Koupit vstupenky na konferenci Heroine

Špagetová ramínka k prezidentovi: Má dress code smysl, nebo jde o nástroj kontroly žen?

16. srpen 2023
277 119

Nová ústavní soudkyně Veronika Křesťanová si na svoje jmenování vzala na Hrad slavnostní šaty. A ukázala ramena. A klíční kosti. Jak šokující, že? Slouží etiketa a dress code opravdu všem, nebo jde často spíš jen o způsob, jak vyvolat v ženách hanbu nad vlastním tělem?

Šaty se špagetovými ramínky ústavní soudkyně Veroniky Křesťanové vyvolaly kontroverze. Je ale debata vůbec na místě?Foto: Zuzana Bönisch / KPR

Černé šaty neměly ani příliš hluboký výstřih nebo rozparek. Nebyly ani příliš krátké, naopak sahaly téměř ke kotníkům, a odhalovaly tak černé balerínky. Mohly se provinit jen tím, že měly špagetová ramínka, ostatně jde, podobně jako u balerínek, o jeden z aktuálních trendů. Šaty Křesťanová doplnila decentním řetízkem. A vůbec – celý model působil úhledně, zároveň ne příliš pompézně, ale úměrně situaci.

Za mě akurátní model, nad kterým by mě vůbec nenapadlo nějak přemýšlet, natož v intencích nevhodnosti. Dokonce bych řekla, že šlo o outfit minimalistický, až skromný, bez výrazného make-upu nebo přehnaně „plesového“ účesu (o který si situace rozhodně ani neříkala).

I přes to, a chce se mi to téměř křičet, to pro některé ta „žena opět nezvládla“. Debata zavládla i interně v Heroine – dělat feministické médium totiž automaticky neznamená, že se v redakci shodnete, a rozbuška k přemýšlení nad tím, jak hluboko jako v koze v nás je zavrtaný patriarchát a jeho standardy, můžou být opravdu někdy šaty. Jako někdo, kdo vystudoval teorii odívání, se tomu ostatně vůbec nedivím!

Madony, coury a soudkyně

Je to nová ústavní soudkyně a ta by, natož na Pražském hradě před prezidentem, neměla ukazovat ramena (a nejspíš asi ani ruce, klíční kosti a co já vím, co ještě) – zněl jeden z názorů. Moje interpretace, která se dá rozšířit i na jiné podobné případy, kdy se žena (mimo jiné se toto téma týká aktivních političek) oblékla „nevhodně“ (rozuměj „u mužů by se to neřešilo“), zní takhle: sice jsme tu liberální až na půdu, nad některými tradicemi zahalování ohrnujeme nos a hodnotíme je jako barbarské, nekulturní a ženy omezující (někdy takové skutečně jsou, ale to je jiné téma), ale jakmile si žena obleče špagetová ramínka, hnali bychom ji převléct se, nestydu.

Foto: Jana Plavec

Co vás čeká v nové Heroine

  • Ženy a zdraví. Pojďme mluvit o přehlížených nemocech
  • Nic jako „správná lesba“ neexistuje
  • Rozhovor s další Mojí Heroine Fatimou Rahimi
Chci novou Heroine

Na jednu stranu panuje v odívání dlouhodobě ageismus. Opovrhujeme padesátnicemi v příliš krátkých sukních, píšeme články s tipy na to, jak se oblékat „adekvátně“ věku, kde spekulujeme nad tím, do kolika let je přístojné nosit to či ono. Na druhou stranu nám nedělá problém sexualizovat nezletilé. Kostkovaná minisukně a podkolenky – není zvrhlé, že nám to přijde hot na patnáctileté studentce, a nevhodné na čtyřicátnici?

Pak tu máme oblíbený komplex „Madony a coury“ – důstojná žena by nejspíš měla chodit 24/7 v dlouhých kalhotách (nejspíš ne příliš přiléhavých, chraň ji ruka Páně) a neukazovat moc kůže, natož křivek, výstřihů a tak dál. Sama se sexualizuje jen děvka, že. A s tou, s tou se neplodí děti, s tou se ve slušné společnosti nerandí (za tou se chodí tajně, aby to manželka v dlouhé sukni neviděla, jde o jakousi tradici přidruženou do kolonky „tradiční rodiny“).

Pokud někoho vnímáme jako autoritu, důstojnou osobnost, špičku v oboru, máme tendenci si ji, pakliže je to žena, nejen důkladně odsexualizovat (kdo je chytrý, nemůže být svůdný), ale hlavně naprosto odlidštit. Ono totiž nejde ani tak o tu sexualitu, ale také o to, že nejsme schopni vnímat ženu jako něco víc než jen jako tělo. A její tělo pak v neutrálním slova smyslu jako nástroj, kterým disponuje, díky kterému je naživu. Nikoliv jako zdroj potěšení všech ostatních kolem.

