konference Svět podle Heroine - přijďte se inspirovat, tříbit si názory a taky se bavit

Že zírat je neslušné, víme už od školky. Reakce na kampaň o obtěžování jsou trucovitou zabedněností

Radnice už nám zakazuje se třeba jen podívat na ženu v tramvaji! Vážně? Pražský dopravní podnik spustil minulý týden ve spolupráci s organizací Konsent kampaň proti sexuálnímu obtěžování v MHD. A klávesnicoví akrobati vzápětí ukázali, kolik myšlenkových veletočů naráz dokážou předvést kvůli plakátům na zastávkách. Budou teď muži v dopravě ostrakizováni? Spíš ne. Bude to horší: možná se naučíme lépe respektovat soukromí a postavit se za sebe i za druhé, píše v komentáři Gabriela Knížková.

Pražský dopravní podnik spustil společně se spolkem Konsent kampaň upozorňující na problém obtěžování v MHD. Řada lidí se ale rozhodla předstírat, že problém nevidí a nechápe a že je kampaň vlastně dalším útokem na nicnetušící muže.Foto: Profimedia

Tohle už by mělo být trapné všem zúčastněným. Jednak těm, kteří se s nevěřícným výrazem ve tváři a pocitem studu snaží po stopadesáté vysvětlit, že nevyžádané dotyky, civění, přisprostlé poznámky nebo veřejné ukájení v dopravních prostředcích jsou mimořádně nepříjemným a ne ojedinělým jevem. A hlavně těm, kteří tuhle jednoduchou a smutnou skutečnost demonstrativně nechápou. Díky iniciativě hlavního města je ale jasné, že byť jen základní osvěta proti sexuálnímu obtěžování bude v Česku potřebná ještě dlouho. A také, že někteří lidé jsou schopni dávat najevo svou zabedněnost s neuvěřitelnou pýchou, pokud jim to dovolí si zabědovat nad diskriminací mužů a vtíravou ideologií, s níž se musejí konfrontovat cestou do práce.

Kampaň s názvem „Obtěžování do MHD nepatří, ani nikam jinam“ běží v Praze od poloviny srpna a tvoří ji série plakátů na zastávkách, v autobusech a tramvajích. Plakáty upozorňují na konkrétní problematické chování („zírání je obtěžování“ či „nevyžádané doteky jsou obtěžování“, stojí na grafikách), ale zároveň vybízí i k tomu, aby ho cestující nepřecházeli mlčením, ale sebrali odvahu obtěžovanému člověku pomoci v nepříjemné situaci.

V zemi, kde podle výzkumu Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády zažila obtěžování ve veřejné dopravě každá třetí žena a každý desátý muž, zatímco třetina lidí netuší, jak v takové situaci reagovat, jde o vcelku srozumitelný apel na slušnost a ohleduplnost. S ohledem na vlnu nevole a někdy až absurdních reakcí, kterých se v uplynulých dnech kampani dostalo, by si ale jeden pomyslel, že si feministky uzurpovaly tramvaje v metropoli pro stavbu vozové hradby v dívčí válce.

Zírání? Nerozumím

Část veřejnosti, pro kterou je neziskový sektor červeným hadrem, se totiž okamžitě zhrozila nad údajnými miliony korun, které podle nich magistrát za plakáty vyhodil z okna na úkor řešení dopravních kapacit ve městě a výstavby metra D. Podle pirátského zastupitele Zdeňka Hřibašéfky Konsentu Johanny Nejedlové se přitom cena kampaně pohybovala v řádech desetitisíců, což je v rozpočtu magistrátu s ohledem na její úspěšnost (na sociálních sítích se o ní ostatně všichni intenzivně hádají už několik dní) naprosto obhajitelný výdaj. Ptát se, jestli je účelně nakládáno s veřejnými penězi, je pochopitelně legitimní – tedy pokud u toho někdo nešíří nepodložená tvrzení o horentních vyplýtvaných sumách, aby si přihřál svoji antineziskovou polívčičku.

Zajímavé je především to, jak někdo, kdo předstírá, že je pro něj diskomfort obtěžovaných žen v dopravě zcela cizí a nepochopitelnou emocí, se zároveň při sebemenším možném náznaku kritiky jeho chování skládá jako domeček z karet.

Další a výrazně hlasitější části kritiků ale vadí hlavně samotný obsah kampaně, zejména věta o obtěžujícím zírání. Například bývalý předseda TOP 09 a exministr financí Miroslav Kalousek na sociální sítí X napsal: „Nemohu se zbavit dojmu, že kampaň je motivována frustrací těch, které pohledy nepřitahují. Když nečumí na mě, nebudou čumět na nikoho!“. Jinými slovy – feministky jsou ošklivé a frustrované, že je nikdo obtěžovat nechce, ha ha. Skutečně důmyslná, originální a zodpovědná reakce, zejména od bývalého vysoce postaveného politika a spoluzakladatele strany nepřetržitě apelující na slušnost a respekt.

Foto: ian dooley on Unsplash

„Nenoste crop topy, rozptylujete spolužáky.“ Je to opravdu vina dívek, že se kluci nesoustředí?

Komentář

Podle dalších uživatelů na sítích zase kampaň útočí na muže, kteří už se budou bát zvednout v tramvaji zrak (a vůbec se jakkoliv pohybovat ve veřejném prostoru). To, že zírat na cizí lidí je neslušné a nevhodné, jim sice nejspíš říkali rodiče a učitelé od dětství, v souvislosti s plakáty ale jako by se probudili včera a nuance lidských interakcí jsou pro ně najednou neproniknutelným tajemstvím. Třeba rozdíl mezi tím, když na vás v tramvaji někdo chvíli normálně hledí, a upřeným pohledem, kterým vás dotyčný propaluje, který neodvrátí několik stanic ani poté, co se varovně střetnete očima, nebo za vámi třeba neustále otáčí hlavu, i když vy zaujetí neopětujete. Pomlaskávání, pootevřená pusa nebo nedodržování slušné vzdálenosti se na eskalátorech jsou bonusy.

Zajímavé je ale především to, jak se někdo, kdo předstírá, že je pro něj diskomfort obtěžovaných žen v dopravě zcela cizí a nepochopitelnou emocí, zároveň při sebemenším možném náznaku kritiky svého chování skládá jako domeček z karet. Kdyby se přitom otevřel dialogu se ženami ve svém okolí, zjistil by, že nějakou zkušenost s obtěžováním v dopravě bude mít nejspíš většina z nich. A nejde o marginální problém na několika potemnělých zastávkách. Nemusíme si ale nic nalhávat: ti nejhlasitější z nechápavých tohle dobře vědí. Jen jim teď Praha ukázala, že způsob, jakým se na veřejnosti chovají, není v pořádku. A to včetně alibistického ignorování žen, které v případech sexuálního obtěžování marně hledají zastání u mlčícího okolí.


Časopis Heroine

Heroine: Předplatné webu na rok

  • Neomezený přístup ke všem textům na webu
  • Čtení bez reklam (jak na PC, tak v mobilu)
  • Nákupem podpoříte redakci Heroine
1290
Časopis Heroine

Heroine: Předplatné webu na měsíc

  • Neomezený přístup ke všem textům na webu
  • Čtení bez reklam (jak na PC, tak v mobilu)
  • Nákupem podpoříte redakci Heroine
129
Popup se zavře za 8s