Diskuze k článku:

Potřebujeme ty nejlepší lidi. O mýtu meritokracie a jeho škodlivosti

Váš komentář:

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

V.M. | 4. 12. 2020 | 23:55

To ze zijeme ve svete, kde lide nemaji stejne startovni podminky, neznamena ze meritokracie nemuze fungovat. Handicap a jeho poprani se s nim naopak cloveku umozni vyniknout a ukazat sve kvality. Nahoda ma vliv, ale predevsim stesti preje pripravenym. Prijde mi trochu zcestne zpochybnovat meritokracii tim, ze v urcitych scenarich neni uplatnovana a proto je spatne. Ano, v realnem svete merit neni jedinym kriteriem, svet neni dokonaly a jsme lide, ale jako filozoficky princip to nic nezpochybnuje. Ciste meritokraticky si budu stale vybirat nejlepsiho lekare, jakeho si mohu dovolit, nejlepsi skolu pro sve deti ci nejepsi remeslnika, a je mi jedno jak se k tomu byt nejllepsi dotycni dostali a jake meli startovaci podminky.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

umfa | 4. 12. 2020 | 11:30

Přesně tak. Jenže feministky z "nové vlny" jsou vlastně jen obyčejní socani, kteří čekají, kdo jim co dá. A když jim nikdo nic nedá, píší ublížené články :D

-9
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Všech 45 komentářů v diskuzi

Gerin | 13. 12. 2020 | 21:01

Co je špatného na tom když úspěšní rodiče díky svým schopnostem, snaze a bohatství dokáží zlepšit životní vyhlídky svých dětí?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr | 8. 12. 2020 | 00:28

Ano, budoucnost dětí závisí i na sociálním, kulturním a finančním kapitálu rodičů. Řešit to lze jedině tak, že dále snížíme finanční náročnost studia (lidem bez peněz se VŠ studuje opravdu těžko), budeme rodiče dál vzdělávat a rozšiřovat jim obzory (je prakticky nemožné přesvědčit někoho s výučním listem, ať pošle dítě na gymnázium), a nabídneme jim pomocnou ruku například v doučování.

Určitě bych ale nespoléhal na to, že oslabení silných posílí slabé. Naopak, čím těžší bude dostat se ke kvalitnímu vzdělání, tím více bude fungovat výběr na základě zázemí a peněz rodičů. Doktor si vždy dokáže zaplatit soukromou školu.

Problém do budoucna ovšem je, že krásní, chytří a bohatí si berou krásné, chytré a bohaté. :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 8. 12. 2020 | 09:49 | reakce na Petr - 8. 12. 2020 00:28

Inu, když přestal fungovat přirozený výběr, začala fungovat stratifikace :-) Bohužel ta méně bystrá vrstva má též volební právo a zmíněné oslabení silných je jediná možnost, kterou je schopná pochopit. Podle toho taky vypadá dnešní situace v řadě zemí.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Chacharov | 6. 12. 2020 | 11:36

Tak čemu teda vděčím za svůj úspěch, náhodě nebo privilegovanosti? Paní autorka je trochu neprivilegovaná v logice a neměla štěstí na konzistentní myšlení.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

V.M. | 4. 12. 2020 | 23:55

To ze zijeme ve svete, kde lide nemaji stejne startovni podminky, neznamena ze meritokracie nemuze fungovat. Handicap a jeho poprani se s nim naopak cloveku umozni vyniknout a ukazat sve kvality. Nahoda ma vliv, ale predevsim stesti preje pripravenym. Prijde mi trochu zcestne zpochybnovat meritokracii tim, ze v urcitych scenarich neni uplatnovana a proto je spatne. Ano, v realnem svete merit neni jedinym kriteriem, svet neni dokonaly a jsme lide, ale jako filozoficky princip to nic nezpochybnuje. Ciste meritokraticky si budu stale vybirat nejlepsiho lekare, jakeho si mohu dovolit, nejlepsi skolu pro sve deti ci nejepsi remeslnika, a je mi jedno jak se k tomu byt nejllepsi dotycni dostali a jake meli startovaci podminky.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jouda | 4. 12. 2020 | 09:48

Kecy.

Prave na socialni prostupnosti a rovnosti sanci stoji tato civilizace. A potlacenim tototo prosteho principu, ze kazdy sam sveho stesti strojvudcem, tuto civilizaci spolehlive znici, znamky rozkladu jsou ostatne patrne viditelne.

