Diskuze k článku:

Českým médiím vládnou muži. Mediální výzkum pro Heroine

* Povinné položky
Redakce si vyhrazuje právo mazat příspěvky, které podle jejího názoru závažně porušují obecná pravidla slušného chování, jsou vulgární nebo útočí neférově na další diskutující. A samozřejmě mažeme spam.

Příspěvek, který se vám nejvíc líbí

Jitka Adamčíková | 16. 3. 2022 14:09

Dobrý den, Petře, ráda bych reagovala na vaši otázku, proč nejsou ženy v mediálním světě na vyšších pozicích natolik jako muži, přestože mají rovný přístup ke vzdělání a mohou si vybrat job, jaký chtějí. Za mne výstižnou ukázku jednoho z důvodů (a pro mne hlavního) najdete třeba ve výzkumu, který dělala Marína Urbániková s Jaromírem Volkem z Masarykovy univerzity (nejde teda o jednostranný ženský pohled, jak někdo kritizoval v jiném komentáři v této diskusi :): Jde o rozhovor s vedoucí redaktorkou středního věku z vlivného média : „Já sama jsem přijímala holku, která měla dvouapůlletého syna, byla šikovná, já jsem byla velmi ráda, že tam přišla. Já jsem byla tehdy vedoucí rubriky. Vydržela tam čtyři měsíce. Protože prostě dítě si zlomí nohu, zavolají ze školky, přijeď si pro dítě, má zlomenou nohu, a vy máte rozepsaný článek a řeknete editorovi: promiň, nebude to dneska, ale zítra ráno. A protože ti editoři jsou muži, tak ve velké většině případů, když se to stane poprvé, budiž, ale když se to stane povíckrát, což je zcela běžné, má-li člověk jedno nebo dvě malé děti, tak ta trpělivost končí.“ Takže muži v redakcích zůstávají a stoupají v novinářské hierarchii, zatímco ženy odcházejí nebo přecházejí na méně stresující témata. Já sama mám dvě děti a po každé mateřské jsem nastupovala na méně výkonnější pozici než byla ta, na které jsem byla při odchodu na mateřskou. Prostě proto, že společně s péčí o malé děti bych tempo bezdětných kolegů nestíhala a to mám poměrně emancipovaného partnera. Nemyslím, že řešení je v kvótách anebo snaze vymáhat lepší podmínky odkazováním na mezinárodní závazky ale je třeba více dbát na rozmanitost a vstřícnost pracovního prostředí (nejen) redakcí, aktivně podporovat ženy s dětmi v postupu na řídící pozice a vytvářet podmínky pro lepší slaďování pracovního a rodinného života, ze kterého by těžily jak ženy, tak muži.

+14
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Příspěvek, který se vám nejvíc nelíbí

aurbanova | 15. 3. 2022 18:30

Na chvíli jsem přestala koukat z okna a napsala vám k té poruše příjmu potravy. Na pana Pavla a další části jeho rozpolcené osobnosti reagovat nechci. To už je lepší to okno.

-10
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu


Diskuze k článku:

Pavel Křížek | 22. 3. 2022 19:53 | reakce na Milan - 15. 3. 2022 17:31

A z toho plyne morální ponaučení pro všechny - nenaštvěte si paní Urbanovou, neb její zášť trvá věčně! :-D

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Čingischán | 20. 3. 2022 14:46

Anna Urbanová alias Turek se nechce vyjadřovat k "rozpolceným osobnostem" diskutujících... dojemné...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Lupen | 19. 3. 2022 10:16

Mediální výzkum pro Heroine? Jakože Heroine si u Newton Media zaplatili výzkum, potvrzující jejich axiomy? :-)

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 17. 3. 2022 9:12 | reakce na Jitka Adamčíková - 16. 3. 2022 14:09

Ano, je to přesně jak píšete. Možná jedině pokud bychom ''ženy'' nahradili ''lidmi starajícími se o děti'' tak by korelace mohla být těsnější. Bohužel ta aktivní podpora žen s dětmi při postupu na řídící pozice asi nebude tak úplně jednoduchá. Vedoucí musí občas (a častěji než řadový zaměstnanec) řešit věci ihned, protože zítra ráno může být pozdě. Například šéfredaktor, který by reagoval na nějakou událost až zítra ráno, protože teď musí vyzvednout děti ze školky, by brzo přivedl noviny k nečtenosti, neprodejnosti a ponurému konci pro sebe i pro zaměstnance.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Pavel Křížek | 16. 3. 2022 21:32 | reakce na Jitka Adamčíková - 16. 3. 2022 14:09

"nejde teda o jednostranný ženský pohled, jak někdo kritizoval v jiném komentáři v této diskusi"

Zřejmě jste měla na mysli mne, tak mi dovolte poupravit Vaše chápání mých slov - nepsal jsem o nějakých jednostranných pohledech. Psal jsem o tom, že zpravodajství má přinášet informace, nikoliv výklady. Tudíž v něm není prostor na "pohledy", jednostranné, oboustranné či všestranné, mužské či ženské atd. A rovněž jsem to nepsal jako kritiku - račte si povšimnout, že ve zmíněném příspěvku jsem dokonce výslovně souhlasil s panem Novotným a moje slova tak byla spíše technickou poznámkou.

