Heroine do schránkyPředplatit časopis
Předplatné časopisu

Motivovat děti, ne je strašit. Učitel popisuje, proč má slovní hodnocení smysl

hodnocení
Nadané děti
slovní hodnocení
Škola
školství
známky
Daniel Pražák
| 19. 1. 2023 | 34 komentářů | 3 112
Motivovat děti, ne je strašit. Učitel popisuje, proč má slovní hodnocení smysl
Ministerstvo i školy přemýšlejí, jak děti hodnotit, a přitom je motivovat a nevystrašit. Foto Shutterstock.

V minulých dnech rozčísla české mediální vody zpráva, že se ministerstvo školství chystá zrušit známky a místo nich zavést slovní hodnocení. Jaké jsou plány ministerstva a jak to vidí školy? Důvody, proč má slovní hodnocení smysl, předkládá učitel z vlastní praxe.

I když by se mohlo zdát, že je tato zpráva bleskem z čistého nebe, je vše trochu jinak. Když byla roku 2019 publikovaná Strategie vzdělávací politky České republiky do roku 2030+, přihlásilo se v ní ministerstvo školství k záměru doplňovat na školách sumativní hodnocení, tedy známky, takzvaným formativním hodnocením, obohaceným o další prvky. Co si pod tím představit? 

Když jsem dokončil svůj první rok třídního učitele na základní škole, vytvořili pro mě moji žáci vysvědčení. Hodnotili mě ve spravedlnosti, vstřícnosti, humoru a dalších věcech, které je napadly. Kromě humoru jsem měl tuším samé jedničky. Znamenalo to, že jsem dokonalý učitel? Určitě ne. Znamenalo to, že dělám trapné vtipy? Nebo že jich je málo? Nebo moc? Kdo ví. Známky se pro mě neukázaly jako ideální zpětná vazbou k cestě za snahou být lepším třídním.

Výše jsem se zmínil o formativním hodnocení. To ukazuje, kde žák (nebo učitel) v té chvíli je, kam směřuje a co potřebuje pro to, aby se tam dostal. Jedná se o průběžnou zpětnou vazbu, která nás, nepřekvapivě, formuje ke zlepšení. Díky tomuto hodnocení pak lépe víme, jak na tom jsme a na čem potřebujeme pracovat. Součástí formativního hodnocení je pak slovní hodnocení – tedy popis výše uvedeného. Nejedná se však o synonymum, slovní hodnocení je mnohem osobnější, konkrétnější a také objektivnější. Může totiž lépe mapovat pokrok a povzbudit k další cestě. Formativní hodnocení je systém jako takový, jehož může být slovní hodnocení součástí.

V době pandemie přišlo z České školní inspekce a ministerstva školství pro školy společné doporučení, aby byli žáci a žákyně vzhledem k nastalé situaci hodnoceni mírněji, a pokud je to možné, aby bylo využito formativní zpětné vazby a slovního hodnocení. Školám byly nabídnuty příklady, jak takové slovní hodnocení může vypadat (třeba materiál od Učitelské platformy), a objevila se řada webinářů a kurzů, které v tom učitele podpořily.  

Teď jsme o tři roky dál a ministerstvo vše posouvá na další úroveň. K úvodnímu oznámení se sluší přidat, že se tento plán týká (zatím) pouze prvních až třetích tříd základních škol a že by vše mělo začít ve druhém pololetí školního roku 2025/2026.  

Proč až tak pozdě? Změna chce čas. Aby bylo slovní hodnocení kvalitní, je potřeba na něj dobře připravit i ty školy, které s ním ještě nepracovaly. A také rodiče, z nichž nemalá část preferuje hodnocení známkou jako něco, co znají.  

Souhlasíte se zavedením slovního hodnocení pro první až třetí třídy základních škol?

Proč má slovní hodnocení smysl

Zkusil jsem, s pomocí drobné ankety na sociálních sítích a rozhovorů s učitelkami a učiteli, sepsat pár důvodů, proč má slovní hodnocení smysl.

  • Umožňuje žákům průběžně vidět jejich pokroky a lépe se učit z chyb. 
  • Pomáhá vidět chyby jako příležitosti k pokroku, ne jako tragédii. 
  • Pomáhá lépe pochopit, kudy vede cesta ke zlepšení. 
  • Je konkrétní, smysluplnou a popisnou zpětnou vazbou. 
  • Poskytuje větší motivaci k rozvoji svých schopností, protože umožňuje vidět konkrétní pokroky, které byly učiněny. 
  • Umožňuje větší spravedlnost a přihlédnutí k tomu, že jsme každý jiný a s jinými nadáními. 
  • Zlepšuje porozumění studijní dráze dítěte pro rodiče. 
  • Poskytuje učitelům větší flexibilitu při hodnocení. 
  • Je osobní. 

O hodnocení na školách více do hloubky. Tip na poslech

O možnostech hodnocení žáků a žákyň na školách si můžete poslechnout díl podcastu Daniela Pražáka Hovory z kabinetu, tentokrát s Pavlínou Loňkovou.  

