Vítejte v udržitelném kadeřnickém salonu. Sprchová hlavice šetří vodu, tuby od barev putují na recyklaci, zatímco tichý fén spotřebovává minimum energie. Právě to, kolik jimi proteče vody a elektřiny, má v kadeřnictvích podle generální manažerky divize profesionálních produktů společnosti L’Oréal pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Martiny Slezákové na zdraví planety velký vliv. Společně s českými hair stylisty proto pracuje na tom, aby salony nebyly jen místem péče o vlasy, ale i o přírodu a duševní zdraví.
Na jaký krok, který doposud L’Oréal udělal směrem k udržitelnosti v kadeřnických salonech a v rámci profesionální péče o vlasy, jste nejpyšnější?
Je těžké vybrat jen jeden. Pokud ale vezmu v potaz to, jak důležité jsou pro nás naše lokální iniciativy, musím zmínit projekt ProVALUE. Ten je zaměřený na třídění hliníkových obalů, jako jsou tuby od barev, obaly od laků nebo hliníkové fólie po melírování. Obaly jsou zaslány do partnerských firem Oetinger Aluminium v Čechách a Confal na Slovensku, které hliník recyklují a dají mu druhý život. Z odpadu po barvení je tak možné vyrábět například součástky využitelné v automobilovém průmyslu. Minulý rok jsme takto od kadeřníků a kadeřnic sesbírali 2,3 tun odpadu. Sami jsme si projekt lokálně otestovali, zjistili, co a jak se dá v salonech třídit, a zapojili jsme partnerské kadeřnické salony. Tento rok ho chceme rozšířit asi do 150 dalších kadeřnictví a nově do konce roku spustit i v Maďarsku. Záleží na kadeřnících, zda chtějí projekt dobrovolně využít. Víme ale, že je použitelný pro všechny salony v Česku a Slovensku, ať už pracují s našimi značkami, nebo ne.
Další projekty, na které jsme velmi hrdí, řeší udržitelnost trochu jiným způsobem. Na konci roku 2023 jsme se značkou L’Oréal Professionnel uvedli program s názvem Head Up zaměřený na duševní zdraví kadeřníků a kadeřnic. Vyvinuli jsme ho ve spolupráci s neziskovou organizací NAMI a kadeřníky v jeho rámci školíme v tom, jak pracovat se svým vlastním duševním zdravím. Jejich salony totiž denně procházejí spousty zákazníků a zákaznic, jimž kadeřníci a kadeřnice často dělají „vrby“. Lidé se jim svěřují se svými problémy, vyprávějí, jak se mají, co se děje u nich doma, a kadeřníci naslouchají. Je proto potřeba, aby uměli s takovými informacemi a vlastními pocity pracovat. Minulý rok jsme proškolili více než 100 kadeřníků a kadeřnic, letos plánujeme pracovat s dalšími asi 150 hair stylisty.
Od návštěvy salonu asi většina z nás očekává hlavně perfektní výsledky, tedy zářivé barvy a skvělý styling. Tradiční barvy na vlasy ale obsahují chemikálie typu amoniak, které mohou být velmi škodlivé například pro vodní rostliny a živočichy. Umíme už dnes vyrábět produkty, které nezatěžují životní prostředí, a přitom jsou pořád velmi účinné?
Moderní profesionální barvy na vlasy jsou díky inovativnímu složení úplně jiné, než byly v minulosti. Důležité jsou z hlediska udržitelnosti také obaly produktů. V L’Oréal používáme stále více znovuplnitelné obaly, nebo obaly, které spotřebovávají méně materiálu. Například tuby našich barev Dia color obsahují o 30 procent méně obalového materiálu než dříve, jejich krabičky jsou navíc z recyklovaného papíru a samotná tuba je z 95 procent z recyklovaného hliníku. Už to je významný krok směrem k šetření životního prostředí. Samozřejmě velmi záleží na tom, jak kadeřníci a kadeřnice s našimi barvami pracují. Velký dopad na přírodu totiž má to, kolik salony spotřebují vody a energie. V rámci programu Hairstylists For The Future je proto učíme, jak životní prostředí šetřit.
Pokud chci žít co nejudržitelněji, je pro mě lepší volbou profesionální, nebo domácí barvení? Je složení domácích barev srovnatelné se složením těch kadeřnických?
To, jestli je barva profesionální, či určená pro domácí použití, v tomto případě nehraje roli. Proces jejich výroby je velmi podobný. Jde tak spíše o to, kolik barvy při barvení spotřebujete a kolik použijete vody na její opláchnutí. Každá zákaznice si může podle svých požadavků a potřeb zvolit, jestli chce navštívit kadeřnický salon a dopřát si profesionální péči, nebo jestli dá přednost domácímu barvení. Vidíme ale, že pokud si necháte poradit od profesionála, může se vaše péče o vlasy stát udržitelnější v tom, že od něj dostanete doporučení na účinné produkty vašim vlasům na míru. Například naše profesionální vlasové produkty s pumpičkami vám mohou ukázat přesné dávkování dle délky vlasů, takže jich spotřebujete tak akorát.
