Diskuze k článku:

Prázdniny jsou dlouhé, dovolená krátká. Speciální volno pro rodiče horší postavení matek nevyřeší

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Marie Kalousková | 9. 8. 2022 7:56

Hodně rodičů nepotřebuje více volna. Mně by hodně pomohlo, kdyby byla o prázdninách otevřená školka více než 14 dní.

+32
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

B | 9. 8. 2022 8:13

Já myslím, že řešení jsem kdysi viděla v Ai no Kusabi, to byla společnost budoucnosti, kde se vše efektivizovalo, kde se lidé rodili uměle a byli snadno odlišitelní podle velikosti a barvy, aby bylo hned jasný, co kdo bude dělat. Vychovávali je roboti a k tomu účelu speciálně vychovaní lidé a ženy tam skoro vůbec neexistovaly, protože nebyly na práci tak efektivní. Takže budoucnost se takto jeví vyloženě růžově, možná i trochu duhově, he.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

Petra22 | 29. 9. 2022 15:16

Řešením je modernizace celého školského systému, který v současné podobě nepatří do 21. století. Začít bychom měli zkrácením školních prázdnin do té míry, aby mělo dítě zhruba stejné množství volna jako rodiče. Letní prázdniny zkrátit na měsíc a některé krátké úplně zrušit. Rodina tak bude moci strávit dovolenou společně, kdežto dnes se jen prostřídají v hlídání a samoživitelky mají smůlu úplně. Navíc to může zvýšit kvalitu vzdělávání, protože děti nebudou tolik vypadávat ze školního režimu, bude více času na zvolnění a moderní výuku. Školky musí samozřejmě fungovat celoročně, školkové dítě naštěstí žádné prázdniny nemá. Matka je v práci, malé dítě ve školce, větší dítě ve škole. Není co řešit.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

MuzinistaCZ | 23. 8. 2022 9:28

Takže je směrnice nyní přímo vykonatelná a každej táta dítěte do osmi let může oznámit zaměstnavateli že jde na RD?? To je informace, která by opravdu !neměla! zapadnout......

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Luci | 16. 8. 2022 8:20

Ano, také jsem si říkala vždycky, jak to dělají rodiče, pokud nemají blízko dostupné svoje rodiče, kteří by chtěli a mohli nejen hlídat o prázdninách ale třeba i vyzvedávat ze školy (škola i družina končí v mnoha případech dříve než práce). Dítě v prvních letech 1. stupně ještě moc samostatné není. A na dovolenou ani nemůže v některých případech jet celá rodina společně, ale musí si to rozdělit, aby se pokryla větší část prázdnin, to je docela smutné, ale ani tak to nestačí.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Simona K. | 10. 8. 2022 21:06

Dáváme děti o letních prázdninách na příměstské tábory a na pobytové tábory. Cena, když to sečteme, bývá hooodně vysoká, ale je to jediný způsob, jak řešit hlídání o prázdninách.
Jedni rodiče jsou ještě pracující a druzí jsou v důchodu, pohlídají, ale vzhledem ke zdravotnímu stavu to není ideální a je to pro ně zátěž a velká.
Nehledě na skutečnost, že děti často říkají, že takové prázdniny jsou horší než chodit do školy... Pořád pendlovat po táborech... Že by raději občas odpočívaly a byly v klidu doma, když jsou ty prázdniny!!!
Docela bych uvítala, kdyby na malém městě fungovala např. školní družina nebo příměstský tábor v základní škole... Ostatní příměstské tábory jsou zcela naplněny již při vypsání na webu a po půlnoci je o ně doslova rvačka. Jsme rádi, když stihneme aspoň 2 týdny pokrýt pro obě děti.
Učitelé, družináři a vychovatelé by měli mít dovolenou stejně jako ostatní 20/25 dní a zbytek se vystřídat a zajistit pro děti prvního stupně hlídání!
To by spoustě rodičům pomohlo!

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Otec | 10. 8. 2022 10:07

Jsou limity počtu učitelů na počet dětí. Fakt to není o tom, že by si to naplánovala ředitelka

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 10. 8. 2022 9:11 | reakce na Otec - 10. 8. 2022 8:42

Citace - Otec / 10. 8. 2022 08:42

Pokud se vystřídají, tak budou muset vybírat i v průběhu roku a to zase nepokryjí běžný provoz. Úplně jednoduše by se dalo spočítat o kolik víc úvazku potřebujete prodloužením provozní doby. To bych se někde rád dočetl.


