Existují v Česku romští vyučující? S jakými bariérami se při své cestě k učení potýkali? A jak se jim pracuje v běžných učitelských kolektivech? Na tyto otázky hledal odpovědi výzkumník Zbyněk Němec, který vedl hloubkové rozhovory s dvacítkou romských pedagogů a pedagožek. "Je to pro ně asi stejné jako pro běžného člověka úvaha, že by se stal prezidentem. Není to nemožné, ale ani vás to nenapadne," říká.
Když se řekne romský vyučující, většinou to působí jako oxymóron. Jsou u nás skutečně učitelé Romové?
Jsou, není jich však mnoho. Proto také vzorek mého výzkumu čítá jen dvacítku respondentů. Ne každý totiž chce o své etnicitě ve spojitosti s prací mluvit. Někteří chtějí spíše zapadnout a nechtějí zdůrazňovat, že jsou Romky a Romové. I proto se nyní snažíme v rámci projektu Národního pedagogického institutu vytvořit platformu pro romské pedagogické pracovnictvo. Sešla se dosud pětkrát a jejím cílem je, aby si Romové pracující ve školství vyměňovali své zkušenosti. Je jich zatím jen hrstka.
Proč jich je málo? Romských vysokoškoláků je totiž čím dál více, z nějakého důvodu ale pak nekončí ve vzdělávání tak často, jak by mohli.
Myslím, že Romů a Romek přibývá i ve školství. Důvodů, proč jich je málo, je vícero. Ten první pramení z jejich vlastních zkušeností ze školy. Když jsme se bavili o rasismu a diskriminaci, setkávali se s ní po celou školní docházku. A úplně nejvíc na základní škole, která je pro mnohé zdrojem nepříjemných zážitků a traumat. Od té doby si v sobě nesou pocit, že škola není příjemné prostředí, kam by se chtěli vracet. To se pak může promítnout i do volby povolání. Dalším důvodem jsou požadavky na vzdělání. Někteří z mých respondentů se rekrutovali z pozic asistentů pedagoga, kde si stačí dodělat kvalifikační kurz. Jiní byli učitelé, a tam už je potřeba mít vysokou školu, což je pro mnohé Romy obtížněji dosažitelné.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.