Heroine do schránkyPředplatit časopis 
Předplatné časopisu

Diskuze k článku:

Nadaní žáci nejsou ideální jedničkáři z první lavice. Učitel hledá cesty, jak nemarnit jejich talent

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Irena | 9. 10. 2022 14:39

Umfa: :-) Zůstane o tom zářez v dějinách samotného časoprostoru :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

Irena | 9. 10. 2022 14:39

Umfa: :-) Zůstane o tom zářez v dějinách samotného časoprostoru :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 9. 10. 2022 14:16 | reakce na Irena - 9. 10. 2022 13:15

A zůstane o tom zápis na patentovém úřadě, v nějakém vědeckém časopise, ... ? :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Irena | 9. 10. 2022 13:15

Umfa: Ano zmizí. Ale nezmizí úplně. Když vycházíme z předpokladu, že všechny vjemy v mozku nejsou obraz reality, ale jenom produkt mozku, pak si myslím že vjem a uložená vzpomínka na vjem jsou z podstaty to samé. Jako, že je jedno, jestli červenou právě vidím, nebo si ji jen zpětně poslepu vybavím. Myslím, že je to víceméně ta samá mentální reprezentace. Všechno je jen stejný produkt mozku. Atak i vzpomínka na prožité emoce udržuje tu situaci při životě, jako by se právě děla.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Irena | 9. 10. 2022 12:16 | reakce na umfa - 9. 10. 2022 10:35

Umfa: no vidíte jak jsou technokrati schopní sami sebe zlikvidovat. To by úředníci neudělali :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 9. 10. 2022 10:42 | reakce na Irena - 9. 10. 2022 1:13

Po pravdě řečeno, ani ne tak já, tohle mám od matfyzáků :-) Vtipné je, že je to pravda, že takhle matematika odhaluje, že naše třídění hromad písku na malé a velké je nesmyslné a nemělo by být používáno. A kdyby bylo na mě, třeba zrovna tuhle větu a její důsledky bych v matice na základní škole učil, klidně místo binomického rozvoje - ten si můžou děcka jednou odvodit a pak už ho vždycky najdou v příručce a nemusí mektat před tabulí, že á na druhou mínus á bé ... :D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 9. 10. 2022 10:35 | reakce na Irena - 9. 10. 2022 0:43

Vždyť to říkám, emoce jsou k ničemu. Přijdou a zase zmizí :-) Ale když Edison vymyslel žárovku, tak ta už navždy zůstane ve spisech patentového úřadu, doteď se dá dohledat a doteď se na tom patentu nezměnilo ani písmenko. Že to za nás jednou převezme umělá inteligence, to považuju za prakticky jisté. To se pak už jen budeme všichni válet u televize a prožívat emoce. Ty za chvíli odezní a nezbyde po nás nic.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Irena | 9. 10. 2022 1:13

Umfa: poslouchejte, vy si ze mě děláte srandu s tou indukcí. Pokud se indukcí dochází k závěrům tak jak je popisujete, tak by mělo být zakázáno ji používat :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Irena | 9. 10. 2022 0:43

Antifeminista: to je právě to, emoce nejde zaznamenat. Ty jde jenom prožít. V hudbě a literatuře jsou zaznamenány jen podněty k tomu, jak emoce vyvolat. Prožít je musí mozek. Nápady ale může vymyslet i neživá nemyslící věc.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Irena | 9. 10. 2022 0:33

Vyplazenej smajlík. :-) Cože? To nikdy nepochopím :-) A jaký Q.E.D? No, ale sice by nevedli války a neničili by se, ale zase by z toho neměli ani žádnou radost, že se neničí. Ani z těch technických vynálezů, které by technokrati vymysleli :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 9. 10. 2022 0:04 | reakce na Irena - 8. 10. 2022 23:22

Indukce je jednoduchá. Například: Co dostaneme, když z velké hromady písku odebereme jedno zrnko? Zase velkou hromadu. Důsledek: každá hromada písku je velká. Q.E.D.

