Podle odhadů se v Česku několik stovek mimořádně nadaných dětí vzdělává doma. Jak vypadá „domškola“ pro intelektově nadané dítě a proč rodiče zvolili cestu individuálního vzdělávání má u každé rodiny jiný důvod. Jedno mají ale ve velké většině společné: upřímně se snažili, aby jejich děti zapadly do běžného vzdělávání, ale nepovedlo se. Jejich děti si v systému místo nenašly. A tak rodiče nakonec zvolili svobodu jak, kdy a co se budou jejich děti učit.
Co vede rodiče mimořádně nadaných dětí k rozhodnutí, že je budou vzdělávat doma? Především to, že běžná škola nedokáže uspokojit jejich hlad po vědomostech a informacích. A také to, že se jejich děti ve škole necítily dobře, protože vyučující nedokázali pracovat s jejich výraznými odlišnostmi oproti vrstevníkům, perfekcionismem či vysokou citlivostí, které obvykle mimořádné nadání doprovázejí.
„Syn uměl číst a psát česky i anglicky a celou aritmetiku, což běžná škola neobslouží. Navíc neměl o kolektiv zájem,“ vzpomíná Mirka Misáková z Brna na dobu, kdy měl její syn nastoupit do školy. „Obešla jsem i různé alternativní školy, ale nikde to nevypadalo, že by měli podnětné prostředí pro dítě, co je takto napřed. Pointou nadání je zvídavost a tvořivost. Zvídavost nadaných nejde dobře sytit, protože dítě je typicky o roky před spolužáky. S tvořivostí je to podobné. Děti se učí písmenka, ono by chtělo psát povídku. Děti se učí násobit, ono by chtělo programovat hru,“ vysvětluje Mirka Misáková, která vystudovala informatiku a pracuje jako lektorka.
Ve dvanácti letech tak její syn tráví čas psaním, tvorbou her a programováním, na což není v běžné škole prostor. Rodičům se od začátku osvědčily online komunity a unschooling, aktuálně se vzdělává přes platformu Recess.gg. Jak Misáková podotýká, vzdělávání svého dítěte už několik let neřeší – tedy nijak nezasahuje do toho, co, kdy a jak se bude učit. Chlapec je v tomto zcela autonomní. Matka na výuce pomocí vzdělávacího webu oceňuje alternativní pedagogiku. Děti se na platformě učí hrami, jsou podporovány k tvorbě, píšou knihy, programují hry, nahrávají podcasty. Oceňuje taky důraz na vztahy v komunitě, kdy děti nacházejí mezi podobně vysoce aktivními a kreativními dětmi přátele z celého světa.
Co se v textu dále dočtete?
- jaké možnosti mají rodiče nadaných dětí, které se učí doma
- v čem jsou výhody mezinárodních vzdělávacích platforem
- zda těmto dětem nechybějí kamarádi
- a proč se některé nakonec vracejí do školy
Mirka Misáková dala před začleněním do klasického školského systému přednost tomu, aby se její syn cítil dobře. Nejvíc jí záleželo na naplnění jeho potřeb. To je podle výzkumnice Elišky Glatzové z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy jednou z hlavních pohnutek rodičů nadaných dětí, kteří řeší jejich vzdělávání, když se ukáže, že jim běžná ani alternativní škola nevyhovuje.
Přidejte se k Heroine za 149 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.
