Diskuze k článku:

Je tohle normální?

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Kristýna | 23. 11. 2021 12:42

Nikdy mě nenapadlo, že je nás tolik, co jsme si něco podobného zažily. Je hrozné, že provinile, zahanbeně apod. se cítíme my. Roky jsem řešila, že za věci, co se mi staly, si můžu sama, že jsem si je způsobila a jsem špatná já. Až když čtu příběhy ostatních uvědomuju si, že jsem nic špatně nedělala a ty výčitky a nevalné pocity o mně samé, nebyly na místě. Děkuju, že se o tom mluví. Škoda, že se přístup společnosti zatím nemění.

+42
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Petr.b | 23. 11. 2021 13:09

Protože mám dceru, tak se mne toto téma samozřejmě dotýká. Ale ono je to těžké, protože ženy v posledních letech odvrhly v rámci jakési emancipace stovky let zažité modely chování. No dobře, jenže tyhle modely měly svůj důvod. Každý muž (zdravý) musí být v principu lovec, chcete-li predátor - jak je dnes moderní. Naprostá většina chlapců si zažila ty zkušenosti, kdy se jim líbila spolužačka/kamarádka, ale se slušným, resp. opatrným chováním byly jen kamarádi, zatímco jejich značně drzejší spolužáci měly u spolužaček dávno úspěch. Když se podíváme do přírody, uvidíme, že realizace základního pozemského pudu - totiž rozmnožovacího, bývá násilím provázeno takřka vždy. A je to celkem jednoduchý princip : samci bojují o samičku a ta se brání - nemůže podlehnout hned tomu prvnímu, to by byl špatný výběr, zvítězit musí ti nejsilnější.
Je mi jasné, že s tímto ženy souhlasit nebudou, ale chápejte, to není omluva násilného chování, spíše jeho vysvětlení. Samozřejmě, že většina mužů je kultivovaná a na neznámé ženy se nevrhá s cílem je znásilnit. Ale určité drzosti - dnes často nazývané násilím - je vždy potřeba.
A tak nezbyde, než-li se buď vrátit k osvědčeným modelům chování: nechodit tmavými místy sama, vyzývavě se neoblékat, nechodit sama do restaurace, nepít neznámé nápoje v baru, nechodit s cizími muži do jejich pokojů., vyhýbat se mužům z cizích a nepřátelských kultur.
A nebo se prostě smířit s tím, že prostě něco nebude růžové a pohádkové.

-53
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

Mona M. | 26. 11. 2021 1:12

Kdo se v takových situacích nikdy neocitnul - nepochopí. Je skvělé, že se o tom začíná mluvit a že i obyčejné sexistické vtipkování už přestává být oukej. A že si hlavně my, ženy, konečně začínáme uvědomovat, že není oukej. Že to není normální.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel | 25. 11. 2021 14:43

Souhlasím s Čingischánem. Používáte nesmysly o "bílém heterosexuálovi" jako výmluvu, proč být neobhajitelně protivná (vašimi slovy "alergická") na muže, které ani neznáte, natož, aby Vám něco špatného udělali. A proto, že se očividně nechováte obdobně i k ženám, je zřejmé, že ve vašem konkrétním případě jde o sexistickou paušalizaci.

Podporuji tedy nárok bílého heterosexuálního muže Čingischána, protože jsem také součástí této skupiny lidí, a požaduji, abyste zde přestala šířit negativní nálady proti naší skupině. Vaše jednání je v rozporu se zdejšími pravidly diskuze, s dobrými mravy i se zákony této země.

Doufám, že se tomu bez dalších výmluv přizpůsobíte. Pokud budete mít sebemenší výhrady, dáte jasně najevo, že Vaše vlastní slova o otevřené společnosti jsou pro vás jen bezvýznamné tlachání, paní lajiko.

Mějte se pěkně a zkuste se trochu usmívat. Přeji Vám jen dobré. :-)

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Čingischán | 25. 11. 2021 12:18

"Utlačovaný bílý heterosexuální muž. Na tohle už začínám být trochu alergická. Jestli vás někdo utlačuje, stěžujte si."

