Lidstvo ztrácí schopnost hloubkového čtení. Navykli jsme si na rychlou konzumaci především krátkých sdělení a videí. Co můžeme udělat pro to, abychom tento propad základní dovednosti zastavili a dokázali ji předat dětem? Podle přední expertky na čtenářskou gramotnost Hany Košťálové bychom jim v první řadě měli dopřát dostatek času a prostoru na soustředěné čtení. „Začít by se mělo s edukací učitelek už v mateřských školkách, aby dokázaly dětem nabídnout pro ně atraktivní tituly, které jim ale zároveň mohou něco užitečného dát,” říká Košťálová.
Často čteme o tom, že se čtenářská gramotnost zhoršuje, hůře rozumíme delším textům. Je na tom Česko hůř než ostatní země, nebo je to celosvětový problém?
Jsme na tom zhruba průměrně, ať už u dětské nebo dospělé populace. Nedávno jsem četla čerstvé výzkumy o čtenářské gramotnosti ze Spojených států, které říkají, že jejich absolventi se rok od roku pomaličku zhoršují. Základní úrovně funkční čtenářské gramotnosti dosahuje stále menší a menší procento absolventů.
Čím to podle vás je?
Myslím, že to souvisí s tím, že se mění způsob čtení. Čteme velmi povrchně, jen texty projedeme ale neumíme se na ně soustředit. A to má velké dopady na schopnost číst zapeklitější texty, na čtenářskou vytrvalost a podobně.
Mohou za to krátká videa na sociálních sítích, která se stávají pro řadu lidí primárním zdrojem informací?
Je to určitě složitější a příčina nebude jediná, ale životní styl spojený se změnou komunikace a s digitálními technologiemi určitě hraje obrovskou roli. Ale nemohou za to jen mobily, je to životní situace současných rodičů malých dětí. Doba je nejistá, lidé žijí v neklidu. Mnozí výzkumníci zhoršené soustředění dávají do souvislosti s čtením na monitorech.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.