Se správným dávkováním a volbou vhodné vlasové péče pomáhá i váš přístroj pro diagnostiku vlasů. Jak funguje?
Přístroj K-Scan naší značky Kérastase je jako malý mikroskop. Dokáže proto detailně zobrazit stav vlasové pokožky a vlasového vlákna. Na základě tohoto čtení vám může kadeřník či kadeřnice vybrat vlasový produkt na míru. Díky tomu se vám nestane, že zkusíte produkt, který vašim vlasům nevyhovuje, a následně ho ani nevypotřebujete celý. Diagnostika vlasů proto není výhodná jen pro vás, ale znovu i pro životní prostředí.
V kadeřnických salonech se běžně spotřebovává velké množství vody. Jaké technologie a produkty nabízí L’Oréal kadeřníkům a kadeřnicím tak, aby jim pomáhal spotřebu vody snížit?
Na jedno umytí hlavy se v kadeřnickém salonu v závislosti na délce vlasů spotřebuje průměrně 22 až 25 litrů vody. Velice zajímavým způsobem, jak tuto spotřebu snížit, je využívání úsporných sprchových hlavic. Vody se díky nim spotřebuje výrazně méně, ale se stejně kvalitním výsledkem mytí. Naši sprchovou hlavici Water Saver vyvinutou ve spolupráci se švýcarským start-upem Gjosa jsme uvedli na trh v roce 2021. V současnosti ji v Česku a na Slovensku využívají vyšší desítky kadeřnických salonů.
Každá zákaznice si může podle svých požadavků a potřeb zvolit, jestli chce navštívit kadeřnický salon a dopřát si profesionální péči, nebo jestli dá přednost domácímu barvení. Vidíme ale, že pokud si necháte poradit od profesionála, může se vaše péče o vlasy stát udržitelnější v tom, že od něj dostanete doporučení na účinné produkty vašim vlasům na míru.
Momentálně probíhá vývoj další verze této hlavice, kterou bychom rádi distribuovali mezi další kadeřníky a kadeřnice. První model totiž vyžaduje specifický tlak vody, který každý salon nebyl schopen zajistit, což by se s novou verzí mělo změnit. V Česku pracuje na 25 tisíc kadeřníků a kadeřnic v odhadem 15 tisících salonech. Kdyby alespoň 20 procent z nich používalo nějaký typ šetřící hlavice, znamenalo by to obrovský rozdíl ve spotřebě vody.
V rozhovoru s manažerkou udržitelnosti L'Oréal pro Česko a Slovensko Kateřinou Veitovou jsme mluvily o výhodnosti produktů, které pro oplachování spotřebovávají méně vody, případně jsou zcela bezoplachové. Uplatní se takové produkty také v kadeřnických salonech?
Použití bezoplachových produktů velmi závisí na typu vlasů zákaznic a zákazníků. Šampon a následnou péči vám zkrátka kadeřníci a kadeřnice vybírají podle toho, co váš vlas potřebuje. Minulý rok jsme přišli s variantou produktů nazývaných pretreatment, které jsou zajímavé tím, že jsou navržené pro vrstvení. Když přijde do salonu zákaznice s velmi poškozenými vlasy, mohou jí kadeřník či kadeřnice nejprve aplikovat tento produkt, který nechá působit několik minut a teprve potom na něj aplikuje šampon. Nedochází tedy k oplachování před šamponováním, ale šampon se smyje společně s předchozím produktem. To se dříve nedělalo. Jestli následně kadeřník vybere kondicionér klasický, bezoplachový, nebo masku na vlasy, závisí na stavu vlasů konkrétní zákaznice či zákazníka.
Metodu vrstvení kadeřníky a kadeřnice přímo učíme, protože se jejím prostřednictvím dá znovu snižovat spotřeba vody. Nárůst zájmu o bezoplachovou péče pak vidíme přímo u zákaznic a zákazníků. Roste například obliba olejů či sprejů, které spojují funkci péče o vlasy s výhodami stylingového produktu. Ty jsou výhodné zejména pro zákaznice, které si například často fénují vlasy, nebo používají kulmy či žehličky na vlasy, protože dokážou chránit vlasy před teplem.
