Školní inspekce jako z Cimrmana? Když učitel hodinu finguje, pozná se to hned, říká její šéf

11. květen 2025
11 820

Pokud škola tvrdí, že nemá problém se šikanou, je to podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala špatné znamení. Dobrá vzdělávací instituce se totiž pozná podle toho, že si je schopná problémy připustit a začít je řešit. Hodiny vedené na oko podle něj jeho inspektoři poznají okamžitě. Cílem inspekce ale podle vedoucího úřadu není školu „nachytat“, nýbrž s ní spolupracovat na jejím zlepšení. Na některé z nich proto teď inspektoři jezdí častěji.

Foto: Anna Brzybohatá

„Měli bychom více přemýšlet o tom, co by bylo dobré ve škole dělat pro to, aby se do ní žáci a žákyně těšili,“ říká Zatloukal v rozhovoru pro web Heroine.cz. Podle dat z části dlouhodobé studie HBSC zveřejněné loni na podzim se do školy totiž těší méně než desetina českých dětí. Čtyřicet procent z nich naopak do školy chodí vyloženě nerado a poměr se s věkem dítěte zvyšuje. „Než začneme uvažovat, co by bylo ve školách dobré začít dělat, je potřeba se oprostit od rozličných pedagogických přístupů a pojmů, jako je wellbeing a podobně. Prostě si pojďme sednout a přemýšlet. Začněme třeba tím, jak se k sobě chováme. Chodí za námi děti, pokud mají nějaký problém, který nesouvisí s výukou? Jak s nimi komunikujeme? Máme pro ně otevřené dveře, mohou za námi kdykoliv přijít? Co dělají o přestávkách? Máme tu zahradu? Co musíme udělat pro to, aby mohli být o pauzách venku? A co ve výuce, nemohli bychom všichni jít na hodinu ven a učit se tam? Umíme s nimi během hodin diskutovat? A tak dále,“ přemýšlí inspektor.

Častěji teď inspekce navštěvuje školy, které mají podle Zatloukala horší podmínky. Často se nacházejí v nejchudších regionech České republiky. „Vliv socioekonomické úrovně regionu na kvalitu školy vidíme na školách velmi zřetelně. Souvisí to s podporou od rodičů, kteří se ve znevýhodněných regionech často zapojují méně, a to i z legitimních důvodů. Mám na mysli třeba samoživitelky, které jsou v ohromně náročné situaci. Představte si samoživitelku s dvěma dětmi: možná má dvě zaměstnání, aby rodinu uživila. Má zájem o vzdělání svých potomků, ale nemá moc prostor se s nimi doma učit. Se školou komunikuje, ale určitě se jí nepovede pokaždé přijít na třídní schůzky. V našem vzdělávacím systému je taková rodina ohrožena, protože její situaci ve škole úplně neumíme zohlednit,“ vysvětluje. Nástroje, jak takovým rodinám a školám pomoci, podle něj existují, u veřejnosti se ale často setkávají s nepochopením.

„Školám před návštěvou vždycky zdůrazňujeme, aby hodiny vedly normálně a nijak zvlášť se nepřipravovaly, protože v opačném případě to je hned vidět. Pro inspektora či inspektorku je to silný signál toho, že se snahou zlepšit dojem z návštěvy naopak něco důležitého zakrývá,“ dodává. Jak inspektoři poznají, že je na škole něco v nepořádku? Jak pomáhá inspekce řešit šikanu na školách? A může si dovolit některé podněty rodičů ignorovat? Přečtěte si celý rozhovor s Tomášem Zatloukalem na webu Heroine.cz.

Popup se zavře za 8s