Dneska muze syn zednika.a dojicky bez potizi vystudovat VS, stat se treba IT inzenyrem a mit mesicni prijem sesticiferny. Staci nebyt liny a chtit. A nebyt uplne blbej.
Bude to mit tezsi, tatik ho do uceni hnat nebude, nebude mit vzory ke kopirovani. Lec nic neresitelneho.

Clanek zase pekne odhaluje leitmotiv toho bolsevickeho svinstva, co se vydava na feminismus treti vlny a co nema s feminismem nic spolecneho. Puvodni pravy feminismus bojoval za rovna prava, rovne prilezitosti. Toho dosahl a to je velice dobre.

Ta dnesni bolsanska zhovadilost rika: "Udelejte me reditelkou, protoze mam frndu"

O uspechu ale vubec nerozhoduje stesti a nahoda, to leda pri vyhre ve sportce. Ono "stesti a nahoda" je obvykle postaven na tom, ze dotycny stokrat zkousel a na konec po stoprve se zadarilo.

Microsoft puvodne delal software pro detske osmibitove pocitace a do doby, nez vyhral dodavku DOS pro IBM PC, o nem nikdo nevedel.
Andy Rubin leta vyvijel na kolene Android s tim, ze to mozna proda vyrobcum pracek na rizeni praciho programu. A prorazil, az to udal Googlu pro jeho telefony.

Zkracene, neni nic jako nahoda, jenom tvrda prace a vytrvalost. Uz od mladi.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Martin B. | 9. 12. 2020 | 07:44 | reakce na Jouda - 4. 12. 2020 09:48

"Dneska muze syn zednika.a dojicky bez potizi vystudovat VS, stat se treba IT inzenyrem a mit mesicni prijem sesticiferny."

Ale houby. Důkazem není teoretická možnost, nýbrž reálná, ověřitelná pravděpodobnost. A statisticky se u nás synové dělníků a dojiček se stávají IT inženýry asi s podobnou četností, jako lidé vyhrávají vysoké výhry ve sportce. Stane se to, občas, ale s mizivou pravděpodobnosti.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

HonzaV | 28. 12. 2020 | 13:46 | reakce na Martin B. - 9. 12. 2020 07:44

Asi jste nečetl dál: "Stačí nebýt líný a chtít."

Ano, zedníci a dojičky asi častěji plodí nové zedníky a dojičky, než filosofy. Na druhou stranu, už je tu doba, kdy tohle bude evoluční výhodou. Upřímně, kdybych měl kluka, tak dnes budu raději, kdyby se učil na zedníka, než na filosofa. (A to říkám jako dvojitej inženýr.)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 4. 12. 2020 | 11:35 | reakce na Jouda - 4. 12. 2020 09:48

Nemůžete popírat roli štěstí, když ve vlastním příkladu přiznáte, že onen hoch je ve vyhlídkách znevýhodněn rodiči, které si nevybral.

A schopnost tvrdé práce a vytrvalost není dána nahodilými okolnostmi? Když ji vyžadujete už od mládí?

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 4. 12. 2020 | 12:24 | reakce na Zdeněk - 4. 12. 2020 11:35

Organismy se nevyvíjejí po jednotlivcích, ale v populacích (v klasickém darwinovském pojetí je úspěšný ten, jehož děti to dotáhnou daleko). Takže jaký div, že člověk, kterého vybaví rodiče dobrými geny a ještě navíc mu zaplatí špičkové vzdělání, má náskok před konkurencí? A co je na tom vlastně špatného?

+6
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 4. 12. 2020 | 19:02 | reakce na umfa - 4. 12. 2020 12:24

Samo o sobě na dobrých genech nic špatného není. Pokud si onen šťastlivec nezačne namlouvat, že se vzmohl díky vlastní píli a méně šťastní si za svou bídu mohou sami.
Pokud je špičkové vzdělání za úplatu, popírá rovné šance a vytváří nespravedlnost.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 4. 12. 2020 | 19:55 | reakce na Zdeněk - 4. 12. 2020 19:02

Ale on se vzmohl díky vlastní píli. Ti ostatní měli možná trochu méně štěstí, ale jen trochu. Co mám vypozorováno, tak pracovitý, pilný (a chytrý) člověk není nikdy ekonomikou opomenut, byť někteří z nich mají větší štěstí - ale na to štěstí museli být připraveni, po hlupákovi by jen sklouzlo. A naopak, chronicky neúspěšní lidé mají svoji bídu především ve své hlavě. Pokud jste chytrý a schopný, nebudete třít bídu s nouzí, i když Vám rodiče zrovna nebyli schopní zaplatit M.I.T. :-) Že z Vás nebude miliardář ... no snad jim nezávidíte?

