V těchto dnech se zveřejňují výsledky přijímacích zkoušek na víceletá gymnázia. Některé děti slaví, jiné si zoufají. Nedostalo se vaše dítě na víceleté gymnázium? Možná je to lepší zpráva, než si myslíte. S Miroslavem Hřebeckým se zamýšlíme nad tím, jestli je vůbec dobrý nápad tlačit jedenáctileté děti do výběrových škol. Expert ze společnosti EDUin vysvětluje, proč je načase tenhle výběrový experiment ukončit.
Na papíře to vypadá jednoduše: na víceleté gymnázium se dostanou ti nejchytřejší. V praxi ale rozhoduje spíš to, jestli máte rodiče s pevnými nervy, ambicemi a kalendářem plným přípravných kurzů.
Známe důvody, proč se děti na víceletá gymnázia hlásí, resp. proč je tam hlásí rodiče. Očekávají kvalitní výuku náročnější prostředí, vyšší koncentraci motivovaných dětí a je to taky otázka prestiže. V podcastu Hlas Heroine tentokrát s Miroslavem Hřebeckým, programovým ředitelem společnosti EDUin, která letos vydala obsáhlou analýzu víceletých gymnázií, hledáme důvody, proč víceletá gymnázia zrušit.
Některé důvody se týkají celého systému, společnosti, ale existují také důvody, proč víceletá gymnázia neprospívají konkrétním dětem. Může to být i to vaše.
Tvrdošíjně se držíme představy, že tyto školy jsou určeny „těm nejchytřejším“. Jenže jaká je realita?
„Čím je mimořádnější nadání, tím je to dítě excentričtější jedním směrem a o to víc mu chybí jiným směrem. A většinou to není ten směr, který mu zajistí dostatek bodů z jednotných přijímacích zkoušek,“ upozorňuje Miroslav Hřebecký. „Leckterý mimořádně daný žák spíše zůstává na základní škole, ten systém ho tam nepustí,“ říká. Případně sami rodiče vyhodnotí, že by studium na víceletém gymnáziu jejich nadanému dítěti neprospělo.
Takže kdo se na gymnázium skutečně dostane? Zpravidla ty děti, které mají nejmotivovanější rodiče. Dostat svoje díte na víceleté gymnázium vyžaduje čas, peníze, sociální kapitál, anebo minimálně vzdělané, poučené a motivované rodiče. Takže děti ze socio-ekonomicky silnějších rodin nastoupí přednostně do výtahu vzdělávání. A nechají ostatní nadané děti pod sebou. Tím se prohlubují už tak hluboké rozdíly ve společnosti a víceletá gymnázia svou podstatou jdou proti principům inkluze.
Víceletá gymnázia jsou sice školy vysoce výběrové, ale automaticky to neznamená, že nabízejí lepší vzdělání než základní školy.
Na první pohled to vypadá jasně – gymnazisté mají lepší známky, vyšší skóre, ale Miroslav Hřebecký k tomu říká:„Kdyby ty samé děti nebyly na víceletém gymnáziu, ale na základní škole, tak podle našich závěrů by měly stejné výsledky. Neboli ta přidaná hodnota základní školy a víceletého gymnázia se zas až tak neliší.“ Jeho slova potvrzují závěry České školní inspekce i dlouhodobá studie CLoSE.
Zajímají vás další důvody, proč víceletá gymnázia zrušit? Poslechněte si celý rozhovor s Miroslavem Hřebeckým v podcastu Hlas Heroine a dozvíte se, jak gymply ničí druhý stupeň základních škol, proč zvyšují úzkosti a deprese, jak brzdí výuku i vývoj učitelů a proč se z premiantů stávají čtyřkaři ve stresu
Najdete nás na Youtube, Spotify i Apple Podcasts.
3:35 – Co je dobré pro rodiče, pro děti a pro systém?
6:50 – Důvod 1: Víceletá gymnázia jdou proti principu společného vzdělávání
9:30 – Mýty o nadaných dětech – a proč se na gymply často vůbec nedostanou
15:25 – Důvod 2: Výběr dětí podle sociálního kapitálu, ne podle talentu
19:08 – Důvod 3: Víceletá gymnázia nenabízejí lepší vzdělání než základky
23:27 – Co říkají výzkumy o přidané hodnotě výuky
25:14 - Důvod 4: Bez tlaku na kvalitu – víceletá gymnázia stagnují
28:00 - Osm let ve vyjetých kolejích – co to dělá s dětmi i učiteli
31:21 - Důvod 5: Gymply oslabují kvalitu druhého stupně základních škol
33:02 - Jak je důležitá sociální a psychologická podpora dětí – i na gymnáziích
36:20 - Důvod 6: Tlak na výkon a duševní zdraví dětí
38:10 - Důvod 7: Dítě, které na základce vyniká, se na víceletém gymnáziu stává průměrným
39:54 - Ztráta kontaktu se zbytkem společnosti může znamenat slabší měkké dovednosti
41:32 - Proč se gymnázia politicky nedají zrušit – a co s tím dál?
43:02 - Co nás tento týden naštvalo: zákon o nepřijatelnosti tělesných trestů leží ladem
46:54 - Mikrofeministická výzva: nechvalte „hodné“ holčičky a „odvážné“ kluky
Tato epizoda vznikla díky podpoře Nadace České spořitelny.