České školství se potýká s mnoha problémy: nevyrovnanou kvalitou výuky, nedotaženými reformami, nedostatkem míst na základních i středních školách v některých regionech. Lidé mají pocit, že tyto problémy by mělo vyřešit ministerstvo školství. „Do každé třídy a na každého ze sto padesáti tisíc učitelů dosáhnout nemůžeme,“ říká Martina Běťáková, která na MŠMT pracuje jako ředitelka odboru podpory škol a zřizovatelů.
„Často se setkávám s představou, že ministerstvo všechno může a že také za všechno může, a že by také mělo mít kontrolu nad všemi školami. To není realistické očekávání. Ministerstvo školství stanovuje legislativní rámce, tedy zákonné normy pro celý školský systém, a zajišťuje finance. A dál už je třeba v systému mít lidi, kteří se chtějí vzdělávat, zlepšovat, posouvat věci dopředu – a to už v každé jedné škole ministerstvo zařídit nemůže,“ vysvětluje ministerská úřednice Martina Běťáková, která je sama profesí učitelka.
Ministerstvo školství tak není zodpovědné ani za to, aby zřizovatelé škol v některých regionech, jako je zejména Praha a Středočeský kraj, začali urgentně řešit situaci, kdy jsou nedostupná místa od mateřských škol až po gymnázia. „Za kapacity škol zodpovídá čistě zřizovatel. Nechci, aby to znělo alibisticky, ale my nemůžeme nařídit hlavnímu městu, aby stavělo školy, přestože zejména tam je ta potřeba opravdu veliká,“ říká Běťáková.
Mnoho problémů českého školství se kumuluje v Praze a jejím okolí. Kromě nedostatku míst na školách všech stupňů je to i vysoká koncentrace dětí s odlišným mateřským jazykem. I to je jedna z příčin, proč rodiče ve zvýšené míře volí pro své děti soukromé školy. „Narážíme na to, že pražské třídy bývají početné, a když do těch velmi plných tříd umístíte děti se speciálními vzdělávacími potřebami, s poruchami chování, a k nim přijdou navíc ještě děti s odlišným mateřským jazykem, tak situace tam může být náročná. Je to těžké, ale z ministerstva školy dostávají podporu finanční i metodickou. Mají k dispozici koordinátory, bezplatné tlumočníky,“ dodává Běťáková.
Jak může ministerstvo pomoci například s nedostatkem vyučujících informatiky, matematiky a přírodních věd? Může něco udělat pro větší podporu nadaných dětí, aby neměly potřebu utíkat na víceletá gymnázia? A vudou co nejdříve ve školách psychologové nebo sociální pedagogové? Dočtete se v rozhovoru na webu Heroine.cz.