Dobře. Dám na Vaši radu a budu si stěžovat. Stěžuju si tady a teď na to, že mě utlačujete nebetyčnýma kecama o tom, že jsem nějaký "pán tvorstva, který chce být na trůnu". Vaše vidění světa je cíleně ponižující a sexistické, a hlavně nemá absolutně nic společného s realitou, a já požaduji, abyste se ho okamžitě vzdala.

Tak co? Zařídíte se podle svých vlastních slov a vyhovíte mi, nebo to byly jen prázdné kecy? :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

lajika | 25. 11. 2021 6:14

Reakce na Lenka
A všimla jste si, že nejste na světě jediná? A pokud ano, zaznamenala jste, že ostatní nejsou vašimi dokonalými kopiemi a mohou třeba věci vnímat jinak?

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

lajika | 25. 11. 2021 6:09

milá redakce - neuvažovali jsme o tom, že byste něco udělali s tím nepřehledným řazením příspěvků a reakcí? Vaše články jsou zajímavé a obsah vašeho časopisu převyšuje většinu z toho, co lze mezi e-tiskovinami najít. Diskuse, když pominu občasné příspěvky trolů, jsou často neméně zajímavým rozvíjením tématu, jemuž je věnován článek. Řazení příspěvků však prakticky znemožňuje sledovat diskusi jako takovou - stává se prostě sérií příspěvků prokládanou sérií absurdních výkřiků - reakcí na příspěvky, u kterých není jasno, na co reagují, takže občas působí poněkud bizarně. Fakt by s tím nešlo něco dělat?

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

lajika | 25. 11. 2021 5:55

á - už je to tu zase. Utlačovaný bílý heterosexuální muž. Na tohle už začínám být trochu alergická. Jestli vás někdo utlačuje, stěžujte si. Pokud je ubližováno vám osobně, běžte s tím na policii (patrně se setkáte s větším pochopením a empatií než jaké se dostává znásilněným ženám, mimochodem). Pokud se cítíte být utlačován jako zástupce skupiny, nic vám nebrání o tom nahlas mluvit, pořádat protestní pochody, dovolávat se svých práv tak, jak to činí a činily ty dříve (a někde stále) skutečně utlačované menšiny. Doba je otevřená, udělejte si třeba vlastní manifestaci nebo pochod, založte skupinu na sociálních sítích. Pokud nepřekročíte hranici napadání ostatních - tedy nebílých neheterosexuálních ostatních pohlaví, nikomu vadit nebudete a jistě se k vám přidají davy dalších utlačovaných bílých heterosexuálních absolventů vysoké školy života, kteří mají pocit, že jejich trůn bezvýhradných pánů tvorstva se poněkud kymácí. :/

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zuzana | 24. 11. 2021 17:44

Slečna Lukášková si také kdysi myslela, že sledovat každé ráno svůj jazyk v zdrcadle je normální, dokud nezačala brát antidepresiva. Taky nechápu. Od prvního momentu v dospívání (a že to bylo brzy) jsem byla dost háklivá na nějaké sáhnutí na stehno, plácnutí přes zadek. Ne, nebylo to nrormální, a mohla to zlehčovat třeba moje vlastní matka :-)

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lenka | 24. 11. 2021 12:41

Jestli sis myslela to všechno cos napsala, tak jsi prostě hlou á. Nikdy by mě nic takového nenapadlo cokoliv z toho že může být běžné. V jakémkoli věku.

-8
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Enigma | 24. 11. 2021 12:06

Žijeme to v hodně divné době. Sexuální obtěžování je jev veskrze patologický. Otázka je, jestli nejdeme od jedné zdi ke druhé, kdy se ze ženy stává nedotknutelnou. Je taková nedotknutelnost výhra? Nevede to spíš k tomu, že má žena postavení pak stejné jako příslušníky nějaké té menšiny, která je taktéž nedotknutelná?
Navíc se nemůžu ubránit dojmu, že se v současné době jede proti bílému heterosexuálnímu muži jako takovému.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomek | 24. 11. 2021 11:40

Budte feministky a znasilneni vam nebude hrozit. Pro muze totiz budete odporne.

