E-shop Heroine: předplatná, Manuál pro moderní mámy, Heroine Premium

Vyrůstala v rodině dvou nadšených fotografů. Byli to právě její otec s dědečkem, kdo ji naučili fotit na film a ukázali jí krásu tohoto řemesla. Okolí jí však sen stát se fotografkou nakonec rozmluvilo. „Fotila jsem už jako dítě, pak na gymnáziu v Bučovicích na různých školních akcích. Všichni mě ale odrazovali, že to je úplně blbá práce, jen koníček, ať dělám něco jiného,“ vzpomíná Jana. „Vždy jsem se znala s fotografy a ti mě do jednoho přesvědčovali ať nefotím, že je to strašná práce a ať zůstanu u toho, co dělám a jsem v tom dobrá.“ 

Foto: Diana Karklin / Schilt Publishing

Mateřství jim zničilo sny i ambice. Fotografka sesbírala příběhy žen, které litují, že se staly matkami

Mateřství

Kariérně se proto přeorientovala na oblast komunikace a médií. Živila se jako PR specialistka a tisková mluvčí. Patnáct let ve stresujícím odvětví ji dovedlo k naprostému vyčerpání. „Pracovala jsem jako ředitelka komunikace a mluvčí ministerstva pro místní rozvoj a dále jako mluvčí úřednické vlády Jiřího Rusnoka. Na konci jsem zažila totální vyhoření,“ popisuje Jana.

Staré zaměstnání opustila a tuto kapitolu zcela uzavřela. „Nevěřím tomu, že se mohou lidi, co vyhoří, vrátit do stejného oboru,“ říká. Že se vzdala svého dlouholetého know-how, nelituje, a to ani přesto, že začátky rozhodně nebyly jednoduché. „Jistoty jsem neměla samozřejmě žádné. Pouze jsem věděla, že rozhodně nechci pokračovat v tom, co dělám. Na své rozhodnutí ale vzpomíná s radostí a pocitem svobody: „Ano, i ve 40 letech jde změnit profesi.“ 

Nová etapa přivedla Janu zpět k focení a také k fotografovi Jiřímu Turkovi. „S Jiřím jsme se náhodou setkali v Lednici. On tam měl workshop, já jela navštívit přátele. Začal mě učit pracovat s digitálními technologiemi, protože jsem do té doby fotila pouze na film,“ přibližuje.   

V zákulisí 

Spolupráce se jim osvědčila a fungovala natolik dobře, že spolu založili ateliér J3T. „Ke každé práci přistupujeme s respektem. Za každou fotkou totiž stojí nějaký příběh.“ Během tvůrčího procesu vždy kladou důraz na kvalitní preprodukci. „Dokonalá příprava je pro nás hodně důležitá. U portrétních fotografií se snažíme nastudovat si focenou osobnost, zjistit si co nejvíce informací, background a podobně,“ vysvětluje Jana. 

Podívejte se na fotografie Jany Jabůrkové a jejího kolegy Jiřího Turka:

Ke konkrétní produkci pak duo J3T přistupuje neotřele – na place fotí oba na střídačku. „Vždy přesně víme, co chceme. Focená osobnost si nesmí všimnout, že jde o práci,“ přibližuje. Výběr techniky mají dopředu dobře promyšlený, čímž se jim daří dosáhnout uměleckého záměru. V poslední fázi všechny fotografie „sesypou“ dohromady bez ohledu na to, kdo fotil, a společně vyberou ty nejlepší. Kdo z nich je autorem konkrétního snímku, ovšem nikdy neprozrazují.  

Ve svém volnu se pak nekomerčně věnují projektu cityLOVE. „Fotíme města z celého světa. Snažíme se zastavit čas a ukázat místa, která ještě mají unikátní genius loci. Žijeme v době, kdy se všechno unifikuje. Někdy ani nejde poznat, v jaké části světa jste,“ objasňuje charakter projektu Jana.  

„Focení je pro mě radost ze života. Je krásné moci zachytit různé tváře a okamžiky. Jediné, co neumím, jsou východy slunce. Ale to jen proto, že nejsem schopna vstát,“ uzavírá se smíchem. 

Článek vznikl ve spolupráci s naším partnerem - J3T.

Aktuální číslo

  • Kulturní války režisérky Barbary Herz
  • Může být matka dobrý „vědec“?
  • Jak vychovat odolné děti
  • Rodičovská půl na půl 
Popup se zavře za 8s