Inkluze se dá dělat i lépe. Klíčem je děti správně poskládat do menších skupin, ukazuje systém z Ameriky

Jak se ve třídě postarat o děti s poruchami učení, průměrné, šikovné i nadané? To je pro učitele velmi náročný úkol, na kterém si velká část z nich vyláme zuby – a nakonec potom nechtějí ani slyšet o inkluzivním vzdělávání, které jim všechny tyto různé skupiny žactva do třídy přivedlo. Na některých místech Spojených států amerických nyní zavádějí model se zkratkou SCGM (Schoolwide Cluster Grouping Model), který problémy výrazně heterogenních tříd pomáhá řešit.

Klastrování dětí může vylepšit inkluzi. Zásadně totiž pomáhá strukturovat práci vyučujících, kteří by jinak, při příliš roztříštěné skladbě žactva, nezvládali naplnit jejich potřeby. Foto: Shutterstock

Jak takové klastry ve školství mohou fungovat? Děti se s ohledem na svůj studijní potenciál rozdělí do pěti skupin „na děti nadané, nadprůměrné - šikovné, průměrné, podprůměrné a silně podprůměrné. Oněch pět skupin se rozdělí do tříd tak, aby třídy stále zůstaly heterogenní, ale o něco méně. Hlavní vtip je v tom křivku různorodosti dětí ve třídách poněkud zploštit, a to proto, aby vyučující opravdu dokázali výuku diferencovat a práce jim nepřerůstala přes hlavu,“ píše Jitka Polanská v textu pro web Heroine.cz.

Vzniklé skupinky se potom namíchají do tříd. Klíčovou podmínkou ale je, že v ročníku musejí být alespoň dvě třídy, ideálně pak tři. „Pro větší přehlednost si představme, že v každé třídě je třicet dětí. Máme tedy třídu A s šesti nadanými, dvanácti průměrnými a dvanácti lehce podprůměrnými dětmi, třídu B s šesti šikovnými, dvanácti průměrnými, šesti podprůměrnými a šesti vyloženě slabými dětmi a případně třídu C ve stejném složení jako třída B. Ve třídě A jsou tři úrovně žáků, ve zbylých třídách čtyři,“ uvádí Polanská konkrétní příklad.

Možná to zní jako matematická úloha z přijímacích zkoušek, dopady klastrování na wellbeing jednotlivých skupin žactva i jejich vyučujících jsou evidentní. Mimořádně nadaným dětem toto řešení umožňuje pracovat ve skupince podobně orientovaných spolužáků a spolužaček, kde si také snadněji najdou kamarády. „Bystré“ děti, které se rády učí, dostanou možnost v sousední třídě zazářit a stát se – pokud o to stojí - přirozenými leadery svého kolektivu.

Jedná se ale stále ještě o inkluzivní vzdělávání? Přináší homogennější složení tříd nějaké výhody i vyučujícím? Co na ni říkají rodiče? A je možné zavést metodu SCGM i v Česku? Přečtete si text Jitky Polanské na webu Heroine.cz.

Popup se zavře za 8s