. 2021 17:36

Příkladem patriarchatu jsou všechny muslimské země kde se ženy necítí dobře a feminismus je jakýmsi aspoň symbolickým odborem vůči tomu stavů. A pokud by se mělo použít tohle spojení toxický feminismus tak patriarchat toto spojení má jaksi automaticky!!! A proto je to pro ně tak těžké vyjít mezi sebou jsou prostě takové zrudičky.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tanja | 8. 9. 2021 17:25

Doufám že v příštím životě se narodite jako žena tak poznáte i něco naprosto odlišné,. Jak se říká každý má tu svou pravdu a moc je velké lákadlo proto muži jsou ve větší míře trpí na ambice!!!

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

MuzinistaCZ | 8. 9. 2021 13:25

Po dlouhé době článek co stojí za komentář. K části článku, která se věnuje vzájemnému ženskému srážení a shazování se vyjadřovat nebudu, to si musí dámy vyřešit mezi sebou.
Zajímavá je část, která se věnuje všeobecnému shazování všeho na patriarchát. Jako příklad můžeme vzít současnou situaci ohledně potratů v Texasu nebo Polsku.
Vyskytuje se narativ, kdy z omezování ženské volby ohledně svého těla a svého plodu jsou obviňováni muži, což ovšem zcela opomíjí fakt, že v protipotratovem hnutí jsou ženy i muži zastoupeni vcelku vyrovnaně, nebo fakt, že PiS v Polsku nebo republikany v Texasu volí muži i ženy rovnoměrně.
Hranice mezi feminismem a toxickým feminismem je z mého pohledu velmi tenká.
Pokud se bavíme o feminismu 4. vlny, jehož hlavním tématem je zjednodušeně řečeno boj proti kultuře znásilnění, tak hranice může být vpodstate jen jedno slovo. Ženy jsou oběti vs. jenom ženy jsou oběti. Příkladem může být třeba březnova Londýnská vražda ženy policistou. Reakcí byla masivní demonstrace žen za bezpečnost v ulicích a rozvirena společenská debata na toto téma. Na tom není nic špatného, ale jen do té doby než se podíváme souběžnou statistiku 200 obětí útoků nožem ročně jen v Londýně, z nichž 99% jsou muži, nad kterými neštěkl ani pes.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jana | 8. 9. 2021 11:24

Mně děti naučily opravdu moc. Kvůli nim jsem začala přemýšlet nad tím, co je pro mě v životě důležité a jaký bych chtěla být člověk, rodič. Spoustu věcí jsem přestala tolik řešit a naučila jsem se žít víc v přítomnosti, být víc vděčná za to, co mám.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 8. 9. 2021 10:51 | reakce na Magdalena Westman - 8. 9. 2021 6:49

Děti s tím imho nemají nic společného. Pokud vím, ještě nikdy nikdo nezchytřel a to ani po dětech libovolného pohlaví.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Magdalena Westman | 8. 9. 2021 6:49

Přicházím sem úplně poprvé. Přestože jsem několikrát slyšela vaši reklamu v radiu, nepřiměla mě se na váš projekt podívat. Přivedla mě k němu až moje dcera psychoterapeutka. Vidím, že v terminologii jsem značně pozadu, musím si doplnit. Jinak věci týkající se zaměření Heroine promýšlím dlouhá léta, vlastně celý dospělý život. Považuji se za ženu uvíznutou ve dvou patriarchálních manželstvích. Patriarchálním mám v této souvislosti na mysli určité přežívající vnímání uspořádání společnosti, které se ale člověk od člověka může lišit. Rámec, ve kterém jsem se podle svého prvního muže měla pohybovat byl obrazně dán staroněmeckým küche kirche kinder, ve druhém manželství už dostávám daleko více prostoru podle staroanglického happy wife, happy life. A teď otázka k textu. Zajímalo by mě, jestli toxická feminita má tendenci se více objevovat u žen, které mají syna než u těch, co mají jen dcery? Mám zato, že děti v této věci též sehrávají ne nevýznamnou roli.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 7. 9. 2021 20:05 | reakce na Tanja - 7. 9. 2021 18:25

Citace - Tanja / 7. 9. 2021 18:25

Nejspíš jste nikdy nepracovala pod vedením chlapa pokud ano tak byste věděla že 99% nadřízených nejenom že mají rychle ruce a zvědavé prsty


Zřejmě pracujete v nějakém jiném vesmíru. Něco takového jsem nikdy nezažil, neviděl, neslyšel. Kdyby si tohle například dovolil někdo z mých lidí ke své podřízené, tak letí tak rychle, že se ani nestihne vrátit do svého kanclu pro osobní věci - ty by mu donesla ostraha.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Tanja | 7. 9. 2021 18:37

Já by jenom poopravila ne nespokojene ženy ale nejisté ty jsou hodně soutěžive a rady se obklopují zbytečnostmi jen pro falešný pocit úspěchu. Ale jinak souhlasím.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tanja | 7. 9. 2021 18:25

Nejspíš jste nikdy nepracovala pod vedením chlapa pokud ano tak byste věděla že 99% nadřízených nejenom že mají rychle ruce a zvědavé prsty ale jsou mezi nima i čuňata co se neštiti ani vydírat aby se domohly svého!!! Záměrně jsem uvedla číslo 99% pač 1% jsou homosexuálové. Jeden můj bývalý šéf kdysi řekl že maji takové pořikadlo toho koho si platím toho si i mastim. Byla jsem zaměstnaná jen 3 měsíce ale zato hodně dlouhé měsíce. A pokud vám scházejí nějaké zkušenosti tak nikdy nic nezpochybňujte nevypovídá to o vás nic pěkného .