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Martin B. | 9. 12. 2020 | 07:34 | reakce na umfa - 4. 12. 2020 19:55

"Co mám vypozorováno, tak pracovitý, pilný (a chytrý) člověk není nikdy ekonomikou opomenut..." Slyšel jste někdy o kognitivním zkreslení, zvaném survival bias?

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 10. 12. 2020 | 22:48 | reakce na Martin B. - 9. 12. 2020 07:34

Výběrový jev by působil, pokud bych se setkával jen s hotovými úspěšnými lidmi a schopných leč neúspěšných se nikdy nedozvěděl. Jenže to mé zmiňované pozorování má historii a ty budoucí úspěšné jsem poznal už na střední či vysoké škole a vždycky to byli lidé o kterých si řeknete "z něj něco bude" :-) Jeden z nich se stal multimilionářem, ba skoro miliardářem - to je ta náhodná složka, prostě se v devadesátkách trefil do oboru který měl budoucnost. Z těch ostatních také nejsou žádní nýmandi, pokud tedy za úspěch považujeme vysoké řídicí nebo technické pozice v korporacích nebo vlastní fungující podnikání, byť ne s mnohamiliónovým obratem. A pak jsem poznal pár lidí typu "co sakra dělá na téhle škole" a z nich jsou referenti ve státní správě nebo subalterní kancelářské síly v soukromých firmách - prototyp neúspěchu.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 5. 12. 2020 | 07:31 | reakce na umfa - 4. 12. 2020 19:55

Moje pointa byla, že i tu píli má díky štěstěně.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 5. 12. 2020 | 11:31 | reakce na Zdeněk - 5. 12. 2020 07:31

Jo, už asi chápu, jak to myslíte.
Já to myslím takhle: každý má možnost si vybrat mezi několika životními drahami. Může zvolit řekněme náročnou nebo flákačskou verzi, což platí jak pro zedníka tak pro lékaře. Je na něm, co je pro něj více uspokojující. Ale společnost má ráda ty náročnější, které postavíte na start a oni sami bez vedení běží do cíle hledajíce si tu nejsprávnější cestu a též se jim za to dokáže odměnit. Samozřejmě lidé jsou různí a někdo tu stovku za deset uběhne a někdo nemá ani šanci se k tomu přiblížit. Podle toho vypadají i jejich odměny. Podle mě je to tak ale správně, protože tento systém motivuje lidi, aby ze sebe vydali to nejlepší. Pro koho ta motivace není dost silná, má definitivní smůlu a skonči na lavičce před hlavním nádražím. Což pro mě pořád ještě není špatně, tu šanci měl, ale nevyužil.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 5. 12. 2020 | 13:31 | reakce na umfa - 5. 12. 2020 11:31

Jistě motivujme. Ale zamysleme se taky nad tím, proč to zabírá jen na některé.
Zatím to nevypadá, že by člověk vůbec nějakou možnost volby měl.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 5. 12. 2020 | 21:29 | reakce na Zdeněk - 5. 12. 2020 13:31

Pokud jste fatalista, tak ne :-) Já spíš myslím, že možnost volby má každý. Někdo si holt nemůže zvolit, že bude laureátem Nobelovy ceny, ale pořád má dost široké pole možností. Vždycky bude samozřejmě platit, že chytřejší (zdravější, dítě chytrých a/nebo bohatých rodičů) se má v průměru lépe, s tím nic nenaděláme. Ale to je pořád subjektivní postoj. Na ten já, upřímně, docela dlabu. Mně zajímá objektivní postoj, neboli jak ten a ten funguje, co přinese společnosti (a mně :-)). Jestli je to dáno jeho pracovitostí , pořadím v jakém v rodině přišel na svět nebo socioekonomickým statusem jeho rodičů je mi při tom dost jedno a lidstvu jako celku v zásadě taky. Nikdo už neřeší, jestli byl Pasteur tak chytrý, nebo tak pilný, nebo tak ambiciózní nebo jestli to byl lempl, kterého moudří rodiče dokopali do studia. Díky němu se můžeme dát očkovat a o to přeci jde :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 6. 12. 2020 | 07:06 | reakce na umfa - 5. 12. 2020 21:29