Emoce všechno jen zhoršují. Nebýt emocí, lidi by se nepokoušeli navzájem ničit a škodit si a pak by nebylo nutné vést a tím pádem ani vyhrávat války :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 8. 10. 2022 23:40 | reakce na Irena - 8. 10. 2022 22:40

Nápady všechny máme, jenom je najít.
Ty vzácné a nenahraditelné emoce jsou ale podle stejného vzoru taky už všechny milionkrát zaznamenané v hudbě, literatuře...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Irena | 8. 10. 2022 23:22

Umfa: Tak do třetice všeho dobrého. Nikdy jsem nepochopila, co je to ta indukce. Jinak se mýlíte, války nevyhrává průmysl, ale emoce. Málokdy je dnes rozdíl v průmyslu mezi dvěma rivaly tak velký, aby mohl vyhrát válku. Rusko neútočí na Ghanu, že? Co by ale dnes byla Ukrajina bez svých spojenců? A věci jako spojenectví nevymýšlí technokrati ani umělé inteligence. Je to spíš otázka vyspělého EQ. Nehledě na takové věci jako je manipulace, zastrašování a tak podobně, které se ve válkách běžně používají. Právě na EQ by se teda ve školách měl klást největší důraz. Jinak říkáte, že ti druzí jsou nadbyteční. Pokud ale připustíte, že lidé můžou být nadbyteční, jaký pak má smysl pro ně budovat vyspělejší svět?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Irena | 8. 10. 2022 22:40

Zdánlivě jsou nápady to nejvzácnější co máme. Ale za určitou dobu je podle mě opravdu umělá inteligence bude produkovat jak na běžícím pásu. Pro AI je vynalézání jako čtení v té nekonečné knize, která se skládá z nekonečných náhodných kombinací písmen. A ve které jsou díky tomu popsány nejenom všechny nápady, které lidstvo může mít, ale i všechny teroie všeho. Prostě odpovědi už máme. Jenom je najít. Co je ale opravdu vzácné a nenahraditelné, jsou emoce.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

antifeminista | 8. 10. 2022 22:39 | reakce na umfa - 8. 10. 2022 21:14

Tyhle lidi nevyléčí nic, ale to není problém. Problém je, že mohou své názory prosazovat na úkor většiny, protože se jim dostává bohaté finanční injekce nejen od státu, ale především ze soukromého sektoru. Pokud máme mít naději, je třeba obrátit gard. Neplatit neziskovky za ledání problémů, ale za jejich skutečná řešení.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 8. 10. 2022 22:31 | reakce na umfa - 8. 10. 2022 21:31

Chápu, ale ten "nějaký důvod" podle mě jen málokdy pramení ve škole. Situace, kdy je někdo technicky nadaný, jde touto cestou za vyšším vzdělání a jen kvůli škole se zasekne někde uprostřed, je podle mě opravdu vzácná. S takovým případem jsem se nikdy osobně nesetkal. Tyto případy mívají většinou handicap už z domova, ne až ze školy.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Irena | 8. 10. 2022 21:40

Spíš se bavíme o poměru těch, kteří společnost nesou a těch kteří se nechají nést. A celou dobu se šťáraji párátkem v zubech a nakonec, aby se neřeklo, něco vymyslí. A až je díky společnému nezdolnému úsilí lidstva jako celeku něco hotovo, rychle utíkají do předu a prezentujou se jako tvůrci. Navíc jsou kreativci nejsnáze nahraditelní umělou inteligencí. Viz AI obrazy versus vymalovat byt.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 8. 10. 2022 21:31 | reakce na antifeminista - 8. 10. 2022 21:18

Teď se ta pravděpodobnost snížila, souhlasil bych s tím, že není velká, protože schopný člověk je ve společnosti jak šídlo v pytli, ale za mizivou bych ji nepovažoval. Určité zkušenosti s tím mám ze své personální práce - nemyslím teď rozené vůdce, takový se fakt neztratí, ale třeba různé schopné povahou techniky, kterým se z nějakého důvodu nedostalo technického vzdělání. Takový pak někde dělá pomocníka, pak se vypracuje na elektrikáře, všichni si ho chválí, jak je šikovný, ale ve skutečnosti má daleko na víc. A ne vždy se mu tam povede dostat.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 8. 10. 2022 21:18 | reakce na umfa - 8. 10. 2022 20:49

