Dost často nedávali pozor, byli takříkajíc mimo. Nevnímali své okolí a četli si pod lavicí. Ztráceli se v tom, co zrovna dělá zbytek třídy. Skákali do řeči vyučujícím, rušili ostatní děti. Nezřídka byli spolužáky šikanováni nebo i zesměšňováni vyučujícími. Dost často opouštěli školu s velkou úlevou a věřili, že do ní už nikdy nevkročí… A pak se z nich stali učitelé a učitelky.
Když se dnes ohlédnou zpět, formovala je právě jejich zkušenost nadaného dítěte v tehdejším školství. V pozitivním i negativním smyslu. Každý měl učitele či učitelku, kteří jej jej inspirovali, a každý narazil i na takové, kteří mu slouží dodnes jako odstrašující případ. Oslovili jsme několik nadaných vyučujících a mluvili s nimi o jejich zkušenostech. O tom, jakými učiteli a učitelkami se snaží být.
„Do školy jsem chodila za komunismu. Byla jsem živé dítě, kterému nevyhovovalo neustálé sezení, memorování a hlavně představa, že existuje jen jedno správné řešení. Potřebovala jsem objevovat, zkoumat a hledat vlastní cesty i odpovědi. Všechno jsme museli dělat společně – stejným tempem, stejným způsobem, bez odchylek. Neustále jsem na někoho čekala a moje pozornost a chuť rychle upadala. Často jsem se i nudila, protože látku už jsem dávno znala, nebo mě konkrétní téma vůbec nezajímalo. A tak jsem si raději pod lavicí potají četla, což samozřejmě nebylo úplně vždy přijímáno s pochopením,“ popisuje Dagmar Kopřivová, dnes učitelka na Základní škole Plešivec v Českém Krumlově.
Když se pak stala učitelkou, rozhodla se věci dělat jinak. Nenutit rychlejší žáky a žákyně zpomalovat, ale umožnit jim, aby si šli vlastním tempem. Což je samo o sobě jednou z největších výzev českého vzdělávání. Přičemž nejde jen o nadané děti. Každý má jiné tempo, a najít způsob, jak přizpůsobit hodinu všem, se zdá ve veřejných školách nemožné. Přesto tu možnosti jsou.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.