Diskuze k článku:

Děti s mobily: Jak uchovat mentální zdraví dětem i sobě?

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

umfa | 11. 1. 2022 18:14

K tomu knihtisku: většina lidí se s ním nenaučila správně zacházet. Důkazem je, že se hned mezi prvními tisky začaly vydávat hrací karty, věc pro šíření informací zcela zbytná :-) Úplně stejné je to s internetem. Řadě lidí není dáno, aby v něm viděli cokoliv lepšího než zdroj zábavy, ale přesto pro ty, kteří jej pochopí správně, má obrovský přínos.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Diskuze k článku:

uzená treska | 11. 1. 2022 20:35 | reakce na Pavel - 11. 1. 2022 9:53

Zajímalo by mě, na co musí myslet člověk, který na takovéto inspirující příběhy mladých lidí hodí palec dolů. Asi na vlastní selhání a závist...

Přeju těm mladým hodně zdaru a držím jim pěsti! :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 11. 1. 2022 18:14 | reakce na Petr.b - 11. 1. 2022 17:14

K tomu knihtisku: většina lidí se s ním nenaučila správně zacházet. Důkazem je, že se hned mezi prvními tisky začaly vydávat hrací karty, věc pro šíření informací zcela zbytná :-) Úplně stejné je to s internetem. Řadě lidí není dáno, aby v něm viděli cokoliv lepšího než zdroj zábavy, ale přesto pro ty, kteří jej pochopí správně, má obrovský přínos.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr.b | 11. 1. 2022 17:14

To jistě máte pravdu - technika sama za její zneužívání, či hloupé využívání nemůže. A internet je vynález posouvající lidstvo podobně, jako kdysi knihtisk, peníze či elektřina.
Jen realita je taková, že tu špičkovou techniku naprostá většina lidí využívá pouze pro zábavu a ta začíná převládat a dostává se i do míst, kde by být neměla. Malý příklad jsou nejrůznější fotky třeba z auta řítícího se maximální rychlostí kdesi. Nebo lidé zahloubaní do mobilů na ulici...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

pakoňova máma | 11. 1. 2022 14:14 | reakce na umfa - 11. 1. 2022 13:12

Rozhodně nechci podceňovat možnosti, které nám sociální sítě nabízí. Jak říkám - vždy záleží na tom, jak tyto možnosti využijeme, a nemohu, než pogratulovat, jak se to Vašemu potomkovi povedlo. Jistě ale i tak uznáte, že běžně nám většina kontaktů, které na sociálních sítích udržujeme, v životě takto výjimečně nepomůže. Já jsem fejs používal dlouhou dobu a to i pracovně, teď už mám přes deset let účet zrušený a o nic jsem tímto rozhodnutím nepřišel. Lidi, se kterými dělám, nebo jsem dělal, a o kterých vím, o co je můžu žádat, nebo co jim mohu "přihrát", mám ostatně na LinkedInu. Naposledy jsem takto doporučil známému svého bývalého zaměstnance a pomohl jsem mu tak k nové práci poté, co se potřeboval odstěhovat do vzdáleného města a dal u mě výpověď. Není to sice tak výjimečné, jako studium na americké univerzitě, ale i tak to pomohlo třem lidem. Když se řekne sociální sítě, pak si jako správné využití představuju tohle, ne hraní stupidních fejsbůkových her nebo tapetování zdi koťátky. A jestli mě za to chce nějakej pokrokovej zoomer označit za boomera, ať si poslouží. :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 11. 1. 2022 13:12 | reakce na pakoňova máma - 11. 1. 2022 12:54