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Sumo64 | 7. 9. 2021 12:45

souhlasím s Vaším názorem, že jste kráva

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 7. 9. 2021 11:13 | reakce na Tanja - 6. 9. 2021 19:06

Palec nahoru :-) I Tanja, když nechá stranou zavádějící emoce, je schopná napsat příspěvek který má hlavu a patu :-)

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 7. 9. 2021 10:33

Ano, to je pravda. Vezměte si třeba mě: každé ráno v 08:00 nastartuju své SUV a vyjedu pro pražských ulic, kde jezdím nazdařbůh po těch nejzaplněnějších ulicích a čumím při tom na kojící matky :D

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

B | 7. 9. 2021 9:24

No, jsou takové, co za to nemohou, ale je i dost takových, co nekojí čistě z lenosti, nebo proto, že nechtějí celé dny sedět doma a to, že na ně venku při kojení někdo blbě čumí, prostě psychicky nedávají.
U mnohých je to zhruba stejné jako třeba u řidičů aut. Ti taky snad všichni ví, že zdravější a levnější a ekologičtější je chodit pěšky a stejně si většina vozí špeky i pár metrů po okolí, asi aby si neochodili svou značkovou sportovní obuv.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tanja | 6. 9. 2021 19:06

Ten problém s toxicitou pohlaví bych i trochu otočila. Co takhle mluvit o toxicitě povah obecně??? Nedávno při pléni obecnich záhonů za mnou přišla jedná starší dáma a pořádala mně zdali by ji nevyplela její zahonek přednostně . Na což jsem odpověděla že mám jenom dvě ruce a také
mně bolí záda. Nacož vzápětí politovala mně za můj těžký úděl a neopomenula poznámku o tom že jsem se měla líp učit!!! Já ji na to odpověděla že nemehel jako já je nedostatek a proto ty její zahonky budou muset počkat.

+13
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 6. 9. 2021 15:52 | reakce na Lucie - 6. 9. 2021 15:41

Myslím, že je to spíš jak se píše níže v komentářích, a i u jiných článků. Feminismus jako takový dosáhl svého cíle, v našem kulturním prostoru už není kam dál pokračovat. Částečně se přerodil (do velmi zábavné formy, proto server heroine.cz patří k mým nejoblíbenějším), částečně přerostl v třídní boj. Tam už samozřejmě nelze najít konsensus mezi napříč společností, proto vypadá jak vypadá.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Lucie | 6. 9. 2021 15:41

Reakce na příspěvek z 6. 9. 2021 14:19, Autor: umfa
Máte pravdu, jak se zdá, 4. vlna už je v běhu. https://www.pacificu.edu/magazine/four-waves-feminism
a těch témat je skutečně moc. Problém je, že spousta témat se přenáší z odlišného kulturního prostředí, kde to může vypadat trochu cize. Pak to tady leckomu připadá jako blábol (někdy/něco z toho i je, nebo tu v čr rpostě ten problém nemáme a nemáme s tím relevantní zkušenost). Ztratí se v tom pak témata, kterými by se opravdu společnost zabývat měla. Značnou část toho balastu přitom, z mého pohledu, tvoří prosté důsledky lidské blbosti a absence slušnosti. Oběma pohlavím to kolísající měrou prochází, a každé si křičí za to svoje. A tím se zase obloukem vrací potřeba toho respektu a slušnosti...

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 6. 9. 2021 14:19

Nevěřím, že by mohl feminismus čtvrté vlny vůbec existovat. Díval jsem se na definici jednotlivých vln a zatímco první byla na pár slov, druhá na pár řádků a třetí na pár odstavců, na formulaci čtvrté se ani nesežene dost papíru.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 6. 9. 2021 13:26

um no mam tu takovy meme.... :)

https://imgur.com/a/G64x8mS

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lucie | 6. 9. 2021 12:40

odpověď na Jouda | 6. 9. 2021 10:46
S tou třetí vlnou máte bohužel pravdu. Proto je čas na čtvrtou, a jejím začátkem může klidně být třeba i tenhle článek. Feminismus byl původně o rovnosti práv, což tehdy znamenalo více práv ženám oproti tomu, co měly. Proč by čtvrtá vlna nemohla být o vzájemném respektu a slušnost pro všechny?

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Zobrazit další