Cena pro inspirativní učitele Global Teacher Prize CZ už zná své vítěze pro rok 2024. Dobrý učitel ale není jen ten, který převezme od ministra školství ocenění, ale i ten, který na sobě pracuje, naslouchá dětem a má je rád. Aspoň to si myslí naši finalisté. Co vůbec podle nich dělá dobrého učitele dobrým učitelem?
Lenka Baše, škola SVAT, Olomouc
Lenka Baše
Domnívám se, že je to především jeho osobnost a růstové nastavení mysli, schopnost budovat vztahy s žáky, učiteli v týmu i rodiči, dále pak využívání aktivního vyučování, schopnost dělat ho zajímavým, vysvětlovat věci srozumitelně a přesně, dávat jasné hranice a pravidla. Další kvalitou je bezesporu jeho ochota neustále se učit nové věci, konstruktivní kritika k vlastní práci a zároveň aktivní psychohygiena.
Kateřina Círová, ZŠ Kunratice, Praha
Kateřina Círová
Úsměv. S úsměvem a pohodou učí jen učitel, který ví, co dělá. Je připraven na výuku a zná svůj terén. Takový učitel si je jistý ve svém oboru, zná své kapacity, umí je využívat a rozvíjet a rozumí potřebám žákům.
Ludmila Fidlerová, ZŠ Husova, Brno
Ludmila Fidlerová
Laskavost, schopnost zastavit se, dát dětem plnou pozornost a pocit „jsi vnímán, přijímán, zajímá mě, co mi říkáš nebo i co neříkáš“. Ukázat svůj obor tak, jak jsem si ho sama zamilovala nebo proč je pro mě důležité se jím zabývat a současně chápat, že někomu smysl dávat nemusí a jeho zájmy jsou úplně jiné. Povídat si. Učit s nadšením a mít ze společného učení radost. Odborně pak, myslím, že dobrý učitel se stále vzdělává, nejvíc věřím ve vzájemné společné profesní učení a růst jako tým lidí s různými obory spojených společným zájmem o žáka a jeho pokrok. Dobrý učitel pečuje o vztahy mezi dětmi i kolegy, dokáže otvírat a komunikovat i náročné momenty, skvělý učitel je kritickým přítelem v každé situaci a ten nejlepší tmelí celou komunitu.
Karel Gamba, Arcibiskupské gymnázium, Kroměříž
Karel Gamba
Schopnost naslouchat a být potichu, když je potřeba. Chtění se stále něčemu učit a zapálenost pro svůj obor. Dokázat dát růst lidem kolem sebe a nebrat se moc vážně. A nesmím zapomenout ani na smysl pro humor, důslednost a rovné vztahy mezi ním a jeho žáky.
Tereza Kottová, LMŠ a ZŠ Vlásenický dvůr
Tereza Kottová
Cítím, že proto, abych mohla být dobrá učitelka, bych měla usilovat o to být především kvalitní a dobrý člověk. Dobrý učitel to, co učí žáky, sám dělá. Má vůli a snahu vytvářet ve svém osobním životě zdravé vztahy, učí se vhodně komunikovat, např. při řešení konfliktu; pokud udělá chybu, přijmout ji, omluvit se a poučit se z ní. Dobrý učitel nastavuje zdravé hranice, ctí pravdu, je otevřený a vnímá, co se děje kolem něj. Rozvíjí a učí se celý život. Dobrý učitel se více učí a méně vyučuje.
Myslím, že naše školy potřebuji takové učitele, kteří se nebojí změny, nebojí se přiznat, že něco neví nebo neumí. Umí ocenit snahu, úsilí a pokrok na dětech i na sobě samém. Vyhýbají se pokrytectví, přetvářce, manipulaci a formalismu, neživí pocit vlastní důležitosti. Umí mlčet, upozadit se a přenechat prostor žákům. Jsou svědky, ne soudci. Důvěřují dětem a jejich autonomii, důvěřují také sami sobě.
Věřím, že pokud budeme my dospělí pracovat na sobě, na cestě k tomu, kdo doopravdy jsme, budeme těmi nejlepšími učiteli našich dětí.
Olga Kovaříková, ZŠ a MŠ Přerov nad Labem
Olga Kovaříková
Dobrý učitel by měl mít obecně rád děti a práci s nimi. Různorodé osobnosti dětí, jejich myšlenky a koníčky by ho měly přirozeně zajímat. Měl by respektovat jinakost, různé prožívání emocí i potřebu svých žáků se do některých aktivit nezapojovat, protože jim to třeba není příjemné. Dobrý učitel by se měl učit pracovat s svým aktivním nasloucháním a prohlubovat svou trpělivost, zapomínat na přešlapy v komunikaci dětí, které se staly minulou hodinu, a začínat vždy znovu s optimismem, že se nám podaří naučit/zažít něco nového, co nás obohatí. Měl by dětem dokázat ve vhodnou chvíli říct, že něco neví, že se něco nepovedlo, že se omlouvá, že děkuje. Měl by mít rád (nebo se v praxi naučit mít rád) změny a nepředvídatelné situace, ideálně kdyby s nimi ve své práci rovnou počítal a do svých hodin je přirozeně zakomponoval a těšil se na ně. Dobrý učitel by neměl zapomínat sám na sebe, jen když on sám bude spokojený a odpočatý, bude mít kapacitu na různorodost dětí ve třídě a chuť se učit něco nového. Proto by se měl věnovat svým zájmům, které prohlubují jeho wellbeing a dodávají mu od učení pravidelný odstup a nadhled. Měl by dost spát a pravidelně odpočívat.
Pavlína Moravcová, ZŠ kpt. Jaroše Trutnov, odloučené pracoviště Pod Montací, Náchod
Pavlína Moravcová
Z mého pohledu dělá dobrého učitele dobrým učitelem, když:
- nepředkládá dětem fakta, ale spíše klade otázky, které vedou k přemýšlení
- vhodnými otázkami k sebereflexi vede děti k zodpovědnosti za vlastní jednání a učení
- se chová k dětem s respektem (jako k jakékoliv dospělé osobě), vnímá jejich potřeby
- učí děti dobře zformulovat cíl, naplánovat si k němu kroky a průběžně vyhodnocovat, jak se jim daří se cíli přibližovat
- umí zajistit bezpečné prostředí ve třídě, kde se děti navzájem neshazují, nepředhánějí, nebojí se něco říci, učí se od sebe navzájem a považují to za běžnou součást výuky
- si umí zařídit, aby mu s dětmi bylo fajn
Jaroslav Najbert, Gymnázium Přírodní škola, Praha
Jaroslav Najbert
Má děti rád, bez výhrad.
Zuzana Staňková, Škola Můj Projekt Mánesova - gymnázium, ZŠ a MŠ, Sokolov
Zuzana Staňková
Dobrého učitele dělá jeho osobnost, přístup k životu, vztah k dětem i životní hodnoty, které zaujímá.
Lukáš Šlehofer, Gymnázium Na Zatlance, Praha
Lukáš Šlehofer
Neustálá sebereflexe vlastní práce, rozvoj dovedností, respekt ke studentům v kombinaci s uměním vymezovat hranice, spolupráce s ostatními učiteli, laskavost a náročnost. Ale hlavně vlastní motivace tuto profesi vykonávat.
Našli jste v článku chybu? Napište nám prosím na [email protected].
Tento text původně vyšel na EDUzín - Magazín o vzdělávání.