Skutečnou kritikou by byl teprve můj povzdech, jak snadno a bez přemýšlení jste přejala apriorně negativní vzory od zdejší šéfredaktorky.

+2
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Jitka Adamčíková | 16. 3. 2022 14:09

Dobrý den, Petře, ráda bych reagovala na vaši otázku, proč nejsou ženy v mediálním světě na vyšších pozicích natolik jako muži, přestože mají rovný přístup ke vzdělání a mohou si vybrat job, jaký chtějí. Za mne výstižnou ukázku jednoho z důvodů (a pro mne hlavního) najdete třeba ve výzkumu, který dělala Marína Urbániková s Jaromírem Volkem z Masarykovy univerzity (nejde teda o jednostranný ženský pohled, jak někdo kritizoval v jiném komentáři v této diskusi :): Jde o rozhovor s vedoucí redaktorkou středního věku z vlivného média : „Já sama jsem přijímala holku, která měla dvouapůlletého syna, byla šikovná, já jsem byla velmi ráda, že tam přišla. Já jsem byla tehdy vedoucí rubriky. Vydržela tam čtyři měsíce. Protože prostě dítě si zlomí nohu, zavolají ze školky, přijeď si pro dítě, má zlomenou nohu, a vy máte rozepsaný článek a řeknete editorovi: promiň, nebude to dneska, ale zítra ráno. A protože ti editoři jsou muži, tak ve velké většině případů, když se to stane poprvé, budiž, ale když se to stane povíckrát, což je zcela běžné, má-li člověk jedno nebo dvě malé děti, tak ta trpělivost končí.“ Takže muži v redakcích zůstávají a stoupají v novinářské hierarchii, zatímco ženy odcházejí nebo přecházejí na méně stresující témata. Já sama mám dvě děti a po každé mateřské jsem nastupovala na méně výkonnější pozici než byla ta, na které jsem byla při odchodu na mateřskou. Prostě proto, že společně s péčí o malé děti bych tempo bezdětných kolegů nestíhala a to mám poměrně emancipovaného partnera. Nemyslím, že řešení je v kvótách anebo snaze vymáhat lepší podmínky odkazováním na mezinárodní závazky ale je třeba více dbát na rozmanitost a vstřícnost pracovního prostředí (nejen) redakcí, aktivně podporovat ženy s dětmi v postupu na řídící pozice a vytvářet podmínky pro lepší slaďování pracovního a rodinného života, ze kterého by těžily jak ženy, tak muži.

+14
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 16. 3. 2022 12:58

Anna zase maže příspěvky, aby zakryla, že zase přestřelila. V dalším kroku si tu bude hrát na trola Turka. Ohrané a nudné...

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Anna | 15. 3. 2022 18:30 | reakce na umfa - 15. 3. 2022 14:56

Na chvíli jsem přestala koukat z okna a napsala vám k té poruše příjmu potravy. Na pana Pavla a další části jeho rozpolcené osobnosti reagovat nechci. To už je lepší to okno.

-10
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Milan | 15. 3. 2022 17:31

No, já myslím, že Anna Urbanová opět nezklamala, navážet se do lidí, kteří se už měsíce žádných diskuzí neúčastní... Myslím, že k tomu není třeba nic dodávat.

Přeji všem poklidnou a nikým nerušenou diskuzi. I Vám, paní Urbanová.

+4
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 15. 3. 2022 17:15

"Ano, nevyváženost zpravodajství, pohled druhého pohlaví není přítomen"

Tomuto nějak nerozumím. Ve ZPRAVODAJSTVÍ existuje nějaký "mužský" a "ženský" pohled na věc? Třeba na válku na Ukrajině nebo třeba na otravu Bečvy? Já myslel, žetoto je doména PUBLICISTIKY, a že zpravodajství je o podávání OBJEKTIVNÍCH, NEZAUJATÝCH zpráv.

Jinak ale asi souhlas.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 15. 3. 2022 17:08

Takže trio umfa-Milan-PavelKřížek může za to, že tisíce čtenářek nenajdou vůli zde diskutovat. Jakože TŘI muži nějakým kouzlem zázračně zablokují tisíce žen (a také pár dalších mužů), a zaberou si "diskuzi" pro sebe.

To jako vážně?

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 15. 3. 2022 14:56 | reakce na Anna - 15. 3. 2022 12:42

Zkusil jsem to a bohužel, po třech minutách konstatuji, že koukání z okna mě vůbec neoslovilo.

To, čemu Vy říkáte usurpování tématu, je pro mě zpravidla vyděšená reakce na něco, o čem si jen říkám "proboha, tohle někdo myslí vážně"? Kdyby mi třeba někdo navrhl, ať jdeme zabít pár Ukrajinců, budu reagovat stejně odmítavě a překvapeně jako na články vyzývající k ekonomickým a sociálním útokům proti názorovým oponentům autorů :-) A je zajímavé, že jen takovéto moje reakce mají odezvu. Prostý a neškodný dotaz položený ze zvědavosti např. pod článkem https://www.heroine.cz/psychologie/7569-verejnost-ma-pocit-ze-kdyz-se-clovek-dokaze-najist-nema-mentalni-anorexii-rika-psycholozka-minibergerova) zůstává oslyšen, přestože jej muselo číst množství čtenářek obeznámených se skutečností.

+5
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr.b | 15. 3. 2022 13:59

No tak diskusi snad nečtou jen výše jmenovaní. A ovšem diskuse s člověkem opačných názorů bývá oboustranně přínosná.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Pavel Křížek | 15. 3. 2022 13:08

Mluvíte o invektivach. Muzete uvést, kdy konkrétně se k nim umfa uchýlil? Nebo jej snad chcete kritizovat za chování jiných diskutujících?

P.S. jak vnímáte vliv jednání Turka na ochotu žen diskutovat?

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Anna | 15. 3. 2022 12:42 | reakce na umfa - 15. 3. 2022 2:58

Řekla bych, že jedním z důvodů, proč sem ženy nechodí diskutovat, jste třeba i vy, pane Umfo. A to ještě zdaleka nejste "Milan" nebo "Pavel Křížek". To, co tu předvádíte, není diskuse, ale prakticky dennodenní uzurpování tématu způsobem, který není nijak nosný, jen vyjadřuje váš - často přezíravý až posměšný - postoj, a místo diskuze se to tu rychle přelévá v invektivy. Kdo by měl chuť diskutovat s někým, kdo tu už bezpočtukrát dokázal, že o otevřenou výměnu názorů nemá zájem? Za sebe, a snad i za čtenářky Heroine, mohu dodat, že existují zábavnější a konstruktivnější činnosti. Třeba koukat z okna.

-4
Reagovat | Citovat | Nahlásit
Zobrazit komentovanou zprávu

Petr.b | 15. 3. 2022 11:03

Po přečtení článku si kladu otázku, proč je tomu tak? Minimálně od války máme rovnoprávnost, ženy mají volební právo, přístup ke vzdělání, nejsou nijak diskriminovány ve volbě povolání. Nikdo jim nebrání dělat cokoli. Novinářek je mraky. Takže proč vládnou českým médiím muži? Čím to je? Je to tím, že ženy "musí" rodit děti a starat se o ně? Ale, i kdyby, tak tohle přece netrvá celý profesní život.
A to kolik má kdo a jakých vysokých škol, ještě neznamená, že je pro danou práci předurčen. Když si vzpomenu na vlastní studia, tak, při vší úctě, naše dvě spolužačky na technice byly fajn - vzdělané, a výborně zvládaly teoretické příklady - jasně zadané. Obecný úkol typu "navrhněte stroj", jim naprosto nevyhovoval. Takže možná opravdu je ženský mozek jiný než mužský, pracuje jiným způsobem, ale nehledejme v tom nevýhody. Naopak, tohle je dokonalé: když se spolu dá dohromady žena a muž vytvoří doplňující se tým. A to je přeci ideální. Tak co je špatně na tom, že muži píší o technice, ekonomii, a ženy o domácnosti a zahradě?

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit

František Novotný | 15. 3. 2022 9:14

V mnohém s autorkou souhlasím. Ano, nevyváženost zpravodajství, pohled druhého pohlaví není přítomen, pár lidí shora určuje pohled a agendu. Ano to je problém. Bohužel, když si přečtu tento článek, vidím v něm to samé, co autorka jinde kritizuje - nevyváženost, pohled druhého pohlaví není přítomen, je jasné kdo určil pohled a agendu. Mám rád novináře a novinářky, kteří dokáží jít na dřeň, ukázat věc z více úhlů, hledat pravdu padni komu padni. Znám i pár výborných žen činných v mediální sféře přesně tohoto ražení. Na kvantitě nezáleží.

0
Reagovat | Citovat | Nahlásit

umfa | 15. 3. 2022 2:58

To není problém, jak píšete, ale volba. Důkaz: i zde, na serveru pro ženy, často diskutují převážně muži. Ženám to nikdo nezakazuje, ba naopak, jsou sem lákány čistě ženskou tématikou článků. Ale nediskutují. Prostě nechtějí :-) Stejně jako v těch pranýřovaných televizních diskusích.

+1
Reagovat | Citovat | Nahlásit