-6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

lajika | 24. 11. 2021 7:07 | reakce na lajika - 24. 11. 2021 6:14

pardon, mělo být "aspoň tou chápavější, méně zabedněnou částí společnosti"

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

lajika | 24. 11. 2021 6:14

mluvte o tom, pište o tom, opakujte to pořád dokola. Jediné, co může změnit ony častokrát zmiňované pocity obětí - totiž že jsou samy na vině, že je to jejich problém, že je to přece "normální", že jim stejně nikdo neuvěří nebo bude jejich zážitky zlehčovat a označí je za hysterky, je změna obecného celospolečenského vnímání. Je samozřejmé, že oběť se zdráhá se svými zážitky svěřit, když kromě výše uvedených pocitů a nekonečných omílání traumatického zážitku, na který chce zapomenout musí čelit ještě naprostému nepochopení okolí i často buranskému jednání lidí společností pověřených jí pomoci (policistů, lékařů, ale třeba i vlastní rodiny, přátel a blízkých). Je to nasnadě, je to jasný jako jarní den a přesto v diskusích pod články na téma znásilnění bude ze sta reakcí osmdesát, které budou zabedněně a pořád dokola psát o tom, že přece sukně a že přece opilá a že přece proč to teda nenahlásila hned. No - bude to běh na dlouhou trať, ale třeba se přeci jen pozvolna podaří změnit vnímání těchto zvěrstev aspoň tou méně chápavější částí společnosti. Doufám a děkuju za článek!

+11
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Kačka | 24. 11. 2021 2:51

Otevřela jsem článek z nudy, ale od prvních řádek o nátlaku jsem pochopila, že co roky držím v sobě se nedělo jen mě. Děkuji. Ex příteli jsem to zkoušela párkrát říct a ten řekl, že znásilnění je hovadina, že to ženská vždy chce nebo vyprovokuje a tudíž nechce slyšet, že jsem se 2x v životě neubránila. Vždy se ti muži tvářili tak nevinně... Jeden byl dokonce policista. Nebyli to neznámí muži z ulice, ale muži, co jsem považovala za kamarády již nějakou dobu. Z toho posledního mám syna a každý mi říká, že s ním mám být, protože jsem to přece dopustila tudíž jsem to chtěla a mám s ním žít. Já se zatím nemohu na něho podívat neb stále slyším, jak říkám 3x ne a on mě stejně pokaždé hodí na postel. Mám 48kg a oba muži měli přes 100kg. Roky jsem věřila, že jsem to asi vyprovokovala, že je to normální, že je blbost to nazývat naplno znásilnění. Tento článek mi ale otevřel oči. Ženy nemají mnohdy moc šancí tomu zabránit. A často jsou obětí, kdy slovo muže a okolí převáží to jejich. Nemělo by se to dít. Jsem jen vděčná, že ač miminko vzniklo, jak vzniklo (chtěl si mě jím pojistit), tak i tak ho miluji a jsem mu dobrou mámou, ale celé těhotenství jsem žila ve strachu, že mu třeba budu dávat za vinnu, co mi jeho otec udělal. Teď toho muže potkávám a budu potkávat kolem dítěte. Příjemné mi to opravdu není. A že se zas na mě mnohdy snažil sahat.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 23. 11. 2021 20:57

Dík za reakci (pokud to bylo na mě) dceru se snažím vychovávat aby byla sebevědomá, laskavá a upřímná . Ale k věci...

Sovinismus....chcete říct, že není pravda, že ženy nekdy využívají svých fyzických atributů (dříve se říkalo "ženských zbraní ") k ovládání můžu a k manipulaci s nimi? Nepatří k tomu náhodou také to, čemu se kdysi říkalo "dávání falešných nadějí "? A pokud to dělají, je to k mužům, kteří většinou proste tak rafinovani nejsou, zcela fér? A pokud se já odvazim tyto pro vás zřejmě "kacirske " myšlenky vyslovit nahlas, dělá to tě mě sovinistu?

Já sem chodím diskutovat proto, protože se zde vyskytují zajímavá témata a mě upřímně zajímají názory ostatních a zejména žen. Pokud se podle vás mýlím, uveďte to na pravou míru. Budu rád. Rád bych se mýlil. Tak jak to tedy je? Svádí ženy skutečně jen ty muze, se kterými chtějí mít sex? Nikdy nevyuziji to že jsou pro nějakého muze atraktivní k získání nějaké výhody?