Je za mě v pořádku, že i ústavní soudkyně má právo ve vhodných kontextech a příležitostech být sebevědomou ženou s vlastní emancipovanou sexualitou, stejně jako to, že my, jakožto pozorovatelé, bychom ji měli vnímat při oficiálních příležitostech jen a pouze skrze její funkci a schopnosti a nehodnotit její tělo. Zdá se to snadné, ale není. Ty soudy jsou v nás jako v koze. A špagetová ramínka jsou pomyslnými vrcholky ledovce, který se jmenuje patriarchát.

Svetr v opeře

Mám velkou slabost pro Román pro ženy, přiznám se bez mučení. Ne tolik pro knižní předlohu jako pro její filmovou adaptaci. Je v tom něco dokonale dobového, časová kapsle nultých let. Sleduji to s nostalgií i s hrůzou. Pokud už je pro mě posledních minimálně deset let Michal Viewegh parodií sebe sama, zaseknutým strojkem na stereotypy, v této knize se mu, možná nechtěně, podařilo zachytit dobu, kdy jsem dospívala, ve všech jejích rozporech. A ženy z toho nikdy nevycházely dobře – ať už šlo o nějakou zvnitřnělou nenávist k ženám samotného autora, nebo o ducha doby, jež ženy úporně nenáviděla (kultura bulváru, hubenosti, diet, sexualizace nezletilých, první ponižující reality shows…), který jen autor nasával a zprostředkovával.

Jak vnímáte debatu kolem šatů nové ústavní soudkyně?

Při psaní textu se mi tak vybavila scéna, kdy se v retrospektivním flashbacku matka hlavní hrdinky Laury rozchází se svým přítelem Pažoutem, protože si, ten blbec, vzal do divadla lyžařský svetr. Scéna, která je vrcholně komická, je pro mě po letech také bytostně smutná – žena je tu vyobrazená jako povrchní fúrie, která svému pohodářskému klukovi nedokáže odpustit takovou maličkost, jakou je hloupý svetr. Ve světě Románu pro ženy se chudák muž musí vyšvihnout až na společenský vrchol, vydělávat hodně peněz a vědět, kdy si vzít jaké sako, aby byl konečně pro tyhle karikatury žen-saní (a hlavně jejich o dvě dekády mladší dcery, ehm) zajímavý. Byl Michal Viewegh se svým popisováním světa incelský? Dnes to tak vidím. Žena je tu redukována na saň, které stačí povrchní záminka k rozchodu, ale zároveň ve skutečném světě je právě na ženy tlak na společenskou vhodnost oděvu daleko vyšší.

Muži se pohybují po světě v nátělnících a jsou za to v české popkultuře stereotypizováni (nejrůznější „Milani“ à la „Slunce, seno“ nebo „Homolkovi“). Ženy však nejsou terčem laskavého humoru, ale šikany, která na konci dne neútočí ani tak na oděv a sociální návyky navázané na příležitosti, ale na jejich těla podrobená přísné kontrole a cizímu úsudku. A s trochou nadsázky by se dalo říct, že to může začít špagetovými ramínky a končit omezeními potratové politiky. Stačí se podívat, jak se na ženská těla a na práva žen nahlíží třeba u sousedů v Polsku nebo Maďarsku. 

A nakonec je možná také dobré říct, že stejně jako mnohá jiná společenská pravidla se i ta oděvní mění a vyvíjejí. Stačí se podívat na topíky, které si na červený koberec obléká herec Timothée Chalamet. Nebo na diskuze, které čas od času rozvíří společenské magazíny, když jde o povinnost nosit na jisté typy příležitostí povinně podpatky. Doba se mění a je na čase, aby se změnil i náš náhled na to, jak bereme ve veřejném prostoru ženská těla. Jsou to totiž jen těla. A každý má právo o tom svém rozhodovat.


ANKETA: Jsou podle vás pravidla dress codu svazujícím přežitkem? Zeptali jsme se odbornic a odborníků

Ada Bartlová

Publicistka a zakladatelka blogu Módní peklo

Foto: Ada Bartlová

Dnes už se na etiketě tak, jak ji známe z dávných dob, tolik netrvá. Pro jmenování ústavního soudce nebo soudkyně Hrad očividně ani nemá oficiální dress code nebo se na něm nebazíruje – tam, kde považují pravidla za důležitá (například na královských dvorech), na to mají profesionály, kteří s účastníky akce předem vyřeší všechny detaily. Mohli bychom se klidně pohoršovat i nad ostatními zúčastněnými: byla tam odhalená kolena, svetřík místo halenky i hnědé boty k černému obleku. Kde je hranice? Nehrajme si na vševědoucí kritiky nedostatků v etiketě, kterou většina z nás ve skutečnosti vůbec nezná a kterou v mnoha situacích ani nemáme…

Štěpánka Pivcová

Módní návrhářka

Foto: Se svolením Štěpánky Pivcové

Dress code se mění. Možná ne výrazně, ale už se určitě nedodržuje rigidně. Jeho základní pravidla jsou prostě jen návodem, jak se orientovat při volbě oblečení tak, aby bylo vhodné a nositel/ka se necítil/a nepatřičně. Pokud je dress code vyžadován, je vhodné se v něm zorientovat a užít si možnost se zajímavě obléci v rámci „pravidel“. Je dobré si připomenout, že dress code není záležitost pouze formálních příležitostí, ale i komunit nebo klubové scény (poměrně striktně ho vyžadoval i slavný klub Berghain). Zároveň žádný dress code nenaučí mít vkus a úroveň a ty jsou za mě mnohem důležitější. Pokud je získáme, už nemusíme řešit, jestli jsou pravidla důležitá, nebo zastaralá. Už v nich prostě umíme chodit s kreativitou a lehkostí.

Ladislav Špaček

Spisovatel a odborník na etiketu

Foto: Profimedia

Vůbec nerozumím pochybnostem o užitečnosti dress codu. Proč by vhodné oblečení mělo být přežitkem? Vždyť přece jím dáváme najevo, jak si vážíme prostředí, do kterého jsme přišli, a lidí, kteří jsou kolem nás. Jít do Národního v tričku a šortkách přece jasně vypovídá o dotyčném, o jeho přezíravém, až arogantním vztahu k historii našeho Národního divadla, k uměleckým výkonům, k hezky oblečeným lidem kolem. Umět se přizpůsobit prostředí a žánru situace je součástí sociální inteligence. Usednout k táboráku v obleku je stejně bludné jako přijít do divadla v tričku. Ústavní akt, jakým je jmenování ústavních soudců na Pražském hradě, je nejvyšší protokolární a společenskou událostí, tam dress code podtrhuje závažnost toho, co se děje, stejně jako celý průběh ceremoniálu včetně přítomnosti čestné stráže. Podle tradice by ramena u žen měla být zakryta, dekolt decentní, délka sukně nebo šatů přiměřená okolnostem, ostatně stejně tak podle tradice jsou muži v oblecích s kravatou. Šaty, které měla na sobě soudkyně Veronika Křesťanová, byly večerní, vhodné do divadla, na ples, tam se počítá s odhalenými rameny, dekolty, odhalenými zády, hlubokými rozparky a dalšími prvky, které charakterizují večerní společenský styl. Při slyšení v Senátu zvolila své šaty mnohem vkusněji.

Katarína Strýčková

Odbornice na diplomatický protokol a etiketu

Foto: Katarína Strýčková

Spoločenská etiketa sa vyvíja s dobou a mnoho vecí, ktoré by boli niekedy nemysliteľné, je dnes bežnou súčasťou našich životov. Sú ale situácie a momenty, napríklad také, ktoré sa týkajú protokolárnych podujatí na najvyššej úrovni, kedy sa protokol a dress code rozhodne dodržiava. Osobne by som medzi ne zaradila aj menovanie členiek a členov ústavného súdu prezidentom alebo prezidentkou republiky danej krajiny. Každý ústavný akt spravidla má svoju predpísanú formu a formálny dress code. Nestačí mať iba tmavé akékoľvek oblečenie, ale tmavý oblek s viazankou u pánov a u žien sú to napríklad šaty so sakom alebo kostým, či už sukňový alebo nohavicový. Podstatné je, aby ramená ženy boli primerane zahalené. 

Šaty na špagetové ramienka sú vhodné na letné šaty, prípadne večerné koktejlové šaty alebo negližé, na formálnu príležitosť tohto typu by som ich žiadnej žene neodporúčala. Každý človek – a najmä ten, ktorý ovplyvňuje verejný priestor – by mal byť upravený primerane situácii, v ktorej sa ocitne. Ženy nie sú výnimkou. Nejde o to, aby dbali iba na vizáž a je jedno, čo majú v hlave. Netreba zabúdať, že ľudia prirodzene najprv vidia a až potom počúvajú. Medzi slovami, gestami a výzorom by mal byť prirodzený súlad, aby publikum vnútorne prijalo, čo vidí a počuje. Nestotožňujem sa s názorom, že ženy vo verejnom priestore musia v prvom rade nejako vyzerať, aby ich vôbec niekto počúval, ale považujem za škodu, ak sa bystrá, múdra a kvalifikovaná žena zbytočne vystaví kritike za to, že zvolila nevhodný dress code.

Aktuální číslo

  • Jak se školy vypořádají s nástupem AI?
  • Ženské zdraví se často zlehčuje a zanedbává. Nemusíme to ale "vydržet". 
  • My a nespavost. Existuje ideální spánek?
  • Příloha Heroine tentokrát od dětí pro nás i od nás pro děti.
Popup se zavře za 8s