Na pomezí dramatu a kýče: Lady Gaga si jde pro Oscara v excentrickém Klanu Gucci

FenoménFilmMódaPopkultura
Jan Jindřich Karásek
| 9. 12. 2021 | 1 komentář | 10 240
Na pomezí dramatu a kýče: Lady Gaga si jde pro Oscara v excentrickém Klanu Gucci
Foto: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)

Dlouho očekávaný snímek režisérského velikána. Skoro tříhodinový souboj o nejsnaživější herecký výkon. Extravagantní rodinné drama i absurdní komedie plná luxusu, pletichaření, výher, pádů i přehnaných italských přízvuků. Přestože je hlavním lákadlem skandální vražda, ke které v prestižní rodině došlo, Klan Gucci je nakonec o něčem úplně jiném.

Už dávno před premiérou bylo jasné, že na Klan Gucci se bude chodit. Mluvilo pro to jak hvězdné obsazení (vedle Lady Gaga a Adama Drivera v titulních rolích tu potkáte Jeremyho Ironse, Ala Pacina i k nepoznání namaskovaného Jareda Leta), tak Ridley Scott na režisérské stoličce. K tomu opulentní a křiklavá móda osmdesátých let, skutečný příběh vraždy a jméno jedné z nejváženějších značek světového luxusu… Co by se mohlo pokazit?

Začátek filmu připomíná klasickou love story. Mladá Patrizia (Lady Gaga) na jednom z divokých večírků potká Maurizia (Adam Driver), nejmladšího z rodiny Gucci. Je to nesmělý a nemotorný student práv, který v životě zatím lásku nezažil, a tak zcela podlehne kouzlu Patrizie, která od začátku vystupuje sebevědomě a v podstatě se na první rande pozve sama. Mauriziův otec Rodolfo (Jeremy Irons) si nepřeje, aby se syn s Patrizií stýkal, a vidí v ní nebezpečnou zlatokopku. Maurizia dokonce odřízne od rodinných peněz, což nezabrání zamilovanému páru, aby se vzal.

Je snadné naskočit do extravagantní jízdy, která, jak z historie víme, zcela jistě skončí tragicky, ale dokud teče šampaňské, cestuje se po světě a kouří se v krásném oblečení jedna cigareta od druhé, je lehké na to zapomenout.

Tím ale podobnost s klasicky stavěnými romantickými filmy končí. Režisér Ridley Scott k tomu v rozhovoru pro server Total Film říká: „Měl jsem pocit, že je to jako příběh z patnáctého století vyprávěný ve dvacátém století. Osud rodiny Gucci není tolik rozdílný třeba od rodu Medicejských nebo Borgiů v jejich strmém úpadku. Nedá se tomu říkat vývoj, je to prostě úpadek. To, jakým způsobem vede jedna tragédie hned k té další.“

Problematické hrdinky

Film Nadějná mladá žena se zabývá sexuálním násilím. Závažné téma však pojímá jako velmi temnou komedii. Mluvit o žánrovém zasazení je ale ošidné: film pracuje s postupy thrilleru i romantické komedie. Právě ironicky podvratný a žánrově proměnlivý způsob vyprávění dělá z Nadějné mladé ženy film, který byste měli vidět.

Znásilnění, pomsta a ironie. Film Nadějná mladá žena zneklidňuje záměrnou žánrovou neukotveností

Osudový konflikt v zábavném hávu

Navzdory tomu, že Maurizio zpočátku nechce mít s rodinným podnikem nic společného, se do něj na naléhání své ženy a strýce Alda (skvělý Al Pacino) pustí. A protože Patrizia je ambiciózní žena, která má na rozdíl od svého manžela ostré lokty a chuť prorazit, společně začnou brzy získávat nad rodinnou firmou kontrolu. Zatímco členové rodiny chtějí na oblečení vydělávat za jakoukoliv cenu a zapomínají na své kořeny, Patrizia touží dostat jméno Gucci zase na vrchol. A přitom ničí to, na čem byla postavena: rodinu samu.

Hlavní konflikt snímku leží mezi bohatstvím a vyššími (anebo aspoň jinými) hodnotami. Rodina Gucci dává Patrizii neustále najevo, že do ní ve skutečnosti nepatří. O to víc ale ona za své místo bojuje, hnaná chvílemi láskou, chvílemi pragmatičností. Celé drama je nicméně překryto neustálou snahou diváka bavit; u ničeho se tu emocionálně nesetrvává, kola peněz a luxusu se točí dál.

Zahraniční recenze snímku vytýkají, že je povrchní, plný sebevzhlíživého herectví a přehnaných přízvuků. Že nesplnil svou velkou ambici ukázat v plné šíři rozpad módního impéria. Snad ano, ale na zážitku z filmu mi to nijak neubralo. Co Klanu Gucci chybí na komplexnosti, to vyrovnává vrchovatě tím, jak je okatě strhující. Dlouho tu nebyl film, který by si tak dobře uvědomoval, jak silné zbraně drží v rukou.


Výrazná móda osmdesátých let ve filmu nevypadá jako nějaké zaprášené retro. Jednotlivé modely působí svěže a jsou promyšlené do posledního detailu a doplňku. Nahlédněte do galerie!

Další fotky v galerii (7)

Fascinace světem luxusu 

Ridley Scott lehce balancuje na hraně kýče, biografického eposu a braku a nedává divákovi prostor přemýšlet nad tím, k čemu má děj na plátně zrovna nejblíže. Je snadné naskočit do jeho extravagantní jízdy, která, jak z historie víme, zcela jistě skončí tragicky, ale dokud teče šampaňské, cestuje se po světě a kouří se v krásném oblečení jedna cigareta od druhé, je lehké na to zapomenout. Film přináší eskapismus plný luxusu a nikdy nekončící akce. Je to výlet do světa elit, při jehož sledování se neubráníme určitému pocitu voyeurismu.

Scott plní diváckou fantazii stát se na okamžik také smetánkou, aby nás v příští vteřině seznámil s odvrácenou stranou životů superbohatých. Stejně jako si rodina Gucci celý film snaží nalhávat, že jsou „šlechta“, přestože ještě o dvě generace zpátky dělal dědeček pingla v hotelu, je film vystavěn kolem „vrozeného“ nároku na luxus a bohatství a na probuzení z něj. Na nějaký čas na plátně okusíme všechna lákadla světa vysoké módy a bohatství, ale zároveň s tím i ty nejpodlejší lidské činy, které se s udržením takové moci pojí.

Hodnocení dvou nejvypjatějších hereckých výkonů se dá ostatně vztáhnout na Klan Gucci jako takový. Je to film přehnaných ambic, který se ze všech sil snaží mít přesah, ale zároveň si občas nemůže pomoct a sklouzává do teatrálnosti jako z telenovely.

Nejedná se ale naštěstí o moralistický příběh. Klan Gucci vychází z historických událostí, ale v srdci má starý dobrý Hollywood se všemi jeho triky, které máme tak rádi. V něčem je to velmi starosvětský film. Nejen pro své retro kostýmy a atmosféru, ale prostě proto, že nás chce primárně vzít na dobrodružství ve velkém stylu. Ve scéně s módní přehlídkou se tu zpívá operní árie a člověk se neubrání dojmu, že i celý film je jen jedna grandiózní show.

Drama nebo soap opera

Klan Gucci má zjevné oscarové ambice. Historická látka se závažnými přesahy a plejáda herců, kteří jdou všichni do jednoho na dřeň. Adam Driver je z nich nejméně zajímavý i kvůli své nevýrazné postavě, ale jeho přerod z „tiché myšky“ do dravého magnáta a chladného tyrana je silný a uvěřitelný. Lady Gaga hraje jako o život a taky má co. Její Patrizia je tabloidovou verzí té opravdové. Gaga ji hraje jako intenzivní kombinaci krásy a ošklivosti, neustále se pohybuje na pomezí fascinujícího lidského charakteru a úplné karikatury. Někdy je klidná a chladná, jindy zase vtipná a rozverná, a o chvíli později je na pokraji zhroucení. A přestože je lehké jí pohrdat, Gaga jí v jejím zoufalství dodává takovou emocionální naléhavost, že s ní musíte alespoň na chvíli soucítit.

Ještě více módy?

Život a dílo legendárního a přesto zčásti zapomenutého návrháře Roye Halstona Frowicka v pětidílné sérii. Tento excentrický workoholik ani po čtyřech hodinách stopáže nepřestane být v mnoha ohledech nepochopitelnou enigmou. Díky životnímu výkonu Ewana McGregora v hlavní roli, neúprosnému tempu vyprávění a nečekaně dojemnému závěru je to velký zážitek i veskrze lidský příběh.