Já netvrdím že si tím mohou za ta napadení. Ale nejsou to faktory, které by bylo třeba brát v potaz, abychom získali jak se říká "kompletní obraz"? Nebo se mýlím a muži jsou monstra a ženy světice?

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zuzana | 23. 11. 2021 20:39

krasny priklad totalneho sovinizmu... hlavne prosim netlacte tieto veci do hlavy svojej dcere, lebo z nej vyrastie nestastnica, ktora sa bude zmarat vycitkami svedomia po kazdom raze, ked na nu bude piskat nejaky primitiv na ulici.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 23. 11. 2021 19:18

breburda, pokracovani:

nevidi "plany v planech jinych planu", vidi ze zena je k nim mila, a nekteri si to mohou spatne vylozit. to jim samozrejme nedava pravo se s ni u sebe doma zamknout a vrhnout se na ni . jenze nekteri muzi jsou proste vlci. a nekteri mohou byt jen zmateni - vzdyt se na me usmiva a sla se mnou domu a proc ted najednou se mi brani? to neni omluva tech muzu, ani victim-blaming. jen proste chci rict ze "zenstvi" zen je jejich velkou zbrani a nektere zeny ji pouzivaji neuvazene a mohou se tim dostat do techto problemu - ted jak to ctu, zni to hrozne, tak jinak - proste to co sem navrhoval, je to, ze zeny by si spoustu techto situaci usetrily, kdyby byly k muzum uprimnejsi (ano, to klasicke "budeme jen kamaradi", ale receno vcas, ne kdyz uz je pozde). jenze touhle uprimnosti si myslim , se mnoho zen boji, ze by ztratily cast te sve "moci" nad muzi...

snad je to pochopitelne, snazil sem se to vysvetlit co nejsrozumitelneji. ale stejne to asi schytam ted..

btw, breburdo, co myslite - muze existovat uprimne, sexualne nepodminene pratelstvi mezi muzem a zenou?

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 23. 11. 2021 19:17

breburda: :) sem rad ze sem vas pobavil :) ale vazne, krasa a sex-appeal davaji zenam nad muzi obrovskou moc - a nektere zeny teto moci (nekdy i nevedomky, nebo neumyslne) zneuzivaji. dela jim dobre pozornost dotycneho muze, lichoti jim, a aby si tuto pozornost udrzely, leckdy vyuzivaji sve krasy a sexappealu. vice ci mene s muzi takto manipuluji (i kdyz vedi ze s nimi ve skutecnosti nic fyzickeho mit nehcteji). jenze muzi jsou jednoducha stvoreni, nevidi

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

breburda | 23. 11. 2021 18:55 | reakce na Michal Macek - 23. 11. 2021 18:30

Teď jste mě mile upřímně rozesmál, jak jste se rozepsal "přemýšlím nahlas a vychází to do ztracena"... :))

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 23. 11. 2021 18:30

Franta Travnicek:

ok tak jinak, co se zeptat: "a opravdu pujde jen o kafe (snidani, pokec)"? jinak jestli ste si zval na kafe domu Pepu z prace, tak chapu ze nechcete aby vam hlasil, ze nebude sex...ale pokud si zvete Madlu z kantyny, co na ni mate uz dlouho spadeno a ona se na vas tak hezky usmiva, mozna byste byl radeji, kdyby vam hned rekla, at s nicim vic nepocitate, nez aby se vam doma rozbrecela, az se ji najednou spontanne pokusite sundat tricko...

o tomhle se tezko diskutuje... jak psal Petr B a breburda: tady je konflikt mezi biologii a rozumem. clovek je castecne zvire a castecne neco vic. v idelanim svete rozum zvitezi nad pudy...ale my nejsme v idealnim svete ze? ja sem premyslel, jak to podat treba nejakym podobenstvim, treba bajkou - jako neco ze muzi jsou bud beranci, nebo vlky, a ze vlky se nevyplaci drazdit vencem burtu a pak k nim vlezt do kelce s tim vencem burtu na krku...jenze pak sem se do toho nejak zamotal bohuzel...protoze priznejme si, zeny spis chteji vlka nez beranka, ale vlka co nekouse, nebo kouse jen na povel, jenze to je pes a ne vlk...o beraky moc nestoji...a maji tendence myselet si ze z vlka udelaji beranka...a...pak uz sem radeji ty zvireci metafory vzdal, uprimne, lekl sem se kam by to nakonec vedlo...

