Diskuze k článku:

Sex jen se souhlasem. Ale jak mám poznat, že to opravdu chce?

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

autorka | 30. 5. 2022 14:06

Z vašeho popisku je cítit, že jste běžně slušný chlap a překračování hranic je vám cizí. Máte naprostou pravdu, že jsou tam šedý zóny a nuance, kdy se o tom těžko mluví, spíš se koná a počítá se s tím, že druhá strana se umí ozvat, v dobrém i odmítnout, a vy zase berete, že na takové signály budete reagovat důstojně.
Ale věřte mi prosím, že je hodně lidí (mužů), která nejsou takto slušní. Opravdu je ty signály, váhání, nedostatek zájmu druhé strany nezajímají, či je ignorují, či je dokonce potlačí nějakou manipulací či zvýšením nátlaku. A bohužel máme mnoho žen, které se neumí vyjádřit, ozvat, oponovat. Jsou naučené mlčet. Bojí se ozvat, nechtějí dělat scénu, chtějí mít klid, tak leží a vydrží.
Do tohoto prostoru míří moje texty o konsentu. Aby se obě (všechny) strany učily více, že existují hranice a že je třeba je prozkoumávat a je ok se ozývat, co chci a nechci.

+12
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

umfa | 30. 5. 2022 14:39

Ultimátní řešení se naštěstí blíží. Mě se už asi nedotkne, ale mladá generace bude mít k dispozici sexuální robotky *) které si chlap prostě koupí a pokud budou něco odmítat, vše vyřeší reklamace u výrobce.

*) sexuální roboti jsou v plánu, ale zatím se ani vzdáleně nejsou schopní přiblížit požadavkům žen, zatímco muži se spokojí s čímkoliv co má vagínu.

-6
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

Čingischán | 9. 6. 2022 21:11 | reakce na Michal Macek - 2. 6. 2022 7:15

jedním z přímých důsledků užívání anglicizmů je ztráta schopnosti přemýšlet v českém jazyce - viz tohleto "triggerování".... o co jednodušší je říct "triggeruju někoho" a doufat, že protistrana zná angličtinu dost dobře na to, aby si dovodila, co se asi snažíte říct, než uvažovat nad tím, jak totéž říct česky

ale klidně to mějte za mansplaining...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Křížek | 2. 6. 2022 18:25 | reakce na Michal Macek - 2. 6. 2022 7:15

no ono taky musíte trošku používat cit pro jazyk, že jo, najít uspokojivý překlad vyžaduje především umět se dobře vyjadřovat ve vlastním jazyce... bez toho můžete buď "triggerovat" (což zní jako kdyby mluvil člověk s IQ -50) nebo "naštvat" (což zní jako od člověka, který si neví rady s překladem) ... pokud ale máte cit pro jazyk, pak si můžete s překladem vyhrát a místo "spustit někoho" můžete překládat jako "něco u někoho spustit" (v závislosti na kontextu, samozřejmě)

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal Macek | 2. 6. 2022 7:15

Pavel Krizek: uz zacinam chapat ten mansplaining :D ano ja vim ze je to "spousti" , ale rict v cestine ze sem nekoho "spustil" nedava jaksi moc smysl :)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 1. 6. 2022 23:13 | reakce na Michal Macek - 31. 5. 2022 8:00

triggeruje má přesnější překlad ve "spouští", protože trigger znamená spouštěč ... typické užití v kontextu spouště u střelných zbraní .... just fyi

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

František Novotný | 1. 6. 2022 14:16

Debata o konsentu vyvolává jakousi mylnou představu, že prosazování vlastních zájmů a potřeb, pomocí vydírání a manipulace, bez elementárního respektu k ostatním, tj. bez konsentu, je nějaký sexuálně izolovaný jev a týká se jen mužů. Ve skutečnosti ve vydírání a manipulaci a podivných mocenských praktikách mnoho mužů a žen hraje první ligu a nepřijde jim to jako nic divného. V sexualitě jsou možná i zapřisáhlí příznivci konsentu, v jiné oblasti svého patrnera ale klidně donutí nepěknými technikami udělat něco, co by sám nechtěl. Zralá žena nejen konsent od mužů vyžaduje, ale také ho sama ve svém životě vůči ostatním realizuje. Nezralá jen chce. U mužů to samé.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ondra | 31. 5. 2022 23:18

Mid-30s. Chlap. Cis, hetero, bilej. 12 partnerek ve vice zemich po zapadni Evrope. Zadna se mne ani jednou nezeptala na konsent. Ani v long term vztahu. Ja si objektivne myslim ze uz poznam, kdy mame vibe a parnterce se libi, nebo kdyz je videt ze muj vykon nepada na urodnou pudu a radsi si overim vokalne jestli je ok pokracovat. Better safe than sorry. Ale tyhle agitky mi pripadaj pro mne osobne urazejici, protoze ja se staram a jsem edukovan, ale prozatim mym partnerkam asi nestojim za optani.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jiří Hoza | 31. 5. 2022 19:40

Teď jsem to podepsala, teď můžeš. Tak se předveď. To by se mně nepostavil ani po 5-ti viagrách.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 31. 5. 2022 11:27

autorka: rozhodne nechci nekomu ubirat respekt a porozumneni. Pro me je v prvni rade nepochopitelne, jak se bubec takhle muze nekdo chovat (vas priklad s sefem), notabene k zenam :) ano, vim ze existuji zli lide, ale v mych naivnich predstavach sem si myslel, ze jich je naproste minimum a tohle se muze stat tak jedne zene z milionu. Ale jak vidno, je to mnohem castejsi. Ja vim ze je to vlastne victim-blaiming, ale kdyz tohle ctu, nezlobte se , ale mam chut kricet na ty zeny: pod kym to sakra pracujete??? (s kym to chodite, spite...???) ja vim, neni to vina tech zen, ale proste...ach jo...:( zamrznuti jak ho popisujete taky rozhodne nepopiram ale ja sem proste takovej magor - oni sou ty zli, oni se maji bat, ne vy - ja byt tou zenou z toho vaseho pripadu, sem schopnej mu rict: ne, nebudete me sukat ani vyhazovat, ja vim kam chodi vase deti do skoly, myslete na to ...normalne natvrdo...kdyby mi treba ublizoval partner, klidne bych mu rekla neco jako: sem zvedava, jak dlouho vydrzis nespat, protoze ti garantuju, ze jakmile usnes, udelam ti neco hoodne osklivyho ..ja vim ze se to lehce rika, ale ja bych se s nima nesral...casopis se jmenuje Heroine, Hrdinka....ne pasivni obet.... :(

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

autorka | 31. 5. 2022 10:19

Michale, to zamrznutí je biologicky doslova úplně mimo vůli organismu. To je jeho hlavní charakteristika. Bez vaší vůle to tělo jakoby převezme kontrolu (ta zvířecí část mozku, která tu je řádově mnohem déle, než ta racionální část mozku) a jedná automatizovaně. Lidé zpětně popisují, že se cítili úplně mimo svéje tělo. Že se nemohli hnout, promluvit, že byly jejich myšlenky zastřené.
Nicméně taková věc se v menší méře děje i v méně vypjatých situacích. Prostě kdykoli dorazí prudce nějaké ohrožení a stres. A je pravda, že tam se lze pomalu učit, že jak zamrznete, naskočíte si nějaké předem promyšlené procesy místo toho totálního zamrznutí. Např. mnoho lidí je paralyzováno, když je na veřejnosti někdo slovně napadne a nezmohou se na obranu, neudělají nic. Ale dá se pomalinku učit, že se třeba hluboce nadechnete a řeknete "Prosím?" a tím si získáte pár vteřin času se vzpamatovat.
Ale to jsou nepoměrně snazší situace a jen drobné krůčky. Nedovedu si představit ten strašný tlak, když např. zůstanete po prezentaci se šéfem sám v místnosti. Doposud byl šéf úplně vpoho, tak totálně nečekáte, že vás náhle přitlačí ke zdi a šeptá, že vás už dlouho chtěl ojet a když budete dělat ofuky, vyhodí vás.
Nikdy bych si nedovolila vyhodnocovat, že se jiná žena / oběť zachovala v nějaké situaci "špatně" jen proto, že já si myslím, že bych se zachovala jinak. Prostě to nevím a nebudu arogantní a necitlivá, že bych si myslela, že to "zvládnu líp". Proto budu vždy advokovat za to, že každá oběť, jakkoli v té situaci reagovala, si zaslouží stejnou úctu a porozumnění.

+7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

breburda | 31. 5. 2022 9:30

Esoterickou a těžko uchopitelnou? Vypadá to, že hodně věříte ve své znalosti a zároveň projevujete úplně očividnou neznalost. Tomu se říká Dunning-Kruger. Zamrznutí není nějaké vymyšlené ezo, abychom byli k obětem empatičtější. Je to neurovědami prozkoumaný jev, kdy dojde k přerušení propojení v prefrontálním kortexu a organismus se doslova zasekne. Jen proto, že tomu nerozumíte a vy a vaše kamarádky jste to nezažily, neznamená, že se to neděje a dokonce že se to neděje většinově. Váš postoj je čistá dojmologie, nikoliv věda a odraz reality. V ČR doporučuji třeba práci Ludmily Čírtkové, která o tom mluví a píše a vše pečlivě zdrojuje.

+9
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 31. 5. 2022 8:00

Moira: ano, "boj nebo utek", anglicky to puvodne bylo "fight or flight" a nyni k tomu pribylo "fight of flight or freeze" , ze 2 F mame 3 F. Ja nepopiram, ze takzvane "zmrznuti" existuje, ale durazne bych doporucoval pokud je to jen trochu mozne volit mezi fight a flight, "zmrznuti" vam fakt moc nepomuze...:(

co se przneni jazyka tyka, souhlasim s vami. Ja treba v jine diskuzi pouzil slovo "triggeruje" ale to proto, ze tam podle me neni uspokojivy cesky preklad. Slo by "nastvat" ale to neni presne ono ze? Pokud ale existuje vhodny spisovny cesky ekvivalent, mel by se pouzivat ten.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Jiří Černý | 31. 5. 2022 7:37

A proč so myslíte, že byly vynalezeny "píchačky"?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Moira | 31. 5. 2022 7:11

Souhlas je významově dostačující české slovo se stejným významem. Nepoužít ho je prznění jazyka. Nicméně problém je možná ještě hlubší ve Vámi zmíněných sociálních bublinách. Problematiku máte přebranou ze zahraničí, načtenou ze zahraničí a celá schémata myšlení nejsou Vaše...všechno je to jeden velký, jak říkáte, meme a móda, který na sebe módně navazuje další otázky a další postoje. Tohle všechno podporuje schematičnost myšlení a přijímání "dokázaných" pravd ala "američtí vědci zjistili". Otázka dobrovolnosti/nedobrovolnosti pohlavního styku a případně znásilnění meme nebo módní není, ale debata o tomto problému se tím stává. Mimo jiné mám určité pochybnosti od celkem klíčového argumenty, který ale dosáhl takřka axiomatických kvalit a to je ono Vámi zmíněné "zamrznutí" a jeho zasazení do poněkud podrobněji popsaného efekt "boj nebo útěk". Jestli není toto zamrznutí přeceňováno spíše z důvodu empatie vůči "oběti". Bez schopnosti nesouhlas verbalizovat při jinak dostatečných smyslech je zřejmě základem debaty o souhlasu/nesouhlasu. Mě to nikdy nedělalo problém a většině mých kamarádek také ne. Příčí se mi dělat z obětí jediného slova nesouhlasu neschopné vystrašené panenky a za tímto účelem měnit z prostého až právního uzavírání souhlasu jakousi esoterickou debatu, těžko uchopitelnou debatu a to jen protože je to "empatičtější".

-6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 31. 5. 2022 1:45 | reakce na Michal - 30. 5. 2022 22:48

To opravdu není problém jakékoliv interakce a rozhodně nesouhlasím, že by na to existovaly nějaké "postupy" řešení. Když mi někdo něco dá a pak mě obviní z krádeže, bude mít moje slovo stejnou váhu jako on, navíc budou třeba existovat svědci, záznam nebo darovací smlouva. A hlavně bude důkazní břemeno na žalujícím. Když mě ale osoba, se kterou jsem libovolně daleko v minulosti měl sex, obviní ze znásilnění, bude její slovo mít výrazně větší váhu, než moje, velmi pravděpodobně nebudou existovat žádní svědci, záznamy natož smlouvy, a důkazní břemeno bude na žalovaném (na mně). To ukazuje na velmi nahodilý, nikoliv systematický přístup, jak naznačujete.

A pokud chcete stanovovat, jaké konkrétní projevy chování jsou normální a jaké nikoliv, nemůžete opomijet způsoby, jak toto chování ohraničit. Proto mluvím o problému s dodatečně odvolaným souhlasem. Tady rozhodně nemyslím, že by až tak moc lidí, jak naznačujete, považovalo za normální vynutit si sex navzdory trvajícímu nesouhlasu.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Michal | 30. 5. 2022 22:48 | reakce na Pavel Křížek - 30. 5. 2022 21:29

Citace - Pavel Křížek / 30. 5. 2022 21:29

Já hlavně myslím, že ten největší problém se souhlasem není v tom poznat, jestli žena v daný moment souhlasí či ne, ale v tom, že nikdo nedokáže objektivně rozlišit, zda žena skutečně nesouhlasila, nebo zda souhlas neodvolala dodatečně.


