🖤Nová Heroine 🖤 Dickpicy, nevěra, dobrovolná bezdětnost i vědomé cestování 👉🏻 Koupit

Tichý masakr nadějí a talentu. Praha nemá místa na středních školách a spoléhá se na rodičovské hrdinství

14. květen 2025
21 871

„Tak si měl vybrat lehčí školu.“ „Měl se víc učit.“ Věty, jaké spolu se svými rodiči pravidelně slýchají děti, které se nedostaly na střední školy. V Praze je přitom míst objektivní a reálný nedostatek, který samo o sobě nezachrání ani soukromé školství. A co na to vedení kraje? Spoléhá, že si rodiče (především matky) nakonec nějak poradí. „Co se stane se zemí, která patnáctiletým v Praze říká ‚nejste dost dobří', zatímco oni vidí, že všude jinde by jejich výsledek úspěch znamenal?“ ptá se v komentáři pro web Heroine.cz Jana Černoušková.

Nedostatek míst na středních školách není jen tak nějaký organizační problém. Je to strukturální selhání, které má dopady na životy konkrétních rodin.Foto: Shutterstock

Před šesti lety jsme s dítkem poprvé vstoupili do labyrintu středního školství v Praze. Všechno do té doby běželo hladce. Základní škola docela náročná, bez problémů, známky výborné, široké zájmy, směřovalo to k maturitnímu oboru. Žádná super vysoká laťka. Klasický příběh, nijak výjimečný, ale o to důležitější – protože právě takových je většina. Pak přišel covid. Přijímačky odsunuty. Jeden jediný pokus, ten nevyšel. Matematika bodově pod běžný standard. Prostě úlet. Výsledkem byly v prvním kole dvě školy pod čarou. „Nevadí,“ říkala jsem si. „Druhé to jistí.“ Jenže druhé kolo v Praze neznamená příležitost. Znamená skoro nulové volby.

Vyrazili jsme ještě sebevědomě na školu, která by nás dřív ani nenapadla. Obchodní akademie. Jedna z mála škol, co vyhlásily druhé kolo. Volných asi šest míst. Přihláška v ruce, slušné přijímačky, vyznamenání – ale před námi fronta lidí s úplně stejným osudem. A hlas z okna: „Nemáte samé jedničky? Nepodávejte to. Už to nemá cenu.“ Zkoušeli jsme další školy. I obory, které s původním zaměřením nesouvisely. Jen aby něco vyšlo. Nakonec se stal zázrak – úplně jiným směrem, než jsme plánovali. 

Dnes je dítko na vysoké, studuje fyzicky i psychicky náročný obor, o jehož absolventy je zájem. Ale to nic nemění na tom, že systém v Praze nefunguje. My jsme nakonec uspěli, nicméně stálo to celou rodinu mnoho bezesných nocí a stres, že patnáctiletému člověku nedává systém to základní - možnost vzdělávat se a dále růst. O pár let později by taková šťastná situace ovšem vůbec nenastala, protože dotyčná střední škola už pár let zpátky druhá kola nevypisuje. Nemusí, přetlak mezitím nabral ještě vyšší obrátky.

Letos už to vyjde?

A to je ten pražský problém: objektivně málo krajem zřizovaných míst, na kterých se neplatí školné. Reálný převis, a to už pražské děti a rodiče volí opravdu velmi sebekriticky a vzhledem ke svému potenciálu často až iracionálně nízko. V jednotných přijímacích zkouškách jsou bodově nadstandardně nad většinou krajů, přesto jejich šance jsou nejnižší.

V roce 2024 se v prvním kole přijímacího řízení na střední školy v Praze nedostalo dle veřejně dostupných dat 1 524 žáků z devátých tříd, což představuje 16,2 % uchazečů z tohoto ročníku. Tato neúspěšnost byla nejvyšší v rámci celé České republiky, kde celkově neuspělo asi 6 068 žáků, tedy přibližně 6,1 % deváťáků.

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy ve své analýze hlásí, že v roce 2030 bude chybět 12 tisíc míst. Skvělé www.vzdělávánívdatech.cz ukazuje podrobně, že převis na krajem zřizovaná čtyřletá gymnázia pro letošní rok byl 900 uchazečů. V Praze to ale zdaleka není jen o gymnáziích, převis je všude, včetně učebních oborů. Na obor kadeřník se hlásí vyšší stovky uchazečů, převis je i sedminásobný, a podobné násobné převisy mají takřka všechny učební obory.

Situaci navíc zachraňuje a opticky vylepšuje soukromé školství, které pochopilo a uchopilo díru na trhu. Ročně vznikají i stovky nových míst, ovšem se školným deset tisíc měsíčně a víc. Bohužel zoufalému rodiči často nezbývá říci než bohudík, aspoň to. Soukromé školství by ale přece mělo tvořit zdravou konkurenci pro krajem zřizované školy, prostor pro svobodnou volbu, nikoliv sanovat to, že kraj pro děti není schopen místa na školách zajistit, ač je to jeho povinnost a kompetence.

Zejména ve velkých městech je tak potřeba dobře zvážit, kam podat přihlášku. Ostatně i populární učňovské obory, jako je elektrikář, automechanik, truhlář nebo instalatér, se zpravidla zaplní v prvním kole.
Foto: Akshay Chauhan / Unsplash

Na gympl v Praze se nedostane. Kam podat přihlášky, když dítě v testech Cermatu tak úplně neboduje

Přijímací zkoušky

V Praze se i letos bude konat tichý masakr nadějí a talentu – tichý, protože o něm většina nechce mluvit. Přijímací řízení na střední školy. Míst stále není dost. Kolem situace vznikne mlha, kterou pomáhá šířit radní pro školství. Ten dostane vždy v dubnu nevděčnou roli oběhnout všechna média a slíbit, že letos, letos už to vyjde, protože Praha místa navyšuje, a když to nevyjde v kole prvním, tak určitě v tom druhém. A o to se hraje. Část rodičů z bojů odpadne, protože jejich děti uspěly (tj. aspoň někam se dostaly), a ta další část zjistí, že druhé kolo je nabídková fraška. Po vstřebání šoku je třeba akutně řešit krizi svého dítěte, a pak už není energie na řešení čehokoliv dalšího. Chce se mi říct, že pražští politici hřeší na schopnost rodičů nějak z celé situace vybruslit, nějak si poradit.

Nedostatek míst na středních školách není jen tak nějaký organizační problém. Je to strukturální selhání, které má dopady na životy konkrétních rodin – především žen, matek. Jsou to totiž právě ony, kdo obvykle nese odpovědnost za vzdělávací dráhu dítěte, organizují doučování, kurzy, přípravy, přihlašování a mezitím drží rodinný provoz nad vodou. Když se dítě nedostane, dostane ona nálepku, že to nezvládla. Ne systém. Koneckonců i sám pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) v rozhovoru pro Radiožurnál prohlásil, že problémem jsou právě nekritické pražské matky, které cpou na prestižní školy „děti s nízkým IQ“.

A společnost jim to ochotně připomene: „Tak si měl vybrat lehčí školu.“ „Měl se víc učit.“ V tom nejhorším případě si to řeknou i samy – se studem, který umlčí hněv. Jenže chyba není doma. Chyba je v systému, který nereaguje na demografická data, ignoruje dlouhodobé trendy a nekomunikuje.

Nejste dost dobří

Je absurdní, že Praha – město univerzit, výzkumných institucí a ambicí stát se evropským centrem inovací – nedokáže zajistit dostatek míst na středních školách. Metropole, která chce udávat směr, selhává v tom nejzákladnějším: nabídnout dětem prostor, kde se můžou dál rozvíjet. Přechod ze základní školy se tu proměnil v soutěž o přežití, připomínající spíš výběrové řízení na let do kosmu než běžný vzdělávací krok. Praha se dnes fakticky stává vyloučenou lokalitou z hlediska dostupnosti středního vzdělání. A ano, plně si je třeba uvědomit, že Praha se v tomto tématu hezky veze společně se Středočeským krajem, který do Prahy ve velkém dováží svoje děti.

Minulý rok jsem psala radnímu pro školství. Byla jsem na mimořádné schůzi po prvním kole přijímacího řízení, která měla už dlouhodobou pražskou krizi řešit. Ozvalo se několik statečných rodičů i pár politiků a političek, a není divu. V roce 2024 se v prvním kole přijímacího řízení na střední školy v Praze nedostalo dle dat ministerstva školství a Cermatu 1 524 žáků z devátých tříd, což představuje 16,2 % uchazečů z tohoto ročníku. Tato neúspěšnost byla nejvyšší v rámci celé České republiky, kde celkově neuspělo asi 6 068 žáků, tedy přibližně 6,1 % deváťáků.

Mluvím, píšu, upozorňuju. Vím, že se nic zásadního neposunulo. Ale nevzdávám to. Protože tenhle problém nikam nezmizí. A nemá cenu čekat, až se dotkne i vás. On se vás totiž už dávno týká. Jen to možná ještě nevíte. A nemusíte mít zrovna dítě školního věku.

Co se stane se zemí, která zapomíná na své děti? Co se stane se zemí, kde místo řešení problému posíláme patnáctileté z rodin a rodného města na druhý konec republiky, protože tam místa jsou? Co se stane se zemí, která se nedokáže postarat o své silné populační ročníky a vytěžit z jejich potenciálu maximum? Co se stane se zemí, která patnáctiletým v Praze říká „nejste dost dobří“, zatímco oni vidí, že všude jinde by jejich výsledek úspěch znamenal? Kolik energie spálí rodiny nad přemýšlením, proč v prvním kole byla zvolena právě tato kombinace, když stačilo kliknout o jednu školu vedle a byl by klid, tam by to bylo nad čarou? Kolik zbytečného stresu zažíváme my – mámy od dětí, co jen chtějí, aby si jen neměly mít kde hrát, ale taky studovat?

A co může udělat jednotlivec? Mluvit. Ptát se. Sdílet zkušenosti. Tlačit na své zastupitele. Jít na schůzi. Podepsat petici. Napsat. Sdílet status. Zorganizovat debatu. Anebo prostě nahlas říct: tohle mi není jedno. Protože čím víc nás mluví, tím méně je slyšet mlčení.

Foto: Nadace České spořitelny

Text vznikl s podporou Nadace České spořitelny.

Popup se zavře za 8s