Já taky facebbok nepoužívám vůbec (i když účet mám), holt boomer :-) Ale ty kontakty přes maily a diskusní servery mi v pár případech přerostly přesně do stejné úrovně jako ty kontakty z fotbalu, takže to bych nezavrhoval. A jedno z mých dětí si zase přes facebook zařídilo kontakty, díky kterým teď studuje v USA na univerzitě, na kterou ho původně nechtěli vzít. Holt nová generace a nové technologie, tak to prostě je :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

pakoňova máma | 11. 1. 2022 12:54 | reakce na umfa - 11. 1. 2022 11:48

Já vám nevím. Můj táta si v maloměstkém fotbale (a povinné pofotbalové hospodě) za minulého režimu dokázal najít kamarády, kteří mu pomohli vybagrovat pozemek na základy a postavit barák, vyrobit nedostupný nábytek do dětského pokoje, vytunit auto motorem nalezeným na skládce a krýt mu záda, když za ním režim poslal do práce na povinnou službu kriminálníky. Dnešní lidi mají na sociálních sítích spoustu kontaktů, ale málo takových skutečných přátel. To, že máme na fejsu tři čtyři sta kontaktů neznamená, že máme kolem sebe tři čtyři stovky lidí, na které se můžeme spolehnout natolik, abychom je bez obav vzali do hor na ferraty nebo je přizvali na stavbu baráku, nebo kteří by nám skutečně pomohli najít práci, kdybychom to třeba jen přechodně potřebovali. A vice versa - ne kvůli každému bychom zřejmě byli ochotní překročit svou zónu komfortu natolik, abychom se dřeli na jeho baráku nebo se s ním drápali do hor. Je vědecky dokázáno, že průměrný člověk dokáže udržovat skutečně pevné přátelské vztahy jen s omezeným počtem lidí, a za život potká stovky lidí, kteří jeho životem jenom projdou. To, že díky sociálním sítím máme na každého takového kontakt, neznamená, že ty lidi známe natolik, abychom o nich mohli mluvit jako o přátelích. :-)

Nicméně to je problém, který si děláme sami. Technologie nás k ničemu takovému nenutí. Já měl kdysi fejs taky. Zezačátku jsem na něm hromadil kontakty. Pak jsem ho začal používat k práci a počet kontaktů přerostl dva tisíce. Když jsem ho pak zase používal jen pro osobní účely, počet kontaktů klesl zase na necelé tři stovky, a zruba v té době jsem si začal uvědomovat, že z 9 z 10 z nich neudržuju ani občasný natož pravidelný kontakt. Další asi dva roky jsem měl na fejsu dohromady jen asi deset kontaktů, které jsem pravidelně udržoval, a pak jsem fejs zrušil úplně a o nic jsem nepřišel.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 11. 1. 2022 11:48 | reakce na pakoňova máma - 11. 1. 2022 10:50

"Socializovat se" při fotbalu je málo efektivní :-) Já jsem už z generace kdy mám nejvíc kámošů právě přes internet, i když ještě z emailových diskusních fór. A to co se děje teď je další posun dopředu, s novějšími aplikacemi je ta socializace opět snazší a efektivnější a co si budeme povídat, úspěch člověka (tj. poměr vyprodukuje/zkonzumuje) je do značné míry ovlivňován jeho sociálními kontakty :-) Proto to má takový význam a omezovat dětem přístup k netu znamená jim škodit.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel | 11. 1. 2022 10:53 | reakce na Michal Macek - 11. 1. 2022 10:49

Ani ten odkaz nemusím spouštět, abych tušil, jaké video to je. :-D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

pakoňova máma | 11. 1. 2022 10:50 | reakce na Petr.b - 11. 1. 2022 10:31

Souhlasím s tím, že lidstvo díky technologiím tak nějak degeneruje, jen mám za to, že to není těmi technologiemi, ale přístupem k nim. To, že máme sociální sítě neznamená, že musíme svůj společenský život přesunout na internet. Přesunuli jsme ho tam proto, že jsme sami zlenivěli. Postnout fotku a čekat na lajk je jenodušší, než jít ven a socializovat se třeba při fotbale, jako to dělaly předchozí generace. Nikdo nás k tomu ale nenutí, je to naše rozhodnutí a naše odpovědnost. Házet odpovědnost na techniku je alibismus.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 11. 1. 2022 10:49

