Častá zkušenost se šikanou i neochota řešit problémy s odborníky. Starosti dnešních dospívajících ožívají v novém seriálu České televize TBH. Seriál je součástí trendu, v rámci kterého se české televize začínají probouzet a zatímco dosud cílily především na starší divácké generace, teď se rozhodly oslovovat i mladé diváky.
První projekt České televize, který je určený přímo pro mladou generaci, je seriál z brněnské střední školy TBH. Ambiciózní desetidílná série režisérky Lucie Kajánkové měla úspěšnou premiéru na zářijovém televizním festivalu Serial Killer, kde získala cenu v kategorii webseriálů, a nyní se bude promítat na festivalu Mezipatra. TBH upřímně a bez skrupulí servíruje obraz mladé generace prostřednictvím příběhu skupiny postav sdružených kolem školního florbalového týmu. Tady se zrodí šikanou ovlivněný střelecký útok, který zasáhne do životů ostatních hrdinů.
Přesvědčivě konstruovaný spletitý příběh postupně rozplétá klubko vztahů na střední škole, nejdříve skrze stream školní inťošky Máji, poté už úhlem pohledu mnoha dalších postav. Neuhýbá před emočně vypjatými situacemi a ukazuje i věci, které obvykle zůstávají skryty – zvláště na televizní obrazovce. Postupně se divák zorientuje v síti vztahů mezi hrdiny, od Máji, jejímž úhlem pohledu do seriálu vstupujeme, přes sourozence Nessu a Tondu, až po Nessina sexuálně tápajícího přítele Lukáše a jeho spoluhráče Pavla ze školního florbalového týmu, který tu je (podle Máji) na vrcholu společenské hierarchie.
Jde o seriál s ambicí mluvit ke svým divákům napřímo a bez zbytečných okolků. Dočkáme se tu poměrně otevřených (homo)sexuálních scén i vulgárních, ale o to autentičtějších dialogů.
Mladí diváci tu s hrdiny seriálu mohou řešit podobné problémy jaké sami prožívají – od tvrdé (kyber)šikany přes nelítostné sociální sítě až po běžné starosti dospívání, jako je osobnostní i sexuální hledání i nalézání vlastních hranic. Název seriálu vycházející ze zkratky sousloví To be honest (přeložitelné asi jako „upřímně řečeno“) naznačuje, že jde o seriál s ambicí mluvit ke svým divákům napřímo a bez zbytečných okolků. Dočkáme se tu tak poměrně otevřených (homo)sexuálních scén i vulgárních, ale o to autentičtějších dialogů. Často se tu skáče v čase, zapojují se záběry z mobilů sugerujících mobilní livestream nebo přímo v obraze vidíme chatování postav. Výsledkem je působivá mozaika a rafinovaně vystavěný příběh, který je dílem hned sedmi scenáristů, studentů režisérky seriálu Lucie Kajánkové z pražské FAMU.
Queer filmový festival Mezipatra, který právě probíhá v Praze a od 13. listopadu také v Brně, představuje každý rok stovky českých i zahraničních filmů s LGBTQ+ tématy a jejich tvůrce a tvůrkyně. Protože seriál TBH má také queer dějovou linku, představí se v rámci nesoutěžní sekce Queer mixer. Tématem letošního dvaadvacátého ročníku je oslava života.
TBH vznikl v rámci otevřené výzvy, kterou České televize vyhlásila na podzim 2019 na projekty pro novou online platformu. V ostré konkurenci desítek projektů zvítězil a postoupil do vývoje a následně do výroby. Lucia Kajánková je nejen režisérkou, ale i autorkou námětu a showrunnerkou celé série. Kvůli perspektivě mnoha hrdinů od začátku zamýšlela psát seriál s týmem scenáristů, který postavila ze svých studentů na FAMU.
Do práce na projektu ale ostře zasáhl covid. Většina série tak vznikala během lockdownu a z velké části online. „Společně jsme vymýšleli linky, vývoj postav i velkou část replik,“ vysvětluje Kajánková s tím, že společně pracovali i na samotných scénářích, které si v týmu přehazovali mezi sebou. Jde tedy skutečně o kolektivní práci. Sílu seriálu dává právě i mládí týmu scenáristů, kteří mají za sebou poměrně čerstvou vlastní středoškolskou zkušenost i mladší sourozence, kteří aktuálně touto zkušeností procházejí. „Při stavění linek a světa jsme vycházeli právě z brainstormingu nad svými vlastními zkušenostmi,“ potvrzuje Kajánková.