Halston je extravagantní portrét módního návrháře, který chtěl zůstat záhadou

Podobně je na tom i Jared Leto, který je v roli jednoduššího bratrance Paola rovnou jako karikatura namaskován. Nemluví, ale piští a zpívá. Gestikuluje, mává rukama, div si opakovaně netrhá vlasy. Leto se tu pokouší o svou další hereckou transformaci, a přestože tato snaha působí příliš urputně a někdy vyloženě směšně, stejně jako Gaga mu nejde upřít, že v důležitých scénách nakonec působí lidsky. Linka jeho komplikovaného vztahu s otcem, kterého hraje tradičně skvělý Al Pacino, je jedna z vůbec nejdojemnějších v celém filmu.

Hodnocení dvou nejvypjatějších hereckých výkonů se dá ostatně vztáhnout na Klan Gucci jako takový. Je to film přehnaných ambic, který se ze všech sil snaží mít přesah, ale zároveň si občas nemůže pomoct a sklouzává do teatrálnosti jako z telenovely. Zároveň po necelé tři hodiny baví, dynamicky odsýpá a diváka svou pompézností přitahuje jako můru k plameni. A když se mu podaří diváka zasáhnout emočně, zaryje se hluboko.

O historickou věrnost se film ani příliš nepokouší, ale může sloužit jako pobídka k tomu, si o osudech rodiny Gucci přečíst víc. Snad nebude příliš velkým spoilerem, že ve firmě Gucci nyní nepůsobí ani jeden z potomků rodiny, která slavnou značku založila. Epos Ridleyho Scotta je stejný jako jeho ústřední postavy: excentrický, ctižádostivý, přecitlivělý a občas zavrženíhodný. Což mu výměnou za vrchovatou míru zábavy a glamouru rádi odpustíte.


Nakoukněte do časopisu Heroine

V novém čísle Heroine najdete:

  • LUCIE HRDÁ Tváří titulní strany je advokátka Lucie Hrdá. „Oběti připodobňují znásilnění k vraždě duše a mnoho z nich tvrdí, že by byly raději mrtvé, než aby žily s touto zkušeností dál. Pokud se na tyto zločiny stále pohlíží jako na ublížení na zdraví, je to podle mě naprosté nepochopení,“ říká v našem rozhovoru. Organizace Bez trestu, kterou spoluzakládala, zveřejňuje skutečné rozsudky, aby upozornila na to, za jaké činy odcházejí pachatelé od soudů jen s podmínečnými tresty. „O násilí nesmíme mlčet,“ říká Lucie a sama se neúnavně angažuje.
    Lucii Hrdou fotila naše spolupracovnice v Londýně Eliška Sky.
  • STOP NÁSILÍ NA ŽENÁCH! Nějakou formu domácího násilí zažilo 20–40 % žen. V době první covidové vlny narostlo domácí násilí až o 50 %. Každá třetí žena se stala terčem sexuálního obtěžování. Zkušenost se znásilněním má asi 5–10 % českých žen, přičemž naprostá většina z nich se nikdy neobrátí na policii. Co ještě potřebujeme slyšet, abychom jako společnost přestali zavírat oči před domácím a sexualizovaným násilím?
  • MŮJ ŽIVOT S MOHAMEDEM „Mohamed zná holky, jako jsem já (35+ single ženy s kariérou), jen z filmů. Já znám kluky jako Mohamed jen ze zpráv. Oba kolem těch stereotypů první týdny potichu našlapujeme. Nevíme, co čekat. On uzavírá svůj den modlitbou, já sklenkou vína.“ Michelle Losekoot svěřila Heroine svůj příběh o tom, jak nabídla hostitelskou péči jednomu z dětí, které na českém území skončily jako uprchlíci bez rodičů. Co při tom Michelle zjistila o sobě? A co o naší společnosti?
  • FAST FEMINIST FASHION Nakupují české feministky v řetězcích? Je udržitelná móda jen pro privilegované? A koho posiluje podceněné oblečení? Módní publicistka Veronika Ruppert se zamýšlí nad přesahy mezi feminismem a módou ohleduplnou k planetě i lidem. V příloze Sustainable přinášíme také rozhovor s klimatoložkou Táňou Míkovou a tipy na udržitelnější cestování z pera architekta Petera Bednára.

a spousta dalšího čtení…

Diskuze k článku

Celkem 1 komentář

Vstoupit do diskuze

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Burian | 10. 12. 2021 10:39

Gaga je pro roli jako stvořená,a podle toho také hraje.

+3
Reagovat