Pavel: a nesmime zapomenout nejdulezitejsi funkci internetu (ovsem jen pro dospele :)))

https://www.youtube.com/watch?v=YRgNOyCnbqg

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

pakoňova máma | 11. 1. 2022 10:46

Také znám jeden případ. Mladá dívka, otec ajťák, starší bratr ajťák, takže odmala obklopená všemožnou technikou. V osmi letech odložila koníky a panenky, které jí vnucovala matka, a naučila se (postupně samozřejmě) spravovat sítě a externí uložiště, naučila se zálohovat systémy, dělit a defragmentovat disky, šifrovat dálkovou komunikaci, vyhledávat a likvidovat malware a útoky na systém. První počítačovou síť sestavila na základní škole ze tří vyřazených počítačů, které pak využívali její spolužáci. Na první vlastnoručně zaplacený počítač si vydělala servisem mobilů, kdy se jen s pomocí youtube naučila vyměňovat poškozené klávesnice a prasklé kryty displejů. Dnes kromě správy sítí vyučuje digitální bezpečnost. Ročně si přijde na sedmiciferné sumy.

Jsem prostě hrdý na to, co moje dcera dokázala jen díky lehkému popostrčení a příležitosté výpomoci, a jsem přesvědčený, že kdyby poslechla svou matku, dnes mou již bývalou manželku, tak by místo úspěšného života dělala služku nějakému nabubřelému šovinistickému idiotovi s titulem z ekonomky, nebo ještě hůř nějaké nabubřelé krávě, která by si na své mladší a hezčí podřízené trénovala bossing.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 11. 1. 2022 10:31

Tohle je těžké, každý člověk je jiný. Závidím diskutérům, že jejich děti internet v kapse zvládají a ovládají. Naše děti byly před pubertou, když se objevily první chytré mobily. A dlouho jsme odolávali, čas na počítači měly omezen. A zatímco dceři to bylo víceméně jedno, syn omezením trpěl. Obě děti jsme vedli je sportu i jiným aktivitám. Zatímco dcera si našla zcela jinou zábavu, syn se realizoval v nejrůznějších rukodělných činnostech, kde dosáhl značné zručnosti. A také hodně sportoval. Pak logicky všechna omezení padla. Mobil začal využívat pro kontakt s kamarády, s kolegy, pro prezentaci svých výrobků. Dnes je dospělý a má ho prakticky trvale v ruce, oči od něj neodtrhne. Dcera ho používá přiměřeně. Osobně si myslím, že tato technika přispívá k degeneraci lidstva velmi intenzivně, už jen proto, že řada lidí není schopně se plně soustředit na jedinou věc, kterou právě dělají. Je to ostatně dobře vidět i na ulicích, kde to generuje řadu velmi nebezpečných situací. Ale zastavit se to už nedá. A jestli omezovat přístup dětí k tomuhle vynálezu je otázka, ale nejspíš je to stejně úplně jedno. Leda, že si tak trochu násilně užijí bez mobilu věcí, které by s ním nezažily.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel | 11. 1. 2022 9:53

Děti, které znám já ze své praxe, nikdy tento problém neměly.

Příklad 1) Kluk, trochu samotář, který se "našel" na youtube, kde sledoval profimodeláře, který s pomocí plastových modelů vojenské techniky vytvářet realistická diorámata z bitev. Mobil využívá k nákupu modelářských potřeb, komunikaci s ostatními modeláři, poslouchání náladové hudby a občasnému sledování videí na kanálu toho modeláře. Většinu svého času tráví u modelů, což příští rok hodlá využít podáním přihlášky na kombinované studium umění a architektury.

Příklad 2) Dvojice, dalo by se už říct pár, kluk a holka, které dala dohromady láska ke sportu. Nejprve atletika, pak přidali parkour, a teď kombinují překážkový a orientační běh s terénní cyklistikou. V mobilu intenzivně používají mapy pro orientaci v terénu, rezervační systém pro zajištění dopravy, noclehu a služeb v různých sportovních areálech. Je jim čtrnáct let a rodiče díky schopnosti používat technologie ke svým koníčkům nepotřebují, jako nutný doprovod využívají starší sourozence.

