Na Základní školu Janáčkovo náměstí chodila jako malá holka, tehdy do elitní matematické třídy pro nadané děti. Dnes tam Veronika Ježková pracuje jako školní psycholožka. Mezitím ji osud zavál třeba do Anglie nebo do Mexika. Kromě práce ve škole se soustředí i na hipoterapii. „Jedno pořádné setkání s koněm vydá za deset sezení s terapeutem, to je prokázáno,” směje se.
„Čistou radost z matematiky, chození po horách, humor... Chodila jsem tu tehdy do matematické třídy. Měli jsme tři hodiny matematiky a fyziky navíc, místo výtvarky a hudebky. Šli jsme za běžnou látku, vymýšleli jsme vlastní matematická zadání, matematikou jsme žili,“ vysvětluje školní psycholožka Veronika Ježková, co jí dala docházka do školy, kde nyní sama pracuje. Její třídu tehdy tvořily ve většině děti s IQ nad 130 a rozuměli si báječně, dodnes se vídají.
ZŠ Janáčkovo náměstí v Krnově je o několik desetiletí později úplně jinou školou. Namísto oddělených tříd pro nadané věří v inkluzivní přístup, který je zaveden ve všech krnovských školách. A jiný je i život dětí, jejichž problémy Veronika Ježková pomáhá řešit: „Nejvíce jde o úzkosti. Ztrojnásobil se nám počet dětí s poruchami příjmu potravy. Naprosto zbytečné jsou případy, kdy řeším úzkosti prvostupňových dětí, které sledují horory a katastrofické filmy. Další věc je dostupnost dospělého lechtivého materiálu. Jedna americká studie uvádí, že průměrný věk, kdy děti poprvé přijdou do kontaktu s intimními záběry na webu, je devět let,“ vrtí hlavou školní psycholožka.
Region Krnovska navíc citelně zasáhly i loňské povodně, kdy některé děti přišly o své blízké, o svá zvířata nebo o domovy. Úzkostným dětem dělá podle Veroniky Ježkové velmi dobře kontakt s koňmi, ke kterým to psycholožku hodně táhne: „Když před něj předvedete takového toho princeznovského koníka, který na ně hledí hlubokýma očima, a řeknete mu „pěkně se ztiš, z toho bude mít koník radost”, tak se dítě opravdu ztiší. Chce navázat kontakt a kůň chce také spolupracovat, ale musíte mu vyjít vstříc. V téhle situaci nemůžete být pasivní ani myšlenkami jinde. S koněm musíte být tady a teď, tam nejde o budoucnost ani o minulost, to koně vůbec nezajímá. On potřebuje, aby člověk vedle něj byl, zhluboka dýchal a podrbal ho na zádech.“
Jak pracuje Veronika Ježková s dětmi ve škole? Kde hledá jejich zdroje pro to, aby se jim mohla dařit líp a jejich úzkosti nebo smutky polevily? Dozvíte se v rozhovoru od Jitky Polanské na webu Heroine.cz.