Aby člověk mohl udávat směr, musí sám mít cíl. A cílevědomí lidé se zpravidla školním soukolím semlet nenechají, protože si jdou za svým. Semlít se většinou nechávají ti, kteří nevědí co mají sami se sebou dělat. Velmi známé jsou případy, kdy cílevědomí lidé školu ani nedokončí, pokud jim formální studium nepomůže přiblížit se jejich cíli, jistě nemusím jmenovat. Pravděpodobnost, že tahouna (tak říkám těm, kteří společnost vedou) semele škola, je podle mě mizivá.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 8. 10. 2022 21:14 | reakce na antifeminista - 8. 10. 2022 21:05

Bohužel, v tomhle máte pravdu. Možná přicházející krize tyhle vzývače práva na stejné výsledky trochu vyléčí, ale to je jen slabá naděje.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 8. 10. 2022 21:05 | reakce na umfa - 8. 10. 2022 19:39

Kdyby tato problematika začala a končila tím, že se pro všechny ty více-absolventy vytvoří různé groteskní parodie na obory, které pak tito lidé budou schopní absolvovat (tedy aby se vlk nažral a koza zůstala celá), tak by žádný problém v zásadě neexistoval. Problém je, že tito lidé mají pocit, že mají právo uspět i v tradičních oborech, což vytváří tlak na zjednodušování učiva těchto oborů v západním světěkterý tak pokulhává někde na třetí koleji za Asií a Blízkým a Středním Východem.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 8. 10. 2022 20:49 | reakce na Irena - 8. 10. 2022 20:30

Ano. Sice se to blbě dokazuje, ale jsou zdokumentované případy, že je prohrávají. Odtud indukcí jen krůček k opačnému tvrzení. Ovšem dnešní války se hlavně vyhrávají v továrnách. Viz WWII, americký a britský průmysl vzniklý ve svobodném prostředí porazil německý socialistický průmysl, řízený těžkou rukou státu :-) Ale to byla odbočka, bavíme se o poměru těch, kteří společnost vedou a těch, kteří se nechají vést. Evoluce sice něco nastavila, ale těch druhých je v dnešním průmyslovém světě nadbytek. Kdybychom je necpali do úřadů a neziskovek, všude by jen překáželi a zakopávali bychom o ně. Těch prvních se naopak těžce nedostává a každého, který je v procesu školství ztracen, je mi líto :-)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Irena | 8. 10. 2022 20:30

Jenom jestli si jako technokrat správně uvědomujete, co je předek a co zadek. Jinak myslím otázku optimálního poměru kreativců a zbytku za nás už dávno vyřešila evoluce. Vy tedy patříte k lidem, kteří, si myslí, že války vyhrávají generálové.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 8. 10. 2022 19:47 | reakce na Irena - 8. 10. 2022 19:22

Na svět složený ze samých kreativců mám myslím stejný názor :-) Ale nápady jsou to, co pohání společnost dopředu. Já jsem technik (až technokrat) a dobře vidím, že jenom nové produkty, mechanické, elektronické, softwarové, pořád potřebujeme a že je obtížné sehnat dost lidí schopných je vymyslet (nejde jen o ty zde glorifikované programátory, ale třeba konstruktéry nebo návrháře obvodů). To jsou věci které se bez invence dělat nedají a školy by měly takové lidi vyhledávat a naznačit jim třeba jen to, že jsou docela schopní a ať se zkusí uchytit v nějakém takovém oboru, i když měli třeba trojku z dějepisu. Bez obav, většina lidí tak chytrých není a záplava kreativců kteří odmítají po sobě uklidit bordel nám skutečně nehrozí :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 8. 10. 2022 19:39 | reakce na antifeminista - 8. 10. 2022 19:06

Hodně jsem tuhle problematiku zkoumal když děcka studovala v zahraničí (tj. do omrzení jsem se vyptával, protože mě to zajímalo). Dozvěděl jsem se, že ano, ovšem na jejich oboru se to neděje :-) Resumé (moje soukromé) je takové, že je to úplně stejná věc jako u nás. Tlačí se na to, aby pomalu každý druhý měl vysokou školu, tak vznikají školy které se zabývají různými kuriózními tématy, kde tyhle nesmysly přímo bují. Holt když děcko nemusí na zkoušku umět a chápat Hamiltonův formalismus teoretické mechaniky, tak si hledá genderové stereotypy v pohádce o Popelce. Něčím se ten mozek zaměstnat musí :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Irena | 8. 10. 2022 19:22

