Ve Spojených státech amerických se ve školách rozšířila forma péče o nadané děti s názvem Schoolwide Cluster Grouping Model neboli školní klastrování nadaných. Název je složitý, ale metoda je relativně jednoduchá a finančně nenáročná a je v souladu se základními principy, na kterých stojí i české vzdělávání. Tato organizace výuky prý vyhovuje vyučujícím, rodičům nadaných i nadaným dětem samotným, a není to na úkor ostatních ve škole. Mohlo by „klastrování” zásadně přispět k pozitivní změně ve vzdělávání dětí s nadáním v České republice?
Vlastně nevím, co mě loni na konci srpna přivedlo do jedné z mnoha tříd elitní školy Anatolia College v řecké Soluni, kde se konal druhý den velké mezinárodní konference o nadání. Paralelně běželo mnoho přednášek a v této místnosti se mělo hovořit o Cluster Grouping of Gifted (volně přeloženo jako shlukování či klastrování nadaných). Asi šlo jen o šťastnou náhodu.
Dorazila jsem chvíli před začátkem, sedla si do lavice a těšila se na oběd. Když si ale dáma v krátkých barevných šatech uprostřed místnosti vzala slovo, stačily dvě tři minuty na to, abych se probrala. „Tohle by se mohlo dělat i u nás!“ běželo mi hlavou. Do konce přednášky jsem pak nespustila oči z tabule, kam Dina Brulles, koordinátorka programu vzdělávání nadaných pro budoucí učitele na Arizonské státní univerzitě, promítala prezentaci. „Cluster grouping je moje oblíbené téma,“ řekla mi Dina Brulles později.
Hlavním kouzlem Schoolwide Cluster Grouping Model (SCGM) je pro mě poctivé hledání bodu rovnováhy, ve kterém je ještě možné naplnit vzdělávací potřeby jednotlivých dětí, od mimořádně nadaných po mimořádně slabé, v jedné škole, v jednom ročníku a s ohledem na výhody společného vzdělávání. A to skutečně, nejen na papíře. Metoda hledá maximálně inkluzivní řešení, které je ještě funkční.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.