Příklad 3) Maturantka se zdravotními problémy, které jí už od dětství neumožňují adekvátní socializaci mezi vrstevníky ve škole. Od rodičů dostala výkonný tablet s připojitelnou klávesnicí, aby spolu mohli komunikovat. Ona se rozhodla využít ten tablet naplno v nemocničním prostředí. Udělala si s tím tabletem kurzy fotografování a zapsala se do spisovatelského kroužku, aby mohla na profesionální úrovni dokumentovat svůj pobyt v nemocnici. Kromě toho se přes různé studijní aplikace naučila na maturitu z celkem šesti předmětů, aby se jednou mohla stát doktorkou bez hranic.

A to jsou jen některé příklady. Zakazovat a omezovat technologii je stejně škodlivé, jako využívat její možnosti jen k hraní her a sledování facebooku.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 11. 1. 2022 8:50

tak ta nase (9 let) ma mobil od prvni tridy. vsechno bylo ok, dokud mama nezpomnela odhlasit svou kreditku z toho telefonu a mala naposilala svym oblibenym youtuberum "donejty" asi za 10 000 Kc :DDD na druhou stranu, pak mela takovy prusvih a na dlouho vse zkazane, ze ted uz si na takove veci da urcite pozor ....:D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Milan | 11. 1. 2022 8:34

Dělo se to před třiceti lety s nástupem osobních počítačů. Dělo se to před dvaceti lety s nástupem mobilů a internetu. Děje se to dnes a bude se to dít i za dalších padesát let. Děti, které nemají volný přístup k technologiím, které je obklopují, když vyrůstají, začnou v jejich užívání zaostávat oproti vrstevníkům, což může mít negativní dopad třeba při budoucím hledání práce. A s tím, jak se technologický pokrok zrychluje, bude v budoucnu každý rok omezeného přístupu znamenat větší a větší zaostávání. Je to dobře zdokumentovaný jev, žádný výmysl nebo osobní názor. A co se zdejším feministkám nebude líbit je také zdokumentovaný fakt, že běžně mají větší pochopení pro tento jev otcové, než matky. A proto se kolem toho spolu rodiče tak často hádají.

Co s tím udělat, aby dítě netrávilo nebezpečně moc času u mobilu, a zároveň nezaostávalo v užívání moderních technologií?
1) Začít u sebe. Nemůžete moc bojovat s tím, co se dítě o mobilu naučí od svých vrstevníků, ale tím, že se od něj sami neodlepíte, aby vám neunikl žádný lajk na fejsbůčku, rozhodně celou věc komplikujete. Začněte tedy tím, že budete zdravě užívat mobil a další technologie vy sami. Hodně se tento postup doporučuje třeba pro navedení dítěte ke čtení knih.
2) Naučte dítě, aby mělo i jiné zájmy. To je naprosto stěžejní. Každý koníček, který dítě bude bavit, poslouží k tomu, že bude samo dobrovolně trávit méně času u mobilu. A je jedno, jestli tím koníčkem bude společný sport s kamarády, čtení knih, létání s dronem atd.
3) Nedávejte dětem technologie proto, abyste od nich měli pokoj, jak zaznělo v článku. Dávejte jim je, aby se s nimi naučily pracovat. Využijte možností, které dnešní mobily nabízí. Naučte je pracovat s mapama (při společném lovení pokémonů můžete lovit i kešky, aby se dítě naučilo orientovat podle map a orientačních bodů v terénu), naučte je fotit (to se jim bude náramně hodit, protože 99,999% fotek na facebooku je naprosto otřesná rozmazaná a stupidně komponovaná demonstrace toho, že lidi nemají ani základní povědomí o tom, jak se drží foťák). Prostě je nenechávejte, aby užitečnou technologii užívaly jen jako předražený přehrávač hudby.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit