Lucie Bártová učinila před pár lety velké životní rozhodnutí. Opustila po dvaceti letech kariéru u velké IT společnosti v Londýně a svou velkou vášeň k vaření a asijské kuchyni proměnila ve vlastní podnik. Tomu nyní dává veškerý svůj čas a energii a nelituje.
„V rámci své práce v IT jsem často cestovala, a to hlavně po Asii. Po večerech jsem se nechávala zaměstnat v místních restauracích a to mě naučilo hodně o asijské kuchyni. Občas jsem takhle pracovala i v Londýně. Hrozně moc mě to bavilo. Právě tak jsem se naučila svůj nejlepší recept na pekingskou kachnu,“ vypráví Lucie Bártová, jejíž vášeň pak vedla k založení restaurace Teplá kačka v pražských Holešovicích. Přiznává, že je velký rozdíl jít do kuchyně občas, anebo tam trávit veškerý čas. Za to, že se jí podařilo svou restauraci "vymazlit", je šťastná.
Přitom to celé začalo docela nenápadně. S partou kamarádek si řekly, že by bylo skvělé, kdyby se jejich stánek s občerstvení objevil na Prague Pride, tradičním festivalu LGBTQ lidí. A protože se rozhodly servírovat kachnu, napadlo je svůj stánek nazvat Teplá kačka. Jejich nabídka měla velký úspěch, a tak začaly nabízet své pokrmy i na různých streetfoodových festivalech po České republice.
„Bylo to super, ale taky dost vyčerpávající. Přiletěla jsem na víkend z Londýna, navařila, celý den prodávala, potom všechno uklízela a umývala a v pondělí ráno jsem se úplně hotová vracela do Londýna zpět. Zlom přišel ve chvíli, kdy jsem si v Praze našla partnerku a řekla jsem si, že už nechci dál pendlovat mezi Londýnem a Prahou. Taky moje poměrně úspěšná účast v pořadu MasterChef mi dodala sebevědomí a já se rozhodla najít místo pro vlastní bistro,“ vypráví Lucie.
Restaurace Teplá kačka připomíná svou atmosférou pouliční bistro na asijském tržišti. Neomítnuté cihly, plakáty na stěnách a spousta autentických dekorací dovezených z cest přenesou návštěvníky do jiného světa. Téměř na všem pracovala Lucie s přáteli vlastníma rukama. Třeba dlažbu v kuchyni i na venkovní zahrádce pokládala sama. Místo pro svoje bistro hledala dlouho a na tohle se v prvním momentě ani nechtěla jít podívat, protože na fotkách nevypadalo podle jejích představ. Nakonec se do něj ale zamilovala.
„Přiznám se, že jsem byla naivní, když jsem si myslela, že předělat starou čtyřkovou hospodu zavládneme raz dva. Původně jsem plánovala jen nově vymalovat. Realita byla jiná. Sehnat řemeslníky byl první rok skoro nadlidský úkol a já začala sama bourat a budovat. Nakonec to trvalo dva roky,“ popisuje. Během rekonstrukce vyplouvaly další a další problémy a Lucie občas pochybovala, jestli má sílu všechno zvládnout.
„Jednou jsem šla v Londýně po ulici a říkala jsem si, že potřebuju znamení shora, že jsem se rozhodla správně. Vešla jsem do jednoho vintage obchůdku a tam visel překrásný japonský lampion. To bylo moje znamení,“ vzpomíná Lucie.
Nadšenkyně do vaření a asijské kuchyně. Dvacet let pracovala v IT společnosti v Londýně. Zkušenosti sbírala v restauracích v Asii i v Londýně. Absolvovala roční rekvalifikační kurz, aby mohla vést restauraci. V roce 2016 se úspěšně zúčastnila kulinářské show MasterChef. Pravidelně také píše blog Teplá kačka o jídle a cestování.
Onen lampion visí na dámské toaletě, která stejně jako celá restaurace připomíná Asii. Letní zahrádka plná ptačích klecí a porostlá břečťanem překvapuje svojí útulností. Popíjet domácí limonádu a relaxovat byste tu vydrželi dlouho. Zábradlí terasy tvoří tři stará natřená jízdní kola. „Ty tedy nejsou z Asie, sháněli jsme je docela dlouho po známých, ale jinak jsou to všechno suvenýry z cest. Třeba velké čínské znaky na stěně restaurace jsou ze zbouraného bistra v Kambodži. Jeden znak znamená speciální, druhý rýže a třetí majitel. Jeden jsme ještě nerozluštili,“ vysvětluje mladá majitelka.
Po dvouleté rekonstrukci, když se konečně bistro otevřelo, přišly covidové restrikce. „Musím říct, že svým způsobem nám první lockdown dal čas na to, abychom se naučili restauraci vést.“ Lucie ihned zřídila výdejní okénko a zpočátku sama dokonce rozvážela jídlo po okolí. „Bylo to fakt náročné. Jídlo jsem uvařila, zabalila a často sama dovezla zákazníkům. Zpočátku jsem se bála hlavně o to, aby dopravou neutrpěla kvalita jídla, a tak jsem váhala spojit se s nějakou rozvážkovou službou. Nakonec jsem ale pochopila, že sama všechno dělat nemůžu," popisuje Lucie, která se během druhého lockdownu rozhodla využít služby se servisem dovážky jídla. Díky tomu se také restaurace dostala do povědomí více lidí v okolí. Zákazníci se naučili objednávat typické Luciiny dim sum knedlíčky i ostatní lahůdky. A po otevření restaurace na ně dál chodí.
Na jídle je znát, že se v kuchyni nepoužívají žádné polotovary. Vše se chystá čerstvé přímo tady. Omáčky, knedlíčky a korejské kimčchi jsou natolik oblíbené, že se je Lucie rozhodla nabízet i k prodeji těm, kdo si chtějí asijské jídlo z kvalitních surovin přichystat doma. Pro podobné nadšence, jako je ona sama, pořádá kurzy vaření na různá témata. Třeba Šanghaj Express, Tokyo party nebo Soul party.
Menu zveřejňuje restaurace na svém webu i přes službu Wolt. Můžete přijít na některou stálici v nabídce, anebo si vybrat podle tematicky zaměřených dnů. Úterý bývá čínské, středa thajská, čtvrtek vás přenese do Japonska a pátek do Koreje. Obědové menu se vaří do tří odpoledne a od pěti si potom můžete dát večerní stálou nabídku.
„Dny jednotlivých asijských kuchyní většinou držíme pravidelně. Řídí se to surovinami, které máme k dispozici. Zásadně neplýtváme potravinami a chceme všechno spotřebovat. Třeba právě dim sum knedlíčky se mění podle toho, které suroviny máme více,“ vysvětluje Lucie.
Do budoucna by chtěla nadšená majitelka proniknout se svými knedlíčky i do obchodů. Chce dále vylepšovat své recepty a udržet kvalitu nabízených jídel na vysoké úrovni. I proto, aby měla nad kvalitou kuchyně kontrolu, neplánuje zatím otvírat další pobočku.
Finská online doručovací služba pro rozvoz jídla a maloobchodního zboží Wolt působí na českém trhu od roku 2018. Její služby je možné využít už ve 20 městech po celé republice, přičemž lokalit bude i nadále přibývat. Platforma rozváží pokrmy, potraviny a maloobchodní zboží z celkem 4000 restaurací a obchodů v Česku. Využívá ji mimo jiné i pražská restaurace Teplá kačka.