👉 Den plný feminismu, humoru a inspirace, kterou nechceš minout – vstupenky právě v prodeji!

„Natočte si radši něco menšího.“ Ženy v českém filmu narážejí na skleněné stropy a nedůvěru

Oscary, studentské ceny i prestižní festivaly – český film poslední roky táhnou ženy. Prestižní ceny a účast na nejvýznamnějších festivalech si připisují filmy výrazných režisérek a producentek. Jenže místo obdivu často slyší: „Natočte si radši něco menšího.“ Předsudky, skleněné stropy a neuctivé chování je provázejí, i když už dokázaly, že v branži patří na vrchol. Proč ženám český film stále hází klacky pod nohy – a jak to změnit? I o tom debatujeme v nové epizodě Hlasu Heroine, která vznikla na festivalu Finále v Plzni.

Producentka Dagmar Sedláčková, herečka Elizaveta Maximová a režisérka Daria Kashcheeva debatovaly o tom, jakým podmínkám čelí v Českém filmu, s moderátorkou podcastu Hlas Heroine Ilonou Kleníkovou (zleva).Foto: Finále Plzeň

„Jsou zkušenosti, které jsou v něčem unikátní a přinášejí do filmu jinou citlivost a perspektivu. A je strašně důležité, abchom těm perspektivám dávali příležitost,“ věří producentka Dagmar Sedláčková, jejíž film Karavan letos soutěžil na festivalu v Cannes. „Častokrát zapomínáme, že naše společnost je pestřejší, není to jen středostavovský bílý muž ve středních letech. Životy jsou pestřejší a kultura by to měla reflektovat.“ Úspěšný Karavan, který režírovala Zuzana Kirchnerová vypráví příběh matky, která pečuje o syna s mentálním postižením. 

VIDEO: Podívejte se na debatu o tom, jak jsou ženy ve filmu úspěšné navzdory předsudkům.

Podívejte se na celou debatu na YouTube.

Jenže český film stále drží ženy trochu stranou. „Na FAMU nám říkali na přednáškách, že se nemusíme ani snažit, že budeme stejně jenom asistentky,“ vzpomíná producentka Julie Žáčková. I ona patří k výrazným producentkám nové generace. Přivedla na svět filmy Okupace nebo aktuální novinku v kinech Nahoře nebe, v dolině já. 

Když přijde režisér s odvážným nápadem a ambiciózními představami o rozpočtu, je to podle zkušeností Dagmar Sedláčkové považováno za hodné obdivu. U žen tomu tak není. „Zuzana (Kirchnerová – pozn. red.) byla vítězkou jedné z nejprestižnějších studentských soutěží Cinéfondation v Cannes. Myslím si, že už svojí předchozí tvorbou prokázala, že má výsledky. Přesto se neustále potkávala s tím, že je příliš ambiciózní a ať radši zkusí nejdřív natočit něco menšího,“ vypráví producentka Sedláčková.

Kvóty a bezpečné prostředí jako cesta

Slovo „kvóty“ vyvolává odpor, ale možná právě v nich je část řešení. „Já jsem velká příznivkyně kvót,“ říká Dagmar Sedláčková. „Často se potkávám s tím, že kolegyně říkají, že nechtějí být zvýhodňované. Ale to je přesně důsledek toho, že nás společnost tlačí do daleko většího výkonu. Máte pocit, že si to musíte zasloužit. Kvóty nejsou o tom, že zvýhodňujete nějakou skupinu, ale naopak, že dáte příležitost,“ vysvětluje producentka. „Protože dokud ty startovací čáry nebudou ve stejné linii, pořád hrajeme na velmi nerovném hřišti,“ říká. 

K rovným příležitostem patří také bezpečné a respektující prostředí na place. I proto se čím dál častěji mluví o intimacy koordinátorech, kteří zajišťují, aby se herci a herečky cítili během natáčení bezpečně a měli možnost souhlasit se vším, co se odehrává před kamerou. „Podle mě je nejdůležitější otevřená a upřímná komunikace. To se učíme celý život,“ dodává Daria Kaschcheeva.

Jak změnit český film, aby byl skutečně pestřejší a férovější? Poslechněte si celou epizodu podcastu Hlas Heroine, která vznikla živě na festivalu Finále Plzeň.

Najdete ji také na YouTube, Spotify, Apple Podcasts a dalších platformách. 

Popup se zavře za 8s