Úplně stejně se musí vystřídat lidi úplně ve všech firmách, úřadečch, institucích. Kolik je na provoz potřeba lidí - to si musí umět spočítat každá ředitelka MŠ. Děti máme sice dospělé, ale nevzpomínám si vůbec na to, že by byl někdy nějaký problém, že by školka o prázdninách nefungovala. Tak proč se to změnilo? Že by to bylo jako všude - nejsou lidi?

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Otec | 10. 8. 2022 8:42

Pokud se vystřídají, tak budou muset vybírat i v průběhu roku a to zase nepokryjí běžný provoz. Úplně jednoduše by se dalo spočítat o kolik víc úvazku potřebujete prodloužením provozní doby. To bych se někde rád dočetl.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Otec | 10. 8. 2022 8:37

Klasický heroine článek. Bla bla bla muži nechodí na mateřskou, pay gap.
Tady neexistuje ženský nebo mužský problém. Tady je problém v neexistenci částečných úvazků. Když jsem jako vysoce kvalifikovaná osoba si řekl, že pověsím podnikání na hřebík a půjdu se nechat zaměstnat, tak když jsem řekl, že maximálně 0,5 (resp. 0,5+nějaký přesčas), tak mi řekli, že nemají zájem. A to jsem člověk v nedostatkové profesi. Vtipná je v tomto i veřejná správa, ta nabízí pouze plný úvazek. Ti mají jít vzorem.
Pay gap je už při odchodu na mateřskou. Ze statistik je zjevné, že muži jsou o pár let starší než jejich partnerky. Mají tedy o něco delší praxi, a protože mají o něco delší praxi, tak mají i o něco vyšší příjem. Kdyby si žena s praxí vybrala zajíčka po škole, tak tam by byl pay gap ve prospěch ženy.
Co se týče manuálních profesí, tak tam je pay gap způsoben strukturou našeho hospodářství. Kdybychom byli země zaměřená na služby, tak by to vypadalo jinak než u zaměření na průmysl.
Nakonec si přiznejme, že pro ženy někde ve fabrice, skladu nebo supermarketu může být ta mateřská trochu i vysvobozením.
Co se týče diskuze o dovolených učitelek v MŠ. Pro prázdninový provoz a čerpání dovolených byste potřebovali +1 člověka. Opět se naráží na finance a vůbec, kde toho člověka vzít.
Specifikem je ještě uzavírání MŠ z důvodů rekonstrukcí, malování atd. Na to jsou pořád prázdniny asi nejlepší termín.
Města mají náhradní školky. U vesnic je to problém, chybí zastřešující organizace, která by to organizovala a zajišťovala, nevím ani jak je to kompatibilní s financováním a legislativou

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Otec | 10. 8. 2022 8:16

Je scifi sehnat práci od 7:30 do 15:30? Já už jsem došel do fáze, že mi stačí, abychom se potkali třeba na 2 hodiny a pak ať pracuje, kdy a kde chce.
Lidi nejsou :/

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 10. 8. 2022 7:48 | reakce na Jana - 9. 8. 2022 16:19

Nevím jak dlouhou mají dovolenou učitelky v MŠ, a také netuším, kolik jich kde je, ale každá firma musí řešit rovnováhu mezi požadavkem zaměstnanců na termín dovolené a mezi požadavkem na zajištění provozu firmy. To, že se firma - zde školka - která je v podstatě veřejnou službou, na 2 měsíce zavře, to mi přijde absurdní. Nemohou se snad učitelky na dovolené vystřídat?

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 9. 8. 2022 21:54 | reakce na umfa - 9. 8. 2022 21:13

Tak nástroje pro kvalifikovanou práci přes net už pokročily, že jo. Kdo chce, může na dálku dělat i sofistikovanější věci, než úředničinu nebo "sloupkařinu" ve Wordu.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 9. 8. 2022 21:13 | reakce na Monika - 9. 8. 2022 16:17

Hloupost. Něco podobného se dá dělat jen na úřadech kde přepisují data z Wordu do Excelu a zase zpátky. Ve firmě, kde se kancelářskou prací rozumí jednání se zákazníky, s dodavateli nebo třeba operativní řízení výroby, je pro home office mnohem méně prostoru. Tam pořád potřebují něco spolu řešit, konzultovat, mluvit s výrobou apod. Lidí kteří dostanou úkol typu "za týden to odevzdej" je málo a aspoň já se snažím aby jich v mé divizi bylo ještě míň.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 9. 8. 2022 17:47 | reakce na Petr.b - 9. 8. 2022 11:09

Jako kdyby se zavřely obchody? Před érou zahraničních supermarketů otevřených každý den to byla realita. Neříkám, jestli dobrá nebo špatná, ale všichni jsme to v pohodě přežili. Dnes, když si můžeme zajít na nákup i v neděli v osm večer, v nás pouhá představa, že kvůli svátkům bude dva dny zavřeno, vyvolává paniku a nákupní horečku.

Zrovna s obchody bych nesrovnával. Nemyslím, že by tu někdo chtěl panikařit, kdyby školky byly zavřené jen dva dny v roce. :-)

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 9. 8. 2022 16:20 | reakce na já profi trol - 9. 8. 2022 11:26

Myslím, že učitelky MŠ mají 6 týdnů, ne 8.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jana | 9. 8. 2022 16:19 | reakce na já profi trol - 9. 8. 2022 11:39

Je to jednoduché. Učitelky MŠ si taky musejí někdy vybrat dovolenou. Leda by zaskakovaly důchodkyně.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Monika | 9. 8. 2022 16:17

Hloupost. To, co píšete, platí pouze ve fabrikách a podobných provozech.
Běžná kancelářská práce se dá dělat víceméně 100% z Home office a dnes už normální firmy dokážou vyjít matkám vstříc. Já třeba odvedu dítě na 8 do školy, ve 12 vyzvednu a odpoledne normálně pokračuji v práci z domu. Žádný problém s tím nikdy nikdo neměl, a to přejezdy práce-škola-domov, trvá přes hodinu.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Monika | 9. 8. 2022 16:14 | reakce na Petr.b - 9. 8. 2022 11:09

Jo. Učitelé a pracovníci ve školství.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martina | 9. 8. 2022 14:33

U nás je školka zavřená dokonce 6,5 týdne - a to má 3 třídy. Ani jedna přes prázdniny není otevřená, že by se vystřídali, to asi nikoho nenapadlo. Prostě zavřeno a Váš problém. To samé o 3 km město vedle, školka o 4 třídách a to samé. Nemohou se domluvit. Takže tomuto také nerozumím, museli jsme se holt podle toho zařídit a to nemáme ani hlídací prarodiče, díky bohu jsou příměstské tábory, ale jinak to nejde. To je podpora rodičů a dětí.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

já profi trol | 9. 8. 2022 11:39 | reakce na Petr.b - 9. 8. 2022 11:09

Citace - Petr.b / 9. 8. 2022 11:09

Já mám děti dospělé, ale přijde mi na pováženou, že jsou školky v létě zavřené. Je to podobné, jako kdyby se zavřely obchody, s tím, že místo dvou je otevřen jeden někde na opačném kraji města. Proč jsou školky v létě zavřené? Lidi snad nechodí do práce? Copak má někdo dovolenou 2 měsíce?

Horší je to s hlídáním, když dítě od 6 let chodí do školy, to má jarní, letní prázdniny 2 měsíce, Vánoční prázdniny, ředitelské volno ve škole atd.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

já profi trol | 9. 8. 2022 11:26 | reakce na Petr.b - 9. 8. 2022 11:09

Citace - Petr.b / 9. 8. 2022 11:09

Já mám děti dospělé, ale přijde mi na pováženou, že jsou školky v létě zavřené. Je to podobné, jako kdyby se zavřely obchody, s tím, že místo dvou je otevřen jeden někde na opačném kraji města. Proč jsou školky v létě zavřené? Lidi snad nechodí do práce? Copak má někdo dovolenou 2 měsíce?

Pedagogové (učitelky, asistentky pedagoga) mají 8 týdnů dovolené ročně. Asistenti záleží podle smlouvy. Takže u nás jsou školky zavřené 4 nebo 5 týdnů a pak je vždy někde náhradní školka na 14 dní.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr.b | 9. 8. 2022 11:09 | reakce na já profi trol - 9. 8. 2022 10:18

Já mám děti dospělé, ale přijde mi na pováženou, že jsou školky v létě zavřené. Je to podobné, jako kdyby se zavřely obchody, s tím, že místo dvou je otevřen jeden někde na opačném kraji města. Proč jsou školky v létě zavřené? Lidi snad nechodí do práce? Copak má někdo dovolenou 2 měsíce?

