✨ Je čas zpomalit, odpočívat a načerpat novou inspiraci. Jak? 👀 Přečtěte si novou Heroine.

Úspěšné vzdělávací systémy světa přesně vymezují, co mají žáci umět, říká expert. V Česku je to jinak

V roce 2004 přišlo Skotsko s unikátními, moderními a progresivními osnovami, které staví na první místo kompetence žáků. Vymezení potřebných znalostí není součástí dokumentu a je ponecháno na rozhodnutí škol – tak jako je to v České republice. Profesor Edinburské univerzity Lindsay Paterson je ve Skotsku známou veřejnou osobností a kritikem tohoto přístupu. Jeho argumenty mohou rezonovat i v české vzdělávací debatě, a to tím spíš, že i my se připravujeme na zavedení nových vzdělávacích programů, kde výčet učiva opět chybí.

Přechod k méně strukturovanému vzdělávání ve Skostku oslabil soudržnost systému, jasné vědomí, k čemu má směřovat, a snížil i akademická očekávání, tvrdí profesor Lindsay Paterson.Foto: Shutterstock

Od vzdělávání toho dnes hodně očekáváme, ale často není jasné, jak ambiciózních cílů dosáhnout. Učitelé většinou například sami nevědí, co je efektivní způsob učení, takže to pak nemohou naučit žáky.

To je pravda a je to smutné, protože existuje mnoho velmi dobrých studií o procesu učení. Do velké míry je to o tom, jak pomoci žákům si věci zapamatovat a jak si vybavit věci, které se naučili před týdnem nebo před rokem. Díky rozvoji psychologického a kognitivního výzkumu v posledních dvaceti pěti letech o tom, jak učení a lidská paměť funguje, víme daleko víc než dřív. Ale ve Skotsku, stejně jako v mnoha jiných zemích, se ve vzdělávání učitelů nevěnovala této revoluci ve vědě o mozku a učení - jak ji někteří nazývají - téměř žádná pozornost. Přitom by to mělo být jádrem učitelské profese.

K současnému skotskému vzdělávacímu systému jste velmi kritický. Upozorňujete na výrazný pokles výsledků skotských žáků v šetření PISA v posledních desetiletích. V čem vidíte jeho hlavní příčiny?

Od šedesátých let 20. století docházelo v zemích, jako je Anglie, Kanada, Spojené státy, Nový Zéland, a částečně i ve Skotsku, k odklonu od strukturovaného předávání znalostí jakožto hlavního cíle vzdělávání. Vystřídalo je takzvané vzdělávání orientované na žáka. V principu šlo o to, aby učení bylo pro žáky poutavější a aby odpovídalo potřebám a zájmům jednotlivce. Vedlejším účinkem této změny byly však příliš často ztráta rigoróznosti vzdělávání a oslabení vzdělávací struktury.

Ve Skotsku to od devadesátých let znamenalo mimo jiné přechod k vágněji definovaným cílům, což mělo své negativní důsledky. Tento posun od strukturované, učitelem řízené výuky k mnohem méně strukturovanému, žáky řízenému učení na bázi vlastního objevování je podle mého názoru příčinou mnoha problémů, kterým nyní čelíme. Oslabil soudržnost systému, jasné vědomí, k čemu má směřovat, a snížil i akademická očekávání.

Popup se zavře za 8s
Prémiový článek

Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.

Získejte neomezený přístup k Heroine za 129 Kč měsíčně.