Stanete se obětí zneužití – a na základě vašeho traumatu pak vznikne film, k němuž jste nedali souhlas. Přesně to se stalo ženě, která inspirovala hlavní postavu v oceňovaném snímku Sbormistr režiséra Ondřeje Provazníka. Jak by se teď tvůrčí tým filmu, který byl doposud známý hlavně citlivým přístupem k herečkám, měl zachovat? Nad tím se v osobním komentáři pro web Heroine.cz zamýšlí Lukáš Houdek, který zneužití v dětství sám zažil.
Úspěšný snímek Sbormistr režiséra Ondřeje Provazníka čelí kritice. Podle režiséra a producenta Radovana Síbrta zobrazuje příběh jeho sestry – jedné z dívek, která byla v dětství zneužita v kauze Bohumila Kulínského. Tvůrci přitom podle jeho slov pracovali s jejím příběhem i poté, co výslovně odmítla spolupráci a požádala, aby její traumatická minulost nebyla znovu otevírána. Nad způsobem, jakým film s příběhem oběti naložit, se podivuje Lukáš Houdek, který má se zneužitím vlastní zkušenost:
„Režisér filmu Ondřej Provazník v četných rozhovorech zdůrazňoval, že bylo při celém natáčení velmi citlivě pracováno s nezletilými (ne)herečkami, jejichž výkony mnohé filmové kritiky po premiéře snímku vyzdvihovaly. Podle autorů na herečky přesto tíha celého případu skutečně dopadala. Je proto s podivem, že minimálně s podobnou citlivostí nenakládali také s osobou, který byla reálným předobrazem hlavní postavy. Naopak postupovali v přímém rozporu s jejím přáním i zájmy.“
Houdek v komentáři pro web Heroine.cz zdůrazňuje, že představa, jak někdo točí film o jeho vlastním příběhu zneužití, je pro něj nemyslitelná. „Nejde jen o jitření ran, kterého se mohou oběti logicky a zcela oprávněně obávat, jde o pocit dalšího zneužití. Déjà vu. Někdo s vámi opět nakládá proti vaší vůli nebo bez informovaného souhlasu (který dítě logicky dát nemůže), zatímco vám říká, že to je vlastně dobrá věc. Vyvolává to ve vás pocity nemístnosti, vztahovačnosti, nejistoty. Cítíte, že to je celé špatně, je vám ale dáváno najevo, že to je vlastně správné. S touhle diskrepancí pak v sobě můžete bojovat dlouhé roky. Nechápete, co a proč se děje. Ať už při samotném zneužití, nebo v případě zneužití vašeho příběhu za účelem vytvoření uměleckého díla. Takové dílo navíc často přichází až po dlouhých letech vaší usilovné práce na tom, abyste dokázali žít dál a měli co možná nejkvalitnější život.“
Celý Houdkův komentář, v němž reflektuje nejen Sbormistra, ale také vlastní zkušenost oběti, najdete na webu Heroine.cz.