Poslední šance - Zvýhodněná vstupenka na Svět podle Heroine už jen do 30. 9.!✨

Jaká je budoucnost demokracie? A jakou roli v tom bude hrát vzdělávání? Přímý přenos z konference FutureEdu 2025

Demokracie je křehká a v posledních letech a měsících se její křehkost ještě mnohem víc vyjevuje zejména kvůli zhoršující se geopolitické situaci. Pokud pro její budoucnost můžeme něco udělat, tak bychom měli svou pozornost obrátit v první řadě na oblast vzdělávání. Prestižní mezinárodní konference FutureEdu 2025, která se koná už dnes, se zaměří na téma demokracie, rozvoje občanské kompetence a inkluze. Časopis Heroine je jedním z partnerů konference.

Názory, politické postoje a obavy Generace Z zkoumal tým výzkumníků z Masarykovy univerzity v sérii hloubkových rozhovorů s mladými muži a ženami ve věku 15-24 let.Foto: Shutterstock
Přímý přenos FutureEdu 2025

To, jakým způsobem dnes učíme mladou generaci demokracii, ovlivní jejich chování v produktivním věku, kdy se stanou voliči a přirozeně se jejich reprezentace chopí politické moci. Žít demokraticky znamená umět se domluvit, chápat, že existují lidé s jinými názory a jinými potřebami. Názory, politické postoje a obavy Generace Z zkoumal tým výzkumníků z Masarykovy univerzity v sérii hloubkových rozhovorů s mladými muži a ženami ve věku 15-24 let.

„Někteří si pod pojmem „vážný společenský problém“ neumí nic představit nebo zmíní třeba narkomany a alkoholiky. Část mladých zase vnímá, že něco jako společenský problém existuje, ale mají představu, že by je měli řešit „politici“ – prostě někdo jiný než oni. A další zase identifikují problém a říkají, že ho musíme řešit všichni, tedy i já. Někdo nevěří, že může cokoliv změnit, další zase skutečně začínají u sebe, třeba tím, že se snaží méně a zodpovědněji nakupovat nebo trávit více času se svými starými příbuznými. A je i početná skupina, která se veřejně angažuje v různých společenských iniciativách a dává svoji energii do úsilí, aby se společnost proměnila," popisuje vedoucí výzkumu Klára Šeďová, která je jednou z vystupujících na konferenci FutureEdu 2025. 

„Účastníci a účastnice výzkumu právě vzdělávání spontánně zmiňovali často – primárně ne jako problém, ale jako součást řešení. Když mluvili o tom, že nevědí, jak si zařídit finančně nezávislý dospělý život, tak jedním dechem dodali, a proto bychom ve škole chtěli víc finanční gramotnosti. Nebo když mluvili o klimatu nebo o tom, že společnost je rozdělená, tak hned zmínili – ve škole by se o tom mělo mluvit a měli bychom se tam učit, jak spolu slušně diskutovat," popisuje Šeďová. 

Pokud se na konferenci FutureEdu 2025 nedostanete osobně, můžete ji sledovat na našem YouTube kanále.

Popup se zavře za 8s