Podle mě zdaleka ne každý má přijatelné pole možností.
Řídíte se vy osobně vždy těmi nejlepšími důsledky? Takoví lidé nejsou, kromě důsledků přihlížejí ještě k mnoha dalším hodnotám.
Otázka zůstane, jaké uspořádání přinese více takových Pasteurů.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 6. 12. 2020 | 10:26 | reakce na Zdeněk - 6. 12. 2020 07:06

Přece takové, které bude podporovat úspěšné lidi a nebude plýtvat silami na postrkování neúspěšných. Čili to jak to funguje (nebo spíš donedávna fungovalo) ve vědecky a průmyslově nejúspěšnějších zemích :-)

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 7. 12. 2020 | 09:07 | reakce na umfa - 6. 12. 2020 10:26

Ne, to jste popsal země zaostalé.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 7. 12. 2020 | 11:45 | reakce na Zdeněk - 7. 12. 2020 09:07

Zaostávání nás teprve čeká, jestli budeme postupovat zmiňovaným směrem :-) Osobně bych například raději, když mě bude léčit dobrý lékař, než lékař druhé kategorie, který byl přijat na školu jen proto, aby se mu tím kompenzovala nějaká nezaviněná nedostatečnost (druhorozený (i když myslím, že pro tuhle hypotézu není dost důkazů), dítě chudých rodičů apod.). Ve výsledku je úplně fuk, proč je někdo schopný vystudovat lékařskou fakultu, důležité je, že je toho schopen a že z něj bude dobrý lékař.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 8. 12. 2020 | 16:46 | reakce na umfa - 7. 12. 2020 11:45

Takže budete prosazovat školu zdarma, aby z ní vylezli ti nejlepší lékaři, že ano?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 9. 12. 2020 | 19:19 | reakce na Zdeněk - 8. 12. 2020 16:46

Tohle že jsem napsal? To s tím přece nemá nic společného. Nejlepší lékaři jsou ti, kteří nejlépe léčí. Já jsem jenom proti umělému protlačování nevhodných studentů na školy :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 10. 12. 2020 | 09:25 | reakce na umfa - 9. 12. 2020 19:19

Ano, jste proti neexistujícím nebezpečím, zatímco přehlížíte skutečné problémy.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 10. 12. 2020 | 22:52 | reakce na Zdeněk - 10. 12. 2020 09:25

Omlouvám se, teď asi nechápu co máte na mysli. Můžete to prosím rozvést (nebezpečí, problémy)?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 5. 12. 2020 | 11:11 | reakce na Zdeněk - 5. 12. 2020 07:31

Takže ten líný instalatér, kterého jsem měl loni na opravu rozvodů a který vyměnil dva kohoutky za den, byl vlastně chudák a já ho neměl vyhazovat a měl jsem mu zaplatit stejně jako tomu pracovitému co jsem ho najal místo něj? Nebo jak si to mám přebrat?

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Bohous | 5. 12. 2020 | 10:49 | reakce na Zdeněk - 5. 12. 2020 07:31

No víte, náš Pepíček by se tak strašně rad snažil v tý matice ale on pořád nemá to štěstí. :-)

Díky, od teď všechno svedu na smůlu, hlavně když bude manželka prudit, že mám něco opravit. Hezkej vikend přeju.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Tomek | 4. 12. 2020 | 21:40 | reakce na umfa - 4. 12. 2020 19:55

Máte naprostou pravdu

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jouda | 4. 12. 2020 | 12:03 | reakce na Zdeněk - 4. 12. 2020 11:35

Kazdy ma nejake nevyhody.
Ja mam silne bryle, kolega je maly vzrustem, no tak delame praci, kde neni potreba ani orli zrak ani fyzicka sila.
Nekdo jinej ma postavu atleta, ci nejaka jina ma postavu modelky.

Kazdy dostal nejake karty a s nema hraje. A jenom velice vyjimecne, napr. slepota nebo jine trezke telesne postizeni, je to na betla.

Kecy o "stesti a nahode" a "Kde ja mohla byt, kdybych si vzala Pistu Hufnagla!", jsou jenom kecy a vzdycky to byly kecy.
Kdo chce, hleda navody, kdo nechce, hleda duvody. To platilo vzdycky a platit bude.

Co je potreba je stale porad to samy, leta overena trojice:
- rovne prilezitosti, tedy zadny zvyhodnovani/znevyhodnovani z duvodu vlastnictvi frndy ci slechtickeho titulu, ci nedostupnosti draheho vzdelani
- socialni prostupnost - aby se mohl bez potizi vypracovat kdokoliv, zadny kastovani na oxfordsky prizvuk, bez nehoz ses nymand
- a pak uz jenom vlastni usili a prace

A ten posledni bod, v tom je ta trmacka. Lini a neschopni niemandi hledaj, jak se dostat k uspechu bezpracne a nacizi ukor, treba kvotama, arizaci, rozkulacovanim, nebo obdobnymi svinstvy.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 4. 12. 2020 | 19:12 | reakce na Jouda - 4. 12. 2020 12:03

Na jednu stranu obhajujete rovné příležitosti, na druhou je opět popíráte.
Totiž už ony schopnosti najít správné návody či vyvíjet úsilí jsou do značné míry dány náhodou.
Například víme, že děti druhorozené jsou statisticky méně úspěšné, než prvorozené. Může ale druhorozené dítě za to, že se narodilo právě tak?

Zajímalo by mě, zda život na úkor druhých pozorujete jen u neschopných nýmandů. Můj dojem je totiž opačný.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 4. 12. 2020 | 19:59 | reakce na Zdeněk - 4. 12. 2020 19:12

Nedejte na dojmy tam, kde existují fakta :-) Nebo snad chcete zavést zákon, že druhorozené děti mají úlevy na daních a 1 bod ve SCIO testech automaticky navíc?

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Zdeněk | 5. 12. 2020 | 07:33 | reakce na umfa - 4. 12. 2020 19:59

Jestli by to bylo vhodné, nevím. Ale byl by to tah založený více na faktech, než současné lhaní si o příčinách úspěchu.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 4. 12. 2020 | 11:30 | reakce na Jouda - 4. 12. 2020 09:48

Přesně tak. Jenže feministky z "nové vlny" jsou vlastně jen obyčejní socani, kteří čekají, kdo jim co dá. A když jim nikdo nic nedá, píší ublížené články :D

-9
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 4. 12. 2020 | 09:28

Čtu to už podruhé a pořád mi není jasné, co tím autorka chtěla říct. Obhajuje kvóty nebo jen omylem dala na Heroine článek psaný pro Crybaby?

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jouda | 4. 12. 2020 | 09:49 | reakce na umfa - 4. 12. 2020 09:28

Tak tenhle web je zamereny na frustrovane zeny, za jejichz faily muze nekdo jiny.
Clanek nevybocuje z rady

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

HonzaV | 28. 12. 2020 | 13:55 | reakce na Jouda - 4. 12. 2020 09:49

Ale jako byznysmodel asi dobrej tah, ne? :)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Mára | 4. 12. 2020 | 10:39 | reakce na Jouda - 4. 12. 2020 09:49

Trochu jim křivdíte, nedávno tu byl přeci článek o úspěšných nezávislých ženách co si vydělávají přes Onlyfans.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pudr | 4. 12. 2020 | 07:49

Na roli náhody a prachobyčejného štěstí se prostě moc rádo zapomíná. Místo toho se budují mýty o výjimečných schopnostech a talentu.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr | 8. 12. 2020 | 00:31 | reakce na Pudr - 4. 12. 2020 07:49

Je štěstí, když Vás těsně vezmou na vysněný učňák.
Je štěstí, když Vás těsně vezmou na vysněná práva.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 4. 12. 2020 | 09:30 | reakce na Pudr - 4. 12. 2020 07:49

Takže třeba takový Musk má jen výjimečné štěstí. Být Vy na jeho místě, dosáhnete téhož :D :D :D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

HP Blavacká | 4. 12. 2020 | 18:14 | reakce na umfa - 4. 12. 2020 09:30

Ano.

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

František Balco | 4. 12. 2020 | 01:22

Dnes to nechci moc rozvádět. Ale zamyslete se nad tím, co chybělo k úspěchu takovému Nikolu Teslovi.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Gerin | 13. 12. 2020 | 21:14 | reakce na František Balco - 4. 12. 2020 01:22

Výborný příklad!

Imho byl Tesla geniální inženýr, ale průměrný (možná dokonce podprůměrný) podnikatel

Pravidla fungování US byznysu (a všechny jeho kulturní finesy) byly jeho rodnému srbskému kulturnímu okruhu velmi vzdáleny (v porovnání např. s Edisonem).

Ale tak to na světě chodí a je to tak dobře!

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 4. 12. 2020 | 09:02 | reakce na František Balco - 4. 12. 2020 01:22

Taky bych chtěl být tak neúspěšný jako Tesla :-) Nebo jak to myslíte?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu