Životní dráha Pavla Daňka z Brna se mohla ubírat různými směry. Od osmnácti let se živil jako programátor, souběžně s tím studoval mikrobiologii a pracoval ve vědecké laboratoři, kde se věnoval zkoumání nádorů, ve volném čase se věnoval svému projektu na popularizaci vědy. Nakonec zakotvil jako učitel na základní škole a gymnáziu.
Do školy ho přivedl covid. Ve své práci v brněnském science centru VIDA! byl opravdu spokojený, jenže pak se jednoho dne všechno zavřelo. „Ze dne na den jsme nemohli do práce, tak jsme se ujali dětí zdravotníků. Tři měsíce jsem pracoval s jednou skupinkou a najednou jsem viděl, jaký pokrok dělají. U těch jednorázových show se nikdy nedozvíte, jestli měly na děti nějaký dlouhodobý efekt. Protože pokud ne, byl by to promarněný čas. Tak jsem zkusil rozeslat životopisy na různé školy a dostal jsem příležitost v brněnském Labyrinthu, kde je základní škola a gymnázium,“ vzpomíná Pavel Daněk na své učitelské začátky.
Nejradši je, když může učit venku. „Jdeme do přírody a učíme se například rozeznávat konkrétní rostliny nebo živočichy. Je to unikátní příležitost, jak dát do ruky dětem mobilní telefony a smysluplně je využívat. Pomocí aplikací určujeme, co se vyskytuje v určité lokalitě. Máme i vytištěné klíče k určování fauny a flory a děti to porovnávají a zaznamenávají výsledky svého pozorování,“ popisuje.
Badatelskou metodou se ale snaží vést i hodiny, kdy zůstávají ve třídě: „Často pracuji s tím, že máme na stole nějakou věc a zkoumáme, co to je. Žáci můžou používat různé metody, třeba si to očichat, podívat se na to pod mikroskopem, hledat různé vlastnosti. Když jsme zkoumali kvasinky, nejprve určili, že to je nějaký organismus, a simulovali jsme mu různé podmínky pro život. Pak jsme došli k tomu, že všechny buňky mají přibližně stejný tvar, a na konci hodiny žáci došli k poznání, že kvasinka je vlastně houba.“
Ačkoliv učí přírodní vědy, jeho hlavním cílem je, aby si žáci a žákyně osvojili techniky kritického myšlení, které potom budou moci využít i v ostatních předmětech, a ze všeho nejvíc v reálném životě. „Je důležité se ptát a informace si ověřovat. Filtrovat je a pracovat s nimi tak, aby nás jejich prostřednictvím nikdo nemohl manipulovat. Jedna z mých oblíbených pouček je: Když něco vypadá moc dobře a ty s tím vesměs souhlasíš, zbystři a pátrej po dalších informacích,“ vysvětluje v rozhovoru na webu Heroine.cz. V něm prozrazuje víc i o dalších metodách výuky, které mu vynesly nominaci na cenu pro inspirativní vyučující Global Teacher Prize Czech Republic 2025.