Ne. To, co popisujete, je problém jakékoliv lidské interakce, ne jen sexu. Někdo vám třeba něco dá a pak může tvrdit, že jste mu to ukradl. Takové spory jsou staré, jako lidstvo samo a máme postupy, jak je řešit.

Tady jde o něco jiného a to o to, co budeme jako společnost považovat za normální chování, a co už za problém, který je třeba nějak řešit. Například se obecně nepovažuje za přijatelné, abyste někomu něco vzal, aniž byste se ho zeptal, nebo aby vám dal nějakým jiným způsobem najevo, že si to vzít můžete. Ale u sexu to pořád dost lidí za normální považuje.

+8
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Křížek | 30. 5. 2022 21:29

Já hlavně myslím, že ten největší problém se souhlasem není v tom poznat, jestli žena v daný moment souhlasí či ne, ale v tom, že nikdo nedokáže objektivně rozlišit, zda žena skutečně nesouhlasila, nebo zda souhlas neodvolala dodatečně.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

autorka | 30. 5. 2022 19:18

První odstavec - to je podle mě normální zdravé, nejrozumnější. A funguje to, pokud jsou oba / všichni vědomí si existencí hranic ostatních atd. Všem nám to kazí ti, co ty hranice odmítají respektovat, a ti, co učí jiné, že si nemají svoje hranice chránit. Proto o tom teď musíme víc mluvit, abychom se to trošku všichni přeučili.

Ad anglicismy, to je složité. Na jednu stranu chápu a beru výtku o tom, jak to przní jazyk. Na druhou stranu - tudy taknějak jde vývoj a třeba v mojí bublině opravdu všichni jedeme anglicky dost automaticky a je pro nás snazší některá slova jen počeštit. Někdy je to i docela legitimní, protože úplně přesný překlad není, resp. to po cestě ztrácí kus významu. Pro některá slova nemáme překlad skoro vůbec. Někdy prostě jen reprodukujeme nějaký meme.
Konkrétně u toho konsentu se mi zdá, že se toho držíme, protože se to používá právě specificky pro tu oblast sexu, případně šířeji toho narušování hranic druhého. Vídám i "souhlas" a význam je stejný, ale osobně jsem si navykla zde konkrétně používat konsent.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pinochet | 30. 5. 2022 18:57

- Lásko, pojď, zahrajeme si na znásilnění
- Ne, já nechci
- To je dobrej začátek...

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tomek | 30. 5. 2022 15:49

Kluci, nelamte si se sexem hlavu. Chodte do hampejzu, tam to chtej vzdycky. Jo, a vyjde to levneji :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 30. 5. 2022 15:41

Ahoj já vám věřím a souhlasím. Tak já se v situaci že sem to "risknul" a na ženu se "vrhnul" byl jen párkrát. Vždy to byl spontánní polibek z mé strany a tam už by muž měl vidět jak žena reaguje - odtahuje se? Jasná známka přestat a omluvit se. Nijak nereaguje? Zeptal bych se. Jde vám hned naproti? Bingo :) spíš to pak nutí člověka přemýšlet kolikrát nakonec nic nebylo, protože nesebral odvahu začít (na což dotyčná pravděpodobně čekala:)) ale máte samozřejmě pravdu, lidi, před a během sexu spolu mluvte, ptejte se , komunikuje!

PS: ale jednu boomerskou výtku si neodpustím:)) co ty anglicismy? Nemáme hezké české slovo "souhlas "? To je jak sem teď nedávno omylem přepnul na Likehouse...a tam ta umělá inteligence prý něco jako "všechny čelenže co ste tento týden podstoupila..." co to sakra je celenze? Tak buď cesky "vyzvy", což by se mi líbilo nejvíc, nebo teda anglicky challenges...ale celenze??? :)))

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 30. 5. 2022 14:39

Ultimátní řešení se naštěstí blíží. Mě se už asi nedotkne, ale mladá generace bude mít k dispozici sexuální robotky *) které si chlap prostě koupí a pokud budou něco odmítat, vše vyřeší reklamace u výrobce.

*) sexuální roboti jsou v plánu, ale zatím se ani vzdáleně nejsou schopní přiblížit požadavkům žen, zatímco muži se spokojí s čímkoliv co má vagínu.