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Milan | 23. 11. 2021 18:11

@Franta Trávníček - ono v zásadě není třeba, aby protějšek něco říkal. I kdyby to chtěl zakrýt, můžete s trochou tréninku poměrně snadno poznat, kdo o vás stojí a kdo ne. A upřímně - pokud budu chtít s nějakou kapelou pokecat, nepůjdu s nimi hned po koncertu do zákulisí, protože tam se nějaký duchaplný pokec čekat fakt nedá.

-5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Milan | 23. 11. 2021 17:58

Ano, má cenu se ozvat. Jestli na to máte sílu, ozvěte se! Nikdo ty viníky nepotrestá, když se o jejich vině nebude vědět. Ale také trochu používejte mozek. Snažte se, pokud to jde, nechodit dobrovolně vstříc situacím, ve kterých můžete nepříjemnosti dopředu očekávat. Nepřijímejte pozvání do bytu k cizím mužům, pokud nejste připravená s nimi mít sex. Nechoďte do zákulisí s klukama z kapely, pokud s nimi nechcete mít sex. To, že s vámi jako s obětí soucítíme, a že viníky chceme trestat, neznamená, že je v pořádku chovat se rizikově v situacích, které si přímo říkají o problémy. Nezapomeňte, že ani v ideální společnosti, kde by byl každý ihned dopaden a přísně potrestán, nelze zabránit k tomu, aby došlo k něčemu, čeho nechcete být součástí, a proto je potřeba, abyste se chránily a zbytečně neriskovaly.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Franta Trávníček | 23. 11. 2021 17:57

Neee, ty brďo. Ixkrát jsem někoho pozval na kafe domů, ikskrát v baru na pivo nebo něco. A byl bych fakt nerad, kdyby mi každá/každej při každý takový příležitosti hlásil(a), že sex nebude. Protože by mě trochu uráželo, kdyby si to hned každej/každá myslel(a), celej dospělej život jsem šťastně ženatej a nikdy jsem s takovým pozváním nějaký prcúmysly neměl. Tohle by znamenalo redukovat chlapy jenom na pinďoury. Ne a ne a ne. Když mě punková kapela pozve na drink, byl bych fakt rád, kdybych moh počítat, že mě zve na drink ne na roztrhanej kaďák. Cokoli jinýho mi přijde nezdravý.

+22
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 23. 11. 2021 16:07

tak sem si to pozorne precetl podruhe, s dovolenim to malinko rozeberu:

"O dalších pár let později jsem se párkrát sešla s jedním mužem. Pracovala jsem tehdy v redakci Reflexu a on pracoval v jiné redakci a napsal mi, že ho baví moje psaní. Já zas znala jeho jméno i texty, docela jsme si rozuměli a on se od začátku snažil mě dostat, lichotil mi, psal mi romány o tom, jak jsem chytrá a skvělá. Cítila jsem se s ním dobře.....Pak se jednou rozhodl, že snídani si dáme u mě doma, že mi ji uvaří. Souhlasila jsem. Do té doby jsme si dali nanejvýš pusu, já si nic dalšího nedovedla představit. On ano."

ok, here we go again... :( takze vy od "zacatku" vite, ze vas chce "dostat"...lichoti vam a vy se s nim citite skvele, ale nic vic si nedovedete predstavit...ok, proc ne, to jsou pochopitelne lidske emoce...ale on pak jednou navrhe snidani u vas doma (predpokladam, po nejake kalbe, jak by vam jinak mohl navrhnou snidani u vas...) ...ok...a vy souhlasite...ok...ale netvrdte mi, ze ste vubec netusila, ze se bude chtit o neco pokusit, kdyz vam tak nadbihal a chtel vas dostat...(podle "o par let pozdeji" vam uz muselo byt dost pres 20, takze "naivitu" uz nepredpokladam...).... takze stejne jak pisu nize, nestacilo by rict (ok, ted mene prisne): "hele v pohode, rada si stebou dam snidani, ale pokud bys cekal vic, asi te zklamu: ..... ???

