Historie je učitelkou života, říkáme rádi - a také rádi tvoříme různé historické paralely. Jenže těžko se z historie můžeme skutečně poučit, když obratem zapomínáme většinu toho, co se ve školním dějepise učí. Čtení v učebnici, výklad u tabule a šprtání se letopočtů na písemku přinášejí jen krátkodobé znalosti. Jak učit dějepis tak, aby to současné děti bavilo a skutečně si z něj něco odnesly?
Nedávno mě syn, který studuje gymnázium, požádal, abych ho vyzkoušela z dějepisu. Zaradovala jsem se, že si rozšířím všeobecný přehled a dozvím se něco zajímavého. Nadšení mi vydrželo přesně do okamžiku, než jsem otevřela sešit s jeho poznámkami. Večer jsme pak strávili ve společnosti šňůrové keramiky a lidí kultury zvoncovitých pohárů. Sice jsem potom (zhruba tak dva dny, než jsem to kompletně zapomněla) mohla ohromovat své přátele poznatky o tom, kdy se kde našel jaký střep, ale celkově mi z toho večera zůstal nepříjemný pocit zmaru a beznaděje.
To se skutečně výuka dějepisu od mých školních let vůbec neposunula? A opravdu je nutné nutit děti, aby se učily detaily z pravěku, zatímco moderní dějiny ve škole často jen proletí a často kvůli nedostatku času skončí v roce 1945, nebo v lepším případě v roce 1989?
V testování České školní inspekce ze školního roku 2021/2022 uvedlo sedmdesát procent studujících, že jim dějepis pomáhá porozumět dění ve světě. Zároveň si ale dvě třetiny žactva stěžovaly, že výuka moderních dějin na jejich škole je nedostatečná a ocenily by, aby se jim vyučující věnovali víc. Navíc stále převažuje frontální styl výuky, kdy učitelka nebo učitel stojí před tabulí a většinou s pomocí učebnice vykládá žákům látku.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.