Kdo je Míla O’Sullivan
Míla O’Sullivan je výzkumnou pracovnicí v Centru globální politické ekonomie v Ústavu mezinárodních vztahů. Vystudovala mezinárodní vztahy a diplomacii na Anglo-Americké univerzitě v Praze (Mgr.) a doktorské studium v oboru Mezinárodní vztahy a evropská studia, Ústavu mezinárodních vztahů a Metropolitní univerzity Praha (Ph.D.).
Myslíte asi i velkou reformu armády, která byla hodně drahá. Pomohly ukrajinské vládě zahraniční zdroje?
Ano, právě finanční náročnost reformy armády, ale i dalších institucionálních reforem šla ruku v ruce s vládními škrty. Klasicky se úsporná opatření dotkla nejvíc sociálních služeb, jako jsou školy, školky, nemocnice a jiných feminizovaných oborů. Tudíž citelně zasáhla ekonomickou soběstačnost žen. A právě snížená ekonomická soběstačnost zamezuje aktivnějšímu zapojení ukrajinských žen do postkonfliktních vyjednávání.
Role žen v konfliktech i v diplomacii je vaším dlouhodobým tématem. Jakou hrají roli v ukrajinsko-ruském sporu?
Nejdřív je třeba říct, že vyjednávání minských mírových dohod bylo téměř výhradně v rukou mužů, účastnily se jen dvě ženy a to je bohužel v diplomacii standardní vzorec. Kromě toho jsou v ukrajinské společnosti výrazně usazené patriarchální normy. Ale už během Euromaidanu nacházely ukrajinské feministky způsoby, jak situaci postupně měnit. Příkladem je armáda, která se po úspěšné kampani a legislativních změnách více otevřela ženám. Ženy byly velmi odhodlané bránit svoji zem a už měly dost toho, že jsou v armádě spíše jako prostitutky a nejsou řádně zaplacené, jak řekla jedna má respondentka. K těmto změnám přispěla podpora UN Women a dalších organizací.
Jak fungují ženy v ukrajinské armádě v současnosti?
Důraz feministek a mezinárodních organizací na ženy v armádě a bezpečnostních sborech upozadil jiné naléhavé problémy, ač byl emancipační. Například v zemi velice rozšířené genderově podmíněné násilí začaly mezinárodní organizace řešit až mnohem později. Genderový rozměr konfliktu je tedy potřeba pojmout komplexně: jde i o mužskou nezaměstnanost v oblastech konfliktu, podmínky veteránů nebo alkoholismus, což jsou všechno i problémy, které souvisejí s domácím násilím. Pokud přístup komplexní není, může docházet k paradoxům, kdy vláda školí policii v prevenci a řešení genderově podmíněného násilí, ale zároveň zavádí úsporná opatření, která zvyšují sociální a ekonomickou nejistotu, jež takové násilí vyvolává.