dale: "Neměla jsem tam ze začátku žádné kamarády, a tak jsem to řešila tím, že jsem se přihlásila na Libimseti.cz a tam se seznamovala s kluky."

ok....takze za 1/ resit nedostatek pratel seznamovanim s (pouze?) kluky na libimseti.cz ? mam jako chut napsat WTF...ja sem totiz libimseti znal docela dost dobre, ale jeste v te "stare" verzi, bez fotek (z libimseti pochazi totiz docela dost mych, kdyz to reknu blbe, "zarezu na pazbe" z mladi. Nevim, kdy tam autorka chodila, ale pokud take jeste na te stare verzi, tak tam byly ruzne kategorie: hudba, konicky, ja nevim co jeste vse mozne uz, a pak take "laska a sex" nebo jaxeto jmenovalo (je to uz dost davno)..mno...takze pokud autorka hledala kamarady v mistnostech o hudbe, hacklovani nebo filmech, pak chapu to prekvapeni....pokud to bylo v mistnostech "sex" a podobe...tak uprimne ho zas tolik nechapu...

ach jo...tohle nema byt obhajoba tech muzu, to v zadnem pripade, ale jak to rict...ach jo...spis navod jak se do takovych situaci vubec nedostavat... :(

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 23. 11. 2021 14:51

"Po několika týdnech oťukávání mě pozval k sobě domů....Bydlel v centru města, šla jsem tam s tím, že si dáme kafe. Bylo mi 20, byla jsem naivní. Když jsem k němu přišla, zamknul dveře, sednul si vedle mě na gauč a začal mě nutit dělat věci, které jsem dělat nechtěla."

neee, uz neee, prosim, uz neeee!!!! (smutny smajlik) to chovani tech muzu je samozrejme odporne, ale nestacilo by proste rict - pred tim, nez budu souhlasit, ze pujdu k nemu domu...pred tim nez si vezmu nekoho k sobe domu....pred tim nez, nez se od punkoveho zpevaka napiju neceho - nestacilo by rict: OK, ALE ROZHODNE NEPOCITEJ SE SEXEM!!! (pokud vite, ze ho nechcete) ? proste mu to narovinu hned kategoricky rict do oci...a pockat si na reakci, ta uz by vam napovedela, s kym mate tu cest (pokud ste na to uz neprisly samy pred tim)...ach jo...:(

https://www.youtube.com/watch?v=OM_XbAyD9so

-5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 23. 11. 2021 14:20

Ani v nejmenším uváděné chování neomlouvám, spíš jen konstatuji fakta. Jsou to v podstatě přírodní zákonitosti se kterými toho moc nenaděláme a musíme je vzít na vědomí - uvědomit si, že někteří lidé jsou prostě násilničtí, a buďto se jim tedy vyhneme, a nebo to akceptujeme (což je případ mnoha žen), ale pak je pozdě si stěžovat.
Sama autorka píše, jaký problém byl projít cikánskou čtvrtí - takovou zkušenost mám také. A bylo to v době hluboké totality, kdy se stát rozhodně s nikým nemazal. Ale už jako děti jsme věděli, že těmto místům je potřeba se vyhnout. Jaké je v podobném případě jiné řešení?
Sexuální násilí v domácím prostředí je právě z těch přírodních zákonitostí, o kterých jsem psal. Myslím si, že naprostá většina mužů se ho nedopouští, ale je otázkou, co některé ženy za násilí považují a nebo jak si v některých otázkách sexu vzájemně nerozumíme. A samozřejmě stále existuje určitá část mužů, kteří mají k násilí blíže. Stejně tak jako část mužů, kteří raději po neustálém odmítání partnerek rezignují, případně požádají o rozvod.

-8
Reagovat | Citovat | Nahlásit

reakce na Petra | 23. 11. 2021 13:57 | reakce na Petr.b - 23. 11. 2021 13:09

aneb typický argument Boys will be boys.

+18
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

breburda | 23. 11. 2021 13:32

Jsem feministka a já s vámi v mnohém souhlasím. Ten biologický a sociálně antropologický prvek tam je. Jsme civilizovanější lidé sotva pár tísíc let, zbytek staletí jsou zvířecí instinkty.
Jenže - uznejte, že je pro nás, ženy i civilizované muže, kteří neubližují, dost těžké (pro někoho nepřijatelné) takto určité druhy jednání omlouvat či dokonce nad nimi mávat rukou, protože holt kluci mají občas potřebu být násilničtější. Protože jak sám píšete, že máte dceru, tak kdyby nějaký muž ublížil jí, nějaké biologické ospravedlnění vás zajímat nebude.

A pak teda ještě jedna věc - k tomu, jak se holt musí ženy chovat, aby se jim tolik věcí nedělo - všechno, co popisujete, se děje minimu žen. Většina sexuálního násilí, obtěžování, znásilnění, se děje mezi známými lidmi ve známém prostředí. Rada, abychom nechodily venku ve tmě samy, je skoro k ničemu, když největší nebezpečí čeká doma.

+21
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 23. 11. 2021 13:09

Protože mám dceru, tak se mne toto téma samozřejmě dotýká. Ale ono je to těžké, protože ženy v posledních letech odvrhly v rámci jakési emancipace stovky let zažité modely chování. No dobře, jenže tyhle modely měly svůj důvod. Každý muž (zdravý) musí být v principu lovec, chcete-li predátor - jak je dnes moderní. Naprostá většina chlapců si zažila ty zkušenosti, kdy se jim líbila spolužačka/kamarádka, ale se slušným, resp. opatrným chováním byly jen kamarádi, zatímco jejich značně drzejší spolužáci měly u spolužaček dávno úspěch. Když se podíváme do přírody, uvidíme, že realizace základního pozemského pudu - totiž rozmnožovacího, bývá násilím provázeno takřka vždy. A je to celkem jednoduchý princip : samci bojují o samičku a ta se brání - nemůže podlehnout hned tomu prvnímu, to by byl špatný výběr, zvítězit musí ti nejsilnější.
Je mi jasné, že s tímto ženy souhlasit nebudou, ale chápejte, to není omluva násilného chování, spíše jeho vysvětlení. Samozřejmě, že většina mužů je kultivovaná a na neznámé ženy se nevrhá s cílem je znásilnit. Ale určité drzosti - dnes často nazývané násilím - je vždy potřeba.
A tak nezbyde, než-li se buď vrátit k osvědčeným modelům chování: nechodit tmavými místy sama, vyzývavě se neoblékat, nechodit sama do restaurace, nepít neznámé nápoje v baru, nechodit s cizími muži do jejich pokojů., vyhýbat se mužům z cizích a nepřátelských kultur.
A nebo se prostě smířit s tím, že prostě něco nebude růžové a pohádkové.

-53
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Kristýna | 23. 11. 2021 12:42

Nikdy mě nenapadlo, že je nás tolik, co jsme si něco podobného zažily. Je hrozné, že provinile, zahanbeně apod. se cítíme my. Roky jsem řešila, že za věci, co se mi staly, si můžu sama, že jsem si je způsobila a jsem špatná já. Až když čtu příběhy ostatních uvědomuju si, že jsem nic špatně nedělala a ty výčitky a nevalné pocity o mně samé, nebyly na místě. Děkuju, že se o tom mluví. Škoda, že se přístup společnosti zatím nemění.

+42
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Adéla | 23. 11. 2021 11:51

Normální to není. Problémem je ovšem všudypřítomný strach. Strach z toho, aby člověk nevypadal před okolím blbě, aby nenaletěl, strach z toho, že nevím, jak v takové situaci reagovat aj. A teď popisuji jen možné varianty z pohledu osoby, která informaci o násilném chování přijme. Mnoho z nás se také setkalo s tím, že byl takto někdo křivě obviněn apod. Neomlouvá to nikoho, kdo je odpovědný za to, aby byla oběti poskytnuta náležitá pomoc, ale vypovídá to mnohé o jeho chování. Stach je mocný.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit