E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Botanik, pěstitel, výrobce, distributor, prodejce: Tak charakterizuje Miroslav Kubricht podnikání Yves Rocher

Patero řemesel, jediná firma. Tak charakterizuje Miroslav Kubricht podnikání francouzského výrobce kosmetiky Yves Rocher. Sám tak trochu sedí na pěti židlích, i když řemeslo má jediné: jako generální ředitel z Prahy řídí byznys Yves Rocher v pěti zemích střední a východní Evropy.

Foto: Zdroj: Shutterstock

Značka Yves Rocher loni slavila 30 let na českém trhu. Jak důležité je Česko pro fungování celé skupiny?

Česko je pro Groupe Rocher významný trh nejen z pohledu tržeb a ziskovosti. Jsme vnímáni jako země s inovativním přístupem, proto se u nás spousta věcí a projektů pilotuje. Příkladem je náš e-commerce, práce s daty a segmentací zákazníků.

Ze své pozice řídíte pět trhů. Proč je ohniskem zrovna Česko?

Během posledních pěti let jsme jako tým dokázali, že máme potřebnou energii, kompetence a znalosti. Na trzích, které jsme řídili, náš tržní podíl progresivně rostl, a tohle bylo logické vyústění. A navíc je tu také strategické umístění Prahy v centru našeho nově vzniklého regionu.

Jak s firmou ekonomicky zahýbal covid?

Zavření maloobchodu v Česku s sebou přineslo okamžitou změnu nákupního chování. Hodně zákaznic a zákazníků v tu chvíli začalo nakupovat online nebo využili nabídky obchodů – drogerií a lékáren –, které dostaly z lockdownu výjimku a prodeje neomezily. Velice nás proto potěšilo, že se k nám po znovuotevření maloobchodu mnoho zákazníků vrátilo. Nicméně nadále platí, že v obchodních centrech klesla návštěvnost o 30, v některých případech až o 50 procent. Částečně je to kompenzováno větším nákupním košíkem, tedy průměrnou útratou na jednoho zákazníka.

Kromě toho samozřejmě dbáme i na co nejekologičtější výrobu obalů, neustále se snažíme snižovat spotřebu surovin z neobnovitelných zdrojů a upřednostňujeme recyklovatelné materiály.

Museli jste propouštět?

Jsem hrdý na to, že nemuseli. Svoje zaměstnance jsme během prvních lockdownů podpořili i vyplácením plných mezd, i když nebylo jasné, jestli vláda zavede nějaké kompenzace. Zaměstnanci to ocenili – v interním průzkumu angažovanosti a spokojenosti za rok 2021, který organizuje centrála ve Francii, jsme dosáhli hodnoty 87 procent.

Jak se společnosti dotýká válka na Ukrajině?

Dalo by se to rozdělit. Jednak je tu humanitární pomoc, kterou poskytla jak firma jako celek, tak i naši zaměstnanci, soukromě, z vlastní iniciativy. V pražské kanceláři jsme zároveň zaměstnali kolegyně z Ukrajiny. A jednak je tu samozřejmě další ochlazení nákupního chování zákazníků, kteří cítí nejistotu.

Vaše produkty jsou téměř ze sta procent rostlinného původu. Rostliny si dokonce sami pěstujete. Kde a jak?

Rostliny jsou pro naše produkty zásadní, stejně jako jejich původ a způsob pěstování. Proto si je pěstujeme sami v bretaňském městě La Gacilly, v režimu ekologického zemědělství na polích s certifikací Ecocert. Místní botanická zahrada je doslova laboratoř pod širým nebem, kde naši vědci pěstují a zkoumají účinky víc než tisícovky rostlin. Další suroviny nakupujeme od prověřených partnerů po celém světě a jejich udržitelnost kontrolujeme prostřednictvím pravidelných auditů.

Některé z vašich rostlin získaly certifikaci od UEBT. Co to znamená?

V roce 2020 jsme se stali členem Unie pro etický BIO obchod a tím jsme se zavázali získávat přírodní složky odpovědně a s ohledem na biologickou rozmanitost. Rostlinné složky našich výrobků pocházejí z víc než 400 přírodních zdrojů z celého světa, kde na ně dohlížejí naše týmy. Tím si zajišťujeme sledovatelnost, bezpečnost a zodpovědné využívání každého z nich. Při výrobě postupujeme podle vlastního modelu: jsme současně botanik, pěstitel, výrobce, distributor i prodejce.

Foto: Archiv fitmy, Miroslav Kubricht - Generální manažer Yves Rocher CZ, SK a HU

Kdo je Miroslav Kubricht

Před pěti lety v Yves Rocher začínal jako generální ředitel pro Česko a Slovensko, později dostal na starost také Maďarsko a nyní řídí i firemní byznys v Polsku a Rumunsku. Ve vedoucích pozicích se pohybuje už dvacet let – pracoval například jako regionální ředitel značky Nike nebo Levi Strauss & Co. Rád cestuje a rekreačně létá.

Je složení některého vašeho produktu původní, stejné od vzniku značky Yves Rocher, nebo receptury měníte?

V průběhu let se naše poznání mění a tomu uzpůsobujeme i výrobní postupy. Složení některých produktů a produktových řad průběžně obnovujeme, abychom dosáhli co nejlepších výsledků.

Jakým projektům se věnuje Nadace Yves Rocher, která byla založena v roce 1991?

Yves Rocher, zakladatel značky, a jeho syn Jacques nadaci zakládali s cílem podporovat projekty, které se zaměřují na ochranu biodiverzity. Značka Yves Rocher je od vzniku nadace jejím hlavním sponzorem. Jednou z nejvýznamnějších aktivit je iniciativa Plant for Life, díky které se po celém světě sázejí stromy. Vysazeno jich bylo už přes sto milionů a do projektu je zapojená i Česká republika, v oblasti Ralské pahorkatiny se podílíme na obnově lesů po kůrovcové kalamitě. Kromě ochrany biodiverzity a sázení stromů má ale nadace i další projekty. Od roku 2019 uděluje mezinárodní cenu Terre de Femmes a oceňuje nejrůznější iniciativy, na kterých se podílejí odhodlané a inspirativní ženy po celém světě. Přímo v La Gacilly také každoročně probíhá festival fotografie podporující autory, kteří ve své tvorbě upozorňují na palčivé environmentální otázky a nutnost chránit přírodu.

Když jste zmínil ochranu přírody, jak konkrétně se v rámci výroby snažíte minimalizovat dopad na životní prostředí?

O biologickém zemědělství už byla řeč. Kromě toho samozřejmě dbáme i na co nejekologičtější výrobu obalů, neustále se snažíme snižovat spotřebu surovin z neobnovitelných zdrojů a upřednostňujeme recyklovatelné materiály. Celá naše produkce v La Gacilly bude do konce roku 2025 uhlíkově neutrální.

O kolik je ekologické hospodaření nákladnější ve srovnání s konvenčním?

Ekologické hospodaření je samozřejmě proti standardnímu náročnější, ačkoliv přesná čísla pro srovnání k dispozici nemáme. Rozhodně ale věřím, že vynaložené náklady se nám v konečném důsledku vrátí. Jsme takto schopni zajistit udržitelné hospodářství a kvalitní suroviny. 

Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem – společností Yves Rocher.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s