-6
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Tiv | 30. 5. 2022 14:09

chlap nepozná, že žena zamrzla strachy?
čtyři promile nejsou omluva pro všechno.
na prvním rande ji taky přece nepřivážu ke kandelábru, i když ve svých zprávách vábila kdečím.
před vstupem do zadní branky se gentleman vždy zeptá.
když se jde na věc, chytré technologie jsou naprd. spoléhat se dá jen na vlastní úsudek. začínám mít dojem, že je to s ním podobné jako technologie ovlivnily naši schopnost zapamatovat si něco, co se dá najít na síti.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

autorka | 30. 5. 2022 14:06

Z vašeho popisku je cítit, že jste běžně slušný chlap a překračování hranic je vám cizí. Máte naprostou pravdu, že jsou tam šedý zóny a nuance, kdy se o tom těžko mluví, spíš se koná a počítá se s tím, že druhá strana se umí ozvat, v dobrém i odmítnout, a vy zase berete, že na takové signály budete reagovat důstojně.
Ale věřte mi prosím, že je hodně lidí (mužů), která nejsou takto slušní. Opravdu je ty signály, váhání, nedostatek zájmu druhé strany nezajímají, či je ignorují, či je dokonce potlačí nějakou manipulací či zvýšením nátlaku. A bohužel máme mnoho žen, které se neumí vyjádřit, ozvat, oponovat. Jsou naučené mlčet. Bojí se ozvat, nechtějí dělat scénu, chtějí mít klid, tak leží a vydrží.
Do tohoto prostoru míří moje texty o konsentu. Aby se obě (všechny) strany učily více, že existují hranice a že je třeba je prozkoumávat a je ok se ozývat, co chci a nechci.

+12
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal Macek | 30. 5. 2022 13:46

uznavam ze je nekdy tezke poznat, jestli "to" zena chce. Ale myslim ze kazdy normalni chlap pozna, ze "to" zena nechce (vyciti to, aspon ja teda jo). Takze kdyz cejtim ze nehce, dam si pohov. Kdyz si sem jisty, ze chce, du do toho. A kdyz nevim? Ano spravne, tak se zeptam :) co se tyka stydlinu, tam nejde o to, ze v pohode sexuji ale boji se zeptat, ja bych rek, ze se boji obojeho, tam by mozna spis mela ta partnerka dat jasne najevo, ze to chce (pokud to chce) a tim stydlina povzbudit :) ja nemam problem se zeny zeptat, jestli chce sex. Ale ze zkusenosti vim, ze muzou nastat momenty, kdy "to" to ptani pokazi (mam teorii, ze nekdy nektere zeny chteji "poradneho chlapa"...a takovy se prece nepta, ze :). V takovem pripade (spatne jsem vyhodnotil, co si zena mysli), bych pri pokusu o polibek, nebo dotek, ocekaval, ze me dotycna zastavi (proste rekne "ne, co to delas, tohle nechci") a ja skoncim...to je teda teorie, me se to jeste nestalo (asi sem nastesti zatim vzdy vyhodnotil signaly spravne).... jina vec je, kdyz je sex "schvalen" a jde o nejakou "techniku" (jezis o tomhle se tak blbe diskutuje..zvlast kdyz sem v koutku duse taky takovy stydlin :)) tak nez zacnu delat neco hodne radiklaniho (treba analni sex), tak se zeptat vzdy, ale pokud jde o jine veci, ne tak "kontroverzni", tak nekdy je tezke odhadnout co druhy ma rad nebo ne. Treba i nevinne dotyky - jedne holce se to libi, druhou to treba lechta....v takovem pripade cekam ze partnerka me zastavi (protoze proste cloveka ani nepadne, ze by to mohlo byt neprijemne), tak cerkam, ze rekne "pockej, tohle mi vadi, je to neprijemne, zkus radeji tohle..." a ja se omluvim a s radosti se prizpusobim :)

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

opica | 30. 5. 2022 13:25

achjaj, ten váš redakčný systém... najprv komentár neprejde validáciou, potom je vraj vkladaný robotom, potom sa párkrát bez slova nezobrazí, a nakoniec ich je tu niekoľko po sebe...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

opica | 30. 5. 2022 13:22

"Požadavek je, abychom o sexu, před sexem a během sexu otevřeně komunikovali a ujišťovali se, že jej všichni přítomní chtějí."

Akurát, že to nijako neovplyvní mieru sexuálneho zneužívania/násilia. Komu záleží na dobre partnera, ten sa o to zaujíma už teraz, zatiaľ čo agresor bude o súhlase a komunikácii ex post tvrdiť čokoľvek, čo sa mu hodí. Asi ako doteraz.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit