Učí na běžné základní škole v pražských Nuslích. Se svými druháky a druhačkami se snaží budovat komunitu, kde rychlejší pomáhají pomalejším a hlas a názor každého je stejně platný. „Sním o tom, že budu učit na bezpečné a přátelské státní škole,“ říká finalistka ceny Global Teacher Prize Anna Babanová. „To se ale nemůže stát tam, kde je každá učitelka sama se svou třídou za zavřenými dveřmi a navzájem se ostýcháme ukázat svou praxi, protože máme strach.“
Učíte podle vzdělávacího programu Začít spolu. V čem tento styl výuky spočívá?
Program Začít spolu byl vytvořen pro první stupeň základní školy na začátku 90. let s tím, jak se země východního bloku vydávaly demokratickou cestou. Je to program, v němž škola, děti a rodiče tvoří partnerský trojúhelník, kde se všichni učí smysluplně spolupracovat, kde rodina nezůstává za dveřmi školy, a věci, které se děti ve škole učí, nejsou odtržené od jejich života. Významným pilířem je integrovaná tematická výuka, kdy to, co se učíme třeba v češtině, propojujeme s tím, co děláme v dalších předmětech. Část dne se učíme v blocích, takzvaných centrech aktivit. A v neposlední řadě vedeme dítě k tomu, aby chápalo, že učení je především jeho nebo její zodpovědnost.
Jak v takové třídě v programu Začít spolu vypadá den?
Den v Začít spolu má danou strukturu. Začínáme ranním kruhem, pak máme takzvané trivium, kdy se věnujeme učivu, které máme v tematickém plánu a nehodí se nám pro integrovanou výuku – jako jsou například tvrdé a měkké souhlásky, početní operace a podobně. Po velké přestávce se věnujeme integrovanému tématu v centrech aktivit. Lavice máme stabilně uspořádány v tzv. hnízdech vždy pro skupinu dětí a v policích blízko každého hnízda jsou pomůcky pro dané centrum. Děti tedy vědí, že v centru Věda a objevy najdou lupy a učebnice prvouky, v centru Matematika násobilkové karty nebo počítadla, v centru Čtení třídní knihovničku a podobně.
Přidejte se k Heroine za 129 Kč měsíčně a získejte neomezený přístup.