Nové zpracování kultovní knihy a neméně slavného snímku vzbuzuje u diváků rozpaky. V něčem se mu ale přece jen daří předat původní předlohu současnému mladému publiku, které by se jinak ke knize nemuselo dostat. V čem je seriálové zpracování problematické a v čem naopak vyniká?
Seriál vznikal i na základě rešerší prováděných pomocí speciálních dotazníků přímo mezi cílovým publikem na vybraných školách. „Ptali jsme se na hudební vkus, vztahy, školu i dost intimní otázky, navíc také přímo na dějové situace, které už jsme měli postavené,“ říká Kajánková. Samotné dotazníky její tým ale jen utvrdily v tom, že jdou správným směrem. Potvrdila se jim i široce sdílená zkušenost se šikanou (včetně kyberšikany) či značná nedůvěra nebo neochota mladé generace vyhledat v případě problémů odbornou pomoc.
Téma kyberšikany má TBH společné s loňským webovým seriálem #martyisdead televize Mall.tv, oceněným cenou EMMY. TBH nicméně nemá kyberšikanu jako hlavní téma. „Jsme hodně jiní žánrově i přístupem, máme spíše multitematický záběr a situace nahlížíme z perspektivy teenage hrdinů, což je u #martyho jinak,“ vysvětluje Kajánková. Podle ní každopádně #martyisdead napomohl v českém prostředí tomu, že se u webových seriálů hladčeji prosazují i podobná vážnější témata. Dosud tu kralovaly převážně nezávazné komediální oddechovky.
Vzhledem k mládí hrdinů jsou v TBH obsazeni převážně studenti herectví – z brněnské JAMU, z Ostravy i z pražské DAMU. Kajánková se svým týmem oslovila herecké školy, ale vypsala také otevřený konkurz, celkem v rámci castingu viděla asi 300 hereckých nahrávek (část castingu opět kvůli pandemické situaci probíhala online). Výsledné obsazení namixovala režisérka pomocí hereckých improvizací, při hledání představitelů pro ni bylo klíčové právě to, jak herci fungují dohromady. Výraznou tváří série je například Martina Jindrová v roli Nessy, kterou Kajánková obsadila také do svého předchozího krátkého filmu a píše pro ni i svůj celovečerní debut.
Televize se rozhodly mnohem víc oslovovat mladé diváky. Tedy ty, kteří spíš než na klasickou televizi koukají na YouTube a své dojmy spíš než na Facebooku sdělují na Instagramu.
TBH je součástí trendu, v rámci kterého se české televize začínají probouzet z dlouhého zimního spánku. Zatímco dosud cílily především na starší divácké generace, teď se rozhodly mnohem víc oslovovat mladé diváky. Tedy ty, kteří spíš než na klasickou televizi koukají na YouTube, a své dojmy spíš než v diskuzích pod články nebo statusy na Facebooku sdělují na Instagramu.
Ve finiši je tak už spuštění dvou ambiciózních českých digitálních platforem. Zatímco novácké Voyo už začalo vysílat pořady pouze pro své předplatitele a připravuje řadu nových formátů pouze pro ně, chystaná online platforma České televize je teprve před spuštěním. Vedle TBH tu bude k vidění třeba i podařený cyklus o historii českého rapu RapStory, který jeho režisér Šimon Šafránek představil na karlovarském festivalu, či série od autorek populárního podcastu Vyhonit ďábla.
Podle Jana Maxy, ředitele vývoje a nových médií České televize, bude nová online platforma ČT usilovat o široký záběr. „Mladým divákům chceme nabídnout jak hrané seriály, tak publicistiku, diskusní pořady, dokumenty, zábavně-vzdělávací cykly a další žánry, samozřejmě vše ve stylu odpovídajícím médiu a cílové skupině.“
Online platforma ČT poběží nadále na veřejnoprávní doméně iVysílání, kde se první změny chystají v prosinci, v průběhu roku 2022 tu pak budou přibývat další funkce, stejně jako nové aplikace na mobilních a smart TV platformách. TBH by se měl začít vysílat začátkem roku 2022.