E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

„Pipka“, která dokáže cokoliv. Máme vzít Barbie na milost, i když se hlásíme k feminismu?

Odkaz slavné panenky je už desítky let sporným územím feminismu. Barbie iracionálně nenávidíme, právem kritizujeme a v poslední době opatrně uznáváme. Je tedy Barbie jasnou ukázkou patriarchálního zla, které svět nutí dětem od útlého věku? Ne tak docela. Pojďme se u příležitosti premiéry jednoho z nejočekávanějších filmů roku podívat na fenomén Barbie zblízka.

Barbie je v mnoha svých aspektech problematická: přesto ji ale nehodnotíme vždycky férově.Foto: Gabriela Knížková/Midjourney

První věcí, na kterou jsem si v životě našetřila, byla panenka Barbie. Bylo mi tenkrát asi osm a toužila jsem po princezně v dlouhých šatech, dokonce s tlačítkem, které spouštělo krátkou melodii. Schovávala jsem si na ni kapesné i dárky z Vánoc a narozenin a dodneška si pamatuju svoje nadšení, když jsem s krabicí konečně mohla zamířit v hračkářství k pokladně. Barbíny jsem milovala odjakživa – zatímco přebalovací miminka mě po chvíli přestávala bavit, česáním silonových vlasů a představami o tom, jak jednou budu k vlastnímu domu přijíždět v růžovém kabrioletu, jsem se dokázala zaměstnat na dlouhé hodiny.

Teď už jsem dospělá a s politováním musím konstatovat, že dům nevlastním a po městě se pohybuju většinou tramvají (nebývá ani růžová – slepé místo pražského dopravního podniku). Zároveň se od doby, kdy jsem zvládla plně pochopit význam tohohle slova, považuju za feministku. Ve světle toho může působit paradoxně, že nostalgii k barbínám cítím dodnes. Barbie totiž už desítky let čelí kritice. V nejtypičtější verzi je to blondýna s vyvinutým hrudníkem a proporcemi, k jejichž dosažení by vedle drastických diet potřebovala ještě vyjmutí několika životně důležitých orgánů a asi týdenní pobyt v hladomorně. Zářivě se usmívá na malé holčičky a předává jim celou plejádu stereotypů.

V poslední době ale Barbie zažívá renesanci, a to i mezi emancipovanými ženami – jejím vrcholem má být uvedení stejnojmenného filmu režisérky Grety Gerwig s Margot Robbie v hlavní roli. Gerwig, která se proslavila snímky jako Malé ženy nebo Lady Bird a znovu tak dokázala, že ženské příběhy bychom měli vyprávět a oceňovat, ho bez okolků označuje za feministický. Jak je to tedy s Barbie doopravdy? Máme mít obavy z okamžiku, kdy si naše dcery v hračkářství ukážou právě na tuhle ikonickou hračku? Nebo můžou být dny strávené převlékáním Barbie naopak předzvěstí toho, že z nich vyrostou nezávislé, samostatné ženy?

Hubená jako Barbie

„Jsem Barbie holka v Barbie světě. Život v plastu, ten je fantastický. Můžeš mi kartáčovat vlásky, celou mě svléknout,“ zpívala v devadesátkách skupina Aqua. Jeden z nejotravnějších hitů posledních dekád dobře vystihuje, co na Barbie dráždí prakticky od první chvíle, kdy v roce 1959 poprvé sjela z výrobního pásu americké firmy Mattel – povrchnost a přehnaná sexualita. Náhoda? Nemyslím si: duchovní matka Barbie, byznysmenka Ruth Handler, totiž svůj nejslavnější výtvor okopírovala od starší německé figurky Bild Lilli. V jisté době šlo o oblíbený dárek na tamních rozlučkách se svobodou a Lilli se svou erotičností nijak netajila.

Později se proti Barbie vymezovala také část americké veřejnosti, připomíná časopis Reader´s Digest. Do padesátých let si totiž dívky běžně hrály jen s panenkami-miminky a připravovaly se tak výhradně na budoucí mateřskou roli. Barbie holčičkám z ničeho nic představila nové možnosti života ženy, nesouvisející výhradně s plozením a výchovou dětí, a od samého počátku se tedy – nejspíš trochu nezáměrně – stala feministickou.

Podívejte se na trailer k filmu Barbie:

Samozřejmě i tahle hračka podléhala době, v níž se ženy svázané konzervativní poválečnou společností měly teprve začít osmělovat k emancipaci. V roce 1965 vydal Mattel „Barbie na pyžamové party“ doplněnou papírovou knížečkou o hubnutí. Ta obsahovala jedinou radu: Nejez! V roce 2006 vědkyně z univerzit v Sussexu a Bristolu zkoumaly dopady hraní s barbínami na psychiku dívek. Holčičkám mezi pěti a osmi lety ukazovaly obrázky Barbie a podobných panenek, které však oproti originálu od Mattela měly širší pas a zdravější proporce. Zejména u mladších dívek pak výzkumnice zaznamenaly větší míru nespokojenosti s vlastním tělem a touhu po barbínovsky nereálně štíhlé postavě, „až budou velké“.

Byla vším, čím jsme my být nechtěly, a vším, o čem nám říkali, že být máme.

