Jaké to je být umělkyní a zároveň matkou? Inscenace podle knihy Proč jsme tak naštvané si bere inspiraci z padesátkových kuchyní a osobních zkušeností autorek. „Dokázaly vytvořit feministickou učebnici pro mainstream. Přitáhly diváky, kteří by jinak do divadla nepřišli,“ říká tanečnice a choreografka Miřenka Čechová, která byla u projektu v roli supervizorky.
Herečka a spoluautorka představení Kristýna Štarhová prozradila, že vznik inscenace provázely silné emoce: „Na premiéře jsme byly překvapené, jaká to byla sranda. Lidi se pořád řehtali. Ale my jsme během zkoušení byly vlastně dost naštvané. Najednou jsme zjišťovaly, co všechno nás štve, a vůbec jsme to netušily.“
Téma hněvu se vine celým jejich dílem. Tanečnice a choreografka Miřenka Čechová k tomu dodává: „Hněv by se nám neměl odpírat. Je velmi ozdravný.“ Na inscenaci, která se úspěšně hraje v pražském Paláci Akropolis, se podílela na pozici režijní supervize.
Jednou z nejsilnějších linek Kuchyňského porna je téma mateřství. Štarhová svůj příběh zapojila i do inscenace: „Takhle to bylo. To můžu říct – prostě praskl kondom. A tak jsme to udělaly i na jevišti, nafukujeme kondomy, plníme je kuchyňskou směsí a pak dojde k prasknutí.“
Mateřství pro ni znamenalo zásadní zlom. Na JAMU nastoupila v osmnácti letech, zároveň dálkově dodělávala gymnázium – a otěhotněla. „Prvotní šok byl, když jsem to oznámila ve škole. Měla jsem pocit, že si musím vybrat, že budu mít buď dítě, anebo školu. To je strašná škoda, že mi neřekli: rozhodni se jakkoliv, my to uděláme tak, abys případně mohla studovat s dítětem.“
Podporu nakonec našla především v rodině. „Mamce jsem to mohla říct okamžitě, a ona mi řekla: ‚Rozhodni se, jak chceš, já tě podpořím.‘ To jsou strašně důležitá slova, ale je mi líto, že tohle nezaznělo z úst mé vedoucí ateliéru.“
Miřenka Čechová se sice pro mateřství rozhodla později, ale ani pro ni to nebyla jednoduchá zkušenost. „Měla jsem krásně rozjetou kariéru, žila jsem v New Yorku. Ale když mi bylo 37, cítila jsem, že jsem připravená udělat krok do neznáma,“ vypráví. „Jenomže jsem rodila císařem, bylo to dost komplikované a byla jsem tak rozbitá, že jsem se rozpadla na tisíc kusů.“
Obě mluví otevřeně i o podmínkách, za jakých ženy v umění pracují. „Nám před týdnem přišel mail, že se obnovuje jedna opera, kde hledají tanečnice. Za tři týdny zkoušení nabízeli 6 000 korun. To je prostě realita,“ říká Štarhová. Po vzpouře tanečnic se nakonec bude zkoušet jen dva týdny a pouze v dopolední blocích.
Čechová k tomu dodává širší kontext: „Tanečnice dostanou fixní částku za nazkoušení a bez toho, aniž by předem věděly, kolik dní na inscenaci stráví. Snaží se je vytěžit na maximum.“
Inscenace Kuchyňské porno se dotýká i obtěžování, které ženy zažívají v divadle i mimo něj. „Dokázaly vytvořit feministickou učebnici pro mainstream. Přitáhly diváky, kteří by jinak do divadla nepřišli,“ pochvaluje si Miřenka Čechová. Celý rozhovor najdete na webu Heroine.cz.