Umfa: nechtěla bych vidět svět ze samých kreaticů. Bordel, smrad, odpadky a uprostřed geniální socha Mistra samotného. Jde spíš o to snížit počet těch nápaditých. Že to chce VĚTŠINA rodičů naopak, je očekávatelné.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

antifeminista | 8. 10. 2022 19:06 | reakce na umfa - 8. 10. 2022 16:56

Takto jsem to nemyslel. Náročné a prestižní školy jsou dvě skupiny (dobré jsou třetí skupina), které se samozřejmě do určité míry překrývají, takže je není nutné za každou cenu oddělovat, ale dnes už zde není kauzální spojitost. Náročnost nezaručuje prestiž a prestiž nevyžaduje náročnost. Stačí se podívat třeba školy z Ivy League, které jsou pořád tak oblíbené mezi bohatými rodiči. Dříve jejich absolventi posílali člověka na Měsíc. Dnes jejich absolventi přemýšlí, jestli černá díra není rasistické pojmenování. Přesto jsou pořád považované za prestižní, protože to říká nějaký umělý žebříček, který nezohledňuje praktický dopad výzkumné činnosti na škole, ale množství citací. Chci říct, že způsoby, jak se dnes oficiálně školy dělí na ty prestižní a ty méně prestižní, jsou prostě jen umělé, nic nevypovídající bláboly, a bohatí rodiče na to skáčou jako na sladký lep. Vezměte si třeba naše univerzity - většina z nich se nikdy neumístila v oficiálním světovém srovnání ani do TOP100, přesto z našich škol vycházejí lidé, kteří jsou tahouni světového vývoje ve vědě. Jak by to bylo možné, kdyby ty oficiální žebříčky, programy a podobné blbiny za něco stály?

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 8. 10. 2022 18:49 | reakce na Irena - 8. 10. 2022 17:54

Jistě, tak nějak to je, možná o konkrétním čísle by se dalo licitovat, ale princip souhlasí. Já to beru tak, že děcko, pokud jen trochu může, by chtělo být tím "kreativním" raději než "dotahovačem" (už proto, že bude platově někde úplně jinde). Totéž si myslím budou přát i rodiče a škola by případnou schopnost toto dělat neměla v dítěti utlumit. Už tak propadne sítem spousta "pilných a výkonných, bez vlastních nápadů", tak proč jejich počet ještě zvyšovat?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Irena | 8. 10. 2022 17:54

Umfa: na jednoho kreativce je zapotřebí 30 až 40 dotahovačů, kteři dokončí všechno, co tvůrčí veličenstvo ráčí kreativně rozvrtat.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 8. 10. 2022 16:56 | reakce na antifeminista - 8. 10. 2022 14:31

Může být, klidně to můžeme rozdělit a mluvit o náročných a prestižních školách zvlášť.
Jinak školy ve kterých studovaly moje děti vcelku vyhovovaly mým představám a myslím, že pro ně jako studenty byly též velmi dobré (průkazně dle průběhu dalšího studia), takže zde mám přinejmenším protipříklad. A ještě terminologická: náročná != dobrá. Ba ani implikaci tam nevidím. Podle mě může být škola pohodová (opak náročné) a přesto dobrá. Když třeba nebude učit blbosti a soustředí se na to, co se studenti skutečně potřebují naučit.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

antifeminista | 8. 10. 2022 14:31 | reakce na umfa - 8. 10. 2022 12:40

Být prestižní a být náročnou školou zpravidla není to samé. Lejstra o tom, že ta která škola dělá to nebo ono podle nějakého programu, kterých je dnes milion a jeden, má dnes obvykle podobný význam, jako ta lejstra o vzdělávání. Jen jim bohatí rodiče dávají větší váhu, protože vůči svým dětem nejsou ve stejné pozici, jako ti zaměstnavatelé, kteří se na lejstra a programy dívají spatra. A tím se vracíme k tomu, že dělat školství podle přání rodičů není dobré pro studenty.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Zobrazit další