Statistika nuda je, má však cenné údaje, zpívá se ve známé písničce z televizní pohádky. A opravdu – různé průzkumy veřejného mínění a odkazy na statistiky jsou v médiích velmi oblíbenými podklady pro tvorbu článků a reportáží. Jenže stejně jako v pohádkách se i v médiích dá s čísly různě kouzlit. Jak se v tom vyznat a nenechat se obalamutit?
Už jste někdy četli článek založený na výzkumu veřejného mínění – třeba o tom, jakému procentu dětí chutná ve školních jídelnách, nebo kolik mužů někdy v životě podvede svou manželku? Hlasujete v anketách, ať už na sociálních sítích, nebo zpravodajských webech? Sledujete preference politických stran nebo žebříčky oblíbenosti politiků a často nevíte, co si o těch číslech máte myslet?
Média ráda zakládají své články na nejrůznějších číslech, odhadech a průzkumech. Vědí, že čísla a vyjádření odborníků dodávají jejich výstupům na serióznosti. Přece jen, když si něco myslí tři čtvrtiny lidí, to už něco znamená!
Jenže není průzkum jako průzkum. Je třeba v první řadě rozlišovat, z jakého zdroje informace pocházejí. Firmy nebo politici mají někdy tendenci vydávat anketu za výzkum, aby jim dali větší váhu, a spoléhají na to, že se lidé v rozdílech nevyznají.
Dalším oblíbeným zdrojem pro média jsou nejrůznější odborníci a experti. Jejich hlasy a názory mohou dodat zajímavý úhel pohledu. Zároveň je ale dobré si uvědomit, že i odborníci jsou jen lidé a často prezentují své názory. Jiní lidé mohou věc vidět jinak. Navíc o výběru expertů často rozhoduje i to, zda jsou ochotni v médiích vystupovat, zda jsou aktuálně po ruce a jestli umí „dobře mluvit“.
Důvěřuj, ale prověřuj
Vždy se zajímejte o to, kdo a na jak velkém vzorku průzkum prováděl. Zajímejte se také o to, kdo si průzkum zadal a proč. Není od věci si zkusit dohledávat podobné průzkumy a srovnávat jejich výsledky. Pokud slyšíte o tématu mluvit nějakého odborníka, zkuste si o něm vyhledat víc informací a rozhodněte se, na kolik je skutečně důvěryhodný; existují lidé, kteří se proslavili hlavně svými kontroverzními názory, a některá média je kvůli nim ráda oslovují.
Když najdete v článcích čísla, zkuste si je uvést do kontextu. Asi zní děsivě, že v roce 2017 bylo spácháno 146 vražd, ale když dodáme, že v roce 1997 to byl více než dvojnásobek (313), jsme hned klidnější.
Statistiky porovnávejte napříč médii a roky. Někdy jsou data v pořádku, ale jejich interpretace může být manipulativní. Je to stejné, jako když máte sklenici do poloviny naplněnou vodou, a pro někoho je poloprázdná a pro jiného napůl plná.
Více na této kartě, klikněte na ni:
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.