Cermatu pod ruce nikdo nevidí, ministerstvo působí amatérsky. Naštvaný učitel hodnotí maturitu z matematiky

12. květen 2025
38 473

Před dvaceti lety si každá škola organizovala svoje vlastní maturity. Existovaly ale takové, které po studentech téměř nic nechtěly a maturitní vysvědčení údajně rozdávaly prakticky na potkání. Proto se zavedly jednotné státní maturity pro všechny střední školy. Jenže – tohle řešení má spoustu jiných nedostatků.

Je to závod, který kombinuje dvě kvality, které se prostě kombinovat nemají, a to rychlost a vytrvalost, myslí si učitel Roman Podlena.Foto: Shutterstock

Byly letošní didaktické testy z matematiky opravdu těžší než v jiných letech? Nad tím se zamýšlí učitel matematiky a informatiky na brněnském Gymnáziu Matyáše Lercha Roman Podlena: „Ano i ne. V něčem mají pravdu ti, kteří říkají, že některé příklady by spočítali žáci devátého ročníku základní školy. Na druhou stranu tam byla řada příkladů, které vyžadovaly větší zamyšlení, opakované čtení zadání, neobvyklou úvahu, pár kroků navíc oproti běžnému výpočtu. To bych za běžných okolností nepovažoval za špatné a vlastně bych to i uvítal, kdyby ale těch příkladů nebylo nesmyslně mnoho – všech podúloh bylo dohromady 33 a studující na ně měli 135 minut. To vychází na zhruba čtyři minuty na jeden příklad.“

Podle Romana Podleny je ale zásadním problémem neprůhlednost přípravy maturitních testů (a koneckonců i přijímaček). Nikdo neví, kolik lidí s jakou kvalifikací testové položky připravuje, ani kolik je potom pilotuje, než se dostanou do ostrého zadání. „Ministr Mikuláš Bek nyní prohlásil, že nechá prověřit celé zadání i jednotlivé položky. To je samozřejmě chvályhodné, ale neměly by příklady být řádně prověřené a pilotované už před tím, než se vůbec do zadání dostanou? Proč Cermat nebo rovnou ministerstvo školství nechápou, jak amatérsky jejich počínání působí?“ ptá se dlouholetý učitel matematiky.

Podle Romana Podleny je navíc náročnost testů nevyrovnaná napříč ročníky. To, že Cermat má problém s udržením laťky v meziročním srovnání, bylo podle brněnského vyučujícího patrné i z přijímaček nanečisto, které se odehrály koncem ledna. Po loňských testech, kde žactvo získávalo vyšší počty bodů než jindy, přišla studená sprcha: „Byly tak těžké, že mnohé uchazečky a uchazeči na poslední chvíli měnili svoje plány a stahovali přihlášky z prestižních škol. Rozuměli jsme tomu, že Cermat nechtěl zkoušky vyhodnocovat, to udělali učitelé na základních školách, ale nepochopili jsme, proč neposbíral data a nezveřejnil percentily u jednotlivých bodových zisků a ani tuto možnost školám a žákům nenabídl, aby se žáci dozvěděli, jak si stojí mezi ostatními. Byla to nedotažená akce, která srazila mnoha deváťačkám a deváťákům sebevědomí a ovlivnila jejich budoucí studium.“

Co by podle Romana Podleny pomohlo, aby byly maturity lepší? Dočtete se v komentáři na webu Heroine.cz.

Popup se zavře za 8s