Kromě kontroverzí spojených s body image Barbie dlouho schytávala kritiku za nedostatek inkluzivity. Například první Afroameričanka se v Barbie partě objevila až v roce 1980. Po celá sedmdesátá léta Barbie v Americe platila za politicky výbušnou figurku – pro feministky druhé vlny totiž byla naprostou antitezí zdravého vnímání žen. „Byla vším, čím jsme my být nechtěly, a vším, o čem nám říkali, že být máme,“ shrnula v dokumentu Tiny Shoulders: Rethinking Barbie z roku 2018 feministická matadorka a vůdčí osobnost druhé vlny Gloria Steinem.

Žena nemůže vyhrát

Přistupovat k Barbie jako k symbolu všeho sexistického ale není úplně fér. Zaprvé: už od šedesátých let je pracující ženou, která si na pohodový život s Kenem vydělává v nepřeberném množství „jobů“ – začala jako módní návrhářka v roce 1960. Dá se samozřejmě argumentovat, že zpočátku její zaměstnání přesně kopírovala společenské stereotypy o „ženských pracích“: baletka, letuška, zdravotní sestřička.

Foto: Novinářka Linda Bartošová, autorka podcastové série Krása, bude od ledna 2023 působit na Aktuálně.cz. Milan Jaroš

Bartošová: „Boj s ideálem krásy nelze vyhrát.“ Pohlední lidé také narážejí na společenské překážky

Podcasty

Už v roce 1963 ale Mattel dopřál Barbie vysokoškolský titul, ačkoliv ve Spojených státech tou dobou pokračovala na univerzitu jen necelá polovina maturantek, připomíná server the Insider. O dva roky později letěla do vesmíru a v následujících letech oblékla například chirurgický plášť, uniformu pilotky nebo kostýmek po vzoru Hillary Clinton, v němž se ucházela o prezidentské křeslo. Zadruhé: od dob druhé vlny feminismu Barbie urazila kus cesty – je dostupná v několika variantách tělesné konstituce, barvy pleti, používá naslouchátko nebo invalidní vozík.

Debata kolem Barbie ale naráží ještě na jeden zajímavý fenomén. Coby dokonalá reprezentace stereotypní ženskosti spjatá s růžovou barvou a botami na podpatku se stala univerzální přezdívkou pro ženy soustředěné především na vlastní vzhled a nepokrytě využívající výhod, které z toho v patriarchátu plynou. My si z nich kvůli tomu můžeme utahovat. Vznikla tak klasická dichotomie v současnosti hojně parodovaná na internetu: holka-barbína versus dívky, které se tvrdě vymezují proti zálibě ve šminkách a v módě a ostentativně proklamují, že jsou „vlastně tak trochu kluci“. Obě polohy ale škodí stejně, pokud se ženou do extrému. Navíc ukazují, že jako žena prakticky nemůžete vyhrát: být sexy a stereotypně ženská je trapárna, být „chlapsky cool“ s sebou zase nese předsudky o podlézání opačnému pohlaví, případně lesbické orientaci.

Sebevědomá jako Barbie

Co kdybychom se na tohle dělení už jednou provždy vykašlali? Milovat tradičně holčičí věci je přece úplně stejně v pořádku jako po večerech koukat na fotbal. Nebo dělat chvíli to a chvíli ono. Vyjma kariérně úspěšné a čím dál víc inkluzivní Barbie ale naštěstí existují i jiné pozitivní příklady „klasické“ ženskosti, která není k smíchu: za všechny jmenujme třeba populární americkou komedii Pravá blondýnka, v níž podceňovaná hlavní hrdinka, zdánlivě „pipka s čivavou v kabelce“, vystuduje Harvard, aniž podlehne tlaku okolí na změnu image.

@solsunlune On bimbos and misogyny 💅💋 #fyp #bimbo #coquette #hyperfeminine #feminism ♬ original sound - Theryce ✨ (No) College Tips! - Ciggy ✨ (Not So) Adulting
Bimbo Feminism aktuálně patří mezi největší trendy na TikToku.

Na TikToku se v poslední době rozmáhá trend takzvaného „bimbo feminism (volně se dá přeložit právě jako „feminismus pipek“, pozn. red.). Jeho cílem je obrátit dosavadní dogmata naruby. Proč by ostatně astrofyzička nemohla mít zálibu v upnutých šatech? A co je méněcenného na nadšení z koupě nové rtěnky? Být přesně taková, jaká chci, aniž bych neustále narážela na soudy okolí, je přece cílem všech feministek. Navzdory některým velmi problémovým aspektům legendární figurky může Barbie holčičkám předat přesně tenhle druh sebevědomí. Za předpokladu, že ho podpoříme výchovou. Tu samotná Barbara (jak zní Barbiino skutečné jméno) totiž pochopitelně nezvládne. Svět už ale změnila dávno – ukázala totiž, že se životy žen netočí jen kolem mateřství. A že když budeme chtít, dosáhneme všeho, co si přejeme.



Barbie v cyklu Čtvrtá vlna Terezy Domínové

V rámci cyklu Čtvrtá vlna Terezy Domínové, jehož je Heroine mediálním partnerem, přichází další projekce! V pražském kině Edison Filmhub bude uveden film Barbie. Promítání proběhne 25. července (těsně po premiéře) od 19:00. Jeho součástí bude i diskuse moderátorky Terezy Domínové a antropoložky Marie Heřmanové. Cyklus se zaměřuje na ženy jako tvůrkyně i protagonistky a do diskuzí jsou zvány jako hostky také výhradně ženy. Diváctvo je ovšem samozřejmě zváno v celé své rozmanitosti.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s