Diskuze k článku:

Nejde o to, kdo vynese koš, ale kdo na to myslí. Mentální zátěž je neviditelná domácí práce

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Katka | 7. 10. 2021 12:14

Nevím, ale u nás nemontujeme každý den poličku ani neměníme každý den pneumatiky (dříví už vůbec ne, žijeme v bytě). To se snad nedá porovnávat s každodenními pracemi, vařením, uklízením po dětech, učení se s dětma, hraní si s dětma a prostě všechno kolem.

+46
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

Ulka | 7. 10. 2021 13:34

Ano, je třeba to "těm mužům" říct. A díky za to, že mají ještě mozek chlapa, kterému nedojde, že je třeba vyprat pračku. Problém vidím tehdy, když mu nedojde, že je třeba opravit střechu, když v obýváku máme kýbl.
Je tu nějaké archetypální rozdělení rolí, a vychází z jakési dávnověké přirozenosti. Muži myslí jinak než my ženy. A to nás, milé ženy, často přitahuje. Jak tu někdo psal - ta "mužská identita". Je důležité a nechtěla bych, aby o ni muži přišli.
Proto to řekněme. Berme to jako přirozenou věc a poděkujme Muži za mužské myšlení. Že ho ještě má. Že se mu mezi plínkami a hadrem nerozplynulo.

-38
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Diskuze k článku:

Hedviga | 15. 10. 2021 10:11

No hlavne, ze je o zenach viac ako o muzoch a vy ako muz to tu hned kritizujete. Kolko deti ste vychoval a bol pri tom s nimi casto? Kolko krat ste svojej partnerke za posledny polrok kupil kvety, ci maly darcek? Pozval do kina, divadla ci na vylet? Kolko krat sam od seba ste doma pomohol?
Neviem. Lebo sa nepozname. Ale papier znesie vsetko.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Michal | 14. 10. 2021 22:43

Promiňte ale tento článek je dost zkreslený a divný. Rodič který je v domácnosti a nezvládá péči o dítě (jedno normální) a o chod domácnosti je když to prezenu neschopný. Vše je jen o mantinelech které si nastavíte a harmonogramu který musíte dodržovat. Pokud jste lini a máte mobil v ruce nebo stále puštěnou televizi tak nic moc doma neuděláte a ještě budete kazit dítě i sebe. Protože bez chuti a bez energie budete jen vysedávat, budete nešťastní a vytvoříte si jen vězení ne jen na sebe ale i na partnera. Co se týče druhé strany tak ta v práci také trpí stresem a ve své pracovní době si nemůže sednou nebo říct si to udělám až za chvilku nedej bože si lehnout když dítě usne.

Jediné v čem souhlasím je že ženy když jsou na mateřské přijdou o pracovní zkušenosti a posty a jejich plat je bídný. Ale když se rozhodnu mít dítě tak se na to sakra musím co nejlépe připravit. To není přírodní neštěstí které vás zaskočí.

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Vagina Quest | 13. 10. 2021 21:30

Tady je taky kontrola a cenzura, nebo můžu psát svobodně?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 12. 10. 2021 15:50 | reakce na Chais - 12. 10. 2021 12:53

Velmi přesně - všude se píše, že je každé 2. manželství se rozvádí, bodejť by ne, když to vypadá, že se lidi nedovedou domluvit ani ve společné domácnosti. Manželé a rodiče tuplem by se měli umět domluvit. A to je celá finta, jak vyzrát na problém, kdy si jeden myslí, že dělá víc, než druhý.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Chais | 12. 10. 2021 12:53

Já bych řekla, že stěžejní problém je fakt, že se o těchto věcech v domácnostech nemluví. Pokud chci žít s partnerem, dělá to z nás jeden tým a měli bychom ten život žít spolu. Jestliže do domácnosti přibyde dítě a matka padá na dlažbu únavou, přijde mi normální, že okolí projeví zájem jí pomoci a to okolí je, kupodivu, i otec dítěte. Když vidím, že mému příteli není dobře, také mě to ovlivňuje a chci mu nějak ulehčit. Protože žijeme spolu, sdílíme a pomáháme si. Dnes mi ale přijde, že si spousta žen o pomoc neřekne, protože buď předpokládá, že jí nedostane, nebo je na to příliš hrdá. Muži zase často péči o dítě označují jako problém toho druhého, v tomto případě ženy. Ani jeden přístup se ale neslučuje s myšlenkou toho, že spolu svoje životy sdílíme. Pokud je muž ochotný přispěchat své ženě na pomoc, pokud jí někdo trápí, měl by být stejně ochotný tu pro ni být, když jí trápí práce v domácnosti nebo péče o dítě. A žena by měla být dostatečně otevřená a upřímná ke svému muži, aby nebrala jako své selhání, když mu řekne, že je něco nad její síly. Dokud budeme fungovat jako samostatné jednotky, které se perou o svůj prostor a dominanci, tak z toho budeme unavení a vystresovaní všichni.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 12. 10. 2021 9:37

Dlužno podotknout, že při debatách s přáteli jsem často i svědkem ženského postoje ve smyslu "chlapi neumí ani vytřít podlahu pořádně když vařej, zamažou u toho plno nádobí". Bývá to vyřčeno jakoby v legraci, ale podobné legrácky neustále opakuje mnoho žen. A pak se diví, že se na to teda chlapi vykašlou.
No jo, neustálý souboj pohlaví neustává:-).

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Vlad | 11. 10. 2021 21:16

Problem je v tom, ze muzi a zeny maji jiny predstavy o dokonale vedene domacnosti a stavi to jine misto v zebricku hodnot. Pro typickeho muze je dokonale uklizena domacnost proste na tom zebricku nize. Zatimco pro mnoho zen je dokonale uklizena domacnost proste fetis.

Pokud zena vyzaduje vytirani podlahy kdyz neni spinava, vynaseni kose kdyz neni plny a nesmrdi, umyvani oken, kdyz nejsou spinave, zehleni veci, ktere se zehlit nemusi, atd... tak se nemuze divit, ze muz ji na tyhle manyry kasle.

Pro muze je dulezitejsi krasne straveny vikend nekde na horach a domacnost uklidi az kdyz bude po navratu cas. Zena na hory odmita jet, dokud neutre vsechen prach na vsech polickach.

Jen tak premyslim, jestli nejaka zena nekdy na smrtelne posteli rekla

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 11. 10. 2021 11:28 | reakce na umfa - 11. 10. 2021 10:34

...redakčním... (a to je další nepříjemnost, že to nejde editovat - při tom by na to stačila IP validace)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

umfa | 11. 10. 2021 10:34 | reakce na Petra - 11. 10. 2021 10:09

Problém bude jiný, vypadá to na ne zcela funkční validaci zpráv, že je nenapsal nějaký robot. Obvykle stačí se vrátit a znova napsat jméno autora příspěvku. Že to ten příspěvek uřízne je nejspíš vliv druhé chyby, která se doteď neprojevila nebo nikomu nevadila. Obrana je dát si text na clipboard a případně ho opravit, nebo raději příspěvek znovu zadat (s textem z clipboardu), protože třetí přidruženou chybou se stane, že systém zapomene, že jde o odpověď na jiný příspěvek :-) Chtělo by to někoho kdo se v reakčním systému trochu povrtá a případně ještě opraví pár dalších problémů, jako je odmítání textových řetězců vzdáleně podobných html tagům a podobně.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petra | 11. 10. 2021 10:09

Tak bezva, napsala jsem komentář, vložila ho a vrátila se mi hlášk "komentář neprošel validací".
Prosím vás, to nemůžete mít ukazatel o maximálním počtu znaků? Soudě podle "ukousnutých" komentářů níže nejsem jediná, které se to stalo...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

K. | 10. 10. 2021 17:12 | reakce na Jindra - 7. 10. 2021 16:10

Snad nejste také státní úředník s tabulkovým platem?

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jitka | 9. 10. 2021 23:31 | reakce na Jitka - 9. 10. 2021 23:30

Navíc nejsem "šéfovský" typ,takže mi to ani nesedí.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jitka | 9. 10. 2021 23:30

Moc pěkný článek, díky za originální úhel pohledu na stokrát opakované téma pomoc mužů v domácnosti. U nás to platí naprosto. Manžel pomáhá hodně s dětmi i s domácností, ale veškeré rozhodování o čemkoliv nechává k mé nevoli na mně. Fyzická práce mi nevadí, ale tohle je vážně únavné. Navíc nejsem

-1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel | 9. 10. 2021 21:59

A dovětek opět z vlastní zkušenosti:

V souvislosti se zapojením mužů se nejčastěji mluví o období, kdy je v rodině malé dítě. Ale to skutečné peklo začíná často až se syndromem prázdného hnízda, kdy se stanou následující věci:

1) pokud žena ráda vaří, začne místo dětí vykrmovat muže, který ovšem narozdíl od dětí není ve vývinu a tak brzo ztloustne
2) pokud žena v období péče o děti nepěstovala kariéru nebo koníčky, často se začne seberealizovat neustálým předěláváním domova nekonečnými, leč ve svém důsledku bezvýznamnými změnami
3) žena bez práce začne své sebevědomí spojovat s dokonale naklizeným barákem

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel | 9. 10. 2021 21:44

Potíž není v tom, že ženy dělají všechnu práci za muže, ale v tom, že jsou (obvykle) spokojené jen, pokud je práce udělaná přesně tím jediným způsobem, který se ony naučily od svých matek. Jinými slovy jen, pokud si tu práci udělají samy.

Příklad - mytí oken (vlastní zkušenost).

Když už se muž naučí konečně, že chcete, aby okna umýval jedním konkrétním přípravkem, který vy osobně považujete za nejlepší, a naučí se i leštit sklo těmi správnými tahy, aby mu to netrvalo třikrát déle, než vám, zkritizujete ho aspoň za to, že s vámi nesouhlasí v tom, jak často je třeba okno umývat, protože jeho matka to dělala jen třikrát do roka před velkými svátky, zatímco vaše matka to dělala minimálně čtyříkrát do roka plus po každém silném dešti, což je obojí ale úplně mimo, protože péče o vaše plastová čtyřkomorová okna má v reálu vypadat úplně jinak, než o krásná lakovaná dřevená okna vašich matek, což ale vy ženy v zápalu hádky pouštíte jedním uchem sem a druhým tam, protože se o tom nenecháte poučovat od muže, kterému právě spíláte za to, že nic nedělá pořádně.

Takže i těch pár mužů, kteří jsou opravdu vychovaní k tomu, aby se vědomě starali o domácnost, a ne jen plnili úkoly a to ještě jen tak napůl, má velice často co dělat, aby vám ten kýbl s vodou nehodili naštvaně na hlavu a nešli raději do hospody.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Anna | 9. 10. 2021 21:16

Tak proč jsi to neudělal sám ?
Protože, u nás doma to vždycky dělala maminka, a taky chodila do práce !!!
Ženy.
Můžou si za to samy.
Jedna za všechny.
Všechny za jednu.
Toxické ženy.

+3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Marek | 9. 10. 2021 14:19

Těžce nesmyslný článek, jakési ublížené feministky! Na pozvracení!

-7
Reagovat | Citovat | Nahlásit

beta samec | 9. 10. 2021 11:38

A nebo je to přesně naopak. Holky na to nemusí pořád myslet, protože mají ty práce na starosti, ale mají je na starosti proto, že o tom pořád přemýšlejí. Jako moje matka. Kdykoliv jsem třeba uklidil myčku, hned mě hnala, že jsem uložil hrníčky do poličky do které patří skleničky a naopak a že jí jen přidělávám práci a "že si to" (sic) raději udělá sama. Při tom jsem to nedělal úmyslně, jen jsem si nikdy nepamatoval co kam patří a nenapadlo mě, že by to mohlo být jakkoliv důležité. Teď se pořád ještě rozčiluje, když ke mně přijde a vidí, že nádobí patří kamkoliv kde je zrovna ve skříňce místo. Stejně s žehlením. Ložní prádlo se opravdu nemusí žehlit a pere se až když je špinavé, ne dříve. Také trička stačí jen vyvěsit. Žádné další výstrojní součásti které by mohly vyžadovat žehlení nevlastním a k ničemu nepotřebuji. Podlaha se myje, až když je špinavá, zde je prevence k ničemu. A tak dále. Prostě si to holky zbytečně komplikují a nutí ostatní, aby ten jejich komplikovaný svět akceptovali jako standard.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 9. 10. 2021 10:30 | reakce na Klara Benjamin - 8. 10. 2021 21:41

Děkuji, krásný odkaz, výživná a báječně ufňukaná diskuse, dokonalý dojem bezvýchodnosti :-)

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Klara Benjamin | 8. 10. 2021 21:41

https://english.emmaclit.com/2017/05/20/you-shouldve-asked/

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Petr.b | 8. 10. 2021 12:30

Plno chlapů si zase podle svých zkušeností myslí , že ženský maj v životě plno výhod. Tak co s tím? :-) Zřejmě to bude tak nějak napůl. Ale svět, kde se považuje za mentální zátěž už jen myšlení na vynášení odpadků je zvláštní. Tohle snad nebudeme považovat za nějakou práci a zásluhu, to je běžná činnost na úrovni zavázání si tkaniček u bot, nebo ne? Ovšem stejně je to i s "péčí o auto", v dnešní době, kdy člověk nemusí pod tím krámem sám ležet a jde jen o to domluvit se v servisu, tak to přeci také není žádná práce, ale běžný životní úkon, jakých děláme stovky.
Mám za to, že se zase dělá problém z něčeho, co je mezi dvěma dospělými lidmi. Když se nedokáží domluvit na tom co bude kdo dělat, tak to je pak těžký.
Jinak mne ovšem překvapují některé "manažerky rodiny", totiž kolegyně - tam to slyším z první ruky. Ano, opravdu, řídí vše a neustále - kontroluje telefonem děti, manžela, sem tam i rodiče. Z práce letí uštvána odvézt někam děti, nakoupit, uvařit (podrobně to každý den líčí, vynášení koše s odpadky ovšem vynechává). Dětem pečlivě plánuje rozvrh kroužků a organizuje volný čas, samozřejmě ji to velmi zatěžuje (i jejího manžela). Ale nějak si nevšimla, že dětem je 13 a 16 let. Tudíž by mohli všude dojít samy, a úplně stejně obstarat např. i ty nákupy. Ano, uznávám je to trochu problém muže - měl by třísknout do stolu a říct jasně ne.
Je to úžasné, jak se svět za pár let změnil. Těmto starostem by se naši prarodiče jen podivili. Ti se museli jinak otáčet, aby měli co jíst a co na sebe a kde bydlet. Naše starosti by jim přišly směšné, tím jsem si jist.

-2
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Sef se zavazky | 8. 10. 2021 10:00

Terko,

dekuji za citaci. Jen bych napravil "neumi se postarat o deti". To jsem nikdy nerekl a prijde mi to i dost mylne.
O deti jsem se vzdy 100% postaral.
Jinak krasnej clanek, moc hezky napsanej.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Čingischán | 8. 10. 2021 9:50

Koukám, že psát články jako je tento, je něco na způsob partnerské terapie, kdy si autorka vypláče srdce a čtenářky skupinově sdílí její "utrpení", aniž by musely od psycholožky poslouchat, že klíč je v komunikaci, v níž tímto článkem rozhodně nenastavují příliš vysokou laťku.

Pak se zlobte, že je v této zemi málo psychologů a vztahových terapeutů, když to tady bastlíte na koleni stylem: "pomož si sama", nebo spíše: "zanadávej si s náma". :-D

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Marie | 8. 10. 2021 0:27 | reakce na prostě Filip - 7. 10. 2021 16:16

Přesně! Díky.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Katie313 | 7. 10. 2021 20:59

Místo věcného stěžování si na partnera by lidé udělali lépe, kdyby docenili, že nějakého partnera doma mají. Já nemám a za vyžehlení pár hloupých košil bych svoji samotu měnila hned.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Mata Hari | 7. 10. 2021 20:45

1) 18 let jsem nahodila od oka z duvodu nabyti plnoletosti. Pokud jde potomek na VŠ, tak ho rodice vetsinou zivi, nebo jinak podporuji i nadale (samozřejmě existuji i vyjimky, kdy se

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Viera | 7. 10. 2021 20:26

Všetko zle. Som 43 rokov vydatá, obaja sme VŠ, dve deti. Manžel stvorený podľa vzoru I. Republika, vždy zabezpečil rodinu finančne. Ja všetko ostatné, áno, aj tie police a žiarovky a pneu na aute.
Vážené dámy, recept na šťastné manželstvo: Kompletný servis a neskonalý obdiv. Na váš názor nikto nie je zvedavý.
S pozdravom od susedov
Žena, matka, inžinierka, obrankyňa mieru, darca krvi a...nájomný vrah.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 7. 10. 2021 18:59

Ne nutně. Když jsou statistiky a průzkumy v rozporu s mou zkušeností i s mým pozorováním, naopak zbystřím a znovu pečlivě zkontroluji, jestli jsou data v pořádku, abych je mohl přijmout a změnit názor. A tato data jsou naopak zářný příklad dat, která mohou snadno podlehnout výběrovému i potvrzovacímu zkreslení i řadě jiných. A právě tato data často nebývají normována na typ vzdělání, což patří mezi typická zkreslení chybně dělaných statistik.

-3
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Ron | 7. 10. 2021 16:54

Průzkumy a statistika hovoří jasně, přestože na individuální bázi se případy mohou odlišovat. Proto je velmi pravděpodobné, že máte výhodu. Pokud nevidíte vaše privilegia neznamená, že je nemáte, jako žena byste mohl dopadnout ještě hůře. Mimochodem postavení osobní zkušenosti nad data nesvědčí o kritickém uvažování. A to bude váš problém.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Johny D. | 7. 10. 2021 16:22

My máme služebnou. Ta uklidí. Když bába zapomene nebo to udělá blbě, tak ji maximálně seřvu a je to. Nemusím celkem na nic myslet.

-6
Reagovat | Citovat | Nahlásit


Zobrazit další