Její vášeň pro ochranu životního prostředí se zrodila během studií biochemie a nyní ji přenáší na mladé lidi prostřednictvím pořadu Přihořívá. Jako influencerka podporuje řadu udržitelných projektů, aktuálně například v roli ambasadorky sběrné akce obuvi, kterou lidé už nenosí, ale ještě může posloužit jiným, prodejen CCC. Udržitelnost v módě pro Terezu Koubkovou znamená především důraz na kvalitu a nepodléhání módním trendům.
Jak dlouho se zabýváte ekologií?
Uchvátila mě během prvního ročníku studia biochemie na Univerzitě Karlově, tedy šest let nazpět. Nabrala jsem si tehdy ekologické předměty z jiných fakult a snažila se v ní vzdělat i mimo můj vlastní obor. Vtáhlo mě to – v dobrém i špatném slova smyslu. Hltala jsem každou informaci, ale adekvátně tomu jsem byla každou informací i víc a víc deprimovaná. Přešla jsem na Vysokou školu chemicko-technologickou, kde mají na technologie ochrany životního prostředí celou fakultu. Nabyté vědomosti se snažím uplatnit v běžném životě i v práci a nějakou stravitelnou formou je předávat dál na sociálních sítích, besedách a workshopech. A v současné době na dálku i ve školách, a to video-pořadem Přihořívá.
V minulosti jste působila jako výzkumná chemička. Chemie jako obor na první pohled nepůsobí zrovna ekologicky. Ale ono to tak úplně není, že?
Chudák chemie jenom schytala špatnej marketing. Jistě, pesticidy jsou chemie, ale to čistá voda taky. Těžko bychom na světě hledali něco, co není chemie. S ekologií si tak neprotiřečí, naopak, jdou ruku v ruce. A chemie v této oblasti přináší i řadu pokroků. Na Univerzitě Palackého v Olomouci například vymýšlí, jak vyvíjet léky s menším množstvím odpadu z výrobního procesu, na Masaryčce v Brně zkoumají bioluminiscenci jako možný zdroj světla bez potřeby elektrické energie, na pražské VŠCHT pracují na lépe recyklovatelných materiálech. Já jsem dělala v laboratoři na kultivované maso, tedy maso ze zkumavky. Tím by se mohlo obejít obrovské množství emisí, které produkuje chov zvířat, a také snížit spotřeba vody. Jen v Evropské unii je masný průmysl zodpovědný za 84 % emisí vznikajících z produkce potravin.
Dnes už se ale chemii nevěnujete. Živí vás pořad Přihořívá a další podobné projekty?
Kdepak, to nejsou výdělečné projekty, spíš naopak, potřebují dotovat. Krom praktikování a popularizace vědy jsem už sedmým rokem jednou nohou v marketingu, kde jsem v průběhu času pomáhala různým klientům tvořit jejich vlastní edukativní výstupy, nejčastěji taktéž v oblasti vědy. Pro marketingový svět dělám taky školení, jak nebalamutit zákazníka a nepodílet se na greenwashingu. A část příjmu mi také chodí ze sociálních sítí, kde občas přijímám nějaké spolupráce. Z nich bych mohla být úplně za vodou, dneska už si tím můžete vydělat opravdu hezké peníze, ale být reklamní leták nikdy nebyla má představa, čím se chci jednou stát, a tak přijímám jen nějaké dlouhodobější a smysluplné kampaně.
Greenfluencerka edukující o udržitelnosti a environmentálních a sociálních problémech. Vystupuje pod pseudonymem Holka z Letné. Je také ambasadorkou Klimatického paktu Evropské komise. Na začátku pandemie covidu založila web Studenti Sobě, který poskytuje výukové materiály pro studenty všech úrovní. Dále podporuje studenty prostřednictvím platformy Based, která nabízí doplňkovou video výuku pro střední školy a jejíž součástí je i její ekologicky zaměřený video-pořad Přihořívá.
Váš pořad Přihořívá je součástí platformy Based – edukativního projektu pro mladé lidi. Jakým tématům se věnujete?
Pořady pod Based jsou určeny všem, kdo se chtějí dozvědět něco o světě, ve kterém žijeme. Cílíme zvlášť na střední školy, protože nám to přijde jako ideální startovací věk k pochopení všeho, co v pořadech probíráme. Některé pořady jsou zaměřené na finanční gramotnost, další na sexuální výchovu, moderní historii… Můj pořad Přihořívá je o tom, jak jako lidstvo ovlivňujeme svět, jaké mají naše kroky dopady na přírodu a jak ta se pak mění – a tedy jak nás ovlivňuje nazpátek. Pořady distribuujeme přímo na školy, kde je učitelé využívají jako doplňky k vlastní výuce, ale zároveň jsou dostupné veřejně na YouTube, aby si je mohl pustit úplně každý, nehledě na věk. Snažíme se pokrýt co nejvíc oblastí a témata stále rozšiřujeme.
Přistupuje dnešní mládež k otázkám udržitelnosti jinak než jejich rodiče?