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

já profi trol | 9. 8. 2022 10:18 | reakce na Petr.b - 9. 8. 2022 9:22

Citace - Petr.b / 9. 8. 2022 09:22

To je hodně divné, že je školka v létě zavřená! Tomu vůbec nerozumím. Ano, v mnoha místech jsou celozávodní dovolené, ale přesto je plno lidí, kteří pracují i v létě bez dovolené. A někam dát děti potřebují. Není na místě zatlačit na vedení školky, případně na obec - zřizovatele školky?

Ve větších městech zajišťuje na svých pracovištích o prázdninách ve 2 týdnech provoz jiná školka. Funguje to tak přes 20 let.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 9. 8. 2022 10:12

Máte naprostou pravdu. Kdyby se mi hlásila na nějakou důležitou pozici paní, u které je větší než malá pravděpodobnost, že ji tam tři měsíce z roku nebudu mít (však ony projekty ve vývoji počkají, zákazníci si dají oraz a finančák je víc než shovívavý), tak by se taky myslím ukázalo, že neumí v Excelu nadefinovat Jacobiho determinant, což je bohužel zrovna pro tuto pozici dovednost klíčová. O sexismus, materismus ani recessismus samozřejmě nejde.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 9. 8. 2022 9:22

To je hodně divné, že je školka v létě zavřená! Tomu vůbec nerozumím. Ano, v mnoha místech jsou celozávodní dovolené, ale přesto je plno lidí, kteří pracují i v létě bez dovolené. A někam dát děti potřebují. Není na místě zatlačit na vedení školky, případně na obec - zřizovatele školky?

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Katka Klognerová | 9. 8. 2022 9:18

Celkově je systém celý špatně. Proč ve školkách mají učitelé dovolenou 5 rýdnů a je zavřeno. Proč není zavřeno 14 dní a v průběhu roku si divolenou učitelé vyberou na střídačku. Vždyť to tak bylo dří e. Mamka si nepamaruje, že by dříve státní školka měla zavřeno 5 týdnů a to dřív chodily babičky do důchodu v 54-58 letech, takže hlídání bylo. Je to záhnul pro rodiny v této době všeobecně strašně těžký. Už teď na pracovním trhu sehnat práci k dětem je scifi, tak abystw pokryla docházku dítěte cca 7:30- 15:30. Nikdo Vám takovou prac.dobu neumožní. Všude kratký/dlouhý týden, nepřetržitý provoz nebo 2-3 směný provoz. Lidé jsou psych.v haji, odnáší to hlavně děti, jelikož rodiče je musí zabezpečit na úkor času. Lidé nemají jistoty, bojí se o práci, bydlení. Děti rostou bezprizorně, protože není čas. K čemu je taková doba dobrá. Ve školách učitelé vše hazí na rodiče, ale mnohdy si neuvědomují, že rodiče dřou na úkor času s dětmi. Proto je tolik zatížený soc.systém. Zaměstnavatelé netolerují mnohdy nemocnost dětí, proto maminy jsou na pohovorech často diskrimitované. Stát by měl zavést ve firmách přednost zaměstnávat maminky s dětmi na 1.směnu a snížit daně, aby se to zaměstnavateli vyplatilo. Tohle je začarovaný kruh ze kterého nejde vystoupit v této společnosti.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

B | 9. 8. 2022 8:13

Já myslím, že řešení jsem kdysi viděla v Ai no Kusabi, to byla společnost budoucnosti, kde se vše efektivizovalo, kde se lidé rodili uměle a byli snadno odlišitelní podle velikosti a barvy, aby bylo hned jasný, co kdo bude dělat. Vychovávali je roboti a k tomu účelu speciálně vychovaní lidé a ženy tam skoro vůbec neexistovaly, protože nebyly na práci tak efektivní. Takže budoucnost se takto jeví vyloženě růžově, možná i trochu duhově, he.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Marie Kalousková | 9. 8. 2022 7:56

Hodně rodičů nepotřebuje více volna. Mně by hodně pomohlo, kdyby byla o prázdninách otevřená školka více než 14 dní.

+32
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Iveta | 9. 8. 2022 7:34

A kdo to specialni volno zaplati? Jestli stat, nebylo by lepsi za ty penize organizovat pro deti neco jako primestsky tabor zadarmo?

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit