✨Ještě jste ji nečetli? Aktuální Heroine mizí rychle - a tohle číslo vážně nechcete propásnout. Objednejte si ho teď.✨

Mluvte s dětmi v klidu a vyhýbejte se klišé o tištění peněz, radí ambasadorka projektu finanční gramotnosti

Napsáno pro ČSOB

Finanční gramotnost je jednou z nejdůležitějších praktických dovedností. Ať už jde o pochopení úroků u půjček či investic, rozpoznání kybernetických podvodů nebo rozdíl mezi spořením a bezhlavým utrácením. Podle Aleny Křížové z ČSOB se bez základní orientace v oblasti financí nikdo neobejde. Také proto je důležité se vzděláním začít už u dětí.

Děti učíme, aby se chovaly obezřetně jak ve fyzickém, tak v online světě, říká Alena KřížováFoto: ČSOB

Jak jsou na tom čeští školáci a studenti s finančními dovednostmi?

Lednová data z průzkumu, který se prováděl prostřednictvím dotazování rodičů a hloubkových rozhovorů s učiteli, ukázal několik trendů ve vývoji finanční gramotnosti v posledních devíti letech. Rodiče vidí rezervy ve finančních znalostech svých dětí, a i z toho důvodu stoupla jejich vlastní potřeba dále se v oblasti financí vzdělávat. Souvisí to zejména se zvyšujícími se nároky v digitálním světě. Celkově výsledky průzkumu ukazují postupné zlepšování finanční gramotnosti a zvyšující se důraz na finanční vzdělávání dětí. Podle učitelů je však úroveň na základních školách stále nedostatečná a roztříštěná.

Mezi lety 2016 a 2025 průměrné hodnocení dětí vzrostlo jen o pět bodů na aktuálních padesát bodů ze sta možných. Potřebu dalšího vzdělávání v oblasti financí pociťuje 74 procent rodičů, přičemž v roce 2016 to bylo jen 65 procent. Výzkum také odhalil, že od roku 2016 se zvýšilo množství dětí s měsíčním kapesným z 27 % na 41 %. Stoupl i počet dětí s vlastním bankovním účtem, který má 62 % dětí, oproti 37 % v roce 2016.

Proč se úroveň finanční gramotnosti zvyšuje tak pomalu?

Učitelé poukazují hlavně na to, že finanční vzdělávání postrádá jasné a systematické zakotvení v rámcových vzdělávacích programech. Ačkoliv pro něj existuje strategie ministerstva školství, ani ta neposunula finanční gramotnost mezi samostatné předměty. Školy si tak finanční vzdělávání začleňují do výuky samy a různě. Většinou v rámci matematiky nebo občanské výchovy. Přístup však bývá zaměřený na teoretické výpočty, například úrokových sazeb, a postrádá praktické zkušenosti, jako jsou základní rozpočtování nebo každodenní hospodaření s penězi.

Foto: ČSOB

Alena Křížová

Obchodu a rozvoji lidí ve finančním světě se věnuje více než dvě dekády. V ČSOB prošla řadou manažerských rolí – od řízení poboček přes práci s klienty i týmy v regionech až po vedení obchodních domén. Dnes působí jako výkonná ředitelka obchodní podpory. Baví ji hledat cesty, jak lidem bankovnictví co nejvíc přiblížit. O finanční gramotnosti mluví s respektem a lidskostí – jako o dovednosti, kterou si může osvojit každý.

Někteří učitelé také přiznávají, že se necítí plně kvalifikovaní k výuce finančních témat, zejména novějších konceptů, jakými jsou digitální bankovnictví nebo investiční možnosti. Právě i pro ně jsme v lednu spustili portál Penězověda.cz a zprostředkovali jim všechny výukové materiály, s nimiž v ČSOB pracujeme v rámci našeho finančně vzdělávacího projektu.

O co v projektu jde?

V roce 2016 jsme spustili speciální program, který dětem usnadňuje cestu za finančním vzděláním a pomáhá jim s prvními krůčky v této oblasti. Je určený žákům od druhých tříd, studentům středních škol a učilišť a program akreditovaný MŠMT nabízíme také skupinám pedagogů i jednotlivcům. Každá škola má možnost si nás pozvat – nabídka témat a výukových hodin je široká. Za dobu fungování jsme už spolupracovali s 1525 školami, s mnohými opakovaně.

Jak lekce probíhají?

Lekce vedeme interaktivně, jsou plné dialogu a diskuse. Od klasických vyučovacích hodin se liší právě tím, že aktivně zapojujeme děti. Mluvíme jejich jazykem, nepoužíváme složité a odborné výrazy a témata vysvětlujeme s důrazem na praxi. Ptáme se na otázky spojené s financemi, na co si zrovna šetří, kdo z nich má svůj účet, co o penězích vědí. Kromě výkladu si znalosti ověřujeme zábavnými testíky nebo otázkami o penězích.

Jaká témata probíráte?

V hodinách pokrýváme celou řadu oblastí spojených s financemi. Nejčastěji se bavíme o rodinných rozpočtech nebo základních finančních produktech. Ujasňujeme si, která půjčka je hloupá a naopak, jaká jsou úskalí investování do kryptoměn, které jsou mezi žáky cool. Důležitým tématem je také digitální bankovnictví a s tím spojené nebezpečí kybernetických útoků. V posledních letech jsme do výuky zařadili téma udržitelnosti, protože se domníváme, že vše souvisí se vším.

Co v rámci kyberbezpečnosti dětem radíte?

Děti učíme, aby se chovaly obezřetně jak ve fyzickém, tak v online světě. Aby k sobě nepouštěly podvodníky v online prostředí stejně tak, jako by domů nepustily cizího člověka. Na paralele s fyzickým světem jim vysvětlujeme, jak rozeznat falešné profily. Přibližujeme jim metody, které podvodníci používají, a jak „fake“ na internetu odhalit. Příkladem jsou nástroje na vyhledávání fotek na internetu, které často odkryjí nejen falešné profily, ale i podvodné webové stránky. Tuto výuku jsme koncipovali společně s preventisty Policie České republiky.

Také je prosíme, aby ve světě digitálních technologií byly průvodci svých rodičů a prarodičů, protože se v něm orientují lépe než starší generace.

Co děti v hodinách nejvíce zajímá?

Zajímají se o spoustu věcí. Jak a do čeho investovat, jestli mohou vlastnit akcie známých značek. Chtějí se dozvědět o moderních platebních metodách, jako je platba prstenem nebo náramkem. V posledním roce jsou aktuální otázky na umělou inteligenci a její vliv na finance. Pro získání jejich pozornosti máme velkou výhodu v tom, že jsme pro děti nové tváře, a ještě k tomu přímo z prostředí, o kterém jim jdeme vykládat.

Lektor Aleš Blažek v olomoucké škole

Dokážou vás děti něčím zaskočit?

Děti jsou velmi otevřené a ty menší často ještě nemají filtr v tom, co je vhodné sdílet a co je lepší ponechat v soukromí. Občas se od dětí dozvím, s jak nepříjemnými situacemi se musí vypořádat jejich rodiče. Párkrát se mi stalo, že žák začal mluvit o tom, že jeho rodiče procházejí exekucí nebo dluhovými problémy. Z těchto témat vzhledem k ostatním přítomným rychle odcházíme a pozornost směřujeme jinam.

Jste ambasadorkou projektu. Co to obnáší a jakou kvalifikaci k tomu potřebujete?

Základní kvalifikací všech ambasadorů je jejich profesionální background a praxe ve finančním sektoru. Pravidelně procházíme školeními, kde se vzděláváme v přístupu k dětem, metodách při výuce a o správném předávání informací.

Být ambasadorkou finanční gramotnosti obnáší kromě běžné náplně práce hodně cestování a setkávání se s dětmi a studenty po celé republice. Jsou mezi námi ambasadoři, kteří jezdí učit i třikrát týdně. Jiní vyjíždějí jen jednou za rok. Záleží na každém, jak mu to vyhovuje. Mimo výuku to vyžaduje přípravu a účast na školeních. Každý z nás to dělá nad rámec svých každodenních povinností.

Program zaštiťuje ČSOB, což může vzbuzovat otázky ohledně objektivity a záměru.

Ačkoliv to může takové otázky vzbuzovat, v hodinách učíme striktně obecně. Účastníkům žádné služby ani produkty banky nenabízíme. Do škol jezdí přímo zaměstnanci ČSOB, odborníci z praxe, kteří dětem předávají své zkušenosti a příběhy, které se lidem opravdu dějí. Také učitelé a školy v tom vidí velký potenciál. Kdybychom na našich hodinách prodávali produkty ČSOB, neměl by náš program dlouhého trvání. To, že se vracíme do stejných škol, je nejlepší důkaz, že to děláme dobře. Jde nám především o vzdělání společnosti.

Jak se mohou školy zapojit? Fungujete po celé ČR?

Zapojení škol je velmi jednoduché. Stačí jít na náš web k finančnímu vzdělávání a kliknout na tlačítko „Mám zájem“. Mohou si vybrat, jestli chtějí vyučování pro žáky nebo pedagogy. Následuje krátký formulář, kde vyplní, o jaké téma mají zájem, pro jaké ročníky a pro kolik tříd. Zbytek domlouváme individuálně. Ambasadoři jezdí cíleně na domluvená místa výuky po celém Česku.

Jaké další aktivity pro školáky a studenty realizujete?

Pořádáme například soutěž Filipův pohár finanční gramotnosti, které se účastní tisíce žáků 6. tříd nebo prim víceletých gymnázií. S Filipovým pohárem souvisí i speciální sekce Filip v aplikaci DoKapsy od ČSOB, kde se děti hravou formou učí o financích a kybernetických hrozbách. Filip je určený pro děti i rodiče, kterým pomáhá vést debaty o financích. Společně s Mastercard a Policií České republiky se pak podílíme na již zmíněném vzdělávacím portále Penězověda.cz, který obsahuje kompletní podklady pro učitele (skripta, prezentace i pracovní listy), jež mohou využívat v hodinách. Tento portál je přístupný i běžné veřejnosti.

Co rodiče – kdy a jakou formou by měli začít dětem fungování finančního světa přibližovat?

Mluvit s dětmi otevřeně a pravidelně o tom, jak rodina hospodaří, doporučujeme už od malička. Menší děti mají často nerealistické představy o penězích a nechápou, že každá rodina má jiné rozpočty. Pravidelná komunikace o rodinném rozpočtu pomáhá předejít zklamání nebo dokonce zbytečnému zadlužování. Mojí hlavní radou je mluvit s dětmi v klidu a vyhýbat se klišé typu: Peníze doma netiskneme.

Napsáno pro… je speciální formát komerční obsahové spolupráce, který redakce připravuje společně s obchodními partnery.

Popup se zavře za 8s