To je složitá otázka. Nynější mladá generace má určitě jiný přístup, ale je potřeba říct, že to není kvůli nějaké proměně charakteru. Spíš má k dispozici více informací a privilegium užších hodnot. Trh je mnohem větší, rozmanitější a dostupnější. Dnes je možné si vybírat, a to nejen podle kvality, ale podle toho, jestli se nám líbí, co daná značka zastupuje, co hlásá, kdo ji vlastní, jaké má zdroje. Na něco takového dřív nebylo ani pomyšlení. Bylo, co bylo. Starších generací se tento přístup do jisté míry drží dál. Když v něčem vyrosteme, jen tak se toho nepustíme, i když se všechno kolem nás mění. Přeci jen jsme ale všichni úzce provázaní a ten jeden svět spolu sdílíme, takže se to všechno proplétá. Chci věřit tomu, že se vzájemně učíme.
A co oblast módy, která bývá pro mladé dost důležitá. Daří se jim vysvětlovat, proč by neměli podléhat všudypřítomným reklamám a konzumu? Nebo k tomu člověk musí dospět?
Z části určitě dospět. Aspoň já jsem to tak měla. Člověk může něco vědět, ale někdy chvíli trvá, než to tak začne i cítit. Je to také hodně o sebevědomí. Dělat věci po svém a odolávat tlaku většiny, která podléhá módním trendům, to chce v mladém věku hodně sebevědomí. Myslím, že například v této oblasti může hezky fungovat to vzájemné učení se. Že hodně záleží na vzorech v rodině, jaké smýšlení a chování vidíme u těch, kdo jsou nám nejbližší. Snáze k nim pak taky dospějeme.
Co pro vás osobně znamená udržitelnost v módě?
Móda, která nám vydrží. Nakupování podle vlastních potřeb a vkusu, ne kvůli tlačené reklamě sponzorovaných influencerů a aktuálním trendům. Upřednostňování kvality před kvantitou. Vyměňování si oblečení s kamarádkami nebo na swapech. A snaha opravovat, dokud to jde.
Ve všech prodejnách CCC po celé České republice probíhá sběr bot, které už lidé nenosí, ale které ještě mohou posloužit jiným. O další zpracování obuvi se stará ekologicko-charitativní organizace POTEX. Využitelné páry putují například do Oděvní banky, Klubu svobodných matek, Kapky naděje, Linky bezpečí, Naděje a dalších neziskových organizací. Obuv, která už dosloužila, je buď upcyklována, nebo ekologicky zlikvidována – žádný pár tak neskončí na skládce. Greenfluencerka Tereza Koubková je jednou z ambasadorek tohoto projektu.
A případně nepotřebné kousky poslat dál? Proto jste se zapojila do kampaně Dejte svým botám druhý život prodejen CCC?
Ano, dává mi to smysl. Je škoda syslit si doma boty, ze kterých jsme vyrostli, ať velikostí či vkusem, nebo které prostě jen nevyužijeme, když můžou jinde udělat radost. Osobně chodím do obchodů pro novou obuv, jen když je to skutečně potřeba. Boty mám teď sice jedny rozbité, ale ty ještě zachrání v opravně. Takže mě snad nákup nového páru ještě nějakou dobu nečeká.
Vnímáte v oblasti udržitelné módy nějaké pozitivní trendy? A co byste naopak chtěla, aby se změnilo?
Řada firem se stále snaží svést na vlně udržitelnosti, aniž by svoje zelené slogany naplňovaly. Vytahují hesla jako „z recyklovaného plastu“ a pak kdesi tím nejmenším písmem dopíšou, že z něj vlastně udělaly jen navlékací koncovky na tkaničky. Greenwashing v oblasti módy bují ve velkém.
Za pozitivní trend ale určitě považuju to, že se lidé více informují a jsou také drzejší. Když vidí něco, co podle nich není správné, ať už je to influencer propagující fast fashion nebo právě firma zkreslující své praktiky, nebojí se je za to zkritizovat. Uvědomělý zákazník je ten nejlepší zákazník. Kdybych si mohla vybrat, co změnit, tak jen posílit tenhle už běžící trend.
Zníte optimisticky, ty chmurné pocity, které jste zmínila v úvodu, se vám už tedy daří nějak zvládat?
Čím déle v něčem jste, tím více jste proti tomu imunní. Když každý den slyšíte o tom, co se kde stalo za ekologickou pohromu a jak vypadají predikce, tak se buď zblázníte, nebo otupíte. Emoční otupení mi ale pomohlo k věcem přistupovat systematičtěji a ve větším měřítku. Hledat způsoby, jak dělat změny, už ne tak horlivě, ale zato efektivně. Myslím si, že je to vlastně úplně normální a správné a že je i ten počáteční horlivý chaos potřeba. Jen je důležité se v něm neutopit. Mít v životě něco pevného nebo pravidelného, ale hlavně hezkého. Někomu pomáhá mít s kým tyhle věci sdílet, já potřebovala spíš mít kam od toho utéct. Prostě jen nezapomínat na sebe a na to, že ono všechno vždycky nějak dopadne. My můžeme jen přispět svým dílem, aby to dopadlo líp.
Jste tedy motivovaná v osvětové činnosti pokračovat?
Já to dělám, protože mě to baví a jde mi to. Ráda chápu věci a když je pochopím, přijde mi, že k tomu pochopení vedla zbytečně složitá cesta, kterou můžu ostatním zjednodušit. Motivaci vidím v tom, že budeme všichni vědět víc. Že pak budeme moct dělat vědomější rozhodnutí podle vlastního uvážení, ne podle toho, co nám říkají reklamy a slogany. Přála bych si, abychom byli všichni hůře manipulovatelní, ať už v tom, co kupujeme, nebo komu dáváme hlas.