Foto: Shutterstock

Jak to ale udělat, aby hodnocení skutečně bylo osobní? A aby se z vyučujících nestali kopírovači šablonovitých frází? Bavil jsem se o tom nedávno s kolegyní Ladou, zkušenou a dlouholetou učitelkou na prvním stupni, která používá obě formy – průběžné slovní hodnocení, zakončené známkou. Jejím tipem je používat jasně daná kritéria, která žáci vědí dopředu a která se dají snadno převtělit do slovního hodnocení. Pokud totiž už na začátku ví, na základě čeho bude žáky hodnotit (a především to vědí žáci a žákyně), neocitne se ve stavu, kdy musí takzvaně ze vzduchoprázdna napsat pětadvacet slovních hodnocení. Díky tomu, že děti znají kritéria, mají větší možnost vše zvládnout a také se zvyšuje jejich přesvědčení, že mohou dané výzvy zvládnout.  

  

Poslední důvod považuji za velmi důležitý. Protože teprve pokud děti vědí, že mají šanci uspět, budou se učit s radostí, a ne se strachem ze selhání. Během svých studijních let jsem měl období setrvalých čtyřek na vysvědčení a dobře si pamatuji tu škatulku „čtyřkaře“, který jím vždy bude a vždy jím zůstane. Hodnocení, které je konkrétní, popisné a ukazuje směr ke zlepšení, pak nemusí být strašákem, ale příležitostí ke zlepšení a k učení. 

V mých třídách si tak společně na začátku stanovíme kritéria, podle kterých bude práce hodnocená jako úspěšná, a tato kritéria pak společně vyhodnocujeme. Možnost uspět tak má každé dítě ve třídě, stejně jako využít své silné stránky. Díky předem daným kritériím se také cítí bezpečněji s ohledem na to, kde je potřeba se zlepšit.  

Škola by neměla být místem, kde trestáme za chyby a děti jsou ve strachu z toho, co se jim nepovede. Měla by být místem, kde se děti učí naplno a s radostí, rozvíjejí své silné stránky a zlepšují se v bezpečné atmosféře a bez strachu a posměchu, a to i ty slabší. Přeji nám všem, aby do takových škol chodily všechny děti v České republice.

Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • Šťastné a veselé v posteli!
    Lidi s feministickým pohledem na svět si prý užívají lepší sex než ostatní. Dokážou se totiž vykašlat na představy o tom, co je a není normální, a je pro ně zásadní vzájemný respekt. Heroine představuje první vydání věnované sexu. Buďte bez obav, že bychom chtěli někoho nebo něco soudit. Ať vás tenhle dárek příjemně naladí…
  • „Bylo to jako šlápnout na minu“
    Tak začíná článek Pavlíny, která krátce po 40. narozeninách dala průchod své touze po sexu, po cizích mužských tělech, po potěšení bez závazků. Potřebovala zjistit, kdo vlastně je. Text, u kterého se možná budete červenat, protože naráží na představy o tom, co se může a sluší.
  • Máte rádi áčko?
    Chtějí ženy anální sex, nebo se jen přizpůsobují mužské touze a představám z porna? Na to se v článku ptá Zuzana Kašparová, spoluautorka podcastu Vyhonit ďábla. Vyzpovídala několik žen, pro které je tato praktika důležitým zdrojem slasti, a připomíná, že penetrace není všechno.
  • Komu vadí svobodné ženy
    Na rozdíl od doby před pár lety už dnes v Česku jen málokdo veřejně hlásá, že když žena říká ne, myslí tím ve skutečnosti ano. Ten posun ovšem nenastal sám od sebe. Obrovskou zásluhu na něm má naše cover star, zakladatelka organizace Konsent a neúnavná čeřitelka stojatých sexistických vod Johanna Nejedlová.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

Celkem 34 komentářů

Vstoupit do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

antifeminista | 19. 1. 2023 18:06

Citace - Jouda / 19. 1. 2023 09:08

Zruseni hodnotici skaly ma jeden hlavni dopad.
Deti prestanou mit srovani, jak na tom jsou relativne ke svemu okoli, jestli jsou lepsi, nebo horsi, jestli maji pridat.
Deti jsou prirozene soutezive.
Vsecko se rozmaze v blabolivem maglajsu slovni vaty, aktivni snazive decko dostane stejny nepochopitelny babol jako lempl, lemp bude utvrzen, ze vsecko dela dobre

Defacto je to stejny pripad, jako u nas za komancu zruseni trznich cen - vedlo to k totalnimu upadku a misalokace usili.

A znamky vubec nemusi reflektovat jenom spravnost vysledku, tridni naseho prvnaka dava za kompletne spravny vysledek 1*, za rozumne mnozstvi chyb 1, za hodne chyb 2, kdyz na to zak kasle ale porad aspon neco dela 3. A kdyz se na to zak uplne vykvakne, dostane


Naprostý souhlas. To je heslo všech feministů, komančů a jiných rudochů - "co můžeš, to urvi, co nemůžeš, to zk***vi".

+3
Reagovat

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

antifeminista | 19. 1. 2023 6:16

"Kromě humoru jsem měl tuším samé jedničky. Znamenalo to, že jsem dokonalý učitel? Určitě ne. Znamenalo to, že dělám trapné vtipy? Nebo že jich je málo? Nebo moc? Kdo ví. Známky se pro mě neukázaly jako ideální zpětná vazbou k cestě za snahou být lepším třídním."

Je smutné, když ani učitel nechápe, jak interpretovat známky. Takoví jedinci by ale měli předem být vyloučeni z debat o budoucnosti školství.

-3
Reagovat