Vyjma vody a materiálů, jako je hliník, salony spotřebovávají také velké množství energie. Například podle průzkumu britské služby Uswitch tvoří energie 40 procent výdajů tamních salonů a velká spotřeba energie má samozřejmě dopad i na planetu. Jak mohou salony snižovat svoji spotřebu energie a jak jim v tom pomáhá právě L’Oréal?
Na jedno umytí hlavy se v kadeřnickém salonu v závislosti na délce vlasů spotřebuje průměrně 22 až 25 litrů vody. Velice zajímavým způsobem, jak tuto spotřebu snížit, je využívání úsporných sprchových hlavic. Vody se díky nim spotřebuje výrazně méně, ale se stejně kvalitním výsledkem mytí.
Jedním ze způsobů je například oplachovat vlasy vlažnější vodou, a tím šetřit energii potřebnou k jejímu ohřevu. Letos také uvedeme na český trh fén AirLight Pro, který je nejen velice šetrný k vlasům při foukání, ale zároveň spotřebovává méně energie než průměrný fén. To je z hlediska udržitelnosti velmi důležité, protože kadeřník či kadeřnice fén průměrně používají osmkrát denně na 20 minut. Je také méně hlučný, což vytváří příjemnější prostředí v salonech. Existují samozřejmě i další způsoby, jak se stát energeticky šetrnějším salonem: můžete využívat solární energii, snižovat teplotu vody, přistupovat zodpovědně ke spotřebě. Řada z těchto věcí ale závisí především na individuálním rozhodnutí stylistů a provozovatelů salonů.
V kadeřnických salonech pochopitelně zůstává velké množství ostříhaných vlasů. Je možné i s nimi nakládat udržitelněji, nebo zkrátka musejí putovat do koše?
Vlasy jsou další položkou, kterou v salonu můžete recyklovat. Ve Švýcarsku například existuje projekt, díky němuž z ostříhaných vlasů vznikají speciální rohože určené k čištění vody v mořích. V Česku zatím zkoumáme dostupné možnosti, protože jsme zatím nenašli řešení vhodné pro co největší množství salonů. Jde ale o jedno z našich témat, jemuž se aktuálně věnujeme a vymýšlíme, co je možné lokálně zvládnout.
Zmínila jste iniciativu Hairstylists For The Future, která má za cíl vzdělávání kadeřníků a kadeřnic v udržitelných postupech. Co se od vás v jejím rámci kadeřníci a kadeřnice dozvídají a kolik salonů zvládáte proškolit?
V Česku a na Slovensku iniciativa probíhá formou online školení. Na naší vzdělávací platformě se do nich může přihlásit kdokoliv z kadeřníků a kadeřnic, ať už s námi spolupracují, či nikoliv. Program Hairstylists For The Future je naučí, jakým způsobem mohou ovlivnit spotřebu vody a energie v salonech, nebo jak oddělovat určité typy odpadu – například, pokud jde o třídění zmiňovaného hliníku. Součástí je také program Head Up, o němž jsem mluvila na začátku.
Chtějí české kadeřnice a čeští kadeřníci na udržitelnost sami dbát? Jsou novinkám v oblasti ochrany přírody otevření?
Naše zkušenosti ukazují, že jim na tom velmi záleží. Projekt ProVALUE, o němž jsem mluvila na začátku, vznikl zpětnou vazbou přímo od kadeřníků a kadeřnic: dozvěděli jsme se od nich, že by jim velmi pomohlo, pokud bychom přišli s metodou recyklace hliníkových obalů. Nasloucháme jim a při tvorbě lokálních projektů vycházíme z jejich potřeb a požadavků. Pokud jde o produkty uváděné na trh mezinárodně, našim kadeřníkům a kadeřnicím je vždy včas představujeme a vysvětlujeme, v čem jsou šetrnější k přírodě. Řada zákaznic a zákazníků dnes téma udržitelnosti považuje za velmi důležité a chceme, aby se o něm s nimi mohli naši kadeřníci a kadeřnice bavit a nabídnout i udržitelné varianty domácí péče.
Čeho bych si jako zákaznice nebo zákazník měla v salonech všímat, pokud mi na udržitelnosti záleží?
V momentě, kdy vstoupíte do kadeřnického salonu, si můžete hned všimnout několika věcí. Mají například kadeřník nebo kadeřnice na prodejním stojanu rovnou připravené znovu plnitelné obaly a náhradní náplně? Poskytují vám informace formou letáků, nebo mají připravený QR kód? Vysvětluje vám, jakým způsobem si například umývat vlasy, abyste spotřebovala co nejméně vody? Vizitkou udržitelnosti je právě i to, zda se s vámi podělí o svoje znalosti. Můžete se také podívat, jestli váš salon třídí odpad. Není to o jedné věci: nejdůležitější jsou drobné